Wat hebben ze 80 jaar geleden dan wel afgepakt van de spoormannen? In die tijd ongeveer werden de nu gewraakte maatregelen ingevoerd met als enige bedoeling voldoende personeel aan te trekken voor de spoorwegen... Verdedigen wat toen ingevoerd werd lijkt op zuiver conservatisme, van de vakbonden dan, die op die manier een strijd aangaan met even conservatieve maatschappijen en regeringen...Klassiekje schreef: ↑28 feb 2025, 10:28
Of we kunnen ook niets doen en ons alles laten afpakken wat we nog hadden.
Slikken, zwijgen en luisteren. Een beetje zoals tachtig jaar geleden.
Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Laatst gewijzigd door overweg13 op 28 feb 2025, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
We naderen de oplossing voor het probleem.overweg13 schreef: ↑28 feb 2025, 11:24Wat hebben ze 80 jaar geleden dan wel afgepakt van de spoormannen? In die tijd ongeveer werden de nu gewraakte maatregelen ingevoerd met als enige bedoeling voldoende personeel aan te trekken voor de spoorwegen... Verdedigen wat toen ingevoerd werd lijkt op zuiver conservatisme, van de vakbonden dan, die op die manier een strijd aangaan met even conservatieve maatschappijen...Klassiekje schreef: ↑28 feb 2025, 10:28
Of we kunnen ook niets doen en ons alles laten afpakken wat we nog hadden.
Slikken, zwijgen en luisteren. Een beetje zoals tachtig jaar geleden.
Het probleem,volgens mij , is de term "spoorwegman". Wat is een "spoorwegman" anno 2025? De bediende op de dienst van het personneel is volgens de statuten evenveel "spoorwegman" als een spoorlegger of werkplaats technieker of treinbestuurder. En volgens de vakbonden binnen de NMBS kan er niks afzonderlijk opgelost worden per functie (dit is theorie) gezien de statuten. Zolang het loge NMBS bedrijf niet ontmanteld is is het onmogelijk om arbeidscontracten te voorzien voor bv treinbestuurders aan markt conforme voorwaarden (premies, verkeersvoordelen,vergoeding onsociale uren,wedde enz). Want nu werken ze volgens een "statuut",wat niet hetzelfde is als een arbeidscontract.. En dus ook andere oplossingen voor specifieke problemen zoals in geval medische ongeschiktheid, penibiliteit . Kortom zoals in een modern bedrijf met frisse ideeen..... Bon terug voor voor discussie.
Even terug in de geschiedenis: de NMBS werd in 1926 opgericht omdat de voorganger (EB-BS: Etat Belge - Belgische Staat) een te log en volledig door de politiek gedomineerde dinosaurus was geworden. Bijna 100 jaar later is de cirkel rond en is het toen frisse en vernieuwende bedrijf zelf een doodziek politiek/syndicaal monster geworden, net zoals Infrabel trouwens. Oplossingen verwacht ik van mijn werkgever ook niet meer, jammer maar helaas.nighttrain schreef: ↑28 feb 2025, 11:55 Zolang het loge NMBS bedrijf niet ontmanteld is is het onmogelijk om arbeidscontracten te voorzien voor bv treinbestuurders aan markt conforme voorwaarden (premies, verkeersvoordelen,vergoeding onsociale uren,wedde enz). Want nu werken ze volgens een "statuut",wat niet hetzelfde is als een arbeidscontract.. En dus ook andere oplossingen voor specifieke problemen zoals in geval medische ongeschiktheid, penibiliteit . Kortom zoals in een modern bedrijf met frisse ideeen..... Bon terug voor voor discussie.
Daarnet een interessant gesprek op Radio 1 in De wereld vandaag. Een van de sprekers was de voorzitter van de FNV, een van de vakbonden die bij NS actief zijn. De normale pensioenleeftijd in Nederland is 67, maar voor de treinbestuurders en conducteurs is een uitzondering bedongen: zij mogen op pensioen op... 64. De vakbondsman vond dat een eerbaar compromis, ook al omdat het primaat van de politiek in dergelijke gevallen moet gelden: als de samenleving rechts stemt, dan vindt hij het ook normaal dat het beleid rechtse maatregelen invoert.
