werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
260689

Re: werken: in stations

Bericht door 260689 »

wuitz schreef: 27 okt 2024, 13:15 Spoor 2 is eigenlijk nooit echt buiten dienst geweest, het werd heel sporadisch gebruikt.
Spoor 3 daarintegen was effectief buiten dienst.
Ducktape

Bericht door Ducktape »

Knipex zegt dan ook duidelijk perron 2 en niet spoor 2. Want spoor 2 is nooit buiten dienst geweest, met de goederen reden we daar altijd over.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Bevind ik mij nu in een Frans banlieue-station, of beeld ik het mij maar in?:
Nieuwe overdekte verbindingsbrug aan station van Diest vandaag klaar voor gebruik (ROBtv, 7 december 2024).
260689

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 07 dec 2024, 00:19 Bevind ik mij nu in een Frans banlieue-station, of beeld ik het mij maar in?:
Nieuwe overdekte verbindingsbrug aan station van Diest vandaag klaar voor gebruik (ROBtv, 7 december 2024).
Diest had echt wel nood aan vernieuwde perrons. En heel eerlijk, die stijl mogen ze van mijn part doortrekken naar de andere stations! Het ziet er mooi, deftig maar vooral degelijk uit. Feit is nu wel dat spoor 1 naadloos aansluit op zowel het busstation als deels de parking wat weer voor een mooie hub komt te staan tussen de verschillende vervoersmodussen.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Deze inspiratieloze prefab-constructies worden naar steeds meer stations gekopieerd, vaak geheel in contrast met de frivole stationsgebouwen, zoals in Dendermonde, Charleroi...
groentje

Bericht door groentje »

En is dat slecht? De oude stations van voorheen waren ook type-stations, carbon copies van een hoop andere stations op het netwerk. Ze zijn modern, wat ik ook zou verwachten van een vernieuwd station, maar ik zou ze niet inspiratieloos noemen. Je mag uiteraard een voorkeur hebben voor oudere architectuur, maar eerlijk, een nep-antiek station zou ik zelf veel storender vinden. Iets met kleuren en smaken en zo.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

groentje schreef: 08 dec 2024, 05:17 Iets met kleuren en smaken en zo.
Klopt, er is geen enkele kleur te bespeuren, in geen enkel nieuw Belgisch stationsproject trouwens.

Dendermonde is daarbij een modernistisch bouwwerk. Het is verwerpelijk om daar banale constructies naast te plaatsen, die op geen enkele manier aansluiten op het stationsgebouw.

Een spoorbouwmeester had hier een meerwaarde kunnen betekenen. Er wordt in het wilde weg gebouwd, zonder dat er een kwaliteitskamer is die expertise kan leveren in het uitwerken van dergelijke vernieuwingsopdrachten.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 08 dec 2024, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
overweg13

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 08 dec 2024, 13:38 Dendermonde is een modernistisch bouwwerk. Het is verwerpelijk om daar banale constructies naast te plaatsen, die op geen enkele manier aansluiten op het stationsgebouw.
Dan zou je eens naar het historische stadhuis van Halle moeten komen kijken. En daar zijn de oorspronkelijke plannen na protest al gemilderd. Mijn vrouw en ik hebben de neiging om te denken dat we langs de woning van een architect lopen als we weer eens zo een nieuwmodisch gedrocht passeren. In veel gevallen blijkt dat vermoeden ook juist te zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

overweg13 schreef: 08 dec 2024, 13:55 Dan zou je eens naar het historische stadhuis van Halle moeten komen kijken. En daar zijn de oorspronkelijke plannen na protest al gemilderd. Mijn vrouw en ik hebben de neiging om te denken dat we langs de woning van een architect lopen als we weer eens zo een nieuwmodisch gedrocht passeren. In veel gevallen blijkt dat vermoeden ook juist te zijn.
Het historische stadhuis in Halle vind ik een geslaagd voorbeeld, waar de nieuwe aanbouw weldoordacht op maat van het huidige gebouw werd uitgetekend. Wat ik bedoel is dat nieuwe constructies moeten ingekaderd worden in de bestaande omgeving. Niet zomaar een banale prefab-constructie ergens "neerkwakken".
TKR

