Ergens wel maar door een tekort aan personeel niet mogelijk, er is al tekort om alle vrije dagen te geven dat wil dus zeggen dat je alle personeel maximaal mogelijk wil inzetten en dus is er geen ruimte om ergens mensen met meer comfort te laten werken. Bijkomend kan je ook stellen dat de leeftijdsindeling bij rijdend personeel weinig jongeren telt. De instroom van nieuwe mensen bevat dus ook een groep die al ergens anders heeft gewerkt het zijn dus weinig schoolverlaters die bij het spoor komen. Het enige wat men nog een beetje toestaat is een eindeloopbaanregeling waarbij je 4/5 werkt.(wettelijk verplicht toe te staan in de huidige wetgeving indien je voldoet aan alle voorwaarden).trainlovertje schreef: ↑25 feb 2025, 10:16Dan is dit invoeren in België misschien wel deel van de oplossing.
Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Ik vindt dit wel een goed idee, maar dan moeten de gezondere diensten niet alleen maar naar de oudere collega's gaan.trainlovertje schreef: ↑25 feb 2025, 10:16Dan is dit invoeren in België misschien wel deel van de oplossing.
Ik denk dat iedereen bij het spoor wel eens graag in het weekend thuis en wel eens graag een werkdag heeft van (bijvoorbeeld) 09:00 tot 16:00 ipv elke dag om 04:00 te beginnen of om 01:00 te eindigen.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
In de meeste standplaatsen (depots) is men nu al overgegaan naar nieuwe reeksen.
Vroege reeks, late reeks, gemengde reeks. Daar waar reeksen vroeger meer ingedeeld waren op basis van materieel en lijnkennis (en waarbij alle reeksen gemengde uren hadden).
Op sommige plaatsen heeft men ook een nachtreeks (wat in werkelijkheid dan een reeks is met veel nachturen maar ook een aantal late diensten).
Vroege reeks, late reeks, gemengde reeks. Daar waar reeksen vroeger meer ingedeeld waren op basis van materieel en lijnkennis (en waarbij alle reeksen gemengde uren hadden).
Op sommige plaatsen heeft men ook een nachtreeks (wat in werkelijkheid dan een reeks is met veel nachturen maar ook een aantal late diensten).
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Het gaat alleszins wel duidelijk worden dat er beter wel *iets* komt voor oudere treinbestuurders als iedereen tot 67 gaat moeten werken, omdat anders de meesten gewoon medisch afgekeurd gaan worden, en wat heb je er dan mee gewonnen met de hogere pensioenleeftijd. Maar over dat deel wordt echt nooit iets over gezegd. Je ziet het nu al dat oudere collega's boven de 60 het al vaak niet meer verder kunnen doen en noodgedwongen moeten stoppen, de medische vereisten zijn ook niet niks, en wat moet je op de duur doen met alle treinbestuurders die hun job niet meer mogen of kunnen doen? Allemaal nog een andere job laten zoeken binnen de spoorwegen, of allemaal op ziek thuis? Medisch pensioen ging ook al niet meer.
En mooiere uren oké, maar zoals anderen zeggen dat gaat ook ten koste van de jongere collega's die extremere uren krijgen zo en die het daardoor ook sneller op gaan geven. En dat lost ook de fysiek moeilijke kant niet op van op- en af treinen te klimmen in bundels bijvoorbeeld. Ik vraag me ook echt wel af hoe dat in de privé nu allemaal geregeld is, dit is geen uniek nmbs-probleem.
Moest er nu een deftig plan voor eindeloopbaan gemaakt worden, maar nee, nu lijkt het de bedoeling van werk maar tot je erbij neer valt, veel kans heel letterlijk als je zo de leeftijden ziet van ex-collega's die overleden zijn.
En mooiere uren oké, maar zoals anderen zeggen dat gaat ook ten koste van de jongere collega's die extremere uren krijgen zo en die het daardoor ook sneller op gaan geven. En dat lost ook de fysiek moeilijke kant niet op van op- en af treinen te klimmen in bundels bijvoorbeeld. Ik vraag me ook echt wel af hoe dat in de privé nu allemaal geregeld is, dit is geen uniek nmbs-probleem.
