Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje

Re: Nieuwe MR30

Bericht door desirootje »

Ik was net aan het nadenken over het mogelijke ontwerp van de MR30 en persoonlijk verwacht ik niet dat de zitplaatsen overeen zullen komen met de ramen. Bij de M7 hebben we al gezien dat dat moeilijk is wanneer een rijtuig gesplitst is tussen 2 klassen (M7 AB), dit wordt nog zo veel moeilijker met rijtuigen die zowel een L en IC inrichting moeten hebben, tenzij men hier gewoon de aan- of afwezigheid van tafeltjes en persoonlijke vuilbakjes bedoelt?
Als hierbij ook rekening wordt gehouden met beenruimte of de hoeveelheid vierzitten dan kan dezelfde frame niet gebruikt worden voor beide diensten met deze overeenkomst. De schade kan wel beperkt worden door oftewel prioriteit te geven aan het IC concept of proberen een compromis te vinden waarbij beide types zoveel mogelijk stoelen aan de ramen hebben.
De middelste dubbeldeksrijtuigen zouden mss beter kunnen uitlijnen als deze allemaal bedoelt zouden zijn voor een IC-dienst, maar dat is momenteel niet geweten. En ik kan zien waarom deze dubbeldekstreinen aantrekkelijk zouden zijn voor de S5, S7 en S9 gezien de korte perrons die ze aandoen.
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

Zou de MR30 dan van CAF worden?
Bijlagen
Screenshot_20250228-202747~2.png
260689

Bericht door 260689 »

Vind ik maar raar! Er is nergens iets over geweten, laat staan over geschreven en bekendmaking. Als dit bekend zou gemaakt zijn zou dit in het nieuws/krant komen.
TKR

Bericht door TKR »

Het kan natuurlijk wel dat hij insider nieuws heeft, en nu z'n mond voorbij praat.
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

260689 schreef: 28 feb 2025, 20:35 Vind ik maar raar! Er is nergens iets over geweten, laat staan over geschreven en bekendmaking. Als dit bekend zou gemaakt zijn zou dit in het nieuws/krant komen.
Inderdaad raar. Hoewel de nieuwe dubbeldekkers die NS heeft besteld bij CAF natuurlijk perfect passen binnen de aanbesteding van de NMBS.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

TKR schreef: 28 feb 2025, 20:41 Het kan natuurlijk wel dat hij insider nieuws heeft, en nu z'n mond voorbij praat.
Die kans acht ik wel aanwezig, daar hij gemeenteraadslid is van een stad waar Alstom een productielocatie heeft.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Een DDNG-kloon? Het zou zomaar kunnen.
desirootje

Bericht door desirootje »

Werd er hier eerder niet gezegd dat enkel Stadler, Siemens en Alstom een bod hadden gedaan? Vreemd dat men nu over CAF spreekt...
Daar buitenstaande mag de NMBS zijn bouwers toch niet meer persoonlijk kiezen? Enkel een tender opstellen en dan het best passende model kiezen. De aan- of afwezigheid van een bouwlocatie in België mag geen rol spelen, vrije markt en zo. Deze gast zit bij Open VLD btw, die zijn eerder grote fan van deze heilige vrije markt...
Wss wordt er toch zoiets afgesproken als bij de desiro, afwerking of bestickering in Brugge, dit is niets nieuws.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Wil men zo graag de productie in eigen land behouden, dan kan de NMBS een meerderheidsbelang in de Brugse fabriek nemen.
Samen met de expertise van Alstom kunnen daar dan naar hartelust lokale treinen gebouwd worden.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Een origineel idee, maar ik denk niet dat het statuut van de NMBS zo'n participatie toelaat. Bepaalde Europese regels zouden er al even haaks op staan. Terecht of niet, maar de 19de eeuw is nu echt wel voorbij.

Bovendien zou de befaamde wafelijzerpolitiek dan een vergelijkbare investering "aan de overkant" vereisen. Hoe haalbaar en hoe zinnig zou dat zijn?

En dan nog altijd zou zo'n "overheids-BN" niet meer kunnen doen dan een tegenofferte indienen, en NMBS is wettelijk gehouden de beste offerte aan te nemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Een productiefaciliteit in eigen beheer zou zorgen dat er niet moet worden voldaan aan verplichte aanbesteding. Net daarom pleit ik voor die piste. Hetzelfde geldt voor de onderhoudscentra, heden ten dage volledig in eigen beheer.

"NMBS beschikt als eigenaar en uitbater van de installaties voor onderhoudsdiensten over competenties
en erkende expertise in het domein van het onderhoud van het rollend materieel." (Toegang tot de onderhoudsinstallaties)
ronny

Bericht door ronny »

TimJ36 schreef: 02 mar 2025, 18:09 Wil men zo graag de productie in eigen land behouden, dan kan de NMBS een meerderheidsbelang in de Brugse fabriek nemen.
Samen met de expertise van Alstom kunnen daar dan naar hartelust lokale treinen gebouwd worden.
Men kan nog altijd bijbestellingen doen voor M7.
Ik vermoed dat er enkel een notificatie is verstuurd aan Alstom met de melding dat men een contract met een andere fabrikant wil afsluiten. Dan heeft Alstom nog een aantal weken om bezwaar in te dienen tegen deze offerte. Daarna zal de financiering nog geregeld moeten worden met de regering.
ronny

Bericht door ronny »

TimJ36 schreef: 02 mar 2025, 19:54 Een productiefaciliteit in eigen beheer zou zorgen dat er niet moet worden voldaan aan verplichte aanbesteding. Net daarom pleit ik voor die piste. Hetzelfde geldt voor de onderhoudscentra, heden ten dage volledig in eigen beheer.

"NMBS beschikt als eigenaar en uitbater van de installaties voor onderhoudsdiensten over competenties
en erkende expertise in het domein van het onderhoud van het rollend materieel." (Toegang tot de onderhoudsinstallaties)
Er was toch het probleem dat men onvoldoende mensen voor deze functies vond. Is dit dan niet meer zo ?
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

CAF zou nu de preferred bidder zijn.

https://www.hln.be/economie/nmbs-kiest- ... ~a0967c82/
Steven

Bericht door Steven »

Wat niet is bevestigd door NMBS volgens het artikel.
Plaats reactie