Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 16 jan 2025, 22:58
Shrek schreef: 16 jan 2025, 22:52 De trein zal inderdaad nooit helemaal vol zitten tussen Brussel en Antwerpen, maar het aantal lege zitplaatsen (pakweg 150) is maar een kleine fractie van wat er nodig is voor de binnenlandse reizen Antwerpen-Brussel (>2000). Tenzij je met reserveringen gaat werken is er eigenlijk geen manier om dat relatief klein aantal zitplaatsen open te stellen zonder een stormloop te hebben. Ze niet aanbieden is dan gewoon beter voor iedereen.
Met de laatste zin bedoelde ik dat als de trein momenteel nog geen succes heeft je misschien tijdelijk bijna 400 lege plaatsen hebt, maar dat het heel onverstandig zou zijn die binnenlands in te vullen als je die op termijn net internationaal wilt vullen.
Maar met 150 zitplaatsen help je wel al een aanzienlijk groot deel van de reizigers die van station Brussel-Zuid naar Antwerpen-Centraal rijden. Je moet niet de som van alle reizigers tussen Brussel en Antwerpen maken, enkel specifiek tussen die twee stations. Zelfs in de spits zullen dat nooit veel meer dan 150 reizigers zijn. Die aangehaalde 400 lege plaatsen ga je dan ook nooit gevuld krijgen.
Helaas klopt het niet wat je zegt. Als je de ECD zonder beperkingen toelaat is deze de snelste optie voor heel wat meer reizigers (en daardoor bovenaan in de apps en dus stormloop). Zelfs met overstap vanuit Berchem of Brussel-Centraal is dit de snelste oplossing.
Bijvoorbeeld: Antwerpen-Centraal - Brussel-Centraal, je mist net de trein van 7u25. Met de volgende IC (7u54) ben je om 8u36 in Brussel-C. Met de ECD van 7u34 ben je om 8u11 in Brussel-Zuid, dus rond 8u20 ben je in Brussel-C. Ik ken genoeg pendelaars die dat zouden doen...

Maar de echte oplossing voor het probleem is dus niet de ICNG gaan overbelasten maar wel een IC die ergens in dat gat van een half uur vertrekt.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 16 jan 2025, 23:10 Helaas klopt het niet wat je zegt. Als je de ECD zonder beperkingen toelaat is deze de snelste optie voor heel wat meer reizigers (en daardoor bovenaan in de apps en dus stormloop). Zelfs met overstap vanuit Berchem of Brussel-Centraal is dit de snelste oplossing.
Bijvoorbeeld: Antwerpen-Centraal - Brussel-Centraal, je mist net de trein van 7u25. Met de volgende IC (7u54) ben je om 8u36 in Brussel-C. Met de ECD van 7u34 ben je om 8u11 in Brussel-Zuid, dus rond 8u20 ben je in Brussel-C. Ik ken genoeg pendelaars die dat zouden doen...

Maar de echte oplossing voor het probleem is dus niet de ICNG gaan overbelasten maar wel een IC die ergens in dat gat van een half uur vertrekt.
Ok, misschien wel een aantal die hiervoor zouden opteren, maar waarschijnlijk nooit zoveel als er binnenlandse pendelaars zouden reizen tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam in de spits, want dat vormt blijkbaar geen probleem.

En de 'echte oplossing' zal uitblijven tot ten vroegste december 206. Infrabel heeft geen rijpaden toegekend voor zo'n 4e IC en dat zal ook niet gebeuren voor de eerstvolgende grote aanpassing in de dienstregeling in 2026. Dan kan men voorlopig maar aanbieden wat men heeft, als tijdelijke maatregel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 16 jan 2025, 23:20 Ok, misschien wel een aantal die hiervoor zouden opteren, maar waarschijnlijk nooit zoveel als er binnenlandse pendelaars zouden reizen tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam in de spits, want dat vormt blijkbaar geen probleem.

