Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Is er al een idee tegen wanneer de ICEs terug normaal zullen rijden tussen Aken en Keulen?
Rijden de treinen ietwat stipt (naar DB FV normen) tussen Frankfurt en Munchen? (ivm de werken bij Mannheim)
Rijden de treinen ietwat stipt (naar DB FV normen) tussen Frankfurt en Munchen? (ivm de werken bij Mannheim)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op zijn vroegst op 24/12.
In de DB-planner is de dienstregeling inmiddels aangepast t/m 15/12. De rest zal binnenkort wel volgen.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ok, ik heb ondertussen wel gevonden hoe dat gaat.Lynx schreef: ↑06 dec 2024, 13:59Even omlaag scrollen in dat menu met het aantal personen. Je kan dan zelfs voor 99 personen zo'n ding kopen als je wiltDieselfreak schreef: ↑06 dec 2024, 12:24 Zou ik dat niet via de site van DB kunnen kopen, als ik een account aanmaakt op die site? Maar, wat ik zo raar vind:
Zo'n ticket is toch voor víjf personen geldig? Maar ik kan slechts maximaal dríe personen selecteren!![]()
![]()
![]()

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
www.bahn.expertDieselfreak schreef: ↑08 dec 2024, 19:39 Is er op de site van DB eigenlijk een plaats waar je de actuele vertrekkende treinen voor elk station kunt bekijken, net zoals de site van de NMBS dat heeft, en een plaats waar je eventuele storingen en werken kunt bekijken?
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
https://mobile.bahn.de/bin/mobil/bhftafel.exe/dox (mobiele versie)Dieselfreak schreef: ↑08 dec 2024, 19:39 Is er op de site van DB eigenlijk een plaats waar je de actuele vertrekkende treinen voor elk station kunt bekijken, net zoals de site van de NMBS dat heeft, en een plaats waar je eventuele storingen en werken kunt bekijken?
of:
https://www.bahn.de/buchung/abfahrten-ankuenfte
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Naar mijn ervaring zijn de ingecalculeerde buffertijden op omleidingsroutes wat ruimer dan gewoonlijk, waardoor er zeker niet meer (misschien zelfs minder) vertragingen voordoen tussen Frankfurt en Mannheim.
Volgende week is alles achter de rug en wordt er weer gereden over de Riedbahn. Op 15 december neem ik de eerste rechtstreekse ICE Amsterdam - München en die passeert ook langs de Riedbahn. Ik ben eens benieuwd...
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
ICE 10 is beperkt tot Luik.
22:07: Zug verkehrt richtig gereiht
21:47: Kurzfristiger Personalausfall
21:24: Überbesetzung ohne Kulanzleistungen
21:13: Umleitung des Zuges
20:25: Unbefugte Personen auf der Strecke
18:31: Warten auf Anschlussreisende
22:07: Zug verkehrt richtig gereiht
21:47: Kurzfristiger Personalausfall
21:24: Überbesetzung ohne Kulanzleistungen
21:13: Umleitung des Zuges
20:25: Unbefugte Personen auf der Strecke
18:31: Warten auf Anschlussreisende
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Hierdoor start ICE 13 vandaag in Liège-Guillemins.
Dit is waarschijnlijk gebeurd omdat de bestuurder door de grote vertraging hoogstwaarschijnlijk over zijn uren zou gaan.
Dit is waarschijnlijk gebeurd omdat de bestuurder door de grote vertraging hoogstwaarschijnlijk over zijn uren zou gaan.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
... want de 545 (met een stop van 20 minuten in Leuven) 5 minuten laten wachten is niet mogelijk?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Luik-Guillemins stond vol, dus zou er eerst een trein een perron hebben moeten vrij maken. Een extra stop was dan sneller geregeld. Dan met een parallelrit de 545 inhalen...
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
rdv schreef: ↑05 dec 2024, 19:50 Ik ben er redelijk zeker van dat je je 125 EUR ook zal terugkrijgen, maar het was eenvoudiger geweest om te wachten tot na je reis. Hoogstwaarschijnlijk betaalt EUR de geannuleerde tickets automatisch terug in één keer. Nu zit je in een manuele procedure (want terugbetaling van het deel dat normaalgezien niet terugbetaalbaar is), en dat verloopt mogelijks trager.
