Opening HSL-Zuid in Nederland ernstig vertraagd
Opening HSL-Zuid in Nederland ernstig vertraagd
Opening HSL-Zuid in Nederland ernstig vertraagd (door Pewiam)
Naar nu bekend is geworden is het in dienst komen van de HSL-Zuid in Nederland ernstig vertraagd.
Onlangs is de Nederlandse minister van verkeer en waterstaat ingelicht dat het allemaal nog langer gaat duren.
Hieronder een copie (Bron: http://www.spoorforum.nl) van haar schrijven hierover aan de Nederlandse 2de kamer:
------------------------------------------------------------------------------------
kenmerk; DGP/SPO/u.06.03542
Geachte voorzitter,
Het vervoer over de HSL-Zuid is 5 maanden vertraagd. Recent heeft HSA mij laten weten dat er niet in juli 2007 wordt gestart met het vervoer, maar pas in december 2007. Dan start HSA met een uurdienst tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Daarnaast moet ik u helaas melden dat het moment waarop de HSL infrastructuur aan alle eisen voldoet en HSA haar testperiode heeft afgesloten, de Aanvangsdatum, moet worden verschoven naar oktober 2008.
Bovenstaande informatie is mij recent bekend geworden. Op 30 november heb ik van Rijkswaterstaat vernomen dat de migratie van het beveiligingssysteem in de infrastructuur van de met Infraspeed gecontracteerde versie naar de nieuwe Europese standaard niet voor februari 2008 volledig zal zijn afgerond. In een gesprek dat ik hierover afgelopen vrijdag met HSA en aandeelhouder NS heb gevoerd bleek dat de vervoerder vasthoudt aan haar contractuele recht om gedurende 20 weken voor Aanvangsdatum te testen op de infrastructuur zonder dat daarbij beperkende voorwaarden aan die testen zijn verbonden. Dit betekent dat de testperiode van HSA pas kan starten na februari 2008, waarmee de Aanvangsdatum zal verschuiven tot na 1 augustus 2008. Omdat Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat er in het migratieproces, de certificering, en de vrijgave nog mogelijke extra vertraging kan ontstaan heb ik besloten de Aanvangsdatum voorlopig vast te stellen op 1 oktober 2008.
Hoewel ik nog niet over alle informatie beschik, wilde ik uw Kamer, gezien de ernst van de ontwikkelingen, onmiddellijk op de hoogte brengen. Ik ben momenteel alle consequenties van de vertraging op een rij aan het zetten. Na het kerstreces zou ik de ontstane situatie dan ook zo spoedig mogelijk met uw Kamer willen bespreken.
Start commerciële diensten
Zoals u weet is met HSA in december 2005 overeenstemming bereikt over het tijdelijk inzetten van alternatief materieel. Dit vanwege het feit dat HSA er niet in is geslaagd tijdig de door haar bestelde V300 en V250 treinen beschikbaar te hebben. HSA en haar aandeelhouder NS hebben mij vrijdag toegezegd dat ondanks de verschuiving van de Aanvangsdatum de start van het commercieel vervoer over de HSL-Zuid zal plaatsvinden in 2007. HSA en NS hebben aangeven dat er een uurdienst Amsterdam – Rotterdam – Breda en een uurdienst Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen – Brussel over de HSL-Zuid zal worden uitgevoerd. Deze laatste dienst onder voorbehoud van het komen tot overeenstemming hierover tussen HSA en de Belgische vervoerder NMBS.
De treindiensten zullen vanaf december 2007 met het ingaan van dienstregeling 2008 starten. Eind 2005 werd door HSA aangegeven dat zij per juli 2007 konden starten. De verschuiving naar december is het gevolg van de wens van HSA om een aantal maanden met de treinen te testen voordat gestart wordt met het vervoer van reizigers. De recente gebeurtenissen bij Randstadrail hebben bij HSA en NS het belang van een degelijke testperiode nog eens onderstreept. Conform de concessieovereenkomst met HSA zal er in de periode december 2007 / oktober 2008 een tijdelijke concessie moeten worden verleend voor de diensten en de gebruiksvergoeding. Over de voorwaarden en exacte inhoud van de concessie moet met HSA tot overeenstemming worden gekomen. Bij de diensten zal gebruik worden gemaakt van de door HSA geleasde locomotieven die 160 km/uur kunnen rijden.
