Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Ik lees veel zaken die ik al 20 jaar hoor en er nooit zijn doorgekomen: Bijvoorbeeld het schrappen van kleine stopplaatsen en het 'knippen' van lange IC-treinen.
Ik had wel op enkele grondige hervormingen gehoopt (regionalisering, privatisering). Wat dat betreft is dit een gemiste kans.
Ik zie dus eigenlijk weinig veranderen tussen vandaag en 2030.
Ik had wel op enkele grondige hervormingen gehoopt (regionalisering, privatisering). Wat dat betreft is dit een gemiste kans.
Ik zie dus eigenlijk weinig veranderen tussen vandaag en 2030.
Ik vermoed dat je doelt op het verdwijnen van het gunstregime om op 55 met pensioen te kunnen gaan, maar dat wil helemaal nog niet zeggen dat de betrokkenen ineens tot hun 67 moeten werken? Er blijven mogelijkheden tot vervroegd pensioen, maar het lijkt mij niet abnormaal dat we evolueren naar een systeem dat voor alle werknemers hetzelfde is. Ongeacht of ze voor de overheid of in de privé werken.Klassiekje schreef: ↑04 feb 2025, 11:51 - Het gelijktrekken van de pensioenen en volledig negeren van de zware beroepen. Sommige mensen zullen in één klap 12 jaar langer moeten werken.
Dat statuut is iets dat al lang niet meer verdedigbaar is, en ook HR Rail is er alleen maar om de vakbonden te plezieren.- Het verder afbreken en afschaffen van het statuut van de spoorwegbedienden.
- Het ontbinden van HR Rail.
Zonder deze 2 kunnen Infrabel en NMBS misschien eens georganiseerd worden zoals normale bedrijven dat doen
-
Dat is toch wat delicaat, hoor, er zijn twee kanten aan die medaille.
Van de ene kant lijkt het ook voor mij een goede zaak dat het spoorbedrijf wordt gerund zoals ieder ander bedrijf, in plaats van een staat binnen de staat te zijn. Bij de posterijen is die overgang redelijk gelukt, en zonder al te veel straatrumoer. Bij het spoor en bv. ook bij het leger is er nog een stevige weg te gaan.
Maar van de andere kant: traditioneel werden jobs bij (semi-)overheidsbedrijven mager betaald, maar daar stonden wel goede extra's tegenover, zoals bv. een ruime pensioenregeling. Men kan niet aan het ene tornen zonder het andere bij te sturen.
Het lijkt mij logisch en correct dat de bestaande contracten ongewijzigd en zonder discussie worden nagekomen; maar dat tegelijkertijd nieuwe contracten meer in lijn worden gebracht met wat algemeen gebruikelijk is.
Echter, het cruciale punt: als de extra voorwaarden verminderd worden, dan zullen de basislonen omhoog moeten, om die beroepen nog min of meer aantrekkelijk te houden. En wie gaat dat betalen?
Van de ene kant lijkt het ook voor mij een goede zaak dat het spoorbedrijf wordt gerund zoals ieder ander bedrijf, in plaats van een staat binnen de staat te zijn. Bij de posterijen is die overgang redelijk gelukt, en zonder al te veel straatrumoer. Bij het spoor en bv. ook bij het leger is er nog een stevige weg te gaan.
Maar van de andere kant: traditioneel werden jobs bij (semi-)overheidsbedrijven mager betaald, maar daar stonden wel goede extra's tegenover, zoals bv. een ruime pensioenregeling. Men kan niet aan het ene tornen zonder het andere bij te sturen.
Het lijkt mij logisch en correct dat de bestaande contracten ongewijzigd en zonder discussie worden nagekomen; maar dat tegelijkertijd nieuwe contracten meer in lijn worden gebracht met wat algemeen gebruikelijk is.
Echter, het cruciale punt: als de extra voorwaarden verminderd worden, dan zullen de basislonen omhoog moeten, om die beroepen nog min of meer aantrekkelijk te houden. En wie gaat dat betalen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Het is jammer dat alles word toegespitst op de "55 jaar als treinbestuurder" als dooddoener.jan_olieslagers schreef: ↑04 feb 2025, 20:27 Dat is toch wat delicaat, hoor, er zijn twee kanten aan die medaille.
Maar mag ik hier ook een belichten dat er meerdere beroepen een gunstige pensioenregeling hebben,dus geef ik hier een link naar de federale pensioendienst met wat duiding naar de "tentiemes of loopbaanbreuken". Ik denk dat dit hier bij vele gebruikers niet bekend zal zijn
www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbedrag/bere ... pbaanbreuk
Men spreekt altijd over" 55 jaar" maar men zegt er niet bij dat je 30 jaar moet hebben gereden,en ook niet wat er gebeurd in geval van medische ongeschiktheid?
Wat gaan ze doen voor die andere beroepsgroepen....