En de 'echte oplossing' zal uitblijven tot ten vroegste december 206. Infrabel heeft geen rijpaden toegekend voor zo'n 4e IC en dat zal ook niet gebeuren voor de eerstvolgende grote aanpassing in de dienstregeling in 2026. Dan kan men voorlopig maar aanbieden wat men heeft, als tijdelijke maatregel.
Met Nederland vergelijken heeft weinig zin, zij hebben met 4 snelle treinen per uur +2 tragere goedkopere veel meer opties om de drukte te spreiden.

En neen, echte oplossingen hoeven niet uit te blijven tot 2026. Er kan met meer onderhoud wat gedaan worden aan de uitval van M6, er kan gekeken worden naar langere samenstellingen M6.
Een tijdelijke maatregel moet ook tijdelijk meer goed dan kwaad doen en dat doet het openstellen van de ECD niet. Dan is geen maatregel nog altijd beter (liever 150 man rechtop in de M6 dan 500 in de ECD).
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 16 jan 2025, 23:53 Met Nederland vergelijken heeft weinig zin, zij hebben met 4 snelle treinen per uur +2 tragere goedkopere veel meer opties om de drukte te spreiden.

En neen, echte oplossingen hoeven niet uit te blijven tot 2026. Er kan met meer onderhoud wat gedaan worden aan de uitval van M6, er kan gekeken worden naar langere samenstellingen M6.
Een tijdelijke maatregel moet ook tijdelijk meer goed dan kwaad doen en dat doet het openstellen van de ECD niet. Dan is geen maatregel nog altijd beter (liever 150 man rechtop in de M6 dan 400 in de ECD).
Het is toch niet omdat er in Nederland vier snelle en twee trage treinen - die wij eigenlijk ook hebben, namelijk de S1 - rijden dat dat wil zeggen dat er geen honderden binnenlandse reizigers op de ECD zitten tussen Amsterdam en Rotterdam?

Eveneens akkoord dat verlengen van M6-stammen een oplossing biedt, maar waar gaan ze die nog halen? De vertraagde M7-instroom zorgt voor de gekende problemen en dat gaat ook niet snel veranderen. Langere perrons brengen niks bij aan de Desiro's en Varkensneuzen die er tegenwoordig vaak rijden.
En geen idee waarom je de getallen 150 en 400 op die manier in bovenstaande zin gebruikt. Die lijken me van de pot/uit de context gerukt, want het stopt helemaal niet bij 150 man rechtop in een M6. Het eindigt vandaag bij reizigers die achterblijven op het perron.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 17 jan 2025, 00:08
Shrek schreef: 16 jan 2025, 23:53 Met Nederland vergelijken heeft weinig zin, zij hebben met 4 snelle treinen per uur +2 tragere goedkopere veel meer opties om de drukte te spreiden.

En neen, echte oplossingen hoeven niet uit te blijven tot 2026. Er kan met meer onderhoud wat gedaan worden aan de uitval van M6, er kan gekeken worden naar langere samenstellingen M6.
Een tijdelijke maatregel moet ook tijdelijk meer goed dan kwaad doen en dat doet het openstellen van de ECD niet. Dan is geen maatregel nog altijd beter (liever 150 man rechtop in de M6 dan 400 in de ECD).
Het is toch niet omdat er in Nederland vier snelle en twee trage treinen - die wij eigenlijk ook hebben, namelijk de S1 - rijden dat dat wil zeggen dat er geen honderden binnenlandse reizigers op de ECD zitten tussen Amsterdam en Rotterdam?