Moest er nu een deftig plan voor eindeloopbaan gemaakt worden, maar nee, nu lijkt het de bedoeling van werk maar tot je erbij neer valt, veel kans heel letterlijk als je zo de leeftijden ziet van ex-collega's die overleden zijn.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Inderdaad dat gevoel hou ik er al een hele tijd aan over met deze nieuwe regering, werken en sterven dan is hun pensioenprobleem opgelost denken ze.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Maar op wetgevend niveau zou het toch geen probleem mogen zijn om aan alle werknemers, in eender welk statuut of cotract, het recht te geven om vanaf een bepaalde leeftijd de mogelijkheid te krijgen om een lichtere job te krijgen.
Ik denk dan aan nacht/ploegenwerkers die een gunstiger regime moeten kunnen krijgen.
Als men dat voor alle "zware beroepen" zou doen, vermoed ik dat dit wel breed gedragen kan worden.
Maar het idee dat mensen van 55-60 jaar oud enkel met pensioen kunnen gaan, is toch vrij dom.
Mensen met decennia aan ervaring, kunnen die ervaring toch ook op andere manieren ten dienste van hun bedrijf stellen, zonder dat dit op een fysiek belastende manier moet gebeuren.
Ik nader zelf ook intussen die leeftijd en wachtdiensten en/of on-call diensten zijn iets dat ik stilaan wel wil afbouwen, maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat ik geen nuttig werk meer kan doen? Ik weet dat er bedrijven zijn die dat in hun interne reglementen hebben staan dat je dit kunt aanvragen vanaf een bepaalde leeftijd, maar ik denk dat het beter is dat die voor alle werknemers zou gelden.
Maar dat vereist natuurlijk een algemene solidariteit tussen werknemers en vabonden van alle sectoren, die met de huidige ondoordachte staking helemaal niet gaat bereikt worden.
Ik denk dan aan nacht/ploegenwerkers die een gunstiger regime moeten kunnen krijgen.
Als men dat voor alle "zware beroepen" zou doen, vermoed ik dat dit wel breed gedragen kan worden.
Maar het idee dat mensen van 55-60 jaar oud enkel met pensioen kunnen gaan, is toch vrij dom.
Mensen met decennia aan ervaring, kunnen die ervaring toch ook op andere manieren ten dienste van hun bedrijf stellen, zonder dat dit op een fysiek belastende manier moet gebeuren.
Ik nader zelf ook intussen die leeftijd en wachtdiensten en/of on-call diensten zijn iets dat ik stilaan wel wil afbouwen, maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat ik geen nuttig werk meer kan doen? Ik weet dat er bedrijven zijn die dat in hun interne reglementen hebben staan dat je dit kunt aanvragen vanaf een bepaalde leeftijd, maar ik denk dat het beter is dat die voor alle werknemers zou gelden.
Maar dat vereist natuurlijk een algemene solidariteit tussen werknemers en vabonden van alle sectoren, die met de huidige ondoordachte staking helemaal niet gaat bereikt worden.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Er is nog altijd de mogelijkheid om vervroegd op pensioen te gaan:
Vervroegd pensioen (vóór de wettelijke pensioenleeftijd)
Minimumleeftijd en bijhorende loopbaanduur op de datum waarop u vervroegd met pensioen wilt gaan:
U kunt met pensioen gaan vóór de wettelijke pensioenleeftijd als u voldoet aan de vereiste loopbaanduur en leeftijd.
60 jaar en 44 loopbaanjaren
61 jaar en 43 loopbaanjaren
62 jaar en 43 loopbaanjaren
63 jaar en 42 loopbaanjaren
64 jaar en 42 loopbaanjaren
65 jaar en 42 loopbaanjaren
. Los van de ouderdom behouden ze in ongeveer alle landen de norm van 42 loopbaanjaren om het systeem houdbaar te houden.
De huidige Generatie Y (beter bekend als Millennials): geboren tussen 1986 – 2000. begint later te werken dan de vorige Xennial generatie: geboren tussen 1971-1985 en redelijk veel later dan de Babyboomers: geboren tussen 1941-1955 en de Generatie X: geboren tussen 1956-1970.
Maar voor het zover komt is er nog veel wetgevend werk te verrichten en alles gestemd te krijgen.....
