de nieuwe anti-rook campagne
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Ik begrijp nog steeds niet waarom rokers geen recht meer hebben op één rokerscompartiment per trein. Wat is daar storend aan voor mensen die niet tegen tabaksrook kunnen? Is er soms ooit ergens ter wereld een wet geweest die je verplichtte in de trein in een rokersgedeelte te zitten?
En ik begrijp ook nog steeds niet waarom er over roken zo zwart-wit gedacht wordt, mijn post van Sun Dec 24, 2006 10:07 pm voor meer uitleg daarover. Kan iemand me aub dat eens uitleggen?
En ik begrijp ook nog steeds niet waarom er over roken zo zwart-wit gedacht wordt, mijn post van Sun Dec 24, 2006 10:07 pm voor meer uitleg daarover. Kan iemand me aub dat eens uitleggen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Er is al eerste en tweede klas, als er dan nog onderscheid gemaakt wordt tussen rokers en niet-rokers, wordt het (vooral in de spits) nog moeilijker om voldoende plaatsen te voorzien (persoon A is roker maar wilt in eerste klas zitten, persoon B zit in tweede klas maar is niet-roker (of kan niet tegen de rook), enz). Net als zo vaak in eerste klas tijdens de spits is er ruimte over terwijl men in tweede soms als sardienen bij elkaar zit, als er dan nog eens rokerscompartimenten bij komen waar ook minder volk zit (of juist niet, en zijn de rokers dan verplicht van bij de niet-rokers te zitten en zijn deze ook terug ontevreden)...
Enfin, hoe meer verscheidenheid in de plaatsen op de trein hoe meer zulke problemen ontstaan lijkt mij. Eerste klas is natuurlijk iets anders, hier betaalt men veel meer voor en die compartimenten vergen ook veel minder onderhoud dan een rokerscompartiment (ik denk zelfs minder dan tweede klas), dus voor de NMBS leveren deze veel meer op.
Het is dan ook al ter sprake gekomen van de scheiding bij MS96 vroeger, enkel wat glazen platen (dat noem ik geen scheiding).
Enfin, hoe meer verscheidenheid in de plaatsen op de trein hoe meer zulke problemen ontstaan lijkt mij. Eerste klas is natuurlijk iets anders, hier betaalt men veel meer voor en die compartimenten vergen ook veel minder onderhoud dan een rokerscompartiment (ik denk zelfs minder dan tweede klas), dus voor de NMBS leveren deze veel meer op.
Het is dan ook al ter sprake gekomen van de scheiding bij MS96 vroeger, enkel wat glazen platen (dat noem ik geen scheiding).
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Ik ben jaren met de trein naar school geweest, waarbij ik dus tijdens de spits op de trein zat, en ik heb het nooit meegemaakt dat er op dezelfde trein ruimte over was in een rokerscompartiment en tegelijk de overige ruimten uit hun voegen barstten van het volk. Je kunt wel zeggen: maar er zaten wellicht ook niet-rokers bij, die tegen hun zin daar zaten. Dat vind ik twijfelachtig. Nog altijd 20 tot 30 % van de bevolking rookt, en de totale rokersruimte maakte meestal slechts enkele procenten van de hele trein uit.Dietrich schreef:Er is al eerste en tweede klas, als er dan nog onderscheid gemaakt wordt tussen rokers en niet-rokers, wordt het (vooral in de spits) nog moeilijker om voldoende plaatsen te voorzien (persoon A is roker maar wilt in eerste klas zitten, persoon B zit in tweede klas maar is niet-roker (of kan niet tegen de rook), enz). Net als zo vaak in eerste klas tijdens de spits is er ruimte over terwijl men in tweede soms als sardienen bij elkaar zit, als er dan nog eens rokerscompartimenten bij komen waar ook minder volk zit (of juist niet, en zijn de rokers dan verplicht van bij de niet-rokers te zitten en zijn deze ook terug ontevreden)...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Wel, als de rokersruimtes vol zaten, waar zaten dan de overige 15 tot 25% van de rokers? In de niet-rokers compartimenten waarschijnlijk. Waren die dan ook tevreden dat ze niet konden roken?Dieselfreak schreef:Nog altijd 20 tot 30 % van de bevolking rookt, en de totale rokersruimte maakte meestal slechts enkele procenten van de hele trein uit.
Ik blijf erbij, vroeger had men wel 4 verschillende klassen:
- 1ste klas niet-rokers
- 2de klas niet-rokers
- 1ste klas rokers
- 2de klas rokers
Probeer maar eens correct een trein samen te stellen... dan zijn er plaatsen bij rokers te kort (men zal er ooit wel over geklaagd hebben in de tijd dat het nog kon), vind dan eens een rijtuig of motorstel dat je nog kan gaan toevoegen. Hoe groter de inzet, hoe duurder ook voor de NMBS, en zeker wat het onderhoud van die rokerscompartimenten betreft.