Migratie ERTMS versies
De aanleg van de HSL-Zuid nadert zijn voltooiing. De bouw is bijna afgerond, de verwachting is dat aan Infraspeed eind dit jaar het certificate of availability (COA) wordt verleend voor het noordelijke deel van de HSL-Zuid. Bij oplevering van de infrastructuur zijn nog niet alle werkzaamheden afgerond. Zoals met u besproken tijdens ons overleg op 4 oktober zal Rijkswaterstaat nog tot april 2007 bezig zijn met de herstelwerkzaamheden aan de tunnel Rotterdam Noordrand. Hierna zal de infrastructuur gereed zijn voor gebruik tot 160 km/uur.
Om ook geschikt te zijn voor vervoerdiensten met 300 km/uur, op basis waarvan de met vervoerder HSA gecontracteerde reistijden zijn gebaseerd, zal het beveiligingssysteem ERTMS in de infrastructuur moeten worden gemigreerd van versie 2.2.2. naar versie 2.3.0. Deze versie is door Europa omarmd als de nieuwe standaard. De versie 2.3.0. is nieuw en vergt nog een aanzienlijke hoeveelheid technisch ontwikkelwerk en intenstief testtraject. Over de migratie van versie 2.2.2. naar 2.3.0 is de afgelopen periode intensief onderhandeld met Infraspeed. Met Infraspeed was versie 2.2.2 gecontracteerd aangezien dat de toenmalige vigerende versie in Europa was. Aanpassing naar versie 2.3.0. is meerwerk. Hoewel de onderhandelingen nog niet volledig zijn afgerond is inmiddels gebleken dat de migratie niet tijdig gereed kan zijn om de geplande Aanvangsdatum op 1 april 2007 te halen.
De migratie zal plaatsvinden in een aantal stappen. De laatste stap, de migratie van het systeem op de grensovergang met België, zal niet voor februari 2008 plaatsvinden. In de periode april 2007 tot en met februari 2008 is de infrastructuur wel geschikt voor vervoer tot een snelheid van 160 km/uur. Omdat vervoerder HSA heeft aangegeven vast te houden aan haar contractuele recht om pas te starten met de testperiode van 20 weken zodra er geen enkele beperking meer is aan het rijden met 300 km/uur, kan de testperiode pas starten na februari 2008.
Consequenties
De verschuiving van de Aanvangsdatum heeft consequenties voor de uitvoering van de concessieovereenkomst. Vervoerder HSA moet vanaf Aanvangsdatum de verschuldigde gebruiksvergoeding af dragen. De vertraging leidt de komende jaren dan ook tot een financiële tegenvaller op de begroting waarvoor dekking gezocht moet worden. Overigens schuift ook de einddatum van de concessie naar achteren zodat het totaal van HSA te ontvangen bedragen aan gebruiksvergoeding over de totale concessieperiode van 15 jaar nagenoeg identiek blijft.
Momenteel wordt onderzocht wat de exacte consequenties zijn van de nieuwe planning, of er nog versnellingsmaatregelen mogelijk zijn, en of er nog tijdwinst is te halen door de testperiode van HSA meer te integreren met het migratietraject.
Over de uitkomsten hiervan en de exacte financiële consequenties van de verschuiving van de Aanvangsdatum wil ik na het reces van de Kamer graag met u in gesprek treden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs[/b]
Naar nu bekend is geworden is het in dienst komen van de HSL-Zuid in Nederland ernstig vertraagd.
Onlangs is de Nederlandse minister van verkeer en waterstaat ingelicht dat het allemaal nog langer gaat duren.
Hieronder een copie (Bron: http://www.spoorforum.nl) van haar schrijven hierover aan de Nederlandse 2de kamer:
------------------------------------------------------------------------------------
kenmerk; DGP/SPO/u.06.03542
Geachte voorzitter,
Het vervoer over de HSL-Zuid is 5 maanden vertraagd. Recent heeft HSA mij laten weten dat er niet in juli 2007 wordt gestart met het vervoer, maar pas in december 2007. Dan start HSA met een uurdienst tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Daarnaast moet ik u helaas melden dat het moment waarop de HSL infrastructuur aan alle eisen voldoet en HSA haar testperiode heeft afgesloten, de Aanvangsdatum, moet worden verschoven naar oktober 2008.
