Luxemburg is duidelijk de trekker op het gebied van toegankelijkheid!desirootje schreef: ↑13 apr 2025, 15:49 Luxemburg is naar mijn weet het enige land met dubbeldeksrijtuigen met lagevloerinstap overal en perrons die hoger liggen dan 55 cm.
NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Het toont dat dit niet zo een gemakkelijke keuze is om te maken, zeker wanneer je problemen hebt met perronlengtes. Mochten we alle perrons aanpassen die momenteel te kort zijn, dan lijkt het me geen slecht idee om na te denken over langere treinen (die dus de verlaagde capaciteit opvangen met een extra treindeel) met overal een toegankelijke instap, ook voor dubbeldekkers. Maar daar zijn we niet, mensen moeten nog steeds kunnen neerzitten wanneer ze de trein nemen uit Haren of een ander gelijkaardig station, dus dat gaat voor.
Mensen in rolstoelen zitten ook niet graag op overvolle treinen, maar zolang we te weinig materieel hebben en te korte perrons moet men het onderste uit de kan proberen te halen.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Alles kan, maar wanneer je zitplaatscapaciteit en infrastructuur wil combineren is "dubbeldekker", "perrons op 76cm" en "zelfstandig toegankelijk vanuit alle deuren" zo ongeveer de slechtste combinatie die je kunt maken.
Volgens de netverklaring van Luxemburg hebben de meeste stations op dat netwerk perronhoogtes van 36/38cm, sommige 55cm, en alleen Luxemburg-stad 76cm. Gelijkvloerse instap is dan veel makkelijker te realiseren.
Als je dubbeldekkers wil bouwen waarbij alle deuren een gelijkvloerse instap hebben moet je ongelooflijk veel inboeten op capaciteit (de trappen moeten immers ergens blijven) en tegelijkertijd gaat de tijd van een stationnement omhoog omdat reizigers meer capriolen moeten uithalen om op het bovendek te komen (meer bochtjes nemen e.d.).
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Op dese pagina wat foto's van de Coradia Stream (ik neem aan dat het daar om gaat) langs het perron. Bijvoorbeeld deze in Ettelbrück waar ik de instap toch wel heel erg gelijkvloers vind en de perronhoogte 55 cm zou zijn.
Dat betekent dat je in Luxemburg stad 20 cm naar beneden moet.

Dat betekent dat je in Luxemburg stad 20 cm naar beneden moet.

-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Dan zijn wij de eerste met dubbeldekkers met een instap op 76 cm met dat ene M7 Bd rijuig op de IC01, wij zijn de voortrekkers. Hahaha
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
De Rhein Ruhr Express in Duitsland rijdt met Desiro HC.AlexNL schreef: ↑13 apr 2025, 19:17 Als je dubbeldekkers wil bouwen waarbij alle deuren een gelijkvloerse instap hebben moet je ongelooflijk veel inboeten op capaciteit (de trappen moeten immers ergens blijven) en tegelijkertijd gaat de tijd van een stationnement omhoog omdat reizigers meer capriolen moeten uithalen om op het bovendek te komen (meer bochtjes nemen e.d.).
De trapjes naar boven liggen in een bocht, maar vallen goed mee volgens mij:
De RRX - de BESTE Duitse regionale trein - Siemens Desiro HC
Voortrekkers zijn we niet, die rol is weggelegd voor de Rhein Ruhr Express.desirootje schreef: ↑14 apr 2025, 18:29 Dan zijn wij de eerste met dubbeldekkers met een instap op 76 cm met dat ene M7 Bd rijuig op de IC01, wij zijn de voortrekkers. Hahaha
In dit filmpje kan je een mooie gelijkvloerse instap zien in de dubbeldeksrijtuigen (vanaf minuut 3:45) : Europa's Beste Regionale Trein / National Express Rhine-Ruhr Express Review.
De trein vertrekt uit Düsseldorf spoor 16, de instaphoogte is daar 76 cm.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
Jein. De trapjes op zich vallen nog wel mee, maar als je instapt op het benedendek en je wil naar boven dan moet je een klein trapje op, 180° draaien, en de andere trap op. Dat is niet ideaal voor de duur van een stationnement, reizigers vanaf het bovendek zijn nou eenmaal langer bezig om bij de uitgang te komen dan bij een deur boven de draaistellen.TimJ36 schreef: ↑14 apr 2025, 20:01
De Rhein Ruhr Express in Duitsland rijdt met Desiro HC.
De trapjes naar boven liggen in een bocht, maar vallen goed mee volgens mij:
De RRX - de BESTE Duitse regionale trein - Siemens Desiro HC
Qua capaciteit is het ook niet ideaal: het tussendek is veel groter dan het geval is bij een instap-boven-de-draaistellen-dubbeldekker en een deel van de capaciteit van het benedendek gaat op aan in- en uitstappen.
Re: NS Dubbeldekker Nieuwe Generatie (CAF Civity Duo)
De meeste reizigers staan toch wat eerder op en begeven zich al naar het platform nog voor de trein tot stilstand komt. Zo nadelig zou ik dat niet noemen. Bovendien: bij het instappen kan je naar links en naar rechts, wat het instappen aanzienlijk versneld. Dus ofwel richting het drempeloze lagevloergedeelte (handig voor mensen met veel bagage, een fiets of rollator), ofwel richting het bovendek, met een tweetal trapjes meer. Bij hogevloersdubbeldekkers kan je slechts één kant op, en dat leidt dikwijls nog eens tot opstroppingen op het platform.AlexNL schreef: ↑15 apr 2025, 09:29 De trapjes op zich vallen nog wel mee, maar als je instapt op het benedendek en je wil naar boven dan moet je een klein trapje op, 180° draaien, en de andere trap op. Dat is niet ideaal voor de duur van een stationnement, reizigers vanaf het bovendek zijn nou eenmaal langer bezig om bij de uitgang te komen dan bij een deur boven de draaistellen.