Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MR30

Bericht door pietje »

Je kan het cynisch bekijken: Alstom slaagt er niet in om tijdig te leveren, mede daardoor valllen ze uit de boot voor een volgende bestelling, waarna men dat besluit probeert te laten vernietigen zodat de levering alvast zeker niet tijdig kan gebeuren.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MR30

Bericht door jan_olieslagers »

Zwoopaman schreef: 09 apr 2025, 16:51 Laat ons vooral hopen dat dit niet voor jaren vertraging zorgt. We hadden die MR30's eigenlijk gisteren al nodig
Inderdaad. Helaas moet men vrezen dat het wel degelijk die richting uit gaat. Let echter wel op met kritische opmerkingen over het spoorbedrijf, die worden niet altijd met dank aanvaard.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe MR30

Bericht door overweg13 »

Zwoopaman schreef: 09 apr 2025, 16:51 Laat ons vooral hopen dat dit niet voor jaren vertraging zorgt. We hadden die MR30's eigenlijk gisteren al nodig
Ja, dan noemen we dit topic gewoon MR35...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe MR30

Bericht door groentje »

Geen jurist, maar als het een probleem is van motivatie eerder dan van criteria, dan valt daar waarschijnlijk relatief snel een mouw aan te passen.
pietje
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MR30

Bericht door pietje »

groentje schreef: 09 apr 2025, 20:53 Geen jurist, maar als het een probleem is van motivatie eerder dan van criteria, dan valt daar waarschijnlijk relatief snel een mouw aan te passen.
Ik hoop echt dat je gelijk hebt...
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Klassiekje »

Technics zal er toch weer in slagen van rommel aan te kopen, of het nu Spaans, Frans of Chinees is.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Nieuwe MR30

Bericht door ovspotter_be »

Wat vind je dan zo exact rommel aan een desiro of M7, ik heb beide al meermaals genomen en bedient als boordchef (desiro wel wat vaker als M7) en bij beiden zijn mij tot nu toe nog geen noemenswaardige wederkerende defecten of mankementen opgevallen, buiten misschien het ondermaatse comfort in een desiro.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe MR30

Bericht door groentje »

Beide hadden wel wat kinderziektes, vooral met de deuren. Je zou denken dat dat ondertussen behoorlijk gestandaardiseerd is, maar daar gaat het wel vaker mee mis...
Desalniettemin, CAF heeft zich de voorbije decennia al meermaals bewezen als een degelijke treinconstructeur, ik zie dus niet waarom het nu opeens helemaal mis zou lopen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Shrek »

De M7Bmx zorgt toch wel voor redelijk wat uitval, maar dat heeft volgens mij te maken met de heel snelle massale instroom onmiddellijk na de productie. Hierdoor was er bijna geen kans om kinderziektes eruit te halen. Ter vergelijking met de gewone M7-rijtuigen: die hebben een jaar lang maar op één verbinding gezeten met verscherpt toezicht zodat alle kleine problemen snel aangepast konden worden. Voor de Bmx was dit door de late levering helaas niet mogelijk.
Het probleem is dus volgens mij eerder logistiek (de late levering) dan technisch. Maar ook logistiek is belangrijk en kan dus zwaar meetellen in een aanbesteding.
HLE18
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe MR30

Bericht door HLE18 »

ovspotter_be schreef: 09 apr 2025, 22:01 Wat vind je dan zo exact rommel aan een desiro of M7, ik heb beide al meermaals genomen en bedient als boordchef (desiro wel wat vaker als M7) en bij beiden zijn mij tot nu toe nog geen noemenswaardige wederkerende defecten of mankementen opgevallen, buiten misschien het ondermaatse comfort in een desiro.
bwa alle remhangwerken zijn aan al het scheuren en moeten vervangen worden, enz...
JHS2013
Berichten: 512
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe MR30

Bericht door JHS2013 »

groentje schreef: 10 apr 2025, 01:32 Beide hadden wel wat kinderziektes, vooral met de deuren. Je zou denken dat dat ondertussen behoorlijk gestandaardiseerd is, maar daar gaat het wel vaker mee mis...
Desalniettemin, CAF heeft zich de voorbije decennia al meermaals bewezen als een degelijke treinconstructeur, ik zie dus niet waarom het nu opeens helemaal mis zou lopen...
Waar hebben die zich bewezen als degelijk? Zou die CAF-treinen als “hakken over de sloot” bestempelen. In het VK metallurgische problemen, in Nederland vooral in de beginperiode onbetrouwbaar, zowel software als hardware problemen, om over de trams nog maar te zwijgen
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Lynx »