Overigens volgt in hetzelfde programma op dezelfde zender even voor 18:00 nog een gesprek met Guy Tegenbos, oud-journalist van De Standaard. In dat gesprek zal nagegaan worden wat je met stakingen zoal kunt bereiken.
Overigens volgt in hetzelfde programma op dezelfde zender even voor 18:00 nog een gesprek met Guy Tegenbos, oud-journalist van De Standaard. In dat gesprek zal nagegaan worden wat je met stakingen zoal kunt bereiken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
NS betaalt bonussen uit aan personeel betrokken bij de operatie die na hun 64e verjaardag blijven doorwerken, evenals personeel dat na het bereiken van wat in Nederland de AOW-leeftijd wordt genoemd van 67 bereikt nog eventjes blijft doorwerken. Ik weet niet wat de actuele bedragen zijn, maar dat begon ooit met € 250 bruto vanaf 64 en € 700 bruto vanaf 67 bij een voltijdaanstelling.
Daarnaast krijgen oudere medewerkers bij NS op basis van hun leeftijd ook geleidelijk meer verlofuren (algemeen bekend als ouwelullendagen) en is er de optie om geleidelijk uren af te bouwen in de jaren voor het pensioen, van 36 uur tot en met 54 jaar kan men zo in stappen terug naar 24 uur bij 63 jaar en ouder.
Daarnaast krijgen oudere medewerkers bij NS op basis van hun leeftijd ook geleidelijk meer verlofuren (algemeen bekend als ouwelullendagen) en is er de optie om geleidelijk uren af te bouwen in de jaren voor het pensioen, van 36 uur tot en met 54 jaar kan men zo in stappen terug naar 24 uur bij 63 jaar en ouder.
En ik denk dat het dat vooral is dat wel willen bereiken ook, allé ik spreek enkel van mijn kant natuurlijk en niet voor anderen. Dat we langer moesten werken, denk dat iedereen dat wel beseft, en dat niemand daar echt zo weigerachtig tegen is. De 55 was nu sowieso al op een heel klein deel van het personeel van toepassing om te beginnen, meesten gaan een stuk langer moeten doorgaan volgens de bestaande regels sowieso.
Maar om nu gewoon te zeggen van iedereen gewoon tot 67, ik vraag me af op welke manier. Ik moet maar naar mijn ouders kijken die die leeftijd nog niet bereikt hebben dat ik de job die ik nu heb quasi onmogelijk op die leeftijd op dezelfde manier ga kunnen blijven doen. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat ik heel gezond ouder wordt maar ik heb toch hard mijn twijfels. En dat is niet enkel voor treinbestuurders maar ook voor veel andere jobs.
Dus is de vraag, hoe ziet onze eindeloopbaan er dan uit? Want nu is er niks voorzien, vanaf een bepaald leeftijd misschien vier vijfde als het tegen dan nog bestaat, maar niks om de job fysiek minder zwaar te maken. De "ouwmannenreeks" die bedoeld is om wat uit te bollen heeft ook al best extreme uren en die mensen zitten ook continu op en af treinen te springen in bundels. En bij ons is die reeks sowieso al lang niet meer gevuld met enkel de oudere collega's. En als je medisch afgekeurd bent overgaan naar een andere job binnen de spoorwegen, zo vanzelfsprekend is dat ook niet en het aantal jobs die beschikbaar zijn voor die mensen is ook niet oneindig.
Daarnaast natuurlijk nog het hele gedoe dat we heel onze carrière een stuk extra hebben zitten betalen voor ons beloofde goed pensioen later tegenover de privé, ja wat moet daar dan mee gebeuren als ze nu alles afnemen waar we voor betaald hebben? Compensatie voor dat geld is nu toch niet zoveel gevraagd?
