Eurostar

jpvdveer
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Eurostar

Bericht door jpvdveer »

De actie is toch breed aangekondigd en heeft zelfs Nederlandse media gehaald. Dat nu aflasten lijkt me nogal verrassend. De vraag is natuurlijk wel of een dergelijke actie in het huidige klimaat positieve dan wel negatieve publiciteit zal geven. (Mediamarkt probeerde pas iets spectaculairs in Rotterdam te doen en dat liep uit op vernielingen en rellen.)
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Eurostar

Bericht door Merijn »

Mij lijkt het ook niet erg aannemelijk, het is echter iemand van Eurostar die me dit schreef, nav een vraag ivm het Instagram account om te volgen voor het evenement in Brussel-Zuid. Daarop kreeg ik dus als antwoord dat het niet zou doorgaan. Dat er echter nog niets in de pers hiervan verschenen is, lijkt mij daarentegen vreemd (ook niets op hun eigen perssite of socials)

Afwachten dus...

Zolang er in de pers niets van verschijnt, plan ik toch te gaan, in de namiddag gaan we toch sowieso naar Brussel.
Laatst gewijzigd door Merijn op 11 dec 2024, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar

Bericht door jan_olieslagers »

... en daar en toen in Rotterdam ging het enkel om stevig verlaagde prijzen, niet om "gratis". Dus ja, dat zou wel eens uit de hand kunnen lopen.

Curieus dat men er alles aan doet om mogelijke klanten/reizigers weg te houden van de loketten, via het internet gaat het immers zoveel beter - maar dat deze actie dan weer juist wel met direct contact zou gaan verlopen. Marketeers at work :roll: ?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 12 dec 2024, 03:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Eurostar

Bericht door ovspotter_be »

Ik zou denken dat je al goede voorbereidingen hebt getroffen en afspraken hebt gemaakt met de NMBS (eigenaar van het station) vooraleer je zo iets aankondigt maar niet dus...
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Eurostar

Bericht door Merijn »

Het is oa dit wat ik ook zo raar vind. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze hier niet aan zouden gedacht hebben.
HLE18
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Eurostar

Bericht door HLE18 »

Merijn schreef: 11 dec 2024, 21:18 Het is oa dit wat ik ook zo raar vind. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze hier niet aan zouden gedacht hebben.
o jawel bij de spoorwegen wel hoor :lol:
GregTrainz
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 sep 2017, 03:51

Re: Eurostar

Bericht door GregTrainz »

De actie is officieel geannuleerd.
https://www.hln.be/binnenland/eurostar- ... ~ac04700a/
Amper één dag voor het evenement blijkt nu dat de zoektocht niet doorgaat. In een reactie verwijst Eurostar naar “logistieke problemen”. Die zouden boven water gekomen zijn tijdens een overleg met de collega’s van het Belgische spoor, die naar verluidt niet op voorhand op de hoogte waren gebracht.
4303
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar

Bericht door 4303 »

Merijn schreef: 11 dec 2024, 21:18 Het is oa dit wat ik ook zo raar vind. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze hier niet aan zouden gedacht hebben.
Je moest eens weten…. 🤯. Sinds de fusie draait alles vierkant…. Iedereen ziet het, behalve het management. Maar goed, de boer, hij ploegde verder.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Eurostar

Bericht door ovspotter_be »

Eurostar-treinen van en naar Parijs en Londen rijden met vertraging tot donderdag | VRT NWS
Te Wannehain is een puntstuk van een wissel beschadigd, de reparatie hiervan kan nog enkele dagen duren.
Tussen Tourpes en Y Sainghin / Y Avelin is een dienst op enkelspoor waardoor vertragingen tot 30 minuten mogelijk zijn voor alle verkeer die hier moet passeren.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Stopt Eurostar Sun (zaterdag in zomer naar Zuid-Frankrijk) ?

Bericht door dovaere »

Stopt Eurostar met de Eurostar Sun, de opvolger van de Thalys Sun?
Dat waren de afgelopen jaren ritten op zomerse zaterdagen van Amsterdam/Brussel rechtstreeks naar Zuid-Frankrijk (Avignon ... Marseille).

