Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Paul »

overweg13 schreef: 18 feb 2025, 13:43 Voor die periode mocht het ook, hoor. Maar je moest aan het loket een geschreven toestemming vragen. De bediende werd geacht te controleren of de onderbreking wel op de gewone, toegelaten reisweg lag.
Klopt, maar nadien is ook nog een tijdlang het "via-biljet" in voege geweest.
Daarmee kon je je reis onderbreken, ook op een station dat niet op de kortste reisweg lag.
Je kon bv. een via-biljet kopen van Hasselt naar Charleroi via Antwerpen.
De prijs was dan de som van de prijs voor Hasselt-Antwerpen en de prijs voor Antwerpen-Charleroi, maar het zogeheten 'instaprecht' werd maar één keer aangerekend. Het via-biljet was bijgevolg goedkoper dan twee afzonderlijke biljetten.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 18 feb 2025, 15:01 Klopt, maar nadien is ook nog een tijdlang het "via-biljet" in voege geweest.
Daarmee kon je je reis onderbreken, ook op een station dat niet op de kortste reisweg lag.
Je kon bv. een via-biljet kopen van Hasselt naar Charleroi via Antwerpen.
De prijs was dan de som van de prijs voor Hasselt-Antwerpen en de prijs voor Antwerpen-Charleroi, maar het zogeheten 'instaprecht' werd maar één keer aangerekend. Het via-biljet was bijgevolg goedkoper dan twee afzonderlijke biljetten.
De prijs van het "via-biljet" was achtereenvolgens:
1. De prijs volgens de opgetelde afstand van de beide trajecten.
2. De opgetelde prijs van beide trajecten met maar 1 keer opstaprecht (zoals hierboven beschreven).
3. De opgetelde prijs van beide tickets afzonderlijk.

En daarna werd het weer afgeschaft.
FrederikD
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door FrederikD »

Reisonderbrekingen zijn toch überhaupt niet te controleren voor directe trajecten, die mij ook de grote meerderheid van de gemaakte reizen lijken uit te maken?
Stel dat ik van Gent naar Leuven reis en onderweg enkele uren in Brussel spendeer, dan kan een treinbegeleider daar toch nooit iets van zeggen. Tenzij men begint te controleren hoe lang geleden de eventuele scan van het ticket tijdens het eerste deel van de reis heeft plaatsgevonden.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door ovspotter_be »

FrederikD schreef: 18 feb 2025, 17:21 Tenzij men begint te controleren hoe lang geleden de eventuele scan van het ticket tijdens het eerste deel van de reis heeft plaatsgevonden.
Dat is wel de bedoeling, in de toekomst zou de treinbegeleider kunnen zien op welke trein en op welk tijdstip je ticket al eventueel werd gecontroleerd door een collega.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door dentheo »

En je mag tijdens het overstappen toch een koffie gaan drinken, toiletbezoek etc.
Ik blijf het spielerei vinden.
Geen idee hoe je er geld mee kan besparen ten nadele van NMBS.
Theo
Groeten vanop de Heide
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Tijgernoot »

Als mijn formules kloppen, dan zou dit de nieuwe prijstabel moeten zijn voor de tweede klas, steeds op basis van een enkele reis.

De eerste klas berekenen wordt iets lastiger, daar zitten twee knikpunten in de vastevoet en dan krijg je ook drie keer zoveel formules. Afbeelding Ik weet niet alle afstanden, daarvoor zal je een spoorboekje nodig hebben. Het voorbeeld Brussel - Gent is 58 km en valt dus in de range 58-60.
joverwimp
Berichten: 568
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door joverwimp »

De voordeelkaart kan interessant zijn voor jongeren en senioren tijdens daluren.
Maar stel dat je om 14.50 (daluur) vertrekt en om 16.04 toekomt: wordt dan het spitstarief aangerekend ?
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TKR »

In Nederland telt blijkbaar je incheck tijd. Dus inderdaad, als je net voor de spitsuren je trein neemt is het een zegen, als je hem net voor het einde van de spitsuren neemt dan sja..
pmuy
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door pmuy »

TKR schreef: 19 feb 2025, 11:47 In Nederland telt blijkbaar je incheck tijd. Dus inderdaad, als je net voor de spitsuren je trein neemt is het een zegen, als je hem net voor het einde van de spitsuren neemt dan sja..
Dat is in Nederland enkel zo wanneer je incheckt met een OV-chipkaart, ticket uit een automaat, of een betaalkaart. Wanneer je gebruik maakt van een e-ticket (wat meer overeen komt met de situatie in België), moet de volledige reis binnen de daluren afgelegd worden.
Olivier_Doorne
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Olivier_Doorne »

