Desiro ervaringen !!

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door ovspotter_be »

Eens kan altijd eens voorvallen om verschillende redenen, zolang men het niet systematisch doet.
klaas

Bericht door klaas »

Ik vind de inzet van desiro's een moeilijke discussie. Ik ben nog jong en heb (nog) geen fysieke ongemakken, dus meestal stoort een desiro me niet echt. Maar ik moet ook wel zeggen dat ruim tweeënhalf uur op een desiro (Brussel-Zuid - Marbehan) verre van comfortabel was, zeker in de wetenschap dat ik tot op dat punt I10-I11 combinaties en zelfs I6 gewoon was op deze verbinding. Dat is natuurlijk een hemelsbreed verschil.

Anderzijds was het wel fijn dat er gemakkelijke enkele PBM's en fietsen meekunnen, maar dat voordeel was al deels weggevallen sinds er in elke trein een aangepast I10-rijtuig meereed, ofwel een M6 met PBM en -fietsafdeling, maar dat probleem is nu weer terug in de M7 + M6x combinaties. Laat er alstublieft snel terug een M6 BD of M7 BD in elke stam zitten. Dit is een (toeristische) lijn zonder alternatief. Dan is iedereen tevree en heb je hier nooit meer een desiro nodig.

Op de andere verbindingen (zoals die dat Quickie aanhaalt) zouden inderdaad breaks wel een alternatief kunnen zijn voor de desiro's, ik vind het best merkwaardig dat er breaks systematisch op stoptreinen worden ingezet, zelfs vanuit dezelfde depots als van waaruit er desiro's IC-verbindingen rijden. Alleszins is hier makkelijk te schuiven, gezien er geen problemen zijn met de 25 kV en/of Luxemburgse homologatie.

Maar het echte probleemgeval is Luik-Luxemburg. Te weinig reizigers om een getrokken trein te verantwoorden, zelfde probleem voor een homogene M7 + nog niet gehomologeerd in Luxemburg. De MS96 mag Luxemburg ook niet binnen omdat die geen elektrische rem heeft. Dan blijft enkel nog de Desiro over. (Of de MW41, maar het is gekkenwerk om dieselstelletjes - die ook niet op IC's voorzien zijn - zo lang onder draad te laten rijden). En de Luxemburgers kunnen er dan wel tevreden over zijn, maar dat zegt niet alles. Ten eerste bekijkt de CFL dit voornamelijk als pendelverkeer naar Luxemburg-stad, wat voor de meeste Luxemburgse onderdanen minder dan een uur is (aanvaardbaar op een Desiro). Aan Belgische kant is het pendelverkeer naar Luik iets langer, maar het verschil zit hem vooral in de Belgen uit pakweg Aywaille/... die naar Luxemburg-stad moeten, dat is ruim twee uur Desiro, om nog maar over het interstedelijk verkeer Luik-Luxemburg (het heet uiteindelijk een InterCity) te zwijgen, 2u39. Als je dat elke dag op en af moet pendelen op een desiro, kan ik heel goed begrijpen dat mensen de auto nemen.
Ten tweede: mensen die extra belang hechten aan comfort (mensen op leeftijd bijvoorbeeld) hebben in Luxemburg om het halfuur een binnenlands alternatief dat dat comfort wel biedt. Aan Belgische zijde heb je geen keuze.
Ten derde (zwakker argument, maar toch): in Luxemburg is deze treinrit gratis, en dan heb je nu eenmaal minder recht op klagen dan wanneer je DERTIG! euro moet leggen voor een dagje Luik.

Eindconclusie: de Desiro is makkelijk te vermijden (en zou dan ook vermeden moeten worden) op alle verbindingen behalve de Luik-Luxemburg. Voor die laatste is het betreurenswaardig dat de MS30 geen alternatief zal bieden (geen 25 kV, en onvoldoende batterijcapaciteit om het hele 25 kV-gedeelte Rivage-Luxemburg-Rivage te overbruggen), wat betekent dat we minstens nog 15 (en waarschijnlijk veel langer) jaar zullen moeten wachten op een constructieve oplossing voor een probleem dat toch ook al richting de tien jaar bestaat (als ik mij niet vergis). De eerstvolgende kans zal zijn bij het vervangen van de MS96. (Tenzij de CFL met materiaal over de brug komt, maar hun reactie op de Desiro geeft daar heel weinig hoop voor - en begrijpelijk).

Mijn 'oplossing': als er geen deelbestelling IC met 25 kV in de MS30 zou kunnen opgenomen worden, bouw dan 7 of 8 Desiro's om met zetels die de naam IC waardig zijn, en je zal niemand meer horen zagen. En je bent voor 30 jaar zorgenvrij op iets wat anders zal blijven opspelen zo lang de lijn bestaat.
Shrek

Bericht door Shrek »

Waarom zou er op termijn geen stammetje van 4 M7 op de Luik-Luxemburg kunnen? Lijkt me perfect voor die lijn.
klaas

Bericht door klaas »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 11:29 Waarom zou er op termijn geen stammetje van 4 M7 op de Luik-Luxemburg kunnen? Lijkt me perfect voor die lijn.
Het kan, maar heel waarschijnlijk lijkt me het toch niet. Op korte termijn is natuurlijk de homologatie in Luxemburg een probleem, en op lange termijn het materiaaltekort. Maar als er voldoende materiaal besteld wordt als MS30 (en de optie voor 26 extra HLE17's zou ook kunnen helpen), kan het misschien mogelijk worden om enkele stammetjes te missen. Want zo lang er een structureel materiaaltekort is, is het moeilijk te verantwoorden om 4 dubbeldeksrijtuigen in te zetten op een lijn waarvan minstens 90% van de tijd iedereen op een bus zou passen.

Maar vanaf het kan: doen!
Shrek

Bericht door Shrek »

Als een stammetje M7 2 Desiros kan vervangen lijkt me dat geen probleem qua materieeltekort. Die 2 desiros vervangen dan uiteraard ergens anders een kort stammetje M7, maar dat kan wel geregeld worden denk ik.
De homologatie van M7 komt sowieso al in orde op een bepaald moment.
Steve

Bericht door Steve »

Met de "normale" M7-rijtuigen die intussen al dagelijks in Luxemburg rijden (op de IC 21xx) mag ik hopen/veronderstellen dat de homologatie van de Bmx'en en stuurrijtuigen inderdaad snel kan gaan...
klaas

Bericht door klaas »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 13:06 Als een stammetje M7 2 Desiros kan vervangen lijkt me dat geen probleem qua materieeltekort. Die 2 desiros vervangen dan uiteraard ergens anders een kort stammetje M7, maar dat kan wel geregeld worden denk ik.
Op dit moment wordt er altijd met één desiro gereden, zelfs in de spits. Enkel in de avondspits wordt er op sommige dagen met 2 stellen gereden, dus je zal er wel wat capaciteit aan inboeten. Maar allesbehalve onoverkomelijk.
Plaats reactie