Betreffende de TB,was de creatie van de graad eerste treinbestuurder niet een aanzet om "lichtere" diensten of taken in te voeren??
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Men is overgestapt naar een nieuw systeem, post met profiel. De graad eerste treinbestuurder voeren ze bijgevolg niet meer uit want er zijn geen examens meer sinds een aantal jaar. Daar waar dit vroeger noodzakelijk was om bijvoorbeeld de post van permanentie uit te voeren volstaat het niet meer aangezien die post hoger in graad is geworden en enkel te bereiken via ‘post met profiel”. Als je niet meer voldoet in dat profiel valt je terug op je oude post (zonder uw graad te behouden die je dan had in die hogere functie). Laat me zeggen dat de spoorweg zoals jij hem gekend hebt totaal niet meer bestaat. Vele functies/graden bestaan niet meer. De nieuwe die er bij gekomen zijn krijgen allemaal een Engelse benaming
Technisch ondersector chef instructie (TOSCI) = Team Leader Driver (TLD)
Technisch sectorchef Instructie (TSI) = Manager TLD
Om er zo twee uit te halen die nu net boven de treinbestuurders staan (drivers genaamd nu).
Technisch ondersector chef instructie (TOSCI) = Team Leader Driver (TLD)
Technisch sectorchef Instructie (TSI) = Manager TLD
Om er zo twee uit te halen die nu net boven de treinbestuurders staan (drivers genaamd nu).
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Hartelijk bedankt voor deze uitleg. Dat de NMBS niet meer is zoals ik hem heb gekend is nog een understatement. Nog een geluk dat de treinen blijven op de rails rijden.....Steven schreef: ↑25 feb 2025, 15:37 Men is overgestapt naar een nieuw systeem, post met profiel. De graad eerste treinbestuurder voeren ze bijgevolg niet meer uit want er zijn geen examens meer sinds een aantal jaar. Daar waar dit vroeger noodzakelijk was om bijvoorbeeld de post van permanentie uit te voeren volstaat het niet meer aangezien die post hoger in graad is geworden en enkel te bereiken via ‘post met profiel”. Als je niet meer voldoet in dat profiel valt je terug op je oude post (zonder uw graad te behouden die je dan had in die hogere functie). Laat me zeggen dat de spoorweg zoals jij hem gekend hebt totaal niet meer bestaat. Vele functies/graden bestaan niet meer. De nieuwe die er bij gekomen zijn krijgen allemaal een Engelse benaming
Technisch ondersector chef instructie (TOSCI) = Team Leader Driver (TLD)
Technisch sectorchef Instructie (TSI) = Manager TLD
Om er zo twee uit te halen die nu net boven de treinbestuurders staan (drivers genaamd nu).
Betreffende :(drivers genaamd nu). Herriner een discusie die ik hadhier ter plaatse met een specialist betreffende een JOBTITLE voor treinbestuurder ? In het milieu spreken we van "driver" en niet van "train driver",we weten namelijk dat hij een trein bestuurd!
Maar in elk geval denk ,rekening houdend met dit alles,zal er nog veel water naar de zee vloeien alvorens ze zullen bekomen wat ze voor het oog hadden.
En er nood zal zijn aan sterke verstandige en gemotiveerde drukkingsgroepen vanuit de beroepsgroep.. Zelfde situaties zullen zich voor doen voor politie agenten,zeelieden ...enz
Ze zullen ook het statuut van "zwaar beroep" (zoals reeds erkend ;treinbestuurder) verder moeten uitwerken.....
Zoals ik reeds schreef die fameuze 55 jaar is een fetish voor beide partijen (regering en belanghebbeden). zoals HRrail ook zoiets is voor hen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Daarin ga ik graag mee! Alleen vrees ik dat het wel heel erg veel verlangd is, wie twee van die drie criteria degelijk weet in te vullen zal al heel sterk scoren, alledrie zou schitterend zijn maar ik durf er niet op hopen.sterke verstandige en gemotiveerde drukkingsgroepen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Misschien een mailtje sturen naar de NMBS en Europa dat ze hun benamingen voor drivers aanpassen.nighttrain schreef: ↑25 feb 2025, 16:45Hartelijk bedankt voor deze uitleg. Dat de NMBS niet meer is zoals ik hem heb gekend is nog een understatement. Nog een geluk dat de treinen blijven op de rails rijden.....