Eveneens akkoord dat verlengen van M6-stammen een oplossing biedt, maar waar gaan ze die nog halen? De vertraagde M7-instroom zorgt voor de gekende problemen en dat gaat ook niet snel veranderen. Langere perrons brengen niks bij aan de Desiro's en Varkensneuzen die er tegenwoordig vaak rijden.
En geen idee waarom je de getallen 150 en 400 op die manier in bovenstaande zin gebruikt. Die lijken me van de pot/uit de context gerukt, want het stopt helemaal niet bij 150 man rechtop in een M6. Het eindigt vandaag bij reizigers die achterblijven op het perron.
De reizigers die op het perron blijven is enkel als er treinen uitvallen en in zo'n situatie zou de ECD niks bijbrengen en zelf ook uitvallen. Om alles even duidelijk te kaderen: een ICNG heeft de capciteit van 1,5 desiro. Dat is dus allesbehalve de noodzakelijke plaatsen die je nodig hebt. Wil je ook maar een fractie van het volk van een afgelaste M6 daarheen sturen zit je direct met een overrompeling en kan je de ECD ook afschaffen wegens onveilig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

TKR schreef: 16 jan 2025, 23:01 We zouden NS ook lief kunnen vragen om in de spits een dubbele set in te zetten. :cry:
Daar is nu totaal geen ruimte voor. Aangezien Alstom met een gigantische vertraging zit wat leveren betreft. Zelfs een deel van de ICNG-B worden nu gebruikt om binnenlandse treinen in Nederland te laten rijden. Dus zeker geen ruimte om er twee naar België te sturen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

In Nederland heeft men 4X ICD, 2x IC en een ECD rijden. Daar zitten dus geen stoptreinen (sprinters) tussen die steden bij. Tussen Rotterdam en Amsterdam dus 7 treinen per uur. Waarvan enkel bij de IC dubbeldekkers kunnen voorkomen.
ostbahnhof
Berichten: 937
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ostbahnhof »

FLV-FGSP schreef: 13 dec 2024, 11:49 Nee, het conflictpunt tussen de 3300 en Eurostar (blauw) zat aan de vertakking Abeelstraat, 12 keer per dag. Van de 29 treinen van deze serie hadden er 17 kunnen blijven, maar dan in een versie met minder stops. De beslissing om de hele serie dan maar af te schaffen leverde links en rechts toch wel de nodige verwondering op.
Weet iemand op welke uren de 33 reeks had kunnen blijven rijden per richting?
Als ze in de spits vallen zou er bekekn kunnen worden om ze terug in te leggen?
Voer voor de specialisten hier.
pmuy
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door pmuy »

Steven schreef: 17 jan 2025, 05:05 In Nederland heeft men 4X ICD, 2x IC en een ECD rijden. Daar zitten dus geen stoptreinen (sprinters) tussen die steden bij. Tussen Rotterdam en Amsterdam dus 7 treinen per uur. Waarvan enkel bij de IC dubbeldekkers kunnen voorkomen.
Daar klopt volgens mij toch iets niet helemaal aan. Er rijden hoe dan ook twee sprinters per uur tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal, en vier Intercity's tussen Rotterdam en Amsterdam wanneer je Amsterdam Zuid in rekening neemt (wat je ook doet met de Intercity Direct Eurocity Direct). En dan heb je ook nog de treinen op de deeltrajecten (met name van en naar Den Haag).

Hoe dan ook zijn eigenlijk enkel de Intercity Direct en Eurocity Direct relevant. De reguliere Intercity's op deze verbinding fungeren als een soort IR-treinen en maken 8 stops tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal, bijna evenveel als de Sprinters (14 stops). Soms rijden die Intercity Direct-gekoppeld (met 10 treindelen), maar de gehele capaciteit blijft toch eerder laag.

Ik denk echter wel er minder reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam reizen dan tussen Brussel en Antwerpen. De deeltrajecten zijn belangrijker in Nederland.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

Zou men niet op zijn minst een trein Antwerpen-Mortsel-Vilvoorde-(Schaarbeek) kunnen inlasten om zo de deeltrajecten op te vullen, je zou hem ook via Bordet en Brussel Luxemburg richting Halle, s'Gravenbrakel, Edingen of Geraardsbergen kunnen sturen om daar te keren. Men kan dan in Schuman of Schaarbeek overstappen op een trein richting Brussel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door overweg13 »

