L. 10 en 10/1, huidig gebruik
L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Ik heb gemerkt dat er momenteel tussen Y Melsele en Kallo slechts één spoor in gebruik is.
En L. 10 tussen Y Zwijndrecht-Fort en Y Kattestraat wordt praktisch niet meer gebruikt denk ik: het onkruid groeit over de sporen en één van beide sporen is zelfs 'buiten dienst' gesteld met mobiele rode seinen.
Ik snap wel dat er nauwelijks nog verkeer is tussen de haven op Linkeroever en de Kennedytunnel. Maar ik heb twee vragen:
1) Is Infrabel van plan één van beide sporen uit te breken tussen Y Zwijndrecht-Fort en Y Kattestraat?
2) Wat is de reden van het (wellicht tijdelijke) niet-gebruiken van één spoor tussen Y Melsele en Kallo?
Bij voorbaat dank voor alle bijkomende info.
Paul
En L. 10 tussen Y Zwijndrecht-Fort en Y Kattestraat wordt praktisch niet meer gebruikt denk ik: het onkruid groeit over de sporen en één van beide sporen is zelfs 'buiten dienst' gesteld met mobiele rode seinen.
Ik snap wel dat er nauwelijks nog verkeer is tussen de haven op Linkeroever en de Kennedytunnel. Maar ik heb twee vragen:
1) Is Infrabel van plan één van beide sporen uit te breken tussen Y Zwijndrecht-Fort en Y Kattestraat?
2) Wat is de reden van het (wellicht tijdelijke) niet-gebruiken van één spoor tussen Y Melsele en Kallo?
Bij voorbaat dank voor alle bijkomende info.
Paul
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Ik kan mij voorstellen dat de boog Antwerpen <> Kallo (Y Zwijndrecht Fort - Y Kattestraat) in principe niet meer nodig is dankzij de Antigoontunnel (waarmee je vanuit het noorden de gehele haven kan bereiken). Echter, als backup lijkt mij het wel handig deze te behouden? Als de Antigoontunnel of bijvoorbeeld de Boog van Ekeren eruit liggen voor werkzaamheden, dan kan je via lijn 10 de haven nog bereiken.
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Het niet gebruiken van een spoor tussen Bundel Kallo en Y Melsele is iets dat ondertussen al lang aansleept. Sinds december 2019 werd er al voor geruime tijd op tegenspoor gereden door treinen die vanuit de Waaslandhaven kwamen. Oorspronkelijk werd dit probleem veroorzaakt door een defect aan de wissel ter hoogte van Y Melsele. De kruising werd 'als oplossing' vast gezet voor treinen die op lijn 59 reden, waardoor treinen die op normaalspoor vanaf lijn 10/1 uit de Waaslandhaven kwamen gereden geen gebruik meer konden maken van de kruising.
Gedurende enkele maanden is het probleem van de baan geweest en waren beide sporen tussen Y Melsele en Kallo weer geopend. Tijdens deze periode viel het mij wel op er opvallend veel wisselstoringen waren ter hoogte van Y Melsele, waardoor het treinverkeer op lijn 59 telkens volledig werd verstoord. Sinds het voorjaar van 2021 wordt er nu inderdaad opnieuw op enkel spoor gereden. Het is waarschijnlijk dat het probleem opnieuw bij de bewuste wissel ligt, maar hiervan heb ik geen bevestiging gekregen.
Feit is dat het rijden op tegenspoor door treinen vanuit de Waaslandhaven de capaciteit van lijn 10 en 10/1 enorm beperkt. Ook komen goederentreinen vanuit de Waaslandhaven bijgevolg op tegenspoor op lijn 59 terecht, wat ook daar regelmatig voor vertragingen zorgt.
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
De kruising met tongen is momenteel geklauwd, dit gaat over de kruising normaalspoor rijdende van Y. kattestraat naar Y.Melsele die spoor B van de L59 kruist.Wout912 schreef: ↑30 jul 2021, 11:32Het niet gebruiken van een spoor tussen Bundel Kallo en Y Melsele is iets dat ondertussen al lang aansleept. Sinds december 2019 werd er al voor geruime tijd op tegenspoor gereden door treinen die vanuit de Waaslandhaven kwamen. Oorspronkelijk werd dit probleem veroorzaakt door een defect aan de wissel ter hoogte van Y Melsele. De kruising werd 'als oplossing' vast gezet voor treinen die op lijn 59 reden, waardoor treinen die op normaalspoor vanaf lijn 10/1 uit de Waaslandhaven kwamen gereden geen gebruik meer konden maken van de kruising.