Vandaag heb ik een mail gekregen van customer.relations.nl@belgiantrain. :
Door verstoord treinverkeer kon u op 15 december 2024 niet van Luik-Guillemins naar Koln Hbf (D) reizen. We begrijpen dat dit geen aangename situatie voor u was. Onze oprechte excuses voor de hinder die u hierdoor ondervond.
We betalen uw de naverkoopkosten graag terug
U ontvangt van ons binnen de 2 weken 125.00 euro op uw bankrekening.
We zijn er voor u
Hebt u nog vragen? Reageer gerust en we antwoorden zo snel mogelijk.
U kunt ons ook alle werkdagen van 9u tot 13u bereiken op +32 2 607 20 25.
Al staat er onjuiste info in, het is niet van Luik-Guillemins naar Koln Hbf maar omgekeerd, én het staat in de verleden tijd geschreven, terwijl deze datum nog moet komen, het geeft me toch al hoop. Ik kreeg vrijdag aan het loket een dossiernummer mee, dat komt overeen met het nummer dat bovenaan mijn mail staat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dat zal waarschijnlijk een automatisch gegeneerde mail zijn, en aangezien compensaties voor vertragingen of afschaffingen vaak worden aangevraagd voor iets in het verleden zal deze mail in de verleden tijd opgesteld zijn.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op 6 December teruggekeerd met de RE en ICE10 van Keulen naar Brussel en Gent. Reis was aangevat in Bologna om 8:41 (via Milaan, Basel en Keulen).
Zoals verwacht was de overstap van 10 minuten in Köln te krap (gepland om de ICE10 om 19:40 te nemen). De ICE104 uit Basel had +28 wegens een vermoeden van persoonsongeval voor ons (t.h.v. Freiburg), en kwam om 19:58 in Köln Hbf aan. In Wiesbaden was de vertraging teruggebracht van 37 min tot 19 minuten, maar opnieuw opgelopen bij het binnenrijden van Köln.
De volgende RE naar Aachen (20:15) was afgeschaft, zodat de eerstvolgende mogeljkheid de RE om 20:47 was, die verwacht was om stipt om 21:41 in Aken Hbf aan te komen. Ondanks de hoge reizigerstoeloop (vervanging ICE + vervanging vorige RE + kerstmarkt in Keulen), de lagere snelheid aan de werf en het voorlaten van een trein op het enkelspoor, was de vertraging idd beperkt tot 2 minuten (ik had +10 verwacht gebaseerd op vorige passages).
De ICE10 zou om 21:51 vertrekken in Aachen Hbf (90 minuten na de voorziene vertrektijd) wegens omleiding via Rheydt. Dit werd me bevestigd op een uitprint van het DB Reisecentrum. Echter 10' voor het binnenrijden van Aken bleek de ICE 15" vroeger dan verwacht in Aken te zijn aangekomen (21:31 i.p.v. 21:46), en werd het vertrek in de planner vervroegd van 21:51 tot 21:36.
Ik had een dergelijk scenario voorzien, en heb DB Info en DB Reisecentrum "gestalkt" om de aansluiting te verzekeren in Aken (ook al omdat er in Aken geen hotels onder de 180 EUR beschikbaar waren, DB betaalt max. 120 EUR terug - bovendien sluit het Reisecentrum in Aachen om 21:00 en zou er dus van daar uit ook geen ondersteuning komen). Men kon dit vanuit Keulen niet regelen, want "DB Reisecentrum is Fernverkehr en mag geen contact nemen met DB Regio" en "het is vrijdagavond, de dienstregelaars zijn thuis en voor zo iets kunnen we ze niet oproepen". En ook "ICE wacht nooit op RE" (wat in dit geval vreemd zou zijn want de RE is de vervangtrein voor de ICE).