Bovenstaande informatie is mij recent bekend geworden. Op 30 november heb ik van Rijkswaterstaat vernomen dat de migratie van het beveiligingssysteem in de infrastructuur van de met Infraspeed gecontracteerde versie naar de nieuwe Europese standaard niet voor februari 2008 volledig zal zijn afgerond. In een gesprek dat ik hierover afgelopen vrijdag met HSA en aandeelhouder NS heb gevoerd bleek dat de vervoerder vasthoudt aan haar contractuele recht om gedurende 20 weken voor Aanvangsdatum te testen op de infrastructuur zonder dat daarbij beperkende voorwaarden aan die testen zijn verbonden. Dit betekent dat de testperiode van HSA pas kan starten na februari 2008, waarmee de Aanvangsdatum zal verschuiven tot na 1 augustus 2008. Omdat Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat er in het migratieproces, de certificering, en de vrijgave nog mogelijke extra vertraging kan ontstaan heb ik besloten de Aanvangsdatum voorlopig vast te stellen op 1 oktober 2008.
Hoewel ik nog niet over alle informatie beschik, wilde ik uw Kamer, gezien de ernst van de ontwikkelingen, onmiddellijk op de hoogte brengen. Ik ben momenteel alle consequenties van de vertraging op een rij aan het zetten. Na het kerstreces zou ik de ontstane situatie dan ook zo spoedig mogelijk met uw Kamer willen bespreken.
Start commerciële diensten
Zoals u weet is met HSA in december 2005 overeenstemming bereikt over het tijdelijk inzetten van alternatief materieel. Dit vanwege het feit dat HSA er niet in is geslaagd tijdig de door haar bestelde V300 en V250 treinen beschikbaar te hebben. HSA en haar aandeelhouder NS hebben mij vrijdag toegezegd dat ondanks de verschuiving van de Aanvangsdatum de start van het commercieel vervoer over de HSL-Zuid zal plaatsvinden in 2007. HSA en NS hebben aangeven dat er een uurdienst Amsterdam – Rotterdam – Breda en een uurdienst Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen – Brussel over de HSL-Zuid zal worden uitgevoerd. Deze laatste dienst onder voorbehoud van het komen tot overeenstemming hierover tussen HSA en de Belgische vervoerder NMBS.
De treindiensten zullen vanaf december 2007 met het ingaan van dienstregeling 2008 starten. Eind 2005 werd door HSA aangegeven dat zij per juli 2007 konden starten. De verschuiving naar december is het gevolg van de wens van HSA om een aantal maanden met de treinen te testen voordat gestart wordt met het vervoer van reizigers. De recente gebeurtenissen bij Randstadrail hebben bij HSA en NS het belang van een degelijke testperiode nog eens onderstreept. Conform de concessieovereenkomst met HSA zal er in de periode december 2007 / oktober 2008 een tijdelijke concessie moeten worden verleend voor de diensten en de gebruiksvergoeding. Over de voorwaarden en exacte inhoud van de concessie moet met HSA tot overeenstemming worden gekomen. Bij de diensten zal gebruik worden gemaakt van de door HSA geleasde locomotieven die 160 km/uur kunnen rijden.
Migratie ERTMS versies
De aanleg van de HSL-Zuid nadert zijn voltooiing. De bouw is bijna afgerond, de verwachting is dat aan Infraspeed eind dit jaar het certificate of availability (COA) wordt verleend voor het noordelijke deel van de HSL-Zuid. Bij oplevering van de infrastructuur zijn nog niet alle werkzaamheden afgerond. Zoals met u besproken tijdens ons overleg op 4 oktober zal Rijkswaterstaat nog tot april 2007 bezig zijn met de herstelwerkzaamheden aan de tunnel Rotterdam Noordrand. Hierna zal de infrastructuur gereed zijn voor gebruik tot 160 km/uur.
Om ook geschikt te zijn voor vervoerdiensten met 300 km/uur, op basis waarvan de met vervoerder HSA gecontracteerde reistijden zijn gebaseerd, zal het beveiligingssysteem ERTMS in de infrastructuur moeten worden gemigreerd van versie 2.2.2. naar versie 2.3.0. Deze versie is door Europa omarmd als de nieuwe standaard. De versie 2.3.0. is nieuw en vergt nog een aanzienlijke hoeveelheid technisch ontwikkelwerk en intenstief testtraject. Over de migratie van versie 2.2.2. naar 2.3.0 is de afgelopen periode intensief onderhandeld met Infraspeed. Met Infraspeed was versie 2.2.2 gecontracteerd aangezien dat de toenmalige vigerende versie in Europa was. Aanpassing naar versie 2.3.0. is meerwerk. Hoewel de onderhandelingen nog niet volledig zijn afgerond is inmiddels gebleken dat de migratie niet tijdig gereed kan zijn om de geplande Aanvangsdatum op 1 april 2007 te halen.
