Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
4017-4018
Berichten: 651
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door 4017-4018 »

Volgens treinposities.nl zou deze rit vandaag met Eurostar-stel 4025-4026 (Siemens Velaro E320) gereden hebben?
BVG1988
Berichten: 720
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door BVG1988 »

Het valt mij op de dat redelijk wat M7s en M4/I10 zijn vervangen door AM96s op de 24XX. Ik vermoed dat die M7s dan naar de 28XX zijn verhuisd.
Ook de omloop van een volledige M4-stam op de 51XX is een verrassing.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door dovaere »

BVG1988 schreef: 16 dec 2024, 18:50 Het valt mij op de dat redelijk wat M7s en M4/I10 zijn vervangen door AM96s op de 24XX. Ik vermoed dat die M7s dan naar de 28XX zijn verhuisd.
Ook de omloop van een volledige M4-stam op de 51XX is een verrassing.
In tegenstelling tot spoorlijnnummers en treinmaterieel zijn serienummers zoals 24XX, 28XX en 51XX niet zomaar terug te vinden op bijvoorbeeld Wikipedia. Googlen werkt ook niet.
Het is dan ook lezersvriendelijk om toch bij de eerste vermelding de twee eindpunten erbij te zetten :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 16 dec 2024, 19:54
BVG1988 schreef: 16 dec 2024, 18:50 Het valt mij op de dat redelijk wat M7s en M4/I10 zijn vervangen door AM96s op de 24XX. Ik vermoed dat die M7s dan naar de 28XX zijn verhuisd.
Ook de omloop van een volledige M4-stam op de 51XX is een verrassing.
In tegenstelling tot spoorlijnnummers en treinmaterieel zijn serienummers zoals 24XX, 28XX en 51XX niet zomaar terug te vinden op bijvoorbeeld Wikipedia. Googlen werkt ook niet.
Het is dan ook lezersvriendelijk om toch bij de eerste vermelding de twee eindpunten erbij te zetten :wink:
Treinnummers staan letterlijk bij elke trein in de app, en anders kijk je maar hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... elgi%C3%AB
BVG1988
Berichten: 720
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door BVG1988 »

dovaere schreef: 16 dec 2024, 19:54
BVG1988 schreef: 16 dec 2024, 18:50 Het valt mij op de dat redelijk wat M7s en M4/I10 zijn vervangen door AM96s op de 24XX. Ik vermoed dat die M7s dan naar de 28XX zijn verhuisd.
Ook de omloop van een volledige M4-stam op de 51XX is een verrassing.
In tegenstelling tot spoorlijnnummers en treinmaterieel zijn serienummers zoals 24XX, 28XX en 51XX niet zomaar terug te vinden op bijvoorbeeld Wikipedia. Googlen werkt ook niet.
Het is dan ook lezersvriendelijk om toch bij de eerste vermelding de twee eindpunten erbij te zetten :wink:
De officiële lijst van de IC's met hun treinnummers staan hier. Maar de lijst is niet volledig aangepast met de nieuwe aanpassingen van de IC20 en de IC23A https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... c-leaflets
De treinreeks IC20 was de 22XX en de IC23A was de 28XX, deze zijn nu omgedraaid, maar de tekstregels op de links zijn nog niet volledig juist.
De IC14 17XX is wel volledig aangepast.
De IC29 is ook aangepast, alleen zou het wel logischer zijn die op te splisen in 2 linkregels, want Gent - Aalst - Brussel - Landen - Genk is in de week en de Brussel - Aalst - De Panne is in het weekend
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Vergeten kijken vandaag, maar er zijn inderdaad een aantal 93xx die geen voorziene stip in Antwerpen hebben. Mijn vermoeden is dat dat terugkerende 91xx zijn, maar ik durf dat niet met zekerheid zeggen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door overweg13 »

BVG1988 schreef: 16 dec 2024, 20:26
De IC14 17XX is wel volledig aangepast.
Ja, maar als je op de link klikt, krijg je de dienstregeling van december 2023, dus Quiévrain - Liège-Guillemins...
Met vriendelijke groet

overweg13
BVG1988
Berichten: 720
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door BVG1988 »

overweg13 schreef: 17 dec 2024, 18:07
BVG1988 schreef: 16 dec 2024, 20:26
De IC14 17XX is wel volledig aangepast.
Ja, maar als je op de link klikt, krijg je de dienstregeling van december 2023, dus Quiévrain - Liège-Guillemins...
Inderdaad, dat is niet de bedoeling. De IC15 Hasselt - Antwerpen is volgens mij ook nog niet aangepast want die rijdt nu ook in het weekend
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ostbahnhof
Berichten: 937
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ostbahnhof »

Kijk nou, zouden ze in Nederland zeggen.
Dan krijgen ze 1 trein per uur en dan zoeft die nog gewoon voorbij 😢
Bijlagen
IMG_7151.png
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

Is jammer genoeg een bladzijde uit het boek vol trucs om de stiptheid omhoog te krikken: laat de trein een paar haltes overslaan.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

ovspotter_be schreef: 17 dec 2024, 21:28 Is jammer genoeg een bladzijde uit het boek vol trucs om de stiptheid omhoog te krikken: laat de trein een paar haltes overslaan.
Zou de volgende trein dan extra haltes krijgen? Op L50 gebeurt dat zo, maar ik zie de NMBS hier ook zeggen dat de S1 dat al doet (Al is het redelijk wat stappen tussen Mortsel-Liersesteenweg en Oude God)
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

Vroeger toen Mortsel een halfuursbediening had werd dit vaak gedaan: de eerstvolgende snelle IC kreeg dan een extra stilstand in Oude God (voor Nekkerspoel had men de S1), vandaag is dit niet gebeurt en we zullen in de toekomst wel merken of dit nog gaat gebeuren of dat men de reizigers steeds zal verwijzen naar Liersesteenweg.
ronny
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ronny »

ovspotter_be schreef: 17 dec 2024, 21:28 Is jammer genoeg een bladzijde uit het boek vol trucs om de stiptheid omhoog te krikken: laat de trein een paar haltes overslaan.
Vanmiddag (12u46) werd een aparte break ingezet voor de verbinding Knokke-Brugge. In Brugge moest dan overgestapt worden op de voorziene trein naar Luik. Nog in Brugge werd om 15u30 de trein voor Blankenberge beperkt en reed terug naar Hasselt (blijkbaar omdat een extra deel werd aangekoppeld)
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Eimai »

ovspotter_be schreef: 17 dec 2024, 21:28 Is jammer genoeg een bladzijde uit het boek vol trucs om de stiptheid omhoog te krikken: laat de trein een paar haltes overslaan.
Is eerder een truc om de trein en het bijhorend personeel ergens op tijd te krijgen waar die moeten zijn voor een volgende rit en niet al te veel andere treinen vertraging te geven nog onderweg als gewoon doorgereden kan worden. Als er zo niet ingegrepen wordt zit je vaak met veel meer gevolgsvertragingen.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TimJ36 »

ovspotter_be schreef: 17 dec 2024, 21:28 Is jammer genoeg een bladzijde uit het boek vol trucs om de stiptheid omhoog te krikken: laat de trein een paar haltes overslaan.
Ik hoop dat veel reizigers hun compensatie aanvragen om deze trukendoos te counteren. In het geval van Mortsel Oude God wordt 100% van het ticket terugbetaald (want slechts 1 trein per uur, en dus meer dan 60 min. vertraging).
Plaats reactie