Ja, die is er. Maar ik ga dan wel meestal in de wagen direct naast de restauratiewagen zitten.ovspotter_be schreef: ↑15 feb 2023, 10:55 Misschien een beetje off-topic, maar is er in Zwitserland eigenlijk bediening aan de zitplaats in 1e klasse zoals je dat hebt op de ICE of Railjet?
Afschaffing IR-treinen sinds december 2014
Re: Afschaffing IR-treinen sinds december 2014
Ik ben dat eigenlijk niet zo zeker. Sinds Covid heb ik nooit meer bediening aan zitplaats gezien bij de SBB. Misschien dat die sindskort terug ingevoerd is?K V B schreef: ↑28 mar 2023, 18:43Ja, die is er. Maar ik ga dan wel meestal in de wagen direct naast de restauratiewagen zitten.ovspotter_be schreef: ↑15 feb 2023, 10:55 Misschien een beetje off-topic, maar is er in Zwitserland eigenlijk bediening aan de zitplaats in 1e klasse zoals je dat hebt op de ICE of Railjet?
-
Ik ben in de Krokusvakantie in Zwitserland geweest per trein en ik kan bevestigen dat er op de meeste IC-treinen bediening is in de 1e klasse.
Op de IC-3 tussen Zürich en Chur kwam er zo'n 10 minuten na vertrek iemand rond in de 1e klasse met de vraag of je iets wou om te eten of drinken.
Ik miste wel bediening in de 1e klasse op de ICE die ik nam tussen Interlaken en Basel.
Maar in Zwitserland is catering op de treinen precies wel iets belangrijks, zelfs de Interregio van de Rhätische Bahn tussen Chur en St. Moritz had een vorm van catering.
Op de IC-3 tussen Zürich en Chur kwam er zo'n 10 minuten na vertrek iemand rond in de 1e klasse met de vraag of je iets wou om te eten of drinken.
Ik miste wel bediening in de 1e klasse op de ICE die ik nam tussen Interlaken en Basel.
Maar in Zwitserland is catering op de treinen precies wel iets belangrijks, zelfs de Interregio van de Rhätische Bahn tussen Chur en St. Moritz had een vorm van catering.
jan_olieslagers schreef: ↑03 nov 2022, 14:29 @Harshan,
Vooreerst: van harte welgekomen op dit forum!
Dank u wel om me welkom te heten op dit leuke en gezellige forum!Vooreerst: van harte welgekomen op dit forum!Voorzover ik begrijp heeft dat te maken met de overheidssubsidies: de overheid verlangt dat treinen op tijd rijden, m.a.w. volgens de gepubliceerde dienstregeling. Voor iedere keer dat een trein significante vertraging oploopt (6 minuten, dacht ik?) betaalt de overheid minder aan NMBS.Waarom rijden de treinen nu trager dan voor december 2014?
Om die reden heeft men de dienstregelingen minder strikt gemaakt, er is hier en daar buffertijd toegevoegd. Dan kan een trein onderweg een beetje vertraging oplopen en toch nog volgens dienstregeling aankomen. Zie bv. de S1 die wel negen minuten stilstaat in Mechelen, als ik me goed herinner.
Om dezelfde reden zal men trouwens al eens een trein gedeeltelijk of helemaal afschaffen. Bv. diezelfde S1, als die met vertraging van Brussel richting Antwerpen bolt, durft men al eens beperken tot Berchem, dan kan dat materiaal tenminste de volgende rit aanvatten met minder of zelfs geen vertraging.
Voorzover ik weet is er (nog?) geen sanctie in de subsidies voor zulke beperkingen of afschaffingen.
Let wel, ik ben maar een simpele spoorgebruiker, geen insider van het spoorbedrijf. Het is best mogelijk dat ik details heb gemist, en/of recente wijzigingen. Er zijn er hier die meer gedetailleerde informatie zullen hebben.