De migratie zal plaatsvinden in een aantal stappen. De laatste stap, de migratie van het systeem op de grensovergang met België, zal niet voor februari 2008 plaatsvinden. In de periode april 2007 tot en met februari 2008 is de infrastructuur wel geschikt voor vervoer tot een snelheid van 160 km/uur. Omdat vervoerder HSA heeft aangegeven vast te houden aan haar contractuele recht om pas te starten met de testperiode van 20 weken zodra er geen enkele beperking meer is aan het rijden met 300 km/uur, kan de testperiode pas starten na februari 2008.
Consequenties
De verschuiving van de Aanvangsdatum heeft consequenties voor de uitvoering van de concessieovereenkomst. Vervoerder HSA moet vanaf Aanvangsdatum de verschuldigde gebruiksvergoeding af dragen. De vertraging leidt de komende jaren dan ook tot een financiële tegenvaller op de begroting waarvoor dekking gezocht moet worden. Overigens schuift ook de einddatum van de concessie naar achteren zodat het totaal van HSA te ontvangen bedragen aan gebruiksvergoeding over de totale concessieperiode van 15 jaar nagenoeg identiek blijft.
Momenteel wordt onderzocht wat de exacte consequenties zijn van de nieuwe planning, of er nog versnellingsmaatregelen mogelijk zijn, en of er nog tijdwinst is te halen door de testperiode van HSA meer te integreren met het migratietraject.
Over de uitkomsten hiervan en de exacte financiële consequenties van de verschuiving van de Aanvangsdatum wil ik na het reces van de Kamer graag met u in gesprek treden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs[/b]
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Wat een gezeik met die lijn.
Dit is nu al het 2e project wat de minister niet tot een goed einde weet te brengen. Als je zon project plant houdt je er toch rekening mee dat het nieuwe beveiligingssysteem (ERTMS) ingebouwd moet worden in de treinen. Ja, en dat kost tijd....
TSP
Voor meer info over de ERTMS kijk op http://www.thesignalpage.nl.tt

TSP
Voor meer info over de ERTMS kijk op http://www.thesignalpage.nl.tt
Wat mij vooral stoort is dat men nét nú tot de constatatie is gekomen dat WIJ moeten overschakelen naar versie 2.3.0 ! Wat met die andere lijnen die ook in aanleg of al in dienst zijn ? LGV Est ? Leipzig-Halle ? Rome-Napels ?
Het is wel érg toevallig dat wij weer getroffen worden
En kom niet met het gezever af dat België aan creatief boekhouden doet en zo'n dingen terugkrijgt , wees er maar zeker van dat in Nederland ook wel zoiets als een zwarte kas en dito regels bestaan ..
Als het van mij afhing zouden alle bovenstaande lijnen óók 20 weken buiten dienst gaan om testen uit te voeren.. het is nu verdorie genoeg geweest met dat gezever van ETCS ! We willen vooruitstrevend zijn , Frankrijk houdt zijn been leuk stijf wat ETCS betreft buiten nieuwe lijnen en ook Duitsland wil niet echt mee terwijl wij al wel binnen 10 jaar onze belangrijkste corridors met ETCS beveiligd zullen hebben ..
Het is wel érg toevallig dat wij weer getroffen worden



Als het van mij afhing zouden alle bovenstaande lijnen óók 20 weken buiten dienst gaan om testen uit te voeren.. het is nu verdorie genoeg geweest met dat gezever van ETCS ! We willen vooruitstrevend zijn , Frankrijk houdt zijn been leuk stijf wat ETCS betreft buiten nieuwe lijnen en ook Duitsland wil niet echt mee terwijl wij al wel binnen 10 jaar onze belangrijkste corridors met ETCS beveiligd zullen hebben ..

Zij is niet verantwoordelijk geweest voor de planning bij de aanleg van Betuweroute en HSL. Dat was Tineke.TSP schreef:Wat een gezeik met die lijn.Dit is nu al het 2e project wat de minister niet tot een goed einde weet te brengen.
Right, maar het gaat hier om een update van de software. Toen die planningen gemaakt werden, was nog niet bekend dat er van die ingrijpende updates aan zaten te komen.TSP schreef:Als je zon project plant houdt je er toch rekening mee dat het nieuwe beveiligingssysteem (ERTMS) ingebouwd moet worden in de treinen. Ja, en dat kost tijd....
