Stiptheid
Re: Stiptheid
Om bijna dagelijks M7-treinen te nemen heb ik ook niet de indruk dat ze noemenswaardig meer problemen hebben dan ander materieel zoals de M6. Het blijft wel duidelijk zichtbaar dat de voorziene samenstellingen niet altijd waargemaakt worden (vooral daar waar er frequent ge- en ontkoppeld wordt met autonome stammen van 4 en 6 rijtuigen) maar ik denk dat dat toch eerder een probleem is van planning of opvolging dan van grote defecten die roet in het eten zouden gooien.
-
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Stiptheid
Het viel mij op dat de 36XXs treinen richting Lichtervelde vandaag in Liedekerke iets vroeger waren dan voorzien en dat de automatische omroepen niet tijdig werden aangekondigd. Zowel bij de 3631 als de 3633 deed zich het voor.
Ook de doorrijdende goederentreinen werden weer vrij laat aangekondigd. Nog een geluk dat goederentreinen geen stille treintjes zijn.
Ook de doorrijdende goederentreinen werden weer vrij laat aangekondigd. Nog een geluk dat goederentreinen geen stille treintjes zijn.




Re: Stiptheid
Door verschillende doelgerichte investeringen in infrastructuur blijft het aantal minuten vertragingen door infrastoringen dalen. Daarnaast hebben we de laatste maanden ook geluk dat er iets minder koperdieven en overwegidioten zijn. (Hoewel dat van die koperdieven misschien niet helemaal geluk is, er zijn afschrikmaatregelen die lijken te werken)BlackEagle schreef: ↑11 okt 2024, 08:07 Volgens de stiptheidsbarometer (https://opendata.infrabel.be/page/punctuality/) is de stiptheid sinds februari dit jaar consistent 1 à 3% hoger dan die van vorig jaar.
Is dat een gevolg van de instroom van M7, en de bijbehorende uitdienstname van de minst betrouwbare rijtuigen?
Re: Stiptheid

Gemiddelde vertraging en annuleringspercentage per treinnummer: https://www.chuuchuu.com/2024wrapped
Re: Stiptheid
Een mededeling van de NMBS over de stiptheid in de maand maart:
Bron: https://press.nmbs.be/stiptheid-treinen ... maart-2025De stiptheid van de treinen bedroeg in maart 91,9%. Dat is beter dan in maart vorig jaar, toen 90,2% van de treinen stipt reed, maar door de stakingsacties tegen de maatregelen van de regering, reden er in maart 2025 ook minder treinen.
Sinds begin dit jaar bedraagt de stiptheid gemiddeld 91%, een verbetering van 2,1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (88,9%).
De analyse van de oorzaken van de niet-stiptheid toont aan dat in maart 20,8% van de vertragingen te wijten was aan het gebrek aan robuustheid van het spoorwegsysteem, 14,8% aan Infrabel, 19,8% aan derden en 40,6% aan NMBS. De overige 4% is toe te schrijven aan andere oorzaken.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Stiptheid
Mijn twee centiemen - waarmee vermoedelijk alweer niet iedereen blij gaat zijn, maar ik doe mijn best om het positief te houden :) :
Wat volgens mij echt relevant is, dat is het percentage van voorgenomen verplaatsingen die konden verlopen zoals voorzien. Dat is natuurlijk lastig te meten. Het enige dat ik - min of meer - haalbaar zie is een beetje vergelijkbaar met de beursindex.