Enkele bedenkingen; t.o.v. van vroeger zal je nu regelmatig een instroom hebben van "oudere" personen ,dus ga je situaties hebben van mensen die begonnen zijn als treinbestuurder op hun dertigste en dus 30 jaar "bollende" dienst zullen hebben op hun zestigste!
Volgens mij is de "30 jaar rijdende dienst" veel belangrijker als "vermoeiende factor) dan die 55 jaar.
Want nu heb je hypocriete situaties bij NMBS en SNCF dat ze op 50 of 55 jaar gaan rusten en de week erna zitten ze terug treintjes te rijden als "tijdelijk kader". Heb ik meegemaakt in 1994 een SNCF treinbestuurder kwam op TV als staker in Lille om aan te klagen dat ze moe en versleten (50jaar zonder de 30 jaar rijdende dienst)waren en 1 week later begon hij bij Eurotunnel als ....treinbestuurder en dit voor 10 jaar(ze kregen hem daar niet meer buiten....),zo waren er 10!
Dus het zal mogelijk zijn wat nu velen voor onmogelijk houden...
Vroeger (jaren 60/70) begonnen redelijk veel NMBS bestuurders op hun 14/15 jaar als bode, rangeerder of lader en stroomden door naar treinbestuurder via de normale opleiding van 18 maanden.
Ze zouden ook beter beginnen met weddes ,premies en ploegengeld normaal te betalen zoals in de privé bedrijven en normaal belasten alsook laten meetellen voor de berekening van het latere pensioen.
Dus zullen ze de statuten moeten wijzigen van de statutaire werknemers wat niet hetzelfde is als een andere werknemer met zijn arbeidscontract en bijgaande CAO.
p.41 We verbeteren de internationale hogesnelheidstreinverbinding tussen HST-knooppunten en de luchthaven van Zaventem. (= extra stops en langere trajecten dus trager...) Voor de luchthaven van Charleroi voorzien we een toegang tot het treinnetwerk.(naar welke lijn? niet eenvoudig)
p.100 Om het belang van investeringen te benadrukken, wordt een financiële rapportering op touw gezet die kosten en opbrengsten alloceert per spoorlijn met een duidelijk onderscheid tussen goederenvervoer en personenvervoer. Het reizigers- en goederenpotentieel per spoorverbinding wordt een leidraad bij het bepalen van prioritaire investeringen.
p.101 Leegstaande stationsgebouwenmoeten zo snel mogelijk een nieuwe invulling krijgen zodoende de maatschappelijk belangrijke rol van deze ontmoetingsplaats kan worden behouden. De NMBS stelt een plan op om leegstaande stationsgebouwen in overleg met lokale besturen om te bouwen tot buurtpunten.
In overleg met de NMBS bekijken we de mogelijkheden tot het afschaffen van het fietssupplement minstens tijdens de daluren ten voordele van de combimobiliteit.
p.102 De regering zal onderzoeken hoe investeringen kunnen worden gepland om de doorvoercapaciteit door de hoofdstad te vergroten. (Meer sporen voor de N-Z verbinding ?)
p.103 De onderhandelingen over de realisatie van 3RX / IJzeren Rijn worden zowel op politiek niveau binnen België en met de betrokken buurlanden en -regio’s terug opgestart, evenals op ambtelijk niveau
We verbeteren de ontsluiting van de nationale luchthaven met het openbaar vervoer, ook voor de vele werknemers die ‘s nachts op de luchthaven werken of passagiers die een vroege vlucht wensen te nemen. (nachttreinen vanuit Antwerpen hebben misschien potentieel, maar niet vanuit Dendermonde of Couvin)
p.100 Om het belang van investeringen te benadrukken, wordt een financiële rapportering op touw gezet die kosten en opbrengsten alloceert per spoorlijn met een duidelijk onderscheid tussen goederenvervoer en personenvervoer. Het reizigers- en goederenpotentieel per spoorverbinding wordt een leidraad bij het bepalen van prioritaire investeringen.
p.101 Leegstaande stationsgebouwenmoeten zo snel mogelijk een nieuwe invulling krijgen zodoende de maatschappelijk belangrijke rol van deze ontmoetingsplaats kan worden behouden. De NMBS stelt een plan op om leegstaande stationsgebouwen in overleg met lokale besturen om te bouwen tot buurtpunten.
In overleg met de NMBS bekijken we de mogelijkheden tot het afschaffen van het fietssupplement minstens tijdens de daluren ten voordele van de combimobiliteit.
p.102 De regering zal onderzoeken hoe investeringen kunnen worden gepland om de doorvoercapaciteit door de hoofdstad te vergroten. (Meer sporen voor de N-Z verbinding ?)
p.103 De onderhandelingen over de realisatie van 3RX / IJzeren Rijn worden zowel op politiek niveau binnen België en met de betrokken buurlanden en -regio’s terug opgestart, evenals op ambtelijk niveau
We verbeteren de ontsluiting van de nationale luchthaven met het openbaar vervoer, ook voor de vele werknemers die ‘s nachts op de luchthaven werken of passagiers die een vroege vlucht wensen te nemen. (nachttreinen vanuit Antwerpen hebben misschien potentieel, maar niet vanuit Dendermonde of Couvin)
Volgens https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/04 ... -regering/ (17:40):
Dan toch geen treinstation bij luchthaven van Charleroi
In een nieuwe, geactualiseerde versie van het regeerakkoord is geen sprake meer van het idee van een mogelijke spoorverbinding naar de luchthaven van Charleroi. Dat meldt persagentschap Belga.
