Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
K V B

Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef: 05 feb 2025, 19:10
dentheo schreef: 05 feb 2025, 14:02 Laatste en eerste maal dat ik hem gebruikte was het die Talgo versie.... hebben ze die nog?
Die staat nog ergens in Spanje te roesten, maar Renfe wil gewoon geen nachttreinen meer.
De Trenotel stellen zijn allemaal ofwel verkocht of afgebroken.
groentje

Bericht door groentje »

Een staaltje spoors vandalisme zoals je dat van de Renfe had kunnen verwachten...
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Plotseling duikt er dit bericht op: https://www.elconfidencial.com/espana/2 ... a_4063579/ - maar ik kan het eigenlijk niet geloven.
groentje

Bericht door groentje »

Ze kunnen nog altijd een dagtrein als nachttrein inzetten. Ik zie ze er alvast toe in staat...
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Als de doelstelling is om de nachttrein zo snel mogelijk terug te laten rijden, kunnen gewone rijtuigen omgebouwd worden. Een kwestie van het originele interieur eruit te halen en in te richten met deluxe slaapzetels, vergelijkbaar met de PlusNight-comfortklasse in de nachttrein tussen Bergen en Oslo.
Voor de verbinding Madrid - Lissabon met reistijd van 9u 30min lijkt mij dit doenbaar.
In tussentijd kunnen nieuwe slaaprijtuigen besteld worden, maar hoef je geen jaren meer te wachten om de treinverbinding op te starten.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Voor een ander creatief slaaprijtuig kan ook naar de overkant van de Straat van Gibraltar gekeken worden: https://youtu.be/JIPPJysxmLY?si=9jVUOVG-cpQiQ56Z&t=279
groentje

Bericht door groentje »

TimJ36 schreef: 16 feb 2025, 01:04 Als de doelstelling is om de nachttrein zo snel mogelijk terug te laten rijden, kunnen gewone rijtuigen omgebouwd worden. Een kwestie van het originele interieur eruit te halen en in te richten met deluxe slaapzetels, vergelijkbaar met de PlusNight-comfortklasse in de nachttrein tussen Bergen en Oslo.
Voor de verbinding Madrid - Lissabon met reistijd van 9u 30min lijkt mij dit doenbaar.
In tussentijd kunnen nieuwe slaaprijtuigen besteld worden, maar hoef je geen jaren meer te wachten om de treinverbinding op te starten.
Ik zou het een geweldig idee vinden, maar de Spanjaarden hebben nog altijd weinig zin in nachttreinen, ik betwijfel dat ze ooit opnieuw nachttreinmaterieel gaan bestellen. En de vraag is maar of een nachttrein nog wel gaat kunnen concurreren met een HST, een keer de HSL van Merida naar Lissabon af is...
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Deze hogesnelheidslijn dient geen enkel maatschappelijk nut. Een explosief prijskaartje, en geen al te positief vooruitzicht met betrekking tot de bestaande spoorlijnen en stations, die dikwijls veel beter gesitueerd zijn dan de HST-stations midden in het niets. Internationaal vervoer op lange afstand overbrug je best met nachttreinen, die optimaal gebruik maken van de bestaande infrastructuur.
groentje

Bericht door groentje »

Ik deel je kritiek voor een deel, vooral wat betreft de plaatsing van nieuwe HST-stations buiten de stad, maar met een doelreistijd van slechts 3 uur voor Madrid-Lissabon wordt dit wel degelijk een haalbare kaart voor een HST-verbinding, mét maatschappelijk nut. Een nachttreinverbinding zou dan al bijna moeten doorrijden naar Barcelona om iet of wat nuttig te zijn, én over de HSL rijden. De huidige infrastructuur is trouwens ook niet van die aard dat je daarmee erg snel kan reizen, en niet alleen omdat je vandaag moet overstappen en een deel niet geëlectrificeerd is.
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 07 feb 2025, 19:44
FLV-FGSP schreef: 05 feb 2025, 19:10
dentheo schreef: 05 feb 2025, 14:02 Laatste en eerste maal dat ik hem gebruikte was het die Talgo versie.... hebben ze die nog?
Die staat nog ergens in Spanje te roesten, maar Renfe wil gewoon geen nachttreinen meer.
De Trenotel stellen zijn allemaal ofwel verkocht of afgebroken.
Ik heb er in Spanje vorig jaar nogthans enkele zien staan. Een grondige renovatie zullen ze wel nodig hebben
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 11 apr 2025, 03:10 Ik heb er in Spanje vorig jaar nogthans enkele zien staan. Een grondige renovatie zullen ze wel nodig hebben
Was dat mss tussen Vitoria-Gasteiz en Burgos?
Shrek

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 11 apr 2025, 10:50
Shrek schreef: 11 apr 2025, 03:10 Ik heb er in Spanje vorig jaar nogthans enkele zien staan. Een grondige renovatie zullen ze wel nodig hebben
Was dat mss tussen Vitoria-Gasteiz en Burgos?
Dat was in Villaseca de la Sagra.
Plaats reactie