Gedurende enkele maanden is het probleem van de baan geweest en waren beide sporen tussen Y Melsele en Kallo weer geopend. Tijdens deze periode viel het mij wel op er opvallend veel wisselstoringen waren ter hoogte van Y Melsele, waardoor het treinverkeer op lijn 59 telkens volledig werd verstoord. Sinds het voorjaar van 2021 wordt er nu inderdaad opnieuw op enkel spoor gereden. Het is waarschijnlijk dat het probleem opnieuw bij de bewuste wissel ligt, maar hiervan heb ik geen bevestiging gekregen.
Feit is dat het rijden op tegenspoor door treinen vanuit de Waaslandhaven de capaciteit van lijn 10 en 10/1 enorm beperkt. Ook komen goederentreinen vanuit de Waaslandhaven bijgevolg op tegenspoor op lijn 59 terecht, wat ook daar regelmatig voor vertragingen zorgt.
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Er is geen plan om één van beide sporen uit te breken, daarvoor zouden er immers wissels moeten bijkomen. Maar zoals wel vaker gebeurt met sporen die in normale dienst niet gebruikt worden, moet er eerst geschouwd en ontroest worden vooraleer er terug gereden mag worden.Paul schreef: ↑29 jul 2021, 21:02 Ik heb gemerkt dat er momenteel tussen Y Melsele en Kallo slechts één spoor in gebruik is.
En L. 10 tussen Y Zwijndrecht-Fort en Y Kattestraat wordt praktisch niet meer gebruikt denk ik: het onkruid groeit over de sporen en één van beide sporen is zelfs 'buiten dienst' gesteld met mobiele rode seinen.
Ik snap wel dat er nauwelijks nog verkeer is tussen de haven op Linkeroever en de Kennedytunnel. Maar ik heb twee vragen:
1) Is Infrabel van plan één van beide sporen uit te breken tussen Y Zwijndrecht-Fort en Y Kattestraat?
2) Wat is de reden van het (wellicht tijdelijke) niet-gebruiken van één spoor tussen Y Melsele en Kallo?
Bij voorbaat dank voor alle bijkomende info.
Paul
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Die defecte wissel zorgt daar al lang voor grote ergernis. Mocht lijn 10 een reizigerslijn zijn zou het wel al lang gemaakt zijn. Maar goederentreinen worden nu eenmaal stiefmoederlijk behandeld door Infrabel...
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Het grootste deel van de kritiek op Infrabel op dit forum is totaal onterecht, maar deze klopt wel. Één kruising met tongen vervangen zou toch echt niet zo moeilijk mogen zijn

Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Ik hoop vooral dat ze die kruising gewoon vernieuwen en niet simpelweg verwijderen zoals op veel plaatsen in Wallonië de laatste jaren... want dan is de goederen capaciteit op die lijn helemaal weg
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Er liggen blijkbaar al wel nieuwe wissels klaar op het buitendienst gestelde spoor.
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Iemand een update van L10 tss Y. Kattestraat en Y. Zwijndrecht Fort.
Het onkruid groeit over de sporen.
Deze vertakking was toch terug gebracht naar 1 spoor.
Op OSM staat 1 spoor (van Zwijndracht naar Kattestraat ) buiten dienst, maar ik geloof dat dit het verkeerde spoor is.
Het onkruid groeit over de sporen.
Deze vertakking was toch terug gebracht naar 1 spoor.
Op OSM staat 1 spoor (van Zwijndracht naar Kattestraat ) buiten dienst, maar ik geloof dat dit het verkeerde spoor is.
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Het is correct zoals het op OpenRailwayMap staat.Knipex schreef: ↑22 dec 2024, 15:54 Iemand een update van L10 tss Y. Kattestraat en Y. Zwijndrecht Fort.
Het onkruid groeit over de sporen.
Deze vertakking was toch terug gebracht naar 1 spoor.
Op OSM staat 1 spoor (van Zwijndracht naar Kattestraat ) buiten dienst, maar ik geloof dat dit het verkeerde spoor is.
De wissel en de kruising van het andere spoor aan Y Zwijndrecht-Fort zijn uitgebroken.
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Dat ene spoor heeft ook geen nut meer want het wordt nooit gebruikt.
Re: L. 10 en 10/1, huidig gebruik
Eén spoor blijft in principe bruikbaar, maar zal wellicht enkel in noodsituaties dienst doen.