Het spoorboekje in pdf-formaat is nu beschikbaar, met de gewone fouten en omissies. Zo komen de IC-treinen van de verbinding Quiévrain - Tonegeren niet voor in tabel 34, zodat het lijkt alsof er tussen Hasselt en Tongeren maar één trein per uur rijdt. Voorts vindt men het niet nodig om de S-treinen van de verbinding Geraardsbergen - Dendermonde op te nemen in tabel 96, zodat een hele reeks treinen erin ontbreekt tussen Halle en Brussel. Wedden dat er nog meer fouten te vinden zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
Ducktape
Berichten: 455
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Ducktape »

IC's Antwerpen - Charleroi hebben maar max 8 rijtuigen omdat dat de limiet is die 1 locomotief mag trekken van de -2 naar Berchem of Luchtbal. Vroeger reden er ook samenstellingen met 9 M6'en, maar dat waren dan telkens 2 27'en. Als je op de helling van de -2 naar Berchem moet stoppen op het steilste punt en het regent, zou je nooit meer weggeraken met meer dan 8 rijtuigen. Zelfs met 8 M5'en en een 21/27 waarbij het stuurrijtuig op kop stond was het hopen dat je nog vooruit ging ipv achteruit :mrgreen:
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door dovaere »

Ducktape schreef: 17 jan 2025, 15:28 IC's Antwerpen - Charleroi hebben maar max 8 rijtuigen omdat dat de limiet is die 1 locomotief mag trekken...
Als je op de helling van de -2 naar Berchem moet stoppen op het steilste punt en het regent, zou je nooit meer weggeraken
Afdak bouwen boven de steile stukken tegen de regen?
Tram44
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Tram44 »

De reizigers die op het perron blijven is enkel als er treinen uitvallen en in zo'n situatie zou de ECD niks bijbrengen en zelf ook uitvallen.


Dit moet ik helaas ten stelligste ontkennen. Ik ben zelf in Mechelen al enkele dinsdagen en donderdagen gaan observeren en sommige treinen zitten zelfs bij normale samenstelling zo vol dat mensen er niet meer bij kunnen (vooral vertrek van 08.14 uur naar Charleroi). Helemaal voor- en achteraan zullen er nog wel een handvol mensen op de platformen passen, maar in het midden staat alles vol, inclusief de gangpaden onder en boven.

Als er treinen uitvallen of korter zijn dan normaal is het helemaal hopeloos, zoals donderdagochtend toen de IC van 07.58 uur naar Binche doodleuk uit één Desiro bestond. Zonder hulp van Securail zou die trein niet weggeraakt zijn met de controleur aan boord.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

pmuy schreef: 17 jan 2025, 10:43
Steven schreef: 17 jan 2025, 05:05 In Nederland heeft men 4X ICD, 2x IC en een ECD rijden. Daar zitten dus geen stoptreinen (sprinters) tussen die steden bij. Tussen Rotterdam en Amsterdam dus 7 treinen per uur. Waarvan enkel bij de IC dubbeldekkers kunnen voorkomen.
Daar klopt volgens mij toch iets niet helemaal aan. Er rijden hoe dan ook twee sprinters per uur tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal, en vier Intercity's tussen Rotterdam en Amsterdam wanneer je Amsterdam Zuid in rekening neemt (wat je ook doet met de Intercity Direct Eurocity Direct). En dan heb je ook nog de treinen op de deeltrajecten (met name van en naar Den Haag).

Hoe dan ook zijn eigenlijk enkel de Intercity Direct en Eurocity Direct relevant. De reguliere Intercity's op deze verbinding fungeren als een soort IR-treinen en maken 8 stops tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal, bijna evenveel als de Sprinters (14 stops). Soms rijden die Intercity Direct-gekoppeld (met 10 treindelen), maar de gehele capaciteit blijft toch eerder laag.

Ik denk echter wel er minder reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam reizen dan tussen Brussel en Antwerpen. De deeltrajecten zijn belangrijker in Nederland.
Ik wou enkel de IC en EC treinen tellen. Ik telde bewust de sprinters niet mee. Sorry voor de onduidelijkheid.
Plaats reactie