Je kunt het ook zo zien: 'wij' lopen nu voor in Europa, en kunnen het allernieuwste materieel op 'onze' IJzeren Wegen verwelkomen.msts.be schreef:Wat mij vooral stoort is dat men nét nú tot de constatatie is gekomen dat WIJ moeten overschakelen naar versie 2.3.0 ! Wat met die andere lijnen die ook in aanleg of al in dienst zijn ? LGV Est ? Leipzig-Halle ? Rome-Napels ?
Dat is toch alleen maar goed? Wij kunnen binnenkort op z'n allermakkelijkst vanuit Rotterdam naar Genua rijden, met dezelfde loc. Dat geldt ook voor goederen- en reizigersassen in België. Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. We geven de Fransen en een deel van de Duitsers gewoon het nakijken!msts.be schreef:... terwijl wij al wel binnen 10 jaar onze belangrijkste corridors met ETCS beveiligd zullen hebben ..
Die update is nu alleen maar zo dringend nodig omdat anders de overgang van Nederland naar België niet goed verloopt. En dat komt weer doordat in geen van beide landen in de aanbestedingen van de aanleg is opgenomen dat die overgang goed moet verlopen. In versie 2.3.0 is e.e.a. opgelost, maar als men daar van tevoren aan die overgang had gedacht, was die update nu niet zo dringend noodzakelijk.Sander schreef:Right, maar het gaat hier om een update van de software. Toen die planningen gemaakt werden, was nog niet bekend dat er van die ingrijpende updates aan zaten te komen.TSP schreef:Als je zon project plant houdt je er toch rekening mee dat het nieuwe beveiligingssysteem (ERTMS) ingebouwd moet worden in de treinen. Ja, en dat kost tijd....
Maar de Tweede Kamer heeft hierover al (mondeling) vragen gesteld aan Peijs en een eigen onderzoek aangekondigd om de onderste steen boven te krijgen. Peijs wil nu eenmaal niet het falen van de eigen organisatie toegeven.
Groetjes,
Rian
Ok, I get it. Maar ik kan me herinneren dat er voor die lijn nieuwe locs gebouwd zouden worden. Die locs moeten ook uitgerust worden met ERTMS, was dat wel in de planning opgenomen?
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat die overgang goed moet verlopen....
Het blijft toch een vreemd iets dat ze dat niet van te voren hebben voorzien.En dat komt weer doordat in geen van beide landen in de aanbestedingen van de aanleg is opgenomen dat die overgang goed moet verlopen.

Ja, dat gebeurt tegenwoordig bij alle nieuwe locs al bij de fabrikant van de locs, nog voor overdracht aan de klant.TSP schreef:Ok, I get it. Maar ik kan me herinneren dat er voor die lijn nieuwe locs gebouwd zouden worden. Die locs moeten ook uitgerust worden met ERTMS, was dat wel in de planning opgenomen?
Gelezen in een artikel in Railmagazine deze maand:
De ingebouwde beveiligingssystemen in de gehuurde TRAXX-locomotieven van Angel trains willen niet communiceren met de NS-beveiliging.
Dus als ik het goed begrijp wil de Belgische ETCS niet communiceren met de Nederlandse en willen beiden niet communiceren met de locomotieven.
Prachtig !
En dan te weten dat ETCS reeds jaren succesvol in gebruik is in het buitenland.
Oh ja nog 1 klein detail, meer dan 3 jaar na de bestelling van de stellen bij AnsaldoBreda weten ze nog steeds niet hoe er aan te beginnen, veel verder dan een mockup zijn ze blijkbaar nog niet geraakt.
Zou men die HSL niet beter terug afbreken ? Dan kan men nog wat koper recupereren vooraleer het allemaal gestolen wordt.
De ingebouwde beveiligingssystemen in de gehuurde TRAXX-locomotieven van Angel trains willen niet communiceren met de NS-beveiliging.
Dus als ik het goed begrijp wil de Belgische ETCS niet communiceren met de Nederlandse en willen beiden niet communiceren met de locomotieven.
Prachtig !
En dan te weten dat ETCS reeds jaren succesvol in gebruik is in het buitenland.
Oh ja nog 1 klein detail, meer dan 3 jaar na de bestelling van de stellen bij AnsaldoBreda weten ze nog steeds niet hoe er aan te beginnen, veel verder dan een mockup zijn ze blijkbaar nog niet geraakt.
Zou men die HSL niet beter terug afbreken ? Dan kan men nog wat koper recupereren vooraleer het allemaal gestolen wordt.