Laatst gewijzigd door Dietrich op 26 dec 2006, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
mensen die er geld voor over hebben en die rustig willen zitten kunnen en mogen daar gerust meer voor betalensncf-sncb schreef:Maar allez, men betaald er toch voor!5307 schreef:ze zouden beter alle klassen afschaffen en 1 klasse maken: de 2de klasse ...
want ik vind da iedereen gelijk is en behandeld moet worden
das ech zielig en egoistisch...
terwijl ze maar 1 break laten rijden is het in 2de klasse : ALLE plaatsen bezet + de mensen staan in de gang + bij de deuren RECHT , terwijl maar 1e egoist plaats genomen heeft in de 1ste klasse, in plaats dat ze die 1ste klasse wegdoen, dan kunnen al die mensen die in de gangen staan daar plaatsnemen...
ik betaal voor een ZITJE in 2de klasse, helemaal niet om recht te staan ...
terwijl ze maar 1 break laten rijden is het in 2de klasse : ALLE plaatsen bezet + de mensen staan in de gang + bij de deuren RECHT , terwijl maar 1e egoist plaats genomen heeft in de 1ste klasse, in plaats dat ze die 1ste klasse wegdoen, dan kunnen al die mensen die in de gangen staan daar plaatsnemen...
ik betaal voor een ZITJE in 2de klasse, helemaal niet om recht te staan ...
Ik dacht dat als er geen plaatsen meer waren in tweede dat je in eerste mocht plaatsnemen? Normaal zou de treinbegeleider deze klasse moeten degraderen.5307 schreef:das ech zielig en egoistisch...
terwijl ze maar 1 break laten rijden is het in 2de klasse : ALLE plaatsen bezet + de mensen staan in de gang + bij de deuren RECHT , terwijl maar 1e egoist plaats genomen heeft in de 1ste klasse, in plaats dat ze die 1ste klasse wegdoen, dan kunnen al die mensen die in de gangen staan daar plaatsnemen...
ik betaal voor een ZITJE in 2de klasse, helemaal niet om recht te staan ...
Dietrich schreef:Normaal zou de treinbegeleider deze klasse moeten degraderen.
daar zeg je het... NORMAAL, maar meestal zitten die dan schoonkes in hun eigen kotteke "te slapen" bij manier van spreken ofwel zitten ze dan vooraan bij de tb en kan het hun niet schelen dat sommigen er als sardines bijzitten
Juist, neem nu IC G 1829, op de trein zaten pendelaars en er werd dus veel gerookt en veel mensen zaten in eerste klasse. De trein komt toe in Oostende, de trein zit voor 75 % vol met senioren die bijna allemaal niet roken en allemaal in 2de klasse reizen. Hoeveel eerste klasse rokers-wagons? Hoeveel tweede klasse-niet rokers-wagons?Dietrich schreef:Wel, als de rokersruimtes vol zaten, waar zaten dan de overige 15 tot 25% van de rokers? In de niet-rokers compartimenten waarschijnlijk. Waren die dan ook tevreden dat ze niet konden roken?Dieselfreak schreef:Nog altijd 20 tot 30 % van de bevolking rookt, en de totale rokersruimte maakte meestal slechts enkele procenten van de hele trein uit.
Ik blijf erbij, vroeger had men wel 4 verschillende klassen:
- 1ste klas niet-rokers
- 2de klas niet-rokers
- 1ste klas rokers
- 2de klas rokers
Probeer maar eens correct een trein samen te stellen... dan zijn er plaatsen bij rokers te kort (men zal er ooit wel over geklaagd hebben in de tijd dat het nog kon), vind dan eens een rijtuig of motorstel dat je nog kan gaan toevoegen. Hoe groter de inzet, hoe duurder ook voor de NMBS, en zeker wat het onderhoud van die rokerscompartimenten betreft.
Laatst gewijzigd door Jonathan op 27 dec 2006, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
die moeten die eerste klasse helemaal ni degraderen, die zijn daar ni toe verplicht, trouwens het is een vervoersbewijs dat je koopt en geen plaatsbewijs want dat is totaal iets anders, dan zou er een rijtuig en zetelnr moeten opstaan en dan ben je zelfs verplicht te reserveren, dus haal aub dit soort tickets niet door elkaar. trouwens een trein telt zoveel plaatsen in tweede klasse als de som van de zit + staanplaatsen.
Spijtig dat deze niet meer mag getoond worden
http://www.nozon.com/smoking/VL60S.mpeg ( Quick Time vereist )
Iemand soms een idee hoe je dit op een iPod of op pc kunt zetten?

http://www.nozon.com/smoking/VL60S.mpeg ( Quick Time vereist )
Iemand soms een idee hoe je dit op een iPod of op pc kunt zetten?