Trein op tijd stopt niet in grotere stations???

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be

Re: Trein op tijd stopt niet in grotere stations???

Bericht door ovspotter_be »

E3429 vandaag ook niet gestopt in Mechelen en Vilvoorde, samenstelling bestaande uit 1x MR75 ipv de voorziene 8x M6
260689

Bericht door 260689 »

E4531 150% bezetting.
Tram44

Bericht door Tram44 »

De afgelopen dagen/weken heb ik al meerdere keren waargenomen op de schermen dat treinen van de serie Turnhout>Binche niet stoppen in Mechelen en/of Vilvoorde. Dus het komt niet enkel vandaag voor.
Op die manier rijden de treinen misschien wel stipter, maar wordt het net voor reizigers stilaan onbruikbaar. Van Turnhout of Lier naar Mechelen heb je slechts één trein/uur. Als die dan niet stopt, moet je een tijdrovende omweg via Berchem maken om daar wellicht ook op een behoorlijk volle trein terecht te komen. Als je in Mechelen of Vilvoorde een overstap had gepland naar de luchthaven of Vilvoorde kan je die ook mooi vergeten.

Een trein uit Brussel in Lier laten stoppen en niemand voor Turnhout meenemen, is ook behoorlijk absurd. Ik kan me niet voorstellen dat er in Lier slechts enkele afstappers zouden zijn, dus dan is er toch wat extra ruimte om terug mensen te laten instappen?

De reiziger wordt echt steeds meer een vervelende bijzaak.
dcr

Bericht door dcr »

Tegenwoordig gebeurt het regelmatig dat als de trein uit Hamont zowat 10 minuten vertraging heeft , hij wordt beperkt tot Berchem. Iedereen moet dan door het smalle perron van spoor 1 naar de gang. Meestal mis je dan ook de snelle trein naar Brussel en kom je veel later.
Treinen rijden dan meer op tijd maar de reizigers vergeten ze.
klaas

Bericht door klaas »

dcr schreef: 14 feb 2025, 09:29 Treinen rijden dan meer op tijd maar de reizigers vergeten ze.
Niet helemaal akkoord, door de treinen beter op tijd te laten rijden helpen ze veel meer reizigers dan op die ene trein. Toegepast op dit voorbeeld: Als de IC uit Hamont al 10 minuten vertraging heeft in Berchem komt hij op het rijpad van de S34, als die daarachter moet heeft hij al 12 of 13 minuten in Centraal en blijven er nog 5 minuten over voor hij weer vertrekt. Op die tijd keren is zeer nipt tot zelfs onmogelijk. Dan rijdt die dus weer met vertraging, en moet de trein richting Antwerpen (van 3 uur later dan die met de originele vertraging) langer wachten in Neerpelt en heeft die weer vertraging, en dan zit je in een straatje zonder einde. De enige manier om hieruit te komen is een trein beperken, en dan lijkt de schade me in Antwerpen-Berchem minder groot dan in Mol.

Als je een overstap moet halen neem je die minstens even goed en meestal beter in Berchem (uitgezonderd enkele internationale treinen), en voor een overstap in Berchem te halen maakt het niet uit of de trein doorrijdt naar Centraal of niet. De enige reizigers die dus benadeeld worden zijn die dat naar Centraal moeten. Die kunnen dan om de paar minuten een trein nemen van Berchem naar Centraal, kost hun dus nog enkele minuutjes langer dan de originele vertraging. Dat is natuurlijk niet handig, maar lijkt me veel minder kwalijk dan ook vertraging zetten op de treinen van 3, 6, 9, ... uur later
dcr

Bericht door dcr »

Theoretisch klinkt dit ok, maar een onvoorziene overstap in een groot station met slechts 1 doorganghal op een afgelegen perron 1 waar een grote massa moet aanschuiven voor de trap is niet echt klantvriendelijk. Het duurt dan ook langer dan een paar minuutjes om over te stappen van dit overvol perron 1 naar perron 9/10. Vergeet ook niet dat deze trein vol zit en de terugkerende trein die dan mogelijk te laat vertrekt veel minder reizigers bevat. Ik heb sterk de indruk dat men minder aan de reiziger zelf denkt sinds de centralisatie van de seinhuizen.
groentje

Bericht door groentje »

Wanneer dat gebeurt op trajecten met hoge frequenties valt dat nog enigszins te verdedigen, maar het gebeurt ook op trajecten met een uurfrequentie. Sorry, maar dat vind ik toch ook niet erg klantvriendelijk. Zeker als ze er meerdere na elkaar haltes laten overslaan, wat al gebeurd is (bijvoorbeeld op de S2 tussen Braine-le-Comte en Brussel-Zuid). Ook zijn onze stations duidelijk niet voorzien op nog meer overstappers, en nog steeds wil de NMBS niet investeren in bijkomende toegangsmogelijkheden in bijvoorbeeld Berchem. Mons is af, kunnen ze misschien een deel van die voorlopige toegangen herbenuttigen in o.a. Berchem en Dendermonde, nog zo'n station waar er nu een pak meer reizigers moeten overstappen in een station dat daar duidelijk niet voor gebouwd is?
Shrek

Bericht door Shrek »

Het spoornet zit overvol en het materieel wordt zo efficiënt mogelijk ingezet (lees: zonder enige reserve). Elke vertraagde trein heeft daardoor een grote impact op de rest van het verkeer. Haltes overslaan is dan zeer zeker de oplossing met het minste hinder voor de reizigers in het algemeen. Ja, overstappen vanop perron 1 is niet heel fijn, maar het alternatief omvat nog veel meer verbroken aansluitingen en te late reizigers.
Buiten structureel investeren in veel meer infra zie ik maar één andere oplossing en dat zijn langere buffertijden in de stations. Maar ook dat vinden reizigers niet zo fijn.
Plaats reactie