Ik heb ook een poging ondernomen, met mijn onbestaande terreinkennis en dito ontwerpskills.
Ik sluit me aan bij Shrek: cross-perron overstappen vereist ofwel veel kruisingen (minder capaciteit) of belachelijk veel bruggen, tunnels en fly-overs. Dan lijkt investeren in een brede tunnel/passerelle met liften en rolvlakken (zoals in Luik-Guillemins) me een betere optie.
Het ontwerp van Shrek lijkt me zeer functioneel, maar ik heb een beetje vragen bij de ruimtelijke inplanning: ik vrees dat de twee gele sporen voor het LCI van Infrabel moeilijk zullen passen, en dito bij de vele sporen op de brug over de ring en de zes sporen nabij het containerpark.
Ik heb geprobeerd om me ongeveer te beperken tot de bestaande voetafdruk.

Kleurcodes:
Sporen 8 en 9 = Rood = L25 (Mechelen) <=> -2
Sporen 6 en 10 = Oranje = L25A (Mechelen) <=> +1
Sporen 4 en 5 = Geel = L27 (Mechelen) <=> +1
Sporen 3 en 7 = Groen = L59 (Gent) <=> -1
Sporen 1 en 2 = Blauw = L27A (Lier) <=> L27A Schijnpoort
Turquoise = +1 <=> L12 (Schijnpoort)
Roze = -1 <=> L12/2 (Schijnpoort)
Korte toelichting:
- L25 (Rood) splitst ten zuiden van Berchem naar 4 sporen. De binnensporen (L25) gaan door naar de -2 (in de bestaande tunnel) en dienen voor alle doorgaande treinen (HST’s, treinen naar Essen/Noorderkempen/Nederland; incl. S32 Roosendaal-Puurs). Indien nodig kunnen ze nog steeds treinen ontvangen met Antwerpen-Centraal als terminus.
- De buitensporen (L25A; Oranje) gaan naar niveau +1. Zuidwaarts op het bestaande talud van L59/1, Noordwaarts op een Westelijke uitbreiding (de enige extra benodigde ruimte) vanaf het einde van de Fietsostrade tot aan Zurenborg. Dit lijkt mogelijk, aangezien dit nog een schuin talud is, dit kan met een rechte muur “opgevuld” worden zonder echt meer plaats in te nemen.
Deze sporen kunnen gebruikt worden voor alle treinen vanuit Brussel met Antwerpen-Centraal als eindstation.
- L25 en L25A Noordwaarts liggen ook tactisch naast elkaar, zodat bij de meest courante (last-minute) spoorveranderingen reizigers niet meer van perron moeten wisselen. Dit geldt niet in Zuidelijke richting, aangezien treinen hier toch ongeveer gebonden zijn aan de verdieping van waarop ze vertrekken in Antwerpen-Centraal.
- L27 (Geel) komt nu toe op niveau +1, en L59 uit Gent (Groen) op niveau -1, wat me logischer lijkt; aangezien er meer treinen over L27 komen en +1 meer sporen heeft.
- Beide tunnels richting Gent blijven in gebruik, maar elk met slechts 1 spoor.
- L12 van Antwerpen-Centraal richting schijnpoort blijft bestaan, en wordt uitgebreid met verbindingsboog L12/2 (roze), zodat er ook van niveaus -1 en -2 recht naar de bundel Schijnpoort kan gereden worden.
- L27A blijft rechtstreeks naar Schijnpoort gaan en blijft voornamelijk een verbinding voor goederentreinen; maar kan ook gebruikt worden voor treinen van/naar Lier zonder stop in Mortsel, waarbij zowel voor als na Berchem naar L27 (en andere sporen) kan gewisseld worden.
- Ten slotte worden er aan de noordzijde van Antwerpen-Berchem extra wissels toegevoegd, voor meer opties te hebben. Deze zullen bij normale dienstregeling allicht weinig gebruikt worden, maar kunnen handig zijn bij incidenten.
Op deze manier lijkt mij de volledige capaciteit van Antwerpen-Centraal benut te kunnen worden. Feedback voor een beginner is welkom.