Ik miste ze al eerder in de reisplanners, maar nu wordt het ook uitgesproken door een Nederlandse insider:
Eurostar gaat stoppen met Eurostar Sun van Amsterdam naar Marsseile. Dit omdat men meer groeipotentieel op haar basis netwerk ziet en daarvoor het huidige materieel nodig heeft en er daarnaast ook groter onderhoud moet plaatsvinden aan het materieelpark.
https://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=877733#p877733
Dan blijft over als alternatief:
  • de TGV Inoui vanaf Brussel naar Zuid-Frankrijk, maar die TGV Réseau (tricourant) mag niet meer rijden in België vanaf eind 2025 wegens geen ETCS ! Is daar al meer nieuws over?
  • de TGV of Eurostar naar Marne-la-Vallée (Disneyland) om daar een niet door de Franse spoorwegen ondersteunde overstap te wagen...
  • plus een overstap meer voor de Nederlandse vakantiegangers met hun bagage in Brussel-Zuid. Ik hoop voor de treinsector dat het negatieve nieuws over de criminaliteit aldaar, de Nederlandse reizigers niet bereikt...
De vervoerders hebben wel nog allerlei pagina's online staan.
Redelijk frustrerend nu de zomerse vakantiegangers al maanden aan het verkennen en het boeken zijn, en ze stuiten op vage reclame voor treinen die momenteel niet te boeken zijn:
https://www.eurostar.com/be-nl/speciale ... e-provence
https://www.eurostar.com/be-en/deals/eurostar-sun
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/Eurostar-Sun
https://www.nsinternational.com/nl/treinen/eurostar-sun
Zo neemt het grote publiek natuurlijk nooit de trein serieus om op vakantie te gaan: op het moment dat je vakantieplannen maakt, is er geen betrouwbare informatie of er wel aantrekkelijke treinen rijden voor je gezin, en voor de laatplanners is de trein te duur.
(Voor onze eigen zomervakantie zijn de hotels noodgedwongen allang geboekt. Of we met de trein zullen gaan, is onzeker: ik vrees dat ik, als ik mijn treinvoorstel erdoor druk, het de allerlaatste treinreis zal zijn die mijn gezin nog wil maken).

Het is ook niet leuk dat treinvervoerders niet duidelijk communiceren over treinverbindingen waar ze mee stoppen (Thalys Izy, Flixtrain in Zweden, en twee maanden geleden nog de Ouigo Classique Parijs-Lyon, en de NMBS die nooit expliciet zegt dat er sinds december een gigantisch gat gaapt in de dienstregeling Brussel-Antwerpen)
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 feb 2025, 09:51, 4 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Er wordt daar ook vermeld:
...daarnaast ook groter onderhoud moet plaatsvinden aan het materieelpark.
https://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=877733#p877733
Dit vind ik wel een vreemd argument: welke reeksen van Eurostar gaan er dan wel plotseling (deze zomer?) in groot onderhoud, en voor welke aanpassingen? Die zaterdagse treinen worden trouwens op weekdagen gebruikt voor gewone ritten, dan zouden daar ook ritten moeten sneuvelen.

Thalys/Eurostar is al vijf jaar bezig met het voorbereiden en uitvoeren van een grote midlife-renovatie van de TGV PBKA ("Ruby"), maar dat gaat al jaren aan een verschrikkelijk traag tempo, en dringend lijkt dat niet, dus dat kan het niet zijn.
(Op de bijgehouden tabel in Wikipedia kun je trouwens nagaan dat er (minstens) acht TGV PBKA gerenoveerd zijn naar Ruby, het wordt tijd om de gecreëerde twee fietsplaatsen eindelijk open te stellen voor de reizigers:
https://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=TGV_PBKA
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 feb 2025, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurostar

Bericht door maarten »

