Verder op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/27 ... poldsburg/
lijkt het me een goede zaak dat dat verloederde bundeltje terug wat leven krijgt ingeblazen, als het dan ook daadwerkelijk gebruikt wordt, hopelijk alleen bij oefeningen en nooit "in anger". Maar ik snap niet wat die plaatselijke politicus erbij te vertellen heeft als alternatief voor de Montzenroute?
Opwaardering Leopoldsburg
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Opwaardering Leopoldsburg
Dat stukje gaat over de IJzeren Rijn, maar daar hebben wij weinig over te zeggen behalve luid smeken aan onze noorder- en oosterburen.jan_olieslagers schreef: ↑27 mar 2025, 16:13 Verder op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/27 ... poldsburg/
lijkt het me een goede zaak dat dat verloederde bundeltje terug wat leven krijgt ingeblazen, als het dan ook daadwerkelijk gebruikt wordt, hopelijk alleen bij oefeningen en nooit "in anger". Maar ik snap niet wat die plaatselijke politicus erbij te vertellen heeft als alternatief voor de Montzenroute?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Opwaardering Leopoldsburg
Ja, okee, dankje, maar zelfs met alle mogelijke goede wil van de buren kan een (goederen)trein richting Duitsland toch nooit iets winnen bij een ommetje langs Leopoldsburg?
Overigens zie ik wel potentieel in burgerlijk gebruik van een los/laadkade daar in Leopoldsburg, die streek is in volle economische expansie, er zou markt moeten zijn voor goederentreinen, ofschoon wellicht vooral stukgoed/containers.
Aan de negatieve kant van de medaille: dat station heeft vlakbij een gelijkgrondse overweg met de behoorlijk drukke N73, en die lijkt niet zo eenvoudig om te elimineren. Druk (reizigers)treinverkeer lijkt daar moeilijk voorstelbaar, maar goederentreinen bij nachte zouden moeten kunnen.
Overigens zie ik wel potentieel in burgerlijk gebruik van een los/laadkade daar in Leopoldsburg, die streek is in volle economische expansie, er zou markt moeten zijn voor goederentreinen, ofschoon wellicht vooral stukgoed/containers.
Aan de negatieve kant van de medaille: dat station heeft vlakbij een gelijkgrondse overweg met de behoorlijk drukke N73, en die lijkt niet zo eenvoudig om te elimineren. Druk (reizigers)treinverkeer lijkt daar moeilijk voorstelbaar, maar goederentreinen bij nachte zouden moeten kunnen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Opwaardering Leopoldsburg
Misschien capaciteit?jan_olieslagers schreef: ↑27 mar 2025, 16:27 Ja, okee, dankje, maar zelfs met alle mogelijke goede wil van de buren kan een (goederen)trein richting Duitsland toch nooit iets winnen bij een ommetje langs Leopoldsburg?
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Opwaardering Leopoldsburg
Nee, dit is volledig afzonderlijk en heeft niets met Leopoldsburg te maken. Hij zegt gwn dat binnen dat militaire strategische idee het ook logisch zou zijn om na te denken over het heropenen van de IJzeren Rijn. Leopoldsburg zou niet meer dan een kleine zijtak zijn.jan_olieslagers schreef: ↑27 mar 2025, 16:27 Ja, okee, dankje, maar zelfs met alle mogelijke goede wil van de buren kan een (goederen)trein richting Duitsland toch nooit iets winnen bij een ommetje langs Leopoldsburg?
Overigens zie ik wel potentieel in burgerlijk gebruik van een los/laadkade daar in Leopoldsburg, die streek is in volle economische expansie, er zou markt moeten zijn voor goederentreinen, ofschoon wellicht vooral stukgoed/containers.
Aan de negatieve kant van de medaille: dat station heeft vlakbij een gelijkgrondse overweg met de behoorlijk drukke N73, en die lijkt niet zo eenvoudig om te elimineren. Druk (reizigers)treinverkeer lijkt daar moeilijk voorstelbaar, maar goederentreinen bij nachte zouden moeten kunnen.