Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
260689

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

groentje schreef: 22 feb 2025, 21:21
260689 schreef: 22 feb 2025, 21:05 ...
Tijdens de staking kan m'n beter M7 gebruiken dan 1x desiro. Er is voldoende tijd in Mechelen om eventuele vertragingen op te vangen.
Absoluut, zeker die enkele Desiro zou zelfs geen sardienenvervoer meer zijn, maar erger.
Dan zijn 4M7 nog altijd beter. 3wc's ipv 1. Genoeg plaats voor fietsen/rolstoelers. En een volwaardige 1e klasse.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Naar capaciteitsnoden kijkt men niet zo vaak hoor bij stakingen, vandaag bijvoorbeeld was bijna heel de dag de enige trein tussen Antwerpen en Brussel de S1 eenmaal per uur, en deze reed ofwel met 1 desiro ofwel met 1 MR75.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 22 feb 2025, 22:29 Naar capaciteitsnoden kijkt men niet zo vaak hoor bij stakingen, vandaag bijvoorbeeld was bijna heel de dag de enige trein tussen Antwerpen en Brussel de S1 eenmaal per uur, en deze reed ofwel met 1 desiro ofwel met 1 MR75.
Is dat beleid of is daarover nagedacht?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

rvdborgt schreef: 23 feb 2025, 00:34
ovspotter_be schreef: 22 feb 2025, 22:29 Naar capaciteitsnoden kijkt men niet zo vaak hoor bij stakingen, vandaag bijvoorbeeld was bijna heel de dag de enige trein tussen Antwerpen en Brussel de S1 eenmaal per uur, en deze reed ofwel met 1 desiro ofwel met 1 MR75.
Is dat beleid of is daarover nagedacht?
Goede vraag! En waarom eigenlijk? Okee, als er minder personeel is dan voorzien dan wordt het schipperen, tot zover alle begrip en respect voor de planners. Maar als men één treinstel kan laten rijden dan kan men er toch net zo goed een tweede en zelfs een derde aanhangen? Of zie ik dat alweer te simpel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje

Bericht door groentje »

Om te beginnen, ik ben het met je eens dat er een grotere inspanning zou mogen zijn om op z'n minst met een grotere samenstelling te rijden, maar toch enkele argumenten van de advocaat van de duivel. Hoewel het personeel dat die dag niet staakt uiteraard niet verantwoordelijk kan gehouden worden voor de problemen, voor gefrusteerde reizigers zijn zij natuurlijk hét aanspreekpunt, en willen we echt dat een treinbegeleider op z'n eentje verantwoordelijk is voor een trein van misschien wel 12 rijtuigen? Uiteraard moet het personeel dat niet staakt vertrouwd zijn met het materieel, en Desiro is wellicht gekend door zowat alle bestuurders. Dat is niet het geval voor bijvoorbeeld M6 of M7. Vaak moet je een trein ook samenstellen om met meer dan één stel te rijden, ook dat vraagt personeel. En tenslotte is er minder personeel dat voor onderhoud instaat.
Maar toegegeven, de voornaamste reden is wellicht gewoon geen aandacht voor capaciteit...
jan_olieslagers

Hehe, dat vind ik nu een schone vorm van discussie. "Advocaat van de duivel" is een goed idee, toen ik nog schaak speelde in competitie heb ik geleerd om af en toe eens op te staan, en het bord en de stelling te gaan bekijken van de kant van de tegenstander. Zeer verhelderend, soms!

Dat van "een enkele TBG op een lange/ruime trein" vroeg ik me inderdaad ook al af, maar gebeurt dat niet sowieso? Ik meen hier al gelezen te hebben van een stevige stam M6'en met een enkele TBG? Zijn er regels of richtlijnen terzake? Maar als ik het voor het zeggen had bij NMBS, dan zou ik gerust durven stellen dat in dit soort situaties de TBG zich mogen - of zelfs moeten - beperken tot hun minimale functie, dat gaat dan vooral over veiligheid, en het begeleiden van reizigers bij problemen of gevaren of ongevallen. Ticketcontrole is het allereerste dat kan wegvallen, ik vraag me eigenlijk af of men bij stakingen niet expliciet kan stellen en verkondigen dat er geen controle gebeurt - maar misschien is dat idee al te anarchistisch ;)
ovspotter_be

Vroeger hadden we de regel dat er per 8 rijtuigen een treinbegeleider extra moest zijn.
Dus bij een samenstelling van 8x M6 of 3 desiro's was je normaal gezien met z'n tweeën.
Deze regel is in december afgeschaft en daarvoor was je (door het personeelstekort) ook regelmatig alleen op lange samenstellingen.
Langste samenstelling die ik al alleen heb gedaan is 12x M7.
Laatst gewijzigd door ovspotter_be op 23 feb 2025, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
260689

