nieuwe aankoopprocedure app NMBS

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
overweg13

nieuwe aankoopprocedure app NMBS

Bericht door overweg13 »

Voor wie er nog aan twijfelde, de duivel bestaat echt. Al heeft hij zijn actieterrein grondig verlegd. Nu houdt hij zich onledig met het pesten van appgebruikers. Telkens als je met wat moeite wat gewend bent geraakt aan een versie, komt er een nieuwe versie uit die zogezegd een vereenvoudiging is van de vorige, maar die de zaken alleen maar ingewikkelder maakt. Dat is nu zeker weer het geval met de aankoopprocedure in de app van de NMBS. Aanpassen, dus, aan de nukken van een NMBS-team dat zich hiermee bezighoudt. Een mens zou er moedeloos van worden... En ja, het zal wel de voorbereiding zijn op de komende tariefaanpassing, die op zichzelf natuurlijk ook het werk is van de eerder vernoemde duivel. En de NMBS heeft trouwens geen monopolie op de vuile trukendoos die alles moeilijker en moeilijker, complexer en complexer moet maken...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers

Re: nieuwe aankoopprocedure app NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Ik deel en onderschrijf graag uw frustratie in deze. Het is niet voor nix dat ik het vertik om ook maar enige "app" te installeren op mijn zgn. slimfoon . Dat ding dient om te telefoneren, en dat er ook SMS-verkeer mee mogelijk is dat is mooi meegenomen - maar daar blijft het dan wel bij, voor mij.
Foto's maak ik met een camera, en surfen doe ik met een pc, al dan niet "draagbaar".

Wat mij nog het meeste tegenstaat is dat deze zgn. apps DE manier zijn voor buitenstaanders - in Brussel of Moskou of Shanghai of Washington of Pyong-Yang - om mee te kijken in mijn persoonlijke conversaties. Van dien boer geen eieren, voor mij!

Slechts een enkele bedenking bij uw bericht: het team dat het heeft ingevoerd heeft alleen maar gedaan wat de baas hen zegde. Schiet niet op de soldaten, die kunnen er ook nix aan doen. Schiet op de generaal!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 14 apr 2025, 18:47 Ik deel en onderschrijf graag uw frustratie in deze. Het is niet voor nix dat ik het vertik om ook maar enige "app" te installeren op mijn zgn. slimfoon . Dat ding dient om te telefoneren, en dat er ook SMS-verkeer mee mogelijk is dat is mooi meegenomen - maar daar blijft het dan wel bij, voor mij.
Foto's maak ik met een camera, en surfen doe ik met een pc, al dan niet "draagbaar".
Dat is een reactie waarop ik graag nogal snel ‘ok, boomer’ ga denken als ik dit lees. Ik zie niet in waarom je de functies van een smartphone - waarvoor je betaalt - niet zou gebruiken. Als je als reden ‘niet voor nix’ opgeeft, kunnen we moeilijk het waarom achterhalen, wat doet lijken alsof er ten gronde geen goed argument is. :wink: Vandaar dus de ‘ok boomer’-reactie. Moest je nu pakweg een analoge camera met uitstekende lens hebben bijvoorbeeld, omdat die nu eenmaal beter is, klinkt dat logisch. Of als je moeite hebt om bepaalde functies op een smartphone te bedienen, kan ik daar ook inkomen, maar alles is net zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt. Conservatief zijn ‘om conservatief te zijn’ daarentegen vind ik moeilijker te begrijpen, omdat je zo jezelf wat uitsluit uit het hedendaags leven, naar mijn menig.
Wat mij nog het meeste tegenstaat is dat deze zgn. apps DE manier zijn voor buitenstaanders - in Brussel of Moskou of Shanghai of Washington of Pyong-Yang - om mee te kijken in mijn persoonlijke conversaties. Van dien boer geen eieren, voor mij!
Dat is veel te simplistisch voorgesteld. En eigenlijk geen discussie waard op een treinenforum. En dan nog: moest Trump of Poetin te weten komen dat ik veel opzoek over treinen of mijn privé-gesprekken kan lezen, tja… Dat gaat mij geen doelwit maken, noch de wereld veranderen.
overweg13 schreef: Voor wie er nog aan twijfelde, de duivel bestaat echt. Al heeft hij zijn actieterrein grondig verlegd. Nu houdt hij zich onledig met het pesten van appgebruikers. Telkens als je met wat moeite wat gewend bent geraakt aan een versie, komt er een nieuwe versie uit die zogezegd een vereenvoudiging is van de vorige, maar die de zaken alleen maar ingewikkelder maakt. Dat is nu zeker weer het geval met de aankoopprocedure in de app van de NMBS. Aanpassen, dus, aan de nukken van een NMBS-team dat zich hiermee bezighoudt. Een mens zou er moedeloos van worden... En ja, het zal wel de voorbereiding zijn op de komende tariefaanpassing, die op zichzelf natuurlijk ook het werk is van de eerder vernoemde duivel. En de NMBS heeft trouwens geen monopolie op de vuile trukendoos die alles moeilijker en moeilijker, complexer en complexer moet maken...
Ik zie eigenlijk het probleem niet goed. De interface ziet er wat anders uit, maar het is toch zeer overzichtelijk? Of loopt het mis bij betalingen misschien? Voordeel is dat je aparte reizigers met aparte vervoerbewijzen kan kopen, ook als de terugreis op een andere datum valt. Dat gaat voor veel mensen - die niet vertrouwd zijn met het biljettengamma - een verduidelijking van de aankoopprocedure zijn. Meer nog: het zal tot minder foutieve aankopen van biljetten leiden (bvb wanneer mensen een heen en terug-biljet kopen terwijl ze niet dezelfde dag terugkeren).