Ik zie veel collega's nu in depot zeggen van ja, als het zo blijft zoals het regeerakkoord, dan gaan andere opties misschien toch gewoon veel interessanter worden, als we geen hoger pensioen meer krijgen en niet enkele jaren vroeger kunnen gaan, waarom onszelf nu zoveel aandoen met deze uren te werken als het niks meer oplevert. Er zijn er velen aan het rondkijken naar andere jobs en als er een nieuwe golf komt van treinbestuurders die ontslag nemen als het duidelijk wordt dat de regering geen meter gaat opschuiven, de NMBS krijgt dat niet bijgewerkt, het duurt te lang om machinisten op te leiden, er gaan treinen moeten geschrapt worden als het zover komt en er solliciteren niet genoeg mensen voor ook niet.
Voeg er dan ook weer ronde zoveel van de besparingen die de NMBS worden opgelegd bovenop, en ik denk dat we hier echt moeten beginnen vrezen voor de toekomst van de NMBS. Voor sommigen natuurlijk eerder wat ze hopen dan vrezen, al hoop ik dan weer van mijn kant dat ze achteraf ook effectief blij zijn met wat daaruit gaat komen.
Maar om nu gewoon te zeggen van iedereen gewoon tot 67, ik vraag me af op welke manier. Ik moet maar naar mijn ouders kijken die die leeftijd nog niet bereikt hebben dat ik de job die ik nu heb quasi onmogelijk op die leeftijd op dezelfde manier ga kunnen blijven doen. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat ik heel gezond ouder wordt maar ik heb toch hard mijn twijfels. En dat is niet enkel voor treinbestuurders maar ook voor veel andere jobs.
Dus is de vraag, hoe ziet onze eindeloopbaan er dan uit? Want nu is er niks voorzien, vanaf een bepaald leeftijd misschien vier vijfde als het tegen dan nog bestaat, maar niks om de job fysiek minder zwaar te maken. De "ouwmannenreeks" die bedoeld is om wat uit te bollen heeft ook al best extreme uren en die mensen zitten ook continu op en af treinen te springen in bundels. En bij ons is die reeks sowieso al lang niet meer gevuld met enkel de oudere collega's. En als je medisch afgekeurd bent overgaan naar een andere job binnen de spoorwegen, zo vanzelfsprekend is dat ook niet en het aantal jobs die beschikbaar zijn voor die mensen is ook niet oneindig.
Daarnaast natuurlijk nog het hele gedoe dat we heel onze carrière een stuk extra hebben zitten betalen voor ons beloofde goed pensioen later tegenover de privé, ja wat moet daar dan mee gebeuren als ze nu alles afnemen waar we voor betaald hebben? Compensatie voor dat geld is nu toch niet zoveel gevraagd?
Ik zie veel collega's nu in depot zeggen van ja, als het zo blijft zoals het regeerakkoord, dan gaan andere opties misschien toch gewoon veel interessanter worden, als we geen hoger pensioen meer krijgen en niet enkele jaren vroeger kunnen gaan, waarom onszelf nu zoveel aandoen met deze uren te werken als het niks meer oplevert. Er zijn er velen aan het rondkijken naar andere jobs en als er een nieuwe golf komt van treinbestuurders die ontslag nemen als het duidelijk wordt dat de regering geen meter gaat opschuiven, de NMBS krijgt dat niet bijgewerkt, het duurt te lang om machinisten op te leiden, er gaan treinen moeten geschrapt worden als het zover komt en er solliciteren niet genoeg mensen voor ook niet.
Voeg er dan ook weer ronde zoveel van de besparingen die de NMBS worden opgelegd bovenop, en ik denk dat we hier echt moeten beginnen vrezen voor de toekomst van de NMBS. Voor sommigen natuurlijk eerder wat ze hopen dan vrezen, al hoop ik dan weer van mijn kant dat ze achteraf ook effectief blij zijn met wat daaruit gaat komen.
