TKR schreef: ↑26 mar 2025, 20:11
Ik vermoed dat die verbinding Luik - Aken wel nog kan blijven wat ze is tot we de MS30 hebben, welke specifiek voor deze route gekocht is.
De. MR30 gaan bij mijn weten geen 15kV installatie hebben en ze op batterij laten rijden naar Aachen lijkt me wat stom daar er draad is.
Die treinen worden vooral gekocht voor binnenlandse treinen te doen en om de MW41 te vervangen en daar op batterij te rijden.
in de RFP of RFI stond uitdrukkelijk dat de batterijcapaciteit dient om de grens over te steken.
In Nederland is er gekeken naar het vervangen van 1500 V DC door 25 kV AC, maar de kosten daarvan zijn gigantisch terwijl de baten minimaal zijn. Ombouw van 1.5 kV naar 3 kV wordt kansrijker geacht maar ook daarbij zijn de nodige kanttekeningen (kosten, hoe lang de ombouw duurt, hoe om te gaan met de vloot, enz.)
De MR30 is ook bedoeld voor inzet op kort-grensoverschrijdend verkeer naar Frankrijk (Lille, Maubeuge?) maar zal dat op batterij doen.
AlexNL schreef: ↑27 mar 2025, 17:00
[...]
De MR30 is ook bedoeld voor inzet op kort-grensoverschrijdend verkeer naar Frankrijk (Lille, Maubeuge?) maar zal dat op batterij doen.
Waarom? Frankrijk en Belgie hebben toch beide 3kV=? De verschillen zitten eerder in de beveiligingssytemen, maar daar doen batterijen nix aan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL schreef: ↑27 mar 2025, 17:00
[...]
Waarom? Frankrijk en Belgie hebben toch beide 3kV=? De verschillen zitten eerder in de beveiligingssytemen, maar daar doen batterijen nix aan.
Frankrijk heeft 25 kV in het uitgebreide noorden en op alle HSL's, terwijl de lokale lijnen in het zuiden 1,5 kV hebben. Iconisch is dat die splitsing doorgetrokken is tot in Parijs, waar de Seine grofweg de scheiding is.
Steve schreef: ↑27 mar 2025, 17:22
Frankrijk heeft 25 kV in het uitgebreide noorden en op alle HSL's, terwijl de lokale lijnen in het zuiden 1,5 kV hebben. Iconisch is dat die splitsing doorgetrokken is tot in Parijs, waar de Seine grofweg de scheiding is.
Mij valt steeds weer op hoe sloom Frankrijk is met het verschuiven van de grens tussen 1,5kV en 25kV.... de voordelen zullen dus niet zo erg groot zijn denk ik dan.
jan_olieslagers schreef: ↑27 mar 2025, 16:00
Maar binnenlands is er toch een streven om alles onder draad te brengen?
Tunnels... Op lijnen 132 en 86 zijn er 4 tunnels met geen ruimte genoeg om draaden te laten plaatsen.
Tunnels kunnen uiteraard worden vergroot, maar op lijnen met weinig verkeer zijn de kosten niet altijd te rechtvaardigen.
Zo denk ik dat om naar Ronse of Couvin te gaan zullen we altijd een andere oplossing gebruiken.
MarcVD schreef: ↑03 apr 2025, 20:32
Tunnels... Op lijnen 132 en 86 zijn er 4 tunnels met geen ruimte genoeg om draaden te laten plaatsen.
Tunnels kunnen uiteraard worden vergroot, maar op lijnen met weinig verkeer zijn de kosten niet altijd te rechtvaardigen.
Zo denk ik dat om naar Ronse of Couvin te gaan zullen we altijd een andere oplossing gebruiken.
En waarom dan geen stroomrails zoals in Luik? Die nemen minder plaats in.
Ik veronderstel dat zelfs die moeilijk of uitgesloten zijn. De pantograaf op zich (zelfs relatief "plat") en die rail inclusief ophanging zullen toch een flinke extra hoogte betekenen in vergelijking met een dieselstelletje.
Mooie machines!
Voor al diegenen die hier beginnen dromen van dubbeldekkers met HLE17: vergeet het maar. Er zijn er net genoeg om de EC te doen naar Rotterdam, het stoppertje naar Aken en dan nog enkele reservelocs zonder klokvaste inzet. Die reservelocs gaan nodig zijn om chartertreinen of pakweg een nightjet met uitgevallen vectron naar Aken te brengen. Misschien zie je ze sporadisch nog wel op een P-treintje, maar structurele IC's zie ik echt niet gebeuren.
Als het plan voor een EC naar Keulen ooit waarheid wordt (laten we het vooral hopen) dan zal de optie op meer locs gelicht moeten worden.
Zo snel zou ik het toch niet opbergen. Ik zie de optie sowieso gelicht worden als de eerste modellen aan de verwachtingen voldoen en niet te veel problemen vertonen. 24 nieuwe locs zullen toch niet genoeg zijn om alle traxx, HLE21 en HLE27 te vervangen?
Als de EC zou opengesteld worden voor binnenlandse reizigers (een mens mag dromen) zou het niet zo gek zijn om deze met M7 te rijden (na toelating in Nederland, is een administratieve kwestie want de M7 voldoet aan Nederlandse normen (de rijtuigen, niet de stuurstanden)).
Ik mag ook hopen dat de NMBS zo snel mogelijk iets van materiaal laat homologeren voor het grenstraject naar Aachen. TBL1+ en 3 kV=, voorlopig kan elk treinstel dit aan, ik denk dan spontaan aan een break. En zelfs als de Duitsers op 15 kV zouden overschakelen (wat er zit aan te komen) hebben we de MW41 achter de hand, waarvan we nu een serieuze overschot beginnen te hebben. Hopelijk zijn daar (binnenkort) dus ook geen locs meer nodig.
Daartegenover vraag ik me af met welk materiaal de verbinding naar Keulen zou gereden worden? Onze M-reeksen kunnen niet om met de spanning die in Duitsland uit de loc komt, dus zouden we naar een I11 (/I10/I6) moeten gaan. Maar daar hebben we weinig overschot van. En heeft deze genoeg capaciteit voor het stuk Gent-Brussel-Luik? Ik hoop dan tenminste dat deze trein wel voor binnenlandse reizigers zal openstaan, anders vrees ik een flop.
De HLE17 is niet gekocht om een reeks 21 of 27 te vervangen daar dienen inderdaad alle M7 voor. De HLE17 is echt gekocht met het oog voor internationale verbindingen met de buurlanden. De huidige reeks 28 op Nederland alsook de HLE18 die op Aachen rijden te kunnen vervangen.
Voor een deeltje wel toch? De meeste M5's (en ook de overblijvende enkeldeks, getrokken (P-)treinen) zie ik toch nog in combinatie met een 21/27. En ik geloof dat de M5's er nog niet meteen uit gaan? Dan hebben die toch een vervanger nodig? De M5 zijn al minstens met een 15-tal stammen, dus ook 15 locs. Je kan wel enkele 18's vrijspelen van Aachen, maar toch geen 15?