En tot slot: het goedkoopste biljet wordt nu automatisch geselecteerd. Het biedt geen seniorenbiljetten of Youth tickets aan wanneer het standaardbiljet goedkoper is. Indien het seniorenbiljet wel goedkoper is, vraagt men of je voor of na 9u vertrekt. De enige bug die ik opgespoord heb, is dat, wanneer er minstens 1 65+er meerijdt, men ook vraagt of je voor of na 9u zal vertrekken wanneer het standaard ticket sowieso goedkoper is. In beide opties wordt dan ook enkel het standaard ticket aangeboden, waarbij het dus niet uitmaakt wat je selecteert. Ik verwacht dat dit snel gefixt zal worden.

Ik ben alleszins vastberaden positief over deze aanpassingen. Misschien omdat ik er sneller mee overweg kan dan jij, maar ik denk dat het grootste aantal onder de gebruikers eerder tot mijn groep behoort en er dus zeker over te spreken zal zijn.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Oh, ik zal er ook wel overweg (13) mee kunnen, hoor, maar het gaat me om
- een vereenvoudiging die er geen is, al wordt ze zo aangekondigd;
- de betutteling waarmee de reiziger behandeld wordt, alsof die niet zelf kan oordelen wat voor hem de beste oplossing is.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 14 apr 2025, 23:04 - de betutteling waarmee de reiziger behandeld wordt, alsof die niet zelf kan oordelen wat voor hem de beste oplossing is.
Tot nu toe moest je vaak van tevoren al weten wat voor tickets er bestonden om het goedkoopste ticket te vinden. Op de automaten is dat nog steeds zo. Daardoor kopen relatief veel mensen te dure tickets. Ik vind het helemaal geen betutteling als de app je dan de vragen stelt die een goede lokettist je ook zou stellen, om zo tot de goedkoopste oplossing te komen.
trainlovertje
Contacteer:

overweg13 schreef: 14 apr 2025, 23:04 - de betutteling waarmee de reiziger behandeld wordt, alsof die niet zelf kan oordelen wat voor hem de beste oplossing is.
Vergeet niet dat er zo énorm veel zijn, de meerderheid durf ik gerust denken. Denk aan alle toeristen die hier rondtrekken. Zij kennen het gamma niet en vertrouwen erop dat hen, wanneer ze via een planner een ticket voorgeschoteld krijgen, het goedkoopste ticket aangeboden wordt. Dat is nu wel het geval, vroeger niet.

Bijlange niet iedereen is zo goed geïnformeerd als wij hier op het forum, waarschijnlijk zelfs de meeste frequente pendelaars niet. Ik denk dan bijvoorbeeld aan mijn eigen moeder die meermaals per week naar Brussel pendelt, maar mij elke keer vraagt welk ticket ze moet kopen als ze ergens anders naartoe reist.

