Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door FLV-FGSP »

De NMBS geeft deze voorbeelden (voor reizigers tussen 26 en 64 jaar):
Voorbeelden26-64.png
Er zijn dus winnaars en verliezers.
jpvdveer
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jpvdveer »

Goed overzicht. Geeft ook aan hoe extreem hoog de korting voor Standard Multi momenteel kan zijn: in dit voorbeeld 60% (€21 i.p.v. €52), en dat voor een reis in volle spits die slechts 5 keer per jaar gemaakt hoeft te worden. Gebruikers van Standard Multi in de spits gaan uiteraard niet blij zijn maar het was een kwestie van tijd voordat deze vaak veel-te-goedkope formule afgeschaft zou worden.
Davy
Berichten: 677
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Davy »

Een gemiste kans vind ik vooralsnog (ik wacht nog even de definitieve situatie af) het nog steeds niet aanbieden van meerdere toegankelijke voordeelabonnementen en vooral dagkaarten.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TimJ36 »

Nu moet er mij eens iemand uitleggen waarom ik als betalend abonnee nog eens moet betalen voor een € 48 kostende getrouwheidskaart. Ik betaal al meer dan € 1300 per jaar. Daar kan toch wel een gratis getrouwheidskaart vanaf, denk ik dan.

Ik ben trouwens totaal geen voorstander van een voordeelkaart waarbij je moet betalen om korting te krijgen. Werk liever met een systeem waarbij je je gereisde kilometers kunt omzetten in krediet voor de aankoop van een nieuw biljet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 15 feb 2025, 00:25
Ik ben trouwens totaal geen voorstander van een voordeelkaart waarbij je moet betalen om korting te krijgen. Werk liever met een systeem waarbij je je gereisde kilometers kunt omzetten in krediet voor de aankoop van een nieuw biljet.
Tja, er zijn nog wel voordeelkaarten waar je moet voor betalen: ik denk aan FNAC bijvoorbeeld. De strategie is duidelijk: de verkoopcijfers opdrijven. En laat dat nu net de bedoeling zijn van de hele omslag.
Overigens, waarom zou je als abonnee een gratis kaart moeten krijgen? Je krijgt nu al het grootste deel van je abonnement terugbetaald. Daar nog eens een gratis kaart bovenop zou wel erg ver gaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door overweg13 »

jpvdveer schreef: 14 feb 2025, 14:22 Goed overzicht. Geeft ook aan hoe extreem hoog de korting voor Standard Multi momenteel kan zijn: in dit voorbeeld 60% (€21 i.p.v. €52), en dat voor een reis in volle spits die slechts 5 keer per jaar gemaakt hoeft te worden. Gebruikers van Standard Multi in de spits gaan uiteraard niet blij zijn maar het was een kwestie van tijd voordat deze vaak veel-te-goedkope formule afgeschaft zou worden.
Mijn vrouw en ik gebruiken allebei de Railpass (de Standard Multi, bwa - mijn hart als linguïst keert zich om, ook bij Railpass, trouwens) en ik geef toe: daar zaten af en toe ook spotgoedkope reizen Halle - Arlon of Halle - Gouvy tussen, maar veel meer gebruikten we die "kaart" ook voor reizen uit Halle naar Leuven, Mechelen, Dendermonde, Aalst, Ath e.d. en dan zijn die al veel minder goedkoop. Dat we nu die laatste verbindingen toch tegen een lager tarief zullen kunnen afleggen is goed meegenomen, ook al zullen we misschien wat meer moeten betalen voor de echt lange uitstappen.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door dentheo »

Kan die voordeelkaart ook voor één maand ?
Theo
Groeten vanop de Heide
pmuy
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door pmuy »

overweg13 schreef: 15 feb 2025, 09:58
TimJ36 schreef: 15 feb 2025, 00:25
Ik ben trouwens totaal geen voorstander van een voordeelkaart waarbij je moet betalen om korting te krijgen. Werk liever met een systeem waarbij je je gereisde kilometers kunt omzetten in krediet voor de aankoop van een nieuw biljet.
Tja, er zijn nog wel voordeelkaarten waar je moet voor betalen: ik denk aan FNAC bijvoorbeeld. De strategie is duidelijk: de verkoopcijfers opdrijven. En laat dat nu net de bedoeling zijn van de hele omslag.
Overigens, waarom zou je als abonnee een gratis kaart moeten krijgen? Je krijgt nu al het grootste deel van je abonnement terugbetaald. Daar nog eens een gratis kaart bovenop zou wel erg ver gaan.
In Nederland werkt het wel zo. Bij een trajectabonnement krijg je een gratis dalurenkortingsabonnement. Zo'n dalurenkortingsabonnement (NS Dal Korting) kost ook ongeveer €6 per maand.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef: 15 feb 2025, 11:34 Kan die voordeelkaart ook voor één maand ?
Blijkbaar wel, maar als een heel jaar ineens neemt, betaal ja maar 8 maanden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door overweg13 »

