Camera's op trein?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Camera's op trein?

Bericht door Olivier_Doorne »

Een collega heeft een probleem gehad op een trein en schakelt een advocaat in.
Ze vroeg me of ik wist of er op de treinen er camera's hangen.
Uit haar beschrijving begrijp ik dat het voorval zich voordeed op een M4 in de buurt van het hokje waar de treinbegeleider zijn paperassen kan bijwerken.
Ik vermoed dat de kans bijzonder klein is dat daar camera's hangen. Maar waar wou het hier voor de zekerheid toch even checken.
Steve

Re: Camera's op trein?

Bericht door Steve »

In de M4 (materieel dat einde levensduur is en op dit eigenste moment wellicht zelfs ergens te lande verschroot wordt) hangen inderdaad geen camera's, en al helemaal niet in een voor het publiek ontoegankelijke plaats.

Zelfs waar die wel hangen zijn er heel beperkte bewaartermijn en gelden ook strikte procedures rond toegang en gebruik.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Bij mijn weten beschikken momenteel enkel de MR08, M7 en mogelijks ook de vernieuwde M6'en over camerabewaking.
Indien uw collega weet waar de persoon in kwestie mogelijks is opgestapt of uitgestapt kan er eventueel wel gekeken worden naar camerabeelden van het station in kwestie, ik vermoed dat de meeste stations wel over camera's beschikken
Steven

Bericht door Steven »

Aanvullen dat ook de ICNG-B camera aan boord heeft. En daarmee zal het lijst min of meer volledig zijn van treinen die camera’s aan boord hebben. De enige waar ik niet zeker van ben is de eurostar blue.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 15 mar 2025, 00:52 Aanvullen dat ook de ICNG-B camera aan boord heeft.
De vraag is of de Nederlandse camera's wel in lijn zijn met de Belgische wetgeving. Ik zie op deze video nergens correcte pictogrammen 'camerabewaking' hangen. Indien deze pictogrammen ontbreken, en er geen melding camerabewaking is gedaan richting overheid, kan er niet gefilmd worden.
Steven

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 15 mar 2025, 12:23
Steven schreef: 15 mar 2025, 00:52 Aanvullen dat ook de ICNG-B camera aan boord heeft.
De vraag is of de Nederlandse camera's wel in lijn zijn met de Belgische wetgeving. Ik zie op deze video nergens correcte pictogrammen 'camerabewaking' hangen. Indien deze pictogrammen ontbreken, en er geen melding camerabewaking is gedaan richting overheid, kan er niet gefilmd worden.
De camera’s hebben geen doel tot opname dacht ik op de ICNG, enkel de machinist kan ze zien. Deze camera’s worden actief eens iemand op de SOS knop duwt waarbij de machinist dan de live stream ziet vanop de locatie waar men de sos knop activeerde. Hierdoor kan de machinist mee inschatten of het probleem dat zich voordoet een stop kan rechtvaardigen of niet, er is dan ook audio contact met de passagier om hem/haar te woord te staan. Jammer genoeg staan er een aantal van die knoppen op een wat lastige positie. Het valt al eens voor op de platformen dat iemand onbedoeld met zijn/haar rugzak of andere bagage leunt tegen de knop.
Lynx

Bericht door Lynx »

De camera's worden wel degelijk opgenomen (en worden ook uitgelezen in geval van incidenten) en zijn daarnaast in real-time te bekijken door de meldkamer van de NS (naast inderdaad ook door de machinist voor de SOS oproepen).
Ik heb overigens geen idee hoe het met de wetgeving in België zit, maar dat camera-icoon op de deuren lijkt mij persoonlijk meer dan duidelijk genoeg. Ook staat in de huisregels die in de trein getoond worden als het goed is iets over camerabewaking.