Betreffende :(drivers genaamd nu). Herriner een discusie die ik hadhier ter plaatse met een specialist betreffende een JOBTITLE voor treinbestuurder ? In het milieu spreken we van "driver" en niet van "train driver",we weten namelijk dat hij een trein bestuurd!
Maar in elk geval denk ,rekening houdend met dit alles,zal er nog veel water naar de zee vloeien alvorens ze zullen bekomen wat ze voor het oog hadden.
En er nood zal zijn aan sterke verstandige en gemotiveerde drukkingsgroepen vanuit de beroepsgroep.. Zelfde situaties zullen zich voor doen voor politie agenten,zeelieden ...enz
Ze zullen ook het statuut van "zwaar beroep" (zoals reeds erkend ;treinbestuurder) verder moeten uitwerken.....
Zoals ik reeds schreef die fameuze 55 jaar is een fetish voor beide partijen (regering en belanghebbeden). zoals HRrail ook zoiets is voor hen.
https://www.era.europa.eu/domains/opera ... drivers_en
https://www.belgiantrain.be/en/about-sn ... in-drivers
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Goedenavond,4303 schreef: ↑25 feb 2025, 18:03Misschien een mailtje sturen naar de NMBS en Europa dat ze hun benamingen voor drivers aanpassen.nighttrain schreef: ↑25 feb 2025, 16:45Hartelijk bedankt voor deze uitleg. Dat de NMBS niet meer is zoals ik hem heb gekend is nog een understatement. Nog een geluk dat de treinen blijven op de rails rijden.....
Betreffende :(drivers genaamd nu). Herriner een discusie die ik hadhier ter plaatse met een specialist betreffende een JOBTITLE voor treinbestuurder ? In het milieu spreken we van "driver" en niet van "train driver",we weten namelijk dat
https://www.era.europa.eu/domains/opera ... drivers_en
https://www.belgiantrain.be/en/about-sn ... in-drivers
Ik ga nog 1 rondje meespelen.
Wat is de filosophie betreffende de te gebruiken woordenschat? Zeker in documenten met juridisch impact… Ik weet het is subtiel
Documenten voor intern gebruik bv. Reglement boeken ( level 3 en 4) mensen uit het vakgebied en extern gebruik.
De door u aangegeven documenten worden niet gebruikt of zijn niet voorzien om gebruikt te worden als beroeps document.Hebben geen juridische impact..
Dus in het eerste geval weet iedereen die het moet weten dat u de trein bestuurd. En zullen indien het moet een juridische waarde hebben. Daarom worden die gecontroleerd door de juridische dienst…
In het tweede geval gaat men verder om te benadrukken dat u een TREIN bestuurd of dat ze de TREIN bestuurder bedoelen.
Wat zegt u tegen een traffic controller? Driver mission of train 9120 of traindriver mission of train 9120,
En om te besluiten ,wat staat er in de level 3 documents van E* ? Juist driver en op de level 4 documents van ET of E* bv : BAPO,FREP,REMA ? Juist .driver train nr….
Moest je eens kunnen meedraaien op een support afdeling voor operationele diensten zou het duidelijker worden..
Prettige avond
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Inderdaad @nighttrain, de juridische impact is erg relevant in formele bindende documenten. Ook al gaat dat soms stevig in tegen onze smaak en cultuur en opvoeding.
Dik tegen mijn goesting moet ik onderkennen dat een eenheidstaal - hoe verschralend ook - van Europa een beter aanspreekbare partij zou maken in het oog van vele buitenlanders, US'anen niet in het minst. Maar het zal een straffere dan ik zijn die dat in Parijs verkocht krijgt ;) tenzij die eenheidstaal het Frans wordt; maar dat zie ik er dan ook weer niet zo gauw van komen.
