Precies. Zijn er in de DDNG ook langsbanken?Commendatore schreef: ↑06 mar 2025, 14:56 Daarnaast vraag ik me af of die nieuwe zitconcepten niet te veel ruimte wegpakken die anders voor reguliere zitplaatsen gebruikt had kunnen worden.
NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Ik spreek helemaal niet over slechts één deur per trein. Ik spreek over een volledig toegankelijke dubbeldekstrein met lagevloersinstap aan iedere deur. In 2025 lijkt het mij een vereiste dat je altijd en overal drempelloos moet kunnen instappen.
Dat haal je gewoon niet wanneer een trein slechts 1 minuut stilstand houdt in een station. Wanneer het spits is, en het over de koppen lopen is, al zeker niet. De eerste deur is de enige (veilige) mogelijkheid.Maar dan is een "goede deur" met een NS DDNG-4 maximaal één rijtuig ver verwijderd.
TimJ36 schreef: ↑05 mar 2025, 21:00 Ingenieurs moeten toch een oplossing kunnen bedenken zodat dit bij 76 cm ook moet lukken. Ik vraag niet dat het benedenverdiep zonder trappen toegankelijk is. Enkele trapjes naar het lagere verdiep, of een steile helling is geen probleem. Maar aan de buitenzijde zie ik het liefst een gelijkvloerse instap, dit geeft een veiliger gevoel bij het instappen.
Dat blijkt men niet overal zo te vinden.
Naar beneden instappen is in vele landen een nono.
Op gelijk niveau instappen vereist in sommige landen een nauwere spleet tussen perron en trein omdat mensen bij instappen op gelijke hoogte blijkbaar minder opletten. Stapje op, dan mag de spleet breder zijn, geeft toch minder problemen omdat mensen de trede goed in de gaten houden...
Laatste komt uit UK waar bepaalde perrons, meestal in een bocht, dan ook verboden zijn voor treinen met gelijkvloerse instap.
In Clapham Junction is er zo'n perron buiten dienst waarvan vele mensen zich afvroegen waarom ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
Prima te verklaren om verschillende redenen.
Als het perron hoger is dan de onderkant van deze deuren dan kunnen deze tussen de trein en perron blijven steken.
Bij een treinvloer hoger dan het perron kan je een hulpmiddel op het perron plaatsen om het hoogteverschil te overbruggen. In een trein gaat dat een stuk lastiger.
Daarbij nog een punt: in Duitsland zijn er dubbeldekstreinen met de instap op de benedenverdieping, geschikt voor perrons met een hoogte van 55 cm. Omdat de vloer op de benedenverdieping nog lager is dan 55 cm, is er ook een model in omloop waar de vloer direct na de deur licht naar beneden helt. Omdat dat best gevaarlijk kan zijn hebben veel vervoerders er een deurmat neergelegd. Juist bij de overstap tussen buiten en binnen wil je aan beide kanten een egale vloer hebben.
Dit is ter compensatie van de enkeldeks bakken. DDNG vervangt het DDZ: enkeldeks motorrijtuigen met daarachter 3 of 5 dubbeldeks rijtuigen (met stuurpost). DDNG heeft echter twee enkeldeks gelijkvloerse motorrijtuigen met daartussen 2 of 4 dubbeldeks rijtuigen.Commendatore schreef: ↑06 mar 2025, 14:56 Ik zie bij deze treinen al wel één groot minpunt: 2+2-opstelling in de eerste klasse i.p.v. 2+1. Dat maakt het toch allemaal wat krapper.
Door minder vierkante meters voor 1e klas te gebruiken kunnen er wat meer stoelen in voor 2e klas, wat weer compenseert voor het gebrek aan vierkante meters door het enkeldeks eindrijtuig.
Nog eventjes een citaat uit de reacties van het artikel op Treinreiziger.nl, om aan te tonen dat ik niet de enige ben die bedenkingen heeft over de hoge instap in de dubbeldeksrijtuigen.
Aan de NMBS om daar met de nieuwe MS30 geen voorbeeld aan te nemen, en gewoon voor lage instapdeuren te gaan.Ok … De buitendeuren Enkeldeks en Dubbeldeks zijn op verschillende hoogtes. Dubbeldeks instaphoogte lijkt me vrij hoog. Hoe verhoudt die Dubbeldeks instaphoogte zich tot de DDZ en VIRM treinstellen?