pmuy schreef: 15 feb 2025, 11:36
overweg13 schreef: 15 feb 2025, 09:58
TimJ36 schreef: 15 feb 2025, 00:25
Ik ben trouwens totaal geen voorstander van een voordeelkaart waarbij je moet betalen om korting te krijgen. Werk liever met een systeem waarbij je je gereisde kilometers kunt omzetten in krediet voor de aankoop van een nieuw biljet.
Tja, er zijn nog wel voordeelkaarten waar je moet voor betalen: ik denk aan FNAC bijvoorbeeld. De strategie is duidelijk: de verkoopcijfers opdrijven. En laat dat nu net de bedoeling zijn van de hele omslag.
Overigens, waarom zou je als abonnee een gratis kaart moeten krijgen? Je krijgt nu al het grootste deel van je abonnement terugbetaald. Daar nog eens een gratis kaart bovenop zou wel erg ver gaan.
In Nederland werkt het wel zo. Bij een trajectabonnement krijg je een gratis dalurenkortingsabonnement. Zo'n dalurenkortingsabonnement (NS Dal Korting) kost ook ongeveer €6 per maand.
Moeten we dan ook de Nederlandse tarieven betalen?
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TimJ36 »

overweg13 schreef: 15 feb 2025, 09:58 Overigens, waarom zou je als abonnee een gratis kaart moeten krijgen? Je krijgt nu al het grootste deel van je abonnement terugbetaald. Daar nog eens een gratis kaart bovenop zou wel erg ver gaan.
Ik ben 100% betalend abonnee. En ja, ik vind dus dat betalende abonnees (zoals in Nederland dus) als blijk van waardering zo'n voordeelkaart gratis toebedeeld zouden moeten krijgen. Het zijn zij die spreekwoordelijk gewijs "de (financiële) motor van het openbaar vervoer" zijn, en dus weleens naar waarde geschat mogen worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Steven »

De Nederlandse tarieven liggen dan ook hoger dan de Belgische. Bezin voor je iets vraagt 😉
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TimJ36 »

Voor de tarieven gaat de voorkeur uit naar het Luxemburgse systeem. 😉
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Tijgernoot »

Toch kan ik de vraag of een trajectabonnement ook als kortingskaart wordt geaccepteerd wel begrijpen. Net zoals de vraag of de houder van een kortingskaart ook iemand met korting mag meenemen, dat is ook ontzettend populair in Nederland.

Ik heb ook nog wel andere vragen waarop ik geen antwoord verwacht, maar waar ik wel benieuwd naar ben:
- Worden net zoals bij internationale tickets nu de tariefzones zoals Brussel, Antwerpen etc afgeschaft?
- Mag je tickets combineren, bijvoorbeeld een ticket voltarief Oostende - Brugge omdat je voor 9:00 vertrekt, maar een ticket Brugge - Brussel met korting omdat de trein na 9:00 uit Brugge vertrekt.
- Wat is precies nog het voordeel tussen onderscheid maken tussen normale uren en daluren met een voordeelkaart als er toch een prijsplafond van € 14,00 wordt gehanteerd. Vanaf 76 kilometer maakt het bijna niet meer meer uit op de daluren te wachten.
- Hoe gaan die daluren precies gehanteerd worden door de treinbegeleiders? Het argument "ik ben voor 16:00 beginnen te reizen" zal soms moeilijk weerlegbaar zijn.
- Is er bij de grens van 9:00 ook een zachte grens, bijvoorbeeld omdat een station een uursdienst heeft die steeds om :58 vertrekt?
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Klassiekje »

Wat maakt het allemaal uit, binnenkort betalen we 25 euro voor een enkeltje Brussel-Gent.
Plaats reactie