1/ men make een "korf" van courante verplaatsingen. Daarin zal de forensentrafiek zwaar doorwegen, want die maakt naar mijn begrijpen het grote merendeel uit van de voorziene verplaatsingen;
1b/ daarbovenop zou men ook een korf kunnen maken van minder courante trajecten - gezin uit Heverlee dat een dagje uit plant naar Plopsaland, om maar iets te zeggen - maar dat wordt al flink wat lastiger;
2/ nu gaat men meten - en dat moet niet onmogelijk zijn - hoeveel percent van die voorziene verplaatsingen konden doorgaan zoals gepland. Daarmee maakt men komaf met het (in mijn ogen uitermate vervalsende) systeem van afschaffingen of inperking van ritten. Die inperkingen kan ik nog een beetje begrijpen, dat men bv. de IC van Brussel naar Antwerpen beperkt tot Berchem om opgelopen vertraging goed te maken dat kan zeer verdedigbaar zijn, als de getroffen reizigers nog min of meer binnen de geplande tijd in de Middenstatie geraken - de afschaffingen daarentegen komen mij vaak voor als boerenbedrog. Al zullen er wel situaties zijn waar het moeilijk anders kan, maar zouden er dat ZO veel zijn? Mij lijkt het duidelijk dat afschaffing dikwijls een lapmiddel is, om een of ander probleem "onder de mat te vegen" zonder de statistieken scheef te trekken. Weliswaar te relativeren: zowel materiaal als personeel zijn zo krap beschikbaar dat er niet altijd een plan B kan bedacht worden - voorzover ik begrijp is NMBS daarin nochtans best bekwaam :)
Natuurlijk ligt deze bal alweer in het kamp van de politiek, het zijn die dames en heren die bepalen hoeveel geld het spoorbedrijf gaat krijgen voor de openbare dienstverlening, en wat daar dan tegenover moet staan. Maar voorzover ik het als relatieve buitenstaander kan inschatten is de huidige manier van evalueren - en naar evenredigheid subsidi"eren - misschien een verdienstelijke poging, maar niet meer dan dat.
De grote discussie wordt natuurlijk de samenstelling van de "korven" uit 1/ en 1b/ ... als men daar ooit aan begint. Mijn verwachtingen zijjn niet hoog gespannen. En om het echt relevant te maken zou deze metode van stiptheidsmeting dan nog Europawijd moeten werken en toegepast worden, dat is al helemaal utopisch, de eerstkomende decennia.
Wat volgens mij echt relevant is, dat is het percentage van voorgenomen verplaatsingen die konden verlopen zoals voorzien. Dat is natuurlijk lastig te meten. Het enige dat ik - min of meer - haalbaar zie is een beetje vergelijkbaar met de beursindex.
1/ men make een "korf" van courante verplaatsingen. Daarin zal de forensentrafiek zwaar doorwegen, want die maakt naar mijn begrijpen het grote merendeel uit van de voorziene verplaatsingen;
1b/ daarbovenop zou men ook een korf kunnen maken van minder courante trajecten - gezin uit Heverlee dat een dagje uit plant naar Plopsaland, om maar iets te zeggen - maar dat wordt al flink wat lastiger;
2/ nu gaat men meten - en dat moet niet onmogelijk zijn - hoeveel percent van die voorziene verplaatsingen konden doorgaan zoals gepland. Daarmee maakt men komaf met het (in mijn ogen uitermate vervalsende) systeem van afschaffingen of inperking van ritten. Die inperkingen kan ik nog een beetje begrijpen, dat men bv. de IC van Brussel naar Antwerpen beperkt tot Berchem om opgelopen vertraging goed te maken dat kan zeer verdedigbaar zijn, als de getroffen reizigers nog min of meer binnen de geplande tijd in de Middenstatie geraken - de afschaffingen daarentegen komen mij vaak voor als boerenbedrog. Al zullen er wel situaties zijn waar het moeilijk anders kan, maar zouden er dat ZO veel zijn? Mij lijkt het duidelijk dat afschaffing dikwijls een lapmiddel is, om een of ander probleem "onder de mat te vegen" zonder de statistieken scheef te trekken. Weliswaar te relativeren: zowel materiaal als personeel zijn zo krap beschikbaar dat er niet altijd een plan B kan bedacht worden - voorzover ik begrijp is NMBS daarin nochtans best bekwaam :)
Natuurlijk ligt deze bal alweer in het kamp van de politiek, het zijn die dames en heren die bepalen hoeveel geld het spoorbedrijf gaat krijgen voor de openbare dienstverlening, en wat daar dan tegenover moet staan. Maar voorzover ik het als relatieve buitenstaander kan inschatten is de huidige manier van evalueren - en naar evenredigheid subsidi"eren - misschien een verdienstelijke poging, maar niet meer dan dat.
De grote discussie wordt natuurlijk de samenstelling van de "korven" uit 1/ en 1b/ ... als men daar ooit aan begint. Mijn verwachtingen zijjn niet hoog gespannen. En om het echt relevant te maken zou deze metode van stiptheidsmeting dan nog Europawijd moeten werken en toegepast worden, dat is al helemaal utopisch, de eerstkomende decennia.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.