De reizigers die op het perron blijven is enkel als er treinen uitvallen en in zo'n situatie zou de ECD niks bijbrengen en zelf ook uitvallen.
Dit moet ik helaas ten stelligste ontkennen. Ik ben zelf in Mechelen al enkele dinsdagen en donderdagen gaan observeren en sommige treinen zitten zelfs bij normale samenstelling zo vol dat mensen er niet meer bij kunnen (vooral vertrek van 08.14 uur naar Charleroi). Helemaal voor- en achteraan zullen er nog wel een handvol mensen op de platformen passen, maar in het midden staat alles vol, inclusief de gangpaden onder en boven.
Als er treinen uitvallen of korter zijn dan normaal is het helemaal hopeloos, zoals donderdagochtend toen de IC van 07.58 uur naar Binche doodleuk uit één Desiro bestond. Zonder hulp van Securail zou die trein niet weggeraakt zijn met de controleur aan boord.
De reizigers die op het perron blijven is enkel als er treinen uitvallen en in zo'n situatie zou de ECD niks bijbrengen en zelf ook uitvallen.
Dit moet ik helaas ten stelligste ontkennen. Ik ben zelf in Mechelen al enkele dinsdagen en donderdagen gaan observeren en sommige treinen zitten zelfs bij normale samenstelling zo vol dat mensen er niet meer bij kunnen (vooral vertrek van 08.14 uur naar Charleroi). Helemaal voor- en achteraan zullen er nog wel een handvol mensen op de platformen passen, maar in het midden staat alles vol, inclusief de gangpaden onder en boven.
Als er treinen uitvallen of korter zijn dan normaal is het helemaal hopeloos, zoals donderdagochtend toen de IC van 07.58 uur naar Binche doodleuk uit één Desiro bestond. Zonder hulp van Securail zou die trein niet weggeraakt zijn met de controleur aan boord.
Das toch vreemd want ik zit regelmatig op die bewuste trein van 8u14 en ik heb -behoudens dat die ervoor is afgeschaft- nog nooit iemand weten achterblijven.
Das toch vreemd want ik zit regelmatig op die bewuste trein van 8u14 en ik heb -behoudens dat die ervoor is afgeschaft- nog nooit iemand weten achterblijven.
Als de NMBS niet bijstuurt, zal het probleem zichzelf binnenkort vanzelf wel oplossen. Wie kan zal wel voor de auto kiezen, want de ontevredenheid is zeer groot. Er is ook al een verschuiving naar de S1, waardoor reizigers uit Weerde, Eppegem en Vilvoorde de pineut zijn. Die 30 % reizigers, vergeet het mar met de huidige service.
Ik zeg niet dat er geen probleem is, honderden rechtstaande reizigers hebben elke dag is op zich onaanvaardbaar. Maar dat is nog iets anders dan structureel achterblijven op het perron, dat gebeurt niet.
Shrek schreef: ↑17 jan 2025, 22:51
Ik zeg niet dat er geen probleem is, honderden rechtstaande reizigers hebben elke dag is op zich onaanvaardbaar. Maar dat is nog iets anders dan structureel achterblijven op het perron, dat gebeurt niet.
Tram44 schrijft net dat dat in Mechelen juist wel gebeurt.
En ik zeg over dezelfde treinen, waar ik regelmatig op zit, dat dat niet het geval is... één van ons beide heeft slechte ogen of maakt er een hyperbool van
En ik zeg over dezelfde treinen, waar ik regelmatig op zit, dat dat niet het geval is... één van ons beide heeft slechte ogen of maakt er een hyperbool van
Of er zijn bv. verschillen tussen de dagen van de week. Ik kan me goed voorstellen dat het op dinsdag en donderdag anders is dan op andere dagen.
Ik zeg niet dat er geen probleem is, honderden rechtstaande reizigers hebben elke dag is op zich onaanvaardbaar.