In Nederland hebben de CAF treinen vanaf het begin al behoorlijk betrouwbaar gereden. Ja, natuurlijk zijn er dingen die mis gaan, zeker in het begin. Natuurlijk zijn er storingen en mankementen aan de treinen, net als bij elke andere trein. Maar ik zou niet willen zeggen dat het onbetrouwbare treinen zijn, verre van.
De treinen halen consistent een betere betrouwbaarheid in de dienst met minder technische vertragingsminuten per miljoen bakkilometers dan bijvoorbeeld de oh zo geprezen FLIRT.
In vergelijking met de introductie van zowel de FLIRT als de ICNG (om maar de twee andere recente introducties erbij te pakken) is de introductie van de SNG zo goed als vlekkeloos verlopen.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Klassiekje »

Desiro's hebben zeer veel kinderziektes gehad, heeft uiteindelijk een jaar of 5 geduurd om min of meer betrouwbaar te worden, en het blijft een lowbudgettrein.

De M7 zien er goed uit maar zijn technisch een ramp.
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Tijgernoot »

Lynx schreef: 10 apr 2025, 19:41 In Nederland hebben de CAF treinen vanaf het begin al behoorlijk betrouwbaar gereden. Ja, natuurlijk zijn er dingen die mis gaan, zeker in het begin. Natuurlijk zijn er storingen en mankementen aan de treinen, net als bij elke andere trein. Maar ik zou niet willen zeggen dat het onbetrouwbare treinen zijn, verre van.
De treinen halen consistent een betere betrouwbaarheid in de dienst met minder technische vertragingsminuten per miljoen bakkilometers dan bijvoorbeeld de oh zo geprezen FLIRT.
In vergelijking met de introductie van zowel de FLIRT als de ICNG (om maar de twee andere recente introducties erbij te pakken) is de introductie van de SNG zo goed als vlekkeloos verlopen.
Zowel NS als CAF waren ook erg te spreken over de samenwerking, het grootste probleem bij de introductie was wat gedoe met de deuren en dat gekoppelde stellen soms stilvielen na een bovenleidingloze brug gepasseerd te hebben. Dat is helaas een punt waar het bij treinen vaker fout gaat (*kuch* TRAXX 3 MS *kuch*)
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Lynx »

De meeste issues met de SNG kwamen in mijn ervaring voort uit de onbekendheid met het materieel (zoals dat bij elk nieuw materieel het geval is eigenlijk). Zo ook het stilvallen na de bovenleidingsloze bruggen. De bestuurder moest daar wachten met het opnieuw inschakelen van de snelschakelaar tot er een specifiek icoontje op het scherm verscheen, ten teken dat de systemen er klaar voor waren. Echter werd er door te veel bestuurders niet gewacht, waarna de installaties zichzelf 'lockten' om zichzelf te beschermen.
De enige manier om die weer aan de gang te krijgen was een volledige herstart van de trein. Vandaar dus dat de treinen na die bruggen stilvielen.
In een update heeft men dat aangepast, zodat de systemen niet meer gelockt worden als de bestuurder te vroeg inschakelt.

Iets anders wat ook vaak voorkwam in het begin was dat bestuurders de vereiste rembeproevingen niet serieus namen. Omdat eerdere treinen daar niet moeilijk over deden werd er alleen gekeken of de rembeproevingen nog geldig waren, en zo ja, dan vertrokken ze, niet beseffende dat de treinen de tractie blokkeren zodra de rembeproevingen verlopen (die zijn 24 uur geldig). Dus men kwam halverwege de rit niet meer weg. Er zijn mensen die zo werkelijk heel lang hebben gestaan omdat ze te eigenwijs waren en bleven volhouden tegen de helpdesk 'ja, de remproeven zijn nog geldig, die heb ik gecontroleerd, dus de storingsmelding dat de rembeproevingen verlopen zijn is een bug', voor ze eindelijk aan het verstand gebracht kon worden dat ze toch echt even die beproevingen opnieuw moesten doen om weer verder te kunnen rijden :mrgreen:

Maar goed, dit gaat wel heel erg offtopic zo 😅
Plaats reactie