Die privé in Zwitserland is niet echt privé zoals wij dat begrijpen. In bijna alle spoorwegbedrijven zit een overheid in maar geen nationale overheid maar een kanton overheid. Bijvoorbeeld de Rhätische Bahn is bijna volledig in handen van het Kanton Graubünden. Ook al werd deze opgericht door een Nederlander (Willem Jan Holsboer) met heel veel geld.
SBB, BLS en RhB zijn de drie grote maar het zijn er meer dan 50 in totaal waarbij sommige natuurlijk maar 1 klein lokale lijntje uitbaten, opgelet dit is inclusief tandrad en kabeltreinen.
Zwitserland wil vloot harmoniseren
Re: Zwitserland wil vloot harmoniseren
De gebruikelijke term is "KTU". "Kantonale Transport Unternehmen".Steven schreef: ↑22 feb 2025, 17:33 Die privé in Zwitserland is niet echt privé zoals wij dat begrijpen. In bijna alle spoorwegbedrijven zit een overheid in maar geen nationale overheid maar een kanton overheid. Bijvoorbeeld de Rhätische Bahn is bijna volledig in handen van het Kanton Graubünden. Ook al werd deze opgericht door een Nederlander (Willem Jan Holsboer) met heel veel geld.
SBB, BLS en RhB zijn de drie grote maar het zijn er meer dan 50 in totaal waarbij sommige natuurlijk maar 1 klein lokale lijntje uitbaten, opgelet dit is inclusief tandrad en kabeltreinen.
Het bestaan van al de kleine onafhankelijke bedrijfjes is wel de reden waarom vrijwel geen spoorlijnen gesloten zijn in Zwitserland. Een klein lijntje als de OeBB bijvoorbeeld heeft kunnen overleven omdat de gemeente Balsthal de hoofdaandelhouder is, en voor hun is dat hun eigen spoorlijn, dus belangrijk, terwijl dat voor de SBB een onbelangrijk zijlijntje geweest zou zijn...