Nou ja, dat dus. Er waren ooit 31 E300's (de korte NOL stellen niet meegerekend), daarvan zijn er nu nog 11 over. Er zijn 17 E320's bijgekomen, dus 3 stellen minder dan vroeger (1.480 zitplaatsen minder, zie onder). En dan wordt er nu ook nog dagelijks naar Amsterdam gereden. Thalys PB(K)A hebben ze er 26 en die inmiddels bijna 30 jaar oud.
Reizigersaantallen zullen niet verminderd zijn. Er zal gewoon geen ruimte zijn om meer diensten te rijden of de verbouwing sneller te doen.
Mei vorig jaar hebben ze al aangekondigd 50 treinen te willen kopen, maar dat vooral als vervanging van de 11 E300's en 26 TGV (wat dus in feite 48 "200 meter" TGV stellen zijn). Dus ook daar is vrijwel geen uitbreiding gepland, ook al brengen ze het ronkend met "een toename van 30%", onzin. Ja, 30% meer treinstellen, maar in zitplaatsen?

Momenteel
E300, 11 x 794 = 8.734 zitplaatsen
E320, 16 x 900 = 14.400 zitplaatsen
PB(K)A, 25 x 377 = 9.425 zitplaatsen
Totaal 32.559 zitplaatsen

Dan:
E320, 16 x 900 = 14.400 zitplaatsen
Nieuw, 50 x 439 = 21.950 zitplaatsen (gebaseerd op Velaro MS, DB BR408)
Totaal 36.350 zitplaatsen of 11,5% meer. Of slechts 6,8% meer als je vanuit de beginsituatie rekent. Daar is ook nauwelijks ruimte voor groei. Ik weet ook niet of je dat kunt verwachten van twee bedrijven die nauwelijks winst maakten en nu één zijn geworden.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 20 feb 2025, 08:53 Er wordt daar ook vermeld:
...daarnaast ook groter onderhoud moet plaatsvinden aan het materieelpark.
https://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=877733#p877733
Dit vind ik wel een vreemd argument: welke reeksen van Eurostar gaan er dan wel plotseling (deze zomer?) in groot onderhoud, en voor welke aanpassingen?
Zou men het misschien wat groter bekijken, en het materieel TGV Réseau (tricourant) van de SNCF-groep meerekenen?
Bedoelt men met "groter onderhoud ... aan het materieelpark" misschien "we zullen onze moedermaatschappij SNCF uit de nood moeten helpen met Eurostar-materieel omdat haar TGV Réseau vanaf eind 2025 niet meer in België mag rijden wegens ontbreken van ETCS"?
Olivier_Doorne
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Eurostar

Bericht door Olivier_Doorne »

Volgens deze documentaire https://youtu.be/gE9Hj3jomJc?si=Fb6WVeq3mVyz59X5 heeft de SNCF bewust voor een schaarste gezorgd van haar hogesnelheidsmateriaal door te veel materiaal vroegtijdig aan de kant te schuiven.
In 2014 had de SNCF een rentabiliteitsprobleem en minder reizigers en dus werd een programma uitgewerkt om treinen aan de kant te schuiven.
Toen echter in 2016 het aantal reizigers weer (fors) begon te stijgen heeft men het afschrijvingsprogramma verdergezet terwijl men dat beter niet gedaan had.
Op de beelden kan je een terrein zien met heel wat afgeschreven TGV's en enkele Eurostar treinen.

De volledige documentaire is te zien op: https://www.france.tv/france-2/compleme ... llent.html maar jammer genoeg enkel vanuit Frankrijk
Laatst gewijzigd door Olivier_Doorne op 20 feb 2025, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Olivier_Doorne schreef: 20 feb 2025, 10:33 Volgens deze documentaire https://youtu.be/gE9Hj3jomJc?si=Fb6WVeq3mVyz59X5 heeft de SNCF bewust voor een schaarste gezorgd van haar hogesnelheidsmateriaal door te veel materiaal vroegtijdig aan de kant te schuiven.
...nog versterkt door het uitsturen van haar TGV-treinen naar Spanje om daar voluit de concurrentie aan te gaan met Renfe...
En de SNCF kondigde al openlijk aan haar 15 nieuw bestelde internationale Avelia Horizon (TGV M) (die ook hadden kunnen dienen voor de verbindingen naar Brussel), 100% nodig te hebben voor Italië, om naast de bestaande internationale verbinding Parijs-Milaan ook voluit in Italië de concurrentie aan te gaan met bijkomende binnenlandse verbindingen...
Plaats reactie