Bericht door TKR »

Als ze enkele miljoenen uitgeven aan een station worden we ook boos. :roll:

Ik ben blij dat hier een functioneel en deftig station staat..
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

TKR schreef: 08 dec 2024, 14:47 Als ze enkele miljoenen uitgeven aan een station worden we ook boos.
Het kan niet gezond zijn voor de samenleving om iedere frank in twee te bijten, en dan maar gelukkig te zijn dat er "iets" staat. Dat is de situatie ondergaan, en geen enkele ambitie meer tonen om kwaliteit te leveren.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 08 dec 2024, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

TimJ36 schreef: 08 dec 2024, 15:26
TKR schreef: 08 dec 2024, 14:47 Als ze enkele miljoenen uitgeven aan een station worden we ook boos.
Het kan niet gezond zijn voor de samenleving om iedere frank in twee bijten, en dan maar gelukkig te zijn dat er "iets" staat. Dat is de situatie ondergaan, en geen enkele ambitie meer tonen om kwaliteit te leveren.
Welkom in de 21ste eeuw!
Gebrek aan ambitie moet men overigens verwijten aan diegenen die over de budgetten beslissen, en dat is niet het spoorbedrijf.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 08 dec 2024, 16:33 Welkom in de 21ste eeuw!
Gebrek aan ambitie moet men overigens verwijten aan diegenen die over de budgetten beslissen, en dat is niet het spoorbedrijf.
"Dat de regering niet altijd in de budgetten voorziet waarop de NMBS hoopt, daar maakt Dutordoir zich niet al te dik om. 'Het zal leiden tot uitstel van de geplande investeringen. Maar uiteindelijk gaat het over niet meer dan 200 miljoen euro die we minder krijgen op een budget van 3 miljard.'" (De Tijd, 1 maart 2023)
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 08 dec 2024, 15:26 Het kan niet gezond zijn voor de samenleving om iedere frank in twee te bijten, en dan maar gelukkig te zijn dat er "iets" staat. Dat is de situatie ondergaan, en geen enkele ambitie meer tonen om kwaliteit te leveren.
Dan zien we jou waarschijnlijk nooit of te nimmer in Oostenrijk, want daar lijken alle stations op elkaar, rijkelijk gevuld met van die prefab-constructies. Alleen: 1) ze hebben daar heel weinig mooie stationsgebouwen zoals wij die hebben (vind ik persoonlijk alleszins) en 2) die Oostenrijkse prefab-constructies zijn bijzonder modern, praktisch en klantvriendelijk ingericht. Persoonlijk vind ik dat een goeie zaak, omdat ik het gevoel heb dat ik sneller mijn weg vind in een station waar ik nog niet geweest ben, omdat er ook duidelijke signalisatie aanwezig is. Wat is je mening hierover? Het station van Graz en Salzburg lijken bvb dusdanig hard op elkaar, dat ik me soms vergis als ik naar foto's kijk die in een van beide stations genomen zijn.

Trouwens: ook vroeger werden veel van die zogenoemde prefab-constructies gebruikt. Zo leek tot voor kort Hasselt enorm hard op Landen bijvoorbeeld. Er zijn zo nog tal van voorbeelden. Daarover kan je ook moeilijk zeggen dat het past bij de architectuur van de stationshal. Dit afschrijven als een ziekte van de 21e eeuw doet mij neigen om de uitspraak 'oke boomer' te gebruiken. Toegegeven, het was niet jij die dit hier gezegd hebt, maar je geeft wel de indruk dat je ook in die gedachtestroom zit. :wink:

Modern en kostenefficiënt met een duidelijk 'huiskenmerk' valt voor mij ook zeker onder de noemer van kwaliteit. Als die prefab maar duurzaam is en geen rommel die na 5 jaar volledig aan vervanging toe is.
groentje

Bericht door groentje »

Inderdaad, een zekere uniformisatie is an sich niet slecht. Toegegeven, de gekozen kleuren zijn inderdaad erg treurig, maar dat is zowat elk modieus ontwerp heden ten dage, meer 'ambitie' zou daar weinig aan veranderen, het zou hoogstens een iets groter grijs gebouw opleveren.
Plaats reactie