Bericht door 260689 »

ovspotter_be schreef: 22 feb 2025, 10:17 Voor morgen staat er een omloop met M7 gepland op L-trein Sint-Niklaas — Mechelen en de L-trein Mechelen — Leuven.
Vervangen door 1x desiro.
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Vandaag vooral breaks en desiro's gezien. Enkel AM96s gezien op de IC03. Op de IC29 waren er geen in omloop, mogelijk door de werken op lijn 73.
Het valt op dat de M6'en rust wordt gegund dit weekend
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ovspotter_be

Zal er mogelijks ook mee te maken hebben dat meer bestuurder een desiro of een break kennen dan de HLE 18 of HLE 19.
Dus men probeert zoveel mogelijk materiaal te gebruiken dat quasi iedereen kent, om problemen te vermijden moest er nog op het laatste moment van bestuurder moeten gewisseld worden.
klaas

Bericht door klaas »

groentje schreef: 23 feb 2025, 00:57 Om te beginnen, ik ben het met je eens dat er een grotere inspanning zou mogen zijn om op z'n minst met een grotere samenstelling te rijden, maar toch enkele argumenten van de advocaat van de duivel. Hoewel het personeel dat die dag niet staakt uiteraard niet verantwoordelijk kan gehouden worden voor de problemen, voor gefrusteerde reizigers zijn zij natuurlijk hét aanspreekpunt, en willen we echt dat een treinbegeleider op z'n eentje verantwoordelijk is voor een trein van misschien wel 12 rijtuigen? Uiteraard moet het personeel dat niet staakt vertrouwd zijn met het materieel, en Desiro is wellicht gekend door zowat alle bestuurders. Dat is niet het geval voor bijvoorbeeld M6 of M7. Vaak moet je een trein ook samenstellen om met meer dan één stel te rijden, ook dat vraagt personeel. En tenslotte is er minder personeel dat voor onderhoud instaat.
Maar toegegeven, de voornaamste reden is wellicht gewoon geen aandacht voor capaciteit...
Ik ben zelf geen tbg dus kan het waarschijnlijk niet goed inschatten, maar het lijkt me toch makkelijker om je rol als tbg uit te oefenen als er pakweg 400 mensen op 6 M7 zitten, als wanneer dezelfde 400 mensen sardientjesgewijs op 1 desiro zitten/staan? Plaats om te passeren, minder tijdverlies van mensen niet niet op/af de trein geraken en minder gefrustreerde reizigers. Of zie ik dat verkeerd?
ovspotter_be

Ik ben zelf tbg en qua volk is dat zeker beter dat het volk allemaal netjes een zitplaats heeft dan als sardientjes op elkaar geplakt staat.
Maar de reden dat we meestal met meer dan één tbg zijn of willen zijn bevind zich eerder in de veiligheid en de service, stel nu dat ik alleen ben op 8x M6 tussen Antwerpen en Brussel en er zit 1000 man op die trein: alleen heb je alle 1000 reizigers nooit gezien en/of gecontroleerd op dat traject + nog je aankondigingen voor/na elk station, eventuele defecten melden, ...
En ook richting agressie toe: ik heb zelf al gemerkt dat een reiziger veel minder geneigd is om eventueel fysieke agressie te gaan gebruiken indien je er met twee of meer rond staat dan wanneer je er alleen staat.

Ik zeg hierbij ook niet dat ik wil dat wij op elke trein met meerdere treinbegeleiders moeten zijn, op de stoptreinen of redelijk kalme IC-treinen vindt ik het zelf niet erg om alleen te zijn, maar op drukke treinen en/of probleemlijnen vindt ik het altijd fijn als je beetje assistentie hebt.
260689

Bericht door 260689 »

E1530 rijd vandaag met 2x BREAKS 429+423
ovspotter_be

Vandaag op de S1 1987:
HLE 1917 + 7x M6 + HLE 1818
jan_olieslagers

ovspotter_be schreef: 24 feb 2025, 16:06 Vandaag op de S1 1987:
HLE 1917 + 7x M6 + HLE 1818
Een S1 met trek-duwconfiguratie? Origineel, op zijn minst. Maar wellicht was het, met de beperkte personeelsbeschikbaarheid, een heel verstandige keuze! Meerdere tbg's was voor deze trein allicht geen haalbare kaart, men was misschien al content er een enkele te hebben gevonden.
Plaats reactie