Overigens kan ik mij niet voorstellen dat de ICNG niet aan de wet/regelgeving zou voldoen op dat gebied. Dat zijn echt wel dingen die aan bod komen bij de toelating van de trein. Dat kan overigens ook bijvoorbeeld in de vorm zijn dat die functies op Belgisch grondgebied niet gebruikt mogen worden of het op een andere wijze juridisch afgedekt wordt.
Steven

Bericht door Steven »

Ja het feit dat wij als Belg het gewoon zijn om vooral een aanduiding te zien in de vorm van een sticker in het interieur wil niet zeggen dat alle andere vormen niet geldig zijn. Het vertonen van die info via de schermen of een pictogram aan de buitenzijde (zoals het bij NS meestal de gewoonte is) kunnen best perfect voldoende zijn om te voldoen aan de regels.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 16 mar 2025, 14:31 Het vertonen van die info via de schermen of een pictogram aan de buitenzijde (zoals het bij NS meestal de gewoonte is) kunnen best perfect voldoende zijn om te voldoen aan de regels.
Nee dat is niet voldoende. In België is enkel en alleen de Belgische wetgeving van toepassing.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

De Camerawet voorziet in een uniform model, zodat het voor burger altijd duidelijk is dat hij wordt gefilmd. Op dit pictogram staan een aantal verplichte inlichtingen (o.a. de contactpersoon). De afmetingen variëren ook afhankelijk van de plaats zodat de zichtbaarheid van het pictogram steeds verzekerd is. Bron: Gegevensbeschermingsautoriteit
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

TimJ36 schreef: 16 mar 2025, 17:59 De Camerawet voorziet in een uniform model, zodat het voor burger altijd duidelijk is dat hij wordt gefilmd. Op dit pictogram staan een aantal verplichte inlichtingen (o.a. de contactpersoon). De afmetingen variëren ook afhankelijk van de plaats zodat de zichtbaarheid van het pictogram steeds verzekerd is. Bron: Gegevensbeschermingsautoriteit
Dien een klacht in zou ik zeggen :roll:
Natje049
Contacteer:

Bericht door Natje049 »

ovspotter_be schreef: 14 mar 2025, 12:12 Bij mijn weten beschikken momenteel enkel de MR08, M7 en mogelijks ook de vernieuwde M6'en over camerabewaking.
Indien uw collega weet waar de persoon in kwestie mogelijks is opgestapt of uitgestapt kan er eventueel wel gekeken worden naar camerabeelden van het station in kwestie, ik vermoed dat de meeste stations wel over camera's beschikken
Kleine (bijna nutteloze) toevoeging; ook twee i11 rijtuigen en 1 MR96 beschikken over camera's.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 16 mar 2025, 17:56
Steven schreef: 16 mar 2025, 14:31 Het vertonen van die info via de schermen of een pictogram aan de buitenzijde (zoals het bij NS meestal de gewoonte is) kunnen best perfect voldoende zijn om te voldoen aan de regels.
Nee dat is niet voldoende. In België is enkel en alleen de Belgische wetgeving van toepassing.
En wat als ze met die pictogrammen toch zijn gekeurd en het zo op het attest staat? Wie ben jij dan om te zeggen dat het niet correct is?
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Uit de camerawet van 2007:

HOOFDSTUK III
Art. 5.
De verantwoordelijke voor de verwerking plaatst bij de toegang tot de niet-besloten plaats een pictogram dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt. Het model van dat pictogram en de erop te vermelden inlichtingen worden door de Koning bepaald, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Steven

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 17 mar 2025, 14:11 Uit de camerawet van 2007:

HOOFDSTUK III
Art. 5.
De verantwoordelijke voor de verwerking plaatst bij de toegang tot de niet-besloten plaats een pictogram dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt. Het model van dat pictogram en de erop te vermelden inlichtingen worden door de Koning bepaald, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Mooi stukje wettekst maar je weet niet wat er in de overeenkomst staat voor de goedkeuring van dat materieel. Daar gaat het over. Zoals met alles zijn er overal in België uitzonderingen (ons lans heeft uitzonderingen als fundering denk ik geregeld) en je kan zo niet weten hoe dat zit met dit type treinmaterieel. Dus daar zegt die wettekst die jij citeerde niets over. Ik zou zeggen vraag de attesten van conformiteit eens op (weinig kans dat je die zal krijgen natuurlijk) en lees wat daar in staat en dan pas weet je of het ok is of niet.
Plaats reactie