Daar ben het is op zich niet mee eens. Als je in Londen of Parijs de metro neemt dat sta je snel een half uur in volle treinen. Waarom kan dat dan niet voor die 10 minuten van Mechelen naar Brussel Noord? Zolang er geen reizigers achterblijven is het geen enkel probleem, en vanuit doelmatig gebruik van middelen zelfs wenselijk, dat mensen op de drukste stukjes van de drukste treinen van de dag even moeten staan, en je ook op basis daarvan plant.
Ik zeg niet dat er geen probleem is, honderden rechtstaande reizigers hebben elke dag is op zich onaanvaardbaar.
Daar ben het is op zich niet mee eens. Als je in Londen of Parijs de metro neemt dat sta je snel een half uur in volle treinen. Waarom kan dat dan niet voor die 10 minuten van Mechelen naar Brussel Noord? Zolang er geen reizigers achterblijven is het geen enkel probleem, en vanuit doelmatig gebruik van middelen zelfs wenselijk, dat mensen op de drukste stukjes van de drukste treinen van de dag even moeten staan, en je ook op basis daarvan plant.
Zoals je zelf zegt: het gaat dan over de metro. Deze is gebouwd voor zulke transporten met veel rechtstaande reizigers. Een metro heeft ook een hoge frequentie.
Van een treindienst moet je beter verwachten. Het punt is dat NMBS hier echt de bal misslaat en op een erg belangrijke spoorlijn slechts drie IC-treinen per uur inzet. Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met Brussel-Gent.
De enige oplossing is dat er voldoende druk op NMBS wordt gezet om een oplossing te zoeken. Hun EC Direct zorgt voor capaciteitsgebrek op bepaalde momenten tussen Brussel en Antwerpen. Weet iemand of ze bijvoorbeeld evt ingekort een trein kunnen inpassen in de dienstverlening?
Tussen Mechelen en Brussel zou er eventueel wel een trein bijpassen, want zowel de EuroCity Direct als de Eurostar neemt daar L25N.
Maar dat zou enkel het probleem oplossen voor Mechelen en Vilvoorde, en dan heb je nog steeds te weinig capaciteit richting Antwerpen, en je moet uiteraard gaan kijken of er nog capaciteit is in de Brusselse NZV voor die nieuwe trein.
Tussen Brussel en Mechelen heb je tijdens de week 4 IC per uur (20xx/31xx/45xx/34xx)
Tussen Mechelen en Antwerpen 5 IC per uur tijdens de week.
(20xx/92xx/31xx/45xx/26xx)
Van deze treinen zijn er 3 doorgaande treinen tussen Brussel en Antwerpen (dat is zonder de EC geteld, want als je die meetelt zijn het er 4).
Of er zijn bv. verschillen tussen de dagen van de week. Ik kan me goed voorstellen dat het op dinsdag en donderdag anders is dan op andere dagen.
Die zijn er zeker. Op woensdag en vrijdag is het merkbaar rustiger, maar wij hebben bij TreinTramBus wel degelijk meldingen gekregen van mensen die op een dinsdag of donderdag niet op de trein raken en dat heb ik zelf ook al visueel vastgesteld.
Na miljarden euro's in elitaire grensoverschrijdende hogesnelheidslijnen en treinen te hebben gestoken, welke in tegenstelling tot binnenlands verkeer, geen enkel maatschappelijk nut hebben, dragen we nu de gevolgen hiervan.
TimJ36 schreef: ↑19 jan 2025, 01:11
Na miljarden euro's in elitaire grensoverschrijdende hogesnelheidslijnen en treinen te hebben gestoken, welke in tegenstelling tot binnenlands verkeer, geen enkel maatschappelijk nut hebben, dragen we nu de gevolgen hiervan.
Geen zorgen, met de politieke koers die we nu varen hebben we binnenkort geen openbaar vervoer meer.
Voor de nieuwe dienstregeling waren er toch regelmatig testritten met die nieuwe Eurocity Direct? Als er toen een rijpad was tussen al die ICs naar Brussel, waarom kan dat vandaag dan niet meer? Eventueel wacht de ene trein wat op de andere hé zeg dat doen ze nu toch ook al.