De NMBS communiceert al in de FAQ over wat die spitsuren zijn:
Wat zijn daluren en wat zijn piekuren?
Daluren: Instappen tussen maandag tot vrijdag van 00u00 tot 6u00, van 9u tot 16u00, en van 18u tot 0u00.
Piekuren: Instappen van maandag tot vrijdag van 6u01 tot 8u59, en van 16u01 tot 17u59.
Tijdens het weekend (zaterdag en zondag): de hele dag instappen.
Op feestdagen: de hele dag instappen.
Wat daarbij nog tot discussie kan leiden:
Wat met afgeschafte, niet-stoppende en vertraagde treinen?
Want wat als je trein wel reed, stopte en op tijd reed en je daardoor wel voor 6u/16u had kunnen instappen maar je nu door de "fout" van de NMBS pas na 6u/16u kan instappen?
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door rvdborgt »

Olivier_Doorne schreef: 20 feb 2025, 11:44 Wat daarbij nog tot discussie kan leiden:
Wat met afgeschafte, niet-stoppende en vertraagde treinen?
Want wat als je trein wel reed, stopte en op tijd reed en je daardoor wel voor 6u/16u had kunnen instappen maar je nu door de "fout" van de NMBS pas na 6u/16u kan instappen?
Bij verstoringen heb je altijd het recht om je reis met de eerstvolgende verbinding af te maken.
Olivier_Doorne
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Olivier_Doorne »

rvdborgt schreef: 20 feb 2025, 12:39
Olivier_Doorne schreef: 20 feb 2025, 11:44 Wat daarbij nog tot discussie kan leiden:
Wat met afgeschafte, niet-stoppende en vertraagde treinen?
Want wat als je trein wel reed, stopte en op tijd reed en je daardoor wel voor 6u/16u had kunnen instappen maar je nu door de "fout" van de NMBS pas na 6u/16u kan instappen?
Bij verstoringen heb je altijd het recht om je reis met de eerstvolgende verbinding af te maken.
Het gaat niet om je reis af te maken, maar om te starten.
Vb Normaal zou je de trein nemen om 15u55 in Brussel-Noord naar Aalst maar door een vertraging vertrekt die trein pas om 16u10.
Ga je dan nog recht hebben op die korting met de voordeelkaart?
Want je hebt ticket met voordeel al gekocht om 10u en kon toen nog niet weten dat je biljet eventueel niet geldig zal zijn.
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door rvdborgt »

Olivier_Doorne schreef: 20 feb 2025, 13:05
rvdborgt schreef: 20 feb 2025, 12:39
Olivier_Doorne schreef: 20 feb 2025, 11:44 Wat daarbij nog tot discussie kan leiden:
Wat met afgeschafte, niet-stoppende en vertraagde treinen?
Want wat als je trein wel reed, stopte en op tijd reed en je daardoor wel voor 6u/16u had kunnen instappen maar je nu door de "fout" van de NMBS pas na 6u/16u kan instappen?
Bij verstoringen heb je altijd het recht om je reis met de eerstvolgende verbinding af te maken.
Het gaat niet om je reis af te maken, maar om te starten.
Vb Normaal zou je de trein nemen om 15u55 in Brussel-Noord naar Aalst maar door een vertraging vertrekt die trein pas om 16u10.
Ga je dan nog recht hebben op die korting met de voordeelkaart?
Want je hebt ticket met voordeel al gekocht om 10u en kon toen nog niet weten dat je biljet eventueel niet geldig zal zijn.
Wat ik schreef, geldt ook als je nog op je beginstation staat.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door desirootje »

Men spreekt specifiek over instappen, dus dat het uit maakt of je begint te reizen in de spits, niet of je aan het reizen bent tijdens de spits. Dus dan zou het soms slimmer zijn om een halte eerder te zetten op je kaartje om nog net binnen de daluren te vallen. Bvb Welle-Brussel als ik enkel van plan ben om in Denderleeuw om 16.03 (theoretisch getallen) in te stappen.
Olivier_Doorne
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Olivier_Doorne »

Maar dan moet je ook voor een langere reisweg betalen.
Ik zou het logisch vinden dat men het normale voorziene “instapuur” neemt.
Plaats reactie