Over de Eurocity Direct Brussel - Amsterdam:desirootje schreef: ↑27 nov 2024, 19:01 Het is net zoals de Nederlandse ECD, een trein die enkel dient voor Nederlanders om naar Antwerpen en Brussel te reizen en niet andersom voor Belgen naar Rotterdam en Amsterdam [...] Die treinen vreten wel onze capaciteit op zonder ons veel voordeel te bieden, ik zie ze liever hier niet en ook niet bij onze buren.
Het is duidelijk dat er (binnenlands) een grote asymmetrie in zit: de trein kan binnenlands in Nederland normaal gebruikt worden en in België binnenlands helemaal niet.
Maar dat die internationaal enkel dient voor Nederlanders, klopt helemaal niet. Wij belgen kunnen die (vanuit Antwerpen of Brussel-Z) even gemakkelijk gebruiken om snel naar Rotterdam, en zeker om naar Amsterdam te reizen. Je kunt enkel terecht de ontbrekende stop in Brussel-N aanhalen, maar wie weet komt die bij een volgende dienstregeling erbij?
Ook de Nederlanders kunnen op dat internationaal deel ten zuiden van Rotterdam helemaal geen gebruik maken van de bij hen populaire binnenlandse kortingen/abonnementen/NS-voordelen. Of ritten betalen/valideren met de bij hen populaire OV-chipkaart.
Als internationale verbinding is die trein gewoon neutraal voor de reizigers.
Alhoewel ik de "aanstoker" van de discussie ben en het ontbreken van meer haltes bij de OUIGO betreur, ben ik wel blij dat deze extra trein er komt.ik zie ze liever hier niet en ook niet bij onze buren.
Ook met de Eurocity Direct ben ik op zich blij, maar aan het capaciteitsprobleem moet de overheid natuurlijk iets doen.