Op de Dubbeldeks zonder gelijkvloerse instap hebben ze het fietsengedeelte gepland … Heel relaxed instappen daar met fiets/kinderwagen/koffer …
Er is heel wat aan te merken op dit ontwerp. In mijn ogen is dit een Sprinter. Alleen kan je dan in een Sprinter iig makkelijker reizen met kinderwagen/koffer/fiets, zowel qua instap als qua interieur-indeling.
Op meerdere vlakken lijkt deze trein slecht ontworpen. Ik zag in de video van NS bijvoorbeeld ook een binnen-schuifdeur tussen het fietsgedeelte en het balkon met de buitendeuren. Onpraktisch en heel erg storingsgevoelig..
Zolang perrons op 76 cm blijven heb je ofwel een instapdeur zoals bij de huidige M6/M7 met treden ofwel zit je met een deur waarbij een lichte helling aan te pas komt zoals de bij de M6/M7 doen, voor een volledig vlakke instap is er maar 1 optie en dat is een enkeldeks rijtuig.
De DDNG, en ook de variant van de MS30 met dubbeldeks tussenrijtuigen, krijgt natuurlijk enkeldeks kopbakken. Reizigers in een rolstoel, met een kinderwagen of die slecht ter been zijn kunnen daar gebruik van maken.
Het enige dat de reisinformatie dan moet doen is duidelijk maken waar de trein stopt en een hint geven waar deze rijtuigen zijn.
Het enige dat de reisinformatie dan moet doen is duidelijk maken waar de trein stopt en een hint geven waar deze rijtuigen zijn.
Compleet onrealistisch, dat zal nooit gebeuren.
Enkele deuren per trein, dat kan nog, maar alle deuren kan gewoon niet.
Dat zou veel te veel ruimte innemen waar anders zitplaatsen zouden kunnen zijn. Enkele toegankelijke deuren per trein zijn absoluut een must, maar het is nu ook weer niet zo belangrijk om er overal te hebben dat je er andere reizigers voor gaat laten rechtstaan.
Toegang tot iedere trein: dat is belangrijk.
Toegang tot iedere deur met als gevolg dat er minder reizigers kunnen zitten of zelfs (bij grote drukte) minder reizigers meekunnen: dat is nergens voor nodig. Zeker nu je doorgaans tevoren kunt zien waar op het perron je moet zijn voor die gelijkvloerse deur, of fietsplaatsen, of 1e klas.
Toegang tot iedere deur met als gevolg dat er minder reizigers kunnen zitten of zelfs (bij grote drukte) minder reizigers meekunnen: dat is nergens voor nodig. Zeker nu je doorgaans tevoren kunt zien waar op het perron je moet zijn voor die gelijkvloerse deur, of fietsplaatsen, of 1e klas.
Je zou maar eens als slechtziend persoon je een weg moeten banen op een vol perron, of een minder mobiele persoon die twee rijtuigen verder moet lopen om fatsoenlijk in te kunnen stappen. Praktisch alle omliggende landen met Luxemburg op kop gaan voor lagevloerinstappen. Onbegrijpelijk waarom sommigen de hogevloerinstap blijven verdedigen omwille van zogezegd minder zitplaatsen, en daarmee de vooruitgang en toegankelijkheid willen afremmen. Dit land hinkt al ver achterop wat betreft toegankelijkheid en dienstverlening. Het is tijd om die achterstand in te halen.
-
Dit doet men overal, waarom denk je dat de Nederlanders geen volledige dubbeldekstreinen laten bouwen. Zij hebben ook bewust gekozen om geen trein te laten bouwen die 100% dubbeldeks is met overal een lage instap, nee de DDNG volgt hetzelfde principe als de MR30. In Duitsland is het hetzelfde, waar je een helling nodig hebt om in de IC 2 te geraken in het grootste deel van het land, voor mensen die opstappen op stations met perrons van 55 cm is er hetzelfde probleem niet.TimJ36 schreef: ↑13 apr 2025, 13:37 Je zou maar eens als slechtziend persoon je een weg moeten banen op een vol perron, of een minder mobiele persoon die twee rijtuigen verder moet lopen om fatsoenlijk in te kunnen stappen. Praktisch alle omliggende landen met Luxemburg op kop gaan voor lagevloerinstappen. Onbegrijpelijk waarom sommigen de hogevloerinstap blijven verdedigen omwille van zogezegd minder zitplaatsen, en daarmee de vooruitgang en toegankelijkheid willen afremmen. Dit land hinkt al ver achterop wat betreft toegankelijkheid en dienstverlening. Het is tijd om die achterstand in te halen.
Luxemburg is naar mijn weet het enige land met dubbeldeksrijtuigen met lagevloerinstap overal en perrons die hoger liggen dan 55 cm.