-
Om het debat wat aan te zwengelen (indien nodig),kunnen we mischien kennis nemen van het ongevallen verslag in Griekenland (Tempi) door HARSIA (Hellenic Air and Rail Safty Investigation Authority),per toeval hier vandaag gepost door Malista waarvoor dank. Ik zou zeggen lees eens 4.2.1.12 alinea 233 en 234 op pagina 64.
Het is maar een idee, geschreven door een onafhakelijke bron.
Prettig WE
Het is maar een idee, geschreven door een onafhakelijke bron.
Prettig WE
-
We zijn dichter bij het einde dan we denken hoor. 2030 halen we niet meer.Eimai schreef: ↑28 feb 2025, 18:32 En ik denk dat het dat vooral is dat wel willen bereiken ook, allé ik spreek enkel van mijn kant natuurlijk en niet voor anderen. Dat we langer moesten werken, denk dat iedereen dat wel beseft, en dat niemand daar echt zo weigerachtig tegen is. De 55 was nu sowieso al op een heel klein deel van het personeel van toepassing om te beginnen, meesten gaan een stuk langer moeten doorgaan volgens de bestaande regels sowieso.
Het is niet zozeer meer het monster wat het was NMBS nu 17000 en Infrabel 9500 = 26500 mensen in de jaren 80 van vorige eeuw waren er dat nog 67000. Een verschil van 40000 mensen is niet niks te noemen. Kan het beter? Ja natuurlijk. Het zal hem er vooral liggen van in de juiste functies meer volk aan te trekken en in bepaalde andere diensten te schrappen waar nodig.DR-fan schreef: ↑28 feb 2025, 12:33Even terug in de geschiedenis: de NMBS werd in 1926 opgericht omdat de voorganger (EB-BS: Etat Belge - Belgische Staat) een te log en volledig door de politiek gedomineerde dinosaurus was geworden. Bijna 100 jaar later is de cirkel rond en is het toen frisse en vernieuwende bedrijf zelf een doodziek politiek/syndicaal monster geworden, net zoals Infrabel trouwens. Oplossingen verwacht ik van mijn werkgever ook niet meer, jammer maar helaas.nighttrain schreef: ↑28 feb 2025, 11:55 Zolang het loge NMBS bedrijf niet ontmanteld is is het onmogelijk om arbeidscontracten te voorzien voor bv treinbestuurders aan markt conforme voorwaarden (premies, verkeersvoordelen,vergoeding onsociale uren,wedde enz). Want nu werken ze volgens een "statuut",wat niet hetzelfde is als een arbeidscontract.. En dus ook andere oplossingen voor specifieke problemen zoals in geval medische ongeschiktheid, penibiliteit . Kortom zoals in een modern bedrijf met frisse ideeen..... Bon terug voor voor discussie.
-
zonder verder commentaar, een citaat van de vrt nieuwspagina:
Ik was nog maar 60 en vond het een ramp dat ik zo plots en zo vroeg al moest stoppen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Zonder de rest van de tekst kan je zo’n zin volledig uit zijn context trekken.jan_olieslagers schreef: ↑09 mar 2025, 21:25 zonder verder commentaar, een citaat van de vrt nieuwspagina:
Ik was nog maar 60 en vond het een ramp dat ik zo plots en zo vroeg al moest stoppen.
-
De waarde van die quote.jan_olieslagers schreef: ↑09 mar 2025, 21:25 zonder verder commentaar, een citaat van de vrt nieuwspagina:
Moest die persoon een treinbestuurder geweest zijn:
die moest NIET op pensioen met 60,niemand moet op 60 jaar gaan rusten net zoals op 55 jaar bij de NMBS . De leeftijdsgrens van ambtshalve pensionering is 65 jaar (ik heb er gekend).
iedereen zal wel zijn redenen hebben waarom hij wil doorgaan tot 60 of 65 of helemaal niet. Financieel? Late instroom?Nieuw gezins project Of gewoon omdat hij graag met de trein onderweg is.