Daarom durf ik beweren dat die zogenoemde vereenvoudiging voor veel mensen wel degelijk een vereenvoudiging is; men moet niet op voorhand meer uitzoeken welk biljet nu eigenlijk het goedkoopst is.
TKR

Bericht door TKR »

Je zou het als soort tutorial kunnen zien dat je kan uitzetten.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zie niet in waarom je de functies van een smartphone - waarvoor je betaalt - niet zou gebruiken. Als je als reden ‘niet voor nix’ opgeeft, kunnen we moeilijk het waarom achterhalen, wat doet lijken alsof er ten gronde geen goed argument is
Ik wilde dan ook niet ingaan op mijn redenen en argumenten. Terecht werd gesteld dat het hier een treinenforum is. Sta me toe slechts dit te vermelden: men ziet vaak genoeg dat mensen binnen hun eigen vakgebied erg conservatief zijn, om niet te zeggen overvoorzichtig, doordat ze met hun neus bovenop alle mogelijke problemen en complicaties zitten. De 9999 keren dat alles goed gaat maken weinig indruk op hen, ze zien die tienduizendste keer dat het mis gaat wel; want daarmee hebben ze werk en moeite gehad. Mijn ex bv. was een verpleegster, en wilde geen epidurale verdoving tijdens de bevalling, omdat ze wist dat er een miniem risico bestaat op blijvende verlamming.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 15 apr 2025, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Voor een reis heen en terug Sint-Niklaas - Gent na 9 uur biedt de nieuwe app mij alleen een biljet grote gezinnen aan voor 9 euro, terwijl een seniorenbiljet goedkoper is. Een seniorenbiljet kan ik zelfs niet kiezen (of ik heb nog niet ontdekt hoe, wellicht ben ik te dom?)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 15 apr 2025, 20:17 Voor een reis heen en terug Sint-Niklaas - Gent na 9 uur biedt de nieuwe app mij alleen een biljet grote gezinnen aan voor 9 euro, terwijl een seniorenbiljet goedkoper is. Een seniorenbiljet kan ik zelfs niet kiezen (of ik heb nog niet ontdekt hoe, wellicht ben ik te dom?)
Als ik dat probeer (retour voor senior met korting grote gezinnen), dan krijg ik beide mogelijkheden aangeboden:
* Eender welk moment: €4,50
* Na 9u: €4,25
(per enkele reis)
trainlovertje
Contacteer:

Paul schreef: 15 apr 2025, 20:17 Voor een reis heen en terug Sint-Niklaas - Gent na 9 uur biedt de nieuwe app mij alleen een biljet grote gezinnen aan voor 9 euro, terwijl een seniorenbiljet goedkoper is. Een seniorenbiljet kan ik zelfs niet kiezen (of ik heb nog niet ontdekt hoe, wellicht ben ik te dom?)
Zeker dat je heen en terugreis op dezelfde dag gepland hebt? Want ik krijg ook beide opties voorgesteld.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

rvdborgt schreef: 15 apr 2025, 20:41
Als ik dat probeer (retour voor senior met korting grote gezinnen), dan krijg ik beide mogelijkheden aangeboden:
* Eender welk moment: €4,50
* Na 9u: €4,25
(per enkele reis)
O.K., je hebt gelijk, ik heb te vlug geklaagd.
Maar die nieuwe aankoopprocedure is toch echt een heel gedoe, het duurt drie keer zolang als vroeger. De TBG in de trein daarnet zei het ook: "Het is ingewikkeld geworden, hé? Dat heet vooruitgang zeker..."
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
pmuy

Bericht door pmuy »

Het is redelijk duidelijk dat deze gewijzigde aankoopprocedure een voorbereiding is van de nieuwe tarieven die later dit jaar zouden ingevoerd worden.
Reuel

Bericht door Reuel »

Ik vind het vrij vlot werken, niet moeilijker of omslachtiger dan de vorige versie. Gewoon anders, beetje gewenning nodig.

De knop aankopen is veel zichtbaarder, alles is snel selecteerbaar, de goedkoopste opties als eerst. Misschien een extra stapje bij de aankoop van gewone tickets inderdaad. Maar dat is prima verschoonbaar, duidelijke voorbereiding voor het nieuwe tarievengamma in december inderdaad. Mocht er toch iets foutlopen, is er nog wat tijd om het recht te zetten.

De favorieten springen fluks in het oog en stations zijn veel vlotter te selecteren dan in de vorige versie. Er is precies ook in de achtergrond gewerkt, want ik vind de app in zijn algemeenheid versneld. De supplementen (bvb klasverhoging) vind ik ook veel sneller terug, zonder elvendertig km te scrollen en door te klikken.

En, last but not least: de stationstab is terug. Vertrekken en aankomsten zijn per station weer raadpleegbaar, joepie! Als het goed is, mag het ook worden gezegd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Reuel schreef: 22 apr 2025, 11:43 En, last but not least: de stationstab is terug. Vertrekken en aankomsten zijn per station weer raadpleegbaar, joepie! Als het goed is, mag het ook worden gezegd.
Die was er al een hele tijd, alleen op een andere plaats.
Plaats reactie