In een eerdere versie, die in de pers werd verspreid, stond nog dit zinnetje: "Voor de luchthaven van Charleroi plannen we een toegang tot het spoornetwerk." Dat is echter verdwenen in de nieuwe versie. Dat hoeft echter niet echt te verbazen. In het verleden was namelijk al vastgesteld dat het verlengen van het spoornetwerk tot de luchthaven een zware financiële dobber zou zijn.
Dan toch geen treinstation bij luchthaven van Charleroi
In een nieuwe, geactualiseerde versie van het regeerakkoord is geen sprake meer van het idee van een mogelijke spoorverbinding naar de luchthaven van Charleroi. Dat meldt persagentschap Belga.
In een eerdere versie, die in de pers werd verspreid, stond nog dit zinnetje: "Voor de luchthaven van Charleroi plannen we een toegang tot het spoornetwerk." Dat is echter verdwenen in de nieuwe versie. Dat hoeft echter niet echt te verbazen. In het verleden was namelijk al vastgesteld dat het verlengen van het spoornetwerk tot de luchthaven een zware financiële dobber zou zijn.
-
Minstens 675 miljoen minder voor de spoorwegen.
Gelukkig hebben openbaarvervoerhaters NVA en MR het beste voor met ons.
Wat men best uit Zwitserland mag overnemen is het volgende: In Zwitserland mag je op alle treinen (zelfs TGVs) met een gewoon binnenlands biljet. Dus geen situatie zoals nu op Brussel - Nederland met drie verschillende tarieven...
-
In Zwitserland rijden bijna alle treinen aan halfuurdienst en krijgen de spoorwegen genoeg investeringen. Zwitserland kan alles en niets betekenen, er is een grote kans dat zij het nog niet weten...
Ik lees 250 miljoen euro. Zelfs dat is veel geld. De dotatie die de federale overheid in 2023 aan de NMBS betaalde voor de exploitatie van het spoorverkeer, bedroeg 1,3 miljard euro.Klassiekje schreef: ↑07 feb 2025, 19:08 Minstens 675 miljoen minder voor de spoorwegen.
Daar komt bij dat de beheersovereenkomst die de vorige regering met de NMBS en Infrabel sloot, al werd gezien als financieel vrij krap.
-
Valt er heel winst te halen uit de opheffing van HR Rail? Ik was even benieuwd en zie dat het in 2023 een omzet van 2,2 miljard euro heeft gemaakt en daarmee een winst van 1,9 miljoen euro heeft gemaakt. De balans bevat ook niet een flinke pot met geld en bezittingen die bij opheffing een groot gat in de begroting zal dichten, vooral heel veel kortlopende schulden. Het lijkt dus vooral een administratieve vereenvoudiging maar hoeveel kostenbesparing daarmee bereikt worden is van buitenaf moeilijk te beoordelen, een aanzienlijk deel van het HR-personeel zal toch bij NMBS en Infrabel zelf benodigd zijn als daar opeens duizenden mensen extra op de loonlijst komen.
Het opheffen van HR-Rail heeft als enig doel het statuut van de spoorwegwerknemers af te schaffen.
Daarvoor moet je HR Rail niet afschaffen. De laatste 5-6 jaar worden bij ons al uitsluitend contractuelen aangeworven.
-
Hangt er vanaf welke positie, ik ben in de zomer van 2023 nog statutair aangeworven geweest als treinbegeleider.
Wellicht een moeilijk te beantwoorden vraag, maar ik ben het overzicht qua NMBS stakingen wat kwijt:
Ik heb op maandag 24 februari om 18:45 een vlucht uit Keulen/Bonn naar Hong Kong (is goedkoper dan Brussel, minder uitstoot, en liet me toe eerst nog eens langs te gaan op kantoor in Bonn). Is er een kans dat ik daar vanuit Gent geraak (ik kan vanaf 9u vertrekken in Gent)?
Er is een Flixbus naar Düsseldorf om 9:45.
Ik heb op maandag 24 februari om 18:45 een vlucht uit Keulen/Bonn naar Hong Kong (is goedkoper dan Brussel, minder uitstoot, en liet me toe eerst nog eens langs te gaan op kantoor in Bonn). Is er een kans dat ik daar vanuit Gent geraak (ik kan vanaf 9u vertrekken in Gent)?
Er is een Flixbus naar Düsseldorf om 9:45.