Groot was dan ook mijn verbazing (en opluchting) dat de ICE (en de S-trein naar Luik) beiden nog aan het perron stonden in Aken. Volgens de ICE Zugbegeleiter was er officieel geen aansluiting voorzien, maar deed men het toch (gelukkig voor mij). Wellicht speelde ook mee dat de RE met voorziene aankomst om 21:07 afgeschaft was.
De ICE haalde nog heel wat vertraging in, aankomst om 23:03 in Brussel-Zuid, i.p.v. de voorziene 23:33.
(In de aangepaste real-time dienstregeling was 1u voorzien tussen Aken en Luik-G, ik vermoed dat er oorspronkelijk een omleiding via L37 was gepland - er stond heel wat werkvolk klaar aan de uitrit van de tunnel op L3 dus wellicht zijn de geplande werken later gestart en is ICE10 toch over L3 gereden).
Zoals verwacht was de overstap van 10 minuten in Köln te krap (gepland om de ICE10 om 19:40 te nemen). De ICE104 uit Basel had +28 wegens een vermoeden van persoonsongeval voor ons (t.h.v. Freiburg), en kwam om 19:58 in Köln Hbf aan. In Wiesbaden was de vertraging teruggebracht van 37 min tot 19 minuten, maar opnieuw opgelopen bij het binnenrijden van Köln.
De volgende RE naar Aachen (20:15) was afgeschaft, zodat de eerstvolgende mogeljkheid de RE om 20:47 was, die verwacht was om stipt om 21:41 in Aken Hbf aan te komen. Ondanks de hoge reizigerstoeloop (vervanging ICE + vervanging vorige RE + kerstmarkt in Keulen), de lagere snelheid aan de werf en het voorlaten van een trein op het enkelspoor, was de vertraging idd beperkt tot 2 minuten (ik had +10 verwacht gebaseerd op vorige passages).
De ICE10 zou om 21:51 vertrekken in Aachen Hbf (90 minuten na de voorziene vertrektijd) wegens omleiding via Rheydt. Dit werd me bevestigd op een uitprint van het DB Reisecentrum. Echter 10' voor het binnenrijden van Aken bleek de ICE 15" vroeger dan verwacht in Aken te zijn aangekomen (21:31 i.p.v. 21:46), en werd het vertrek in de planner vervroegd van 21:51 tot 21:36.
Ik had een dergelijk scenario voorzien, en heb DB Info en DB Reisecentrum "gestalkt" om de aansluiting te verzekeren in Aken (ook al omdat er in Aken geen hotels onder de 180 EUR beschikbaar waren, DB betaalt max. 120 EUR terug - bovendien sluit het Reisecentrum in Aachen om 21:00 en zou er dus van daar uit ook geen ondersteuning komen). Men kon dit vanuit Keulen niet regelen, want "DB Reisecentrum is Fernverkehr en mag geen contact nemen met DB Regio" en "het is vrijdagavond, de dienstregelaars zijn thuis en voor zo iets kunnen we ze niet oproepen". En ook "ICE wacht nooit op RE" (wat in dit geval vreemd zou zijn want de RE is de vervangtrein voor de ICE).
Groot was dan ook mijn verbazing (en opluchting) dat de ICE (en de S-trein naar Luik) beiden nog aan het perron stonden in Aken. Volgens de ICE Zugbegeleiter was er officieel geen aansluiting voorzien, maar deed men het toch (gelukkig voor mij). Wellicht speelde ook mee dat de RE met voorziene aankomst om 21:07 afgeschaft was.
De ICE haalde nog heel wat vertraging in, aankomst om 23:03 in Brussel-Zuid, i.p.v. de voorziene 23:33.
(In de aangepaste real-time dienstregeling was 1u voorzien tussen Aken en Luik-G, ik vermoed dat er oorspronkelijk een omleiding via L37 was gepland - er stond heel wat werkvolk klaar aan de uitrit van de tunnel op L3 dus wellicht zijn de geplande werken later gestart en is ICE10 toch over L3 gereden).
Laatst gewijzigd door rdv op 10 dec 2024, 11:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Er is overigens geen wettelijke basis voor een dergelijk maximum.