Dik tegen mijn goesting moet ik onderkennen dat een eenheidstaal - hoe verschralend ook - van Europa een beter aanspreekbare partij zou maken in het oog van vele buitenlanders, US'anen niet in het minst. Maar het zal een straffere dan ik zijn die dat in Parijs verkocht krijgt ;) tenzij die eenheidstaal het Frans wordt; maar dat zie ik er dan ook weer niet zo gauw van komen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Aan te raden lectuur voor u en andere “Dit is Europa” van Prof. Hendrik Vos,650 bladzijden genieten.jan_olieslagers schreef: ↑25 feb 2025, 19:20 Inderdaad @nighttrain, de juridische impact is erg relevant in formele bindende documenten. Ook al gaat dat soms stevig in tegen onze smaak en cultuur en opvoeding.
Dik tegen mijn goesting moet ik onderkennen dat een eenheidstaal - hoe verschralend ook - van Europa een beter aanspreekbare partij zou maken in het oog van vele buitenlanders, US'anen niet in het minst. Maar het zal een straffere dan ik zijn die dat in Parijs verkocht krijgttenzij die eenheidstaal het Frans wordt; maar dat zie ik er dan ook weer niet zo gauw van komen.
Het is merkwaardig te moeten vaststellen ,ondanks het UK geen lid is van de EU,zijn toch nog alle documenten vertaald in het Engels.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
[ stevig off-topic, intusssen! ]
Heer Prof. Vos is een grote meneer en heeft inderdaad heel wat lezenswaardigs te bieden. Wel heb ik bij een Europese instelling gewerkt, in de Wetstraat, en heb dus een beetje een beeld van de binnenkant ;) een beeld dat helemaal overeenkomt!
Overigens geldt bij Europese instellingen de regel dat alle documenten beschikbaar moeten en zullen zijn in alle erkende Europese talen - ook in het Baskisch, dus, bijvoorbeeld, en het Keltische Iers, en noem maar op - een vetpot voor vertalers en tolken! Het Sorbisch* is er nog niet bij, maar dat komt vast ook nog wel eens.
Het Engels is de tweede taal in heel wat Europese landen, bovenal de Scandinavische en Oost-Europese en de Balkan (die laatste twee groepen kunnen niet rap genoeg van het Russisch vanaf zijn!) en zelfs ook in Duitsland en Nederland, en bij de jongeren (pakweg min-dertig) in Italie en Spanje en ook in mijn tweede vaderland Portugal. Like it or leave it, Engels is de nieuwe wereldtaal. Zelf zie ik het liever wat kleurrijker, en probeer mijn Portugees bij te spijkeren zonder daarom mijn mondjevol Italiaans te vergeten, en af en toe pik ik zelfs een woordje Pools of Tsjechisch mee - maar in Parijs zijn vele geesten toch een beetje bekrompener. Daar niet alleen, overigens.
*Sorbisch: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sorbisch
Heer Prof. Vos is een grote meneer en heeft inderdaad heel wat lezenswaardigs te bieden. Wel heb ik bij een Europese instelling gewerkt, in de Wetstraat, en heb dus een beetje een beeld van de binnenkant ;) een beeld dat helemaal overeenkomt!
Overigens geldt bij Europese instellingen de regel dat alle documenten beschikbaar moeten en zullen zijn in alle erkende Europese talen - ook in het Baskisch, dus, bijvoorbeeld, en het Keltische Iers, en noem maar op - een vetpot voor vertalers en tolken! Het Sorbisch* is er nog niet bij, maar dat komt vast ook nog wel eens.
Het Engels is de tweede taal in heel wat Europese landen, bovenal de Scandinavische en Oost-Europese en de Balkan (die laatste twee groepen kunnen niet rap genoeg van het Russisch vanaf zijn!) en zelfs ook in Duitsland en Nederland, en bij de jongeren (pakweg min-dertig) in Italie en Spanje en ook in mijn tweede vaderland Portugal. Like it or leave it, Engels is de nieuwe wereldtaal. Zelf zie ik het liever wat kleurrijker, en probeer mijn Portugees bij te spijkeren zonder daarom mijn mondjevol Italiaans te vergeten, en af en toe pik ik zelfs een woordje Pools of Tsjechisch mee - maar in Parijs zijn vele geesten toch een beetje bekrompener. Daar niet alleen, overigens.
*Sorbisch: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sorbisch
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 25 feb 2025, 20:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.