Niet elke treinbestuurder zit in een depot met zeer zware reeksen.....Volgens de geografische ligging van een depot zal je reek(sen) hebben van zoals we zeiden 'hier kan je honderd jaar worden" ) en in andere depots kan je al na 25 jaar dienst op uw tandvlees zitten...in bepaalde reeksen. Ik denke bv aan het verschil van Adinkerke en bv Antwerpen of brussel zuid..
ook belangrijk in dit item is de betekenis te kennen en begrijpen van 3 werkwoorden namelijk :moeten,kunnen en willen.
Vandaag zit er wel redelijk wat spanning tussen I-HRO (de HR-poot van Infrabel) en HR-Rail. Sommige regels die HR-Rail oplegt beperken I-HRO in hun bewegingsvrijheid en worden dan gecontesteerd met urenlange vergaderingen tot gevolg.Tijgernoot schreef: ↑08 feb 2025, 14:17 Valt er heel winst te halen uit de opheffing van HR Rail? Ik was even benieuwd en zie dat het in 2023 een omzet van 2,2 miljard euro heeft gemaakt en daarmee een winst van 1,9 miljoen euro heeft gemaakt. De balans bevat ook niet een flinke pot met geld en bezittingen die bij opheffing een groot gat in de begroting zal dichten, vooral heel veel kortlopende schulden. Het lijkt dus vooral een administratieve vereenvoudiging maar hoeveel kostenbesparing daarmee bereikt worden is van buitenaf moeilijk te beoordelen, een aanzienlijk deel van het HR-personeel zal toch bij NMBS en Infrabel zelf benodigd zijn als daar opeens duizenden mensen extra op de loonlijst komen.
Maar in heel veel zaken beslist I-HRO vandaag al over het personeelsbeleid, HR-Rail wordt sowieso hoe langer hoe meer een lege doos die enkel als postbus dient. Ik zie dan ook geen enkele negatieve invloed op het personeel bij het opheffen van HR-Rail.
Het is ook helemaal niet zo dat HR-Rail nodig is om het statuut te behouden, Infrabel en NMBS kunnen perfect zelf werkgever zijn van statutaire beambten.
Lees https://hgbtf.net/viewtopic.php?t=15598 om te ontdekken waarom dit geen goed idee isOlivier_Doorne schreef: ↑27 feb 2025, 11:22 Waarom voert men voor dergelijke haltes niet het principe van "op aanvraag" invoeren?
Vooral in het VK, maar ook in andere landen zoals Duitsland, Zwitserland, bestaat dit voor een aantal kleinere stations.
Ik vermoed dat de rijtijd er dan op gebaseerd is dat men een bepaald % van de reistijd kan halen omdat er niet overal zal gestopt worden.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Stop_op_verzoek

Zonder daarover de discussie hier te willen heropenen, die draad was voor mij niet meteen een uitleg waarom het geen goed idee is, punt aan de lijn, wel dat er voorwaarden zijn waaronder dit kan functioneren, en dat de plaatsen waar die vervuld zijn, niet overdreven dik gezaaid zijn in dit land.Shrek schreef: ↑07 apr 2025, 23:07Lees https://hgbtf.net/viewtopic.php?t=15598 om te ontdekken waarom dit geen goed idee isOlivier_Doorne schreef: ↑27 feb 2025, 11:22 Waarom voert men voor dergelijke haltes niet het principe van "op aanvraag" invoeren?
Vooral in het VK, maar ook in andere landen zoals Duitsland, Zwitserland, bestaat dit voor een aantal kleinere stations.
Ik vermoed dat de rijtijd er dan op gebaseerd is dat men een bepaald % van de reistijd kan halen omdat er niet overal zal gestopt worden.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Stop_op_verzoek![]()