Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Steven »

Ik vul aan dat ik de stoelen van een M7 nog mogelijks slechter vind dan deze van een desiro daar deze veel te rechte rugleuningen hebben naar mijn mening. Een beetje onderuit kunnen zitten zou fijner zijn.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 19 apr 2025, 00:27 En op voorstadsverbindingen is dat zelfs een verdedigbare keuze, wat mij betreft. Maar dan horen ze wel niet meer op IC-verbindingen, ofwel hadden ze dus een iets comfortabelere subreeks moeten krijgen, ofwel hadden ze niet voor puur massavervoer mogen gaan, zodat ze voor beide doelen geschikt waren.
De Desiro's zijn destijds gekocht met de gedachte dat het GEN 100% operationeel ging zijn bij de levering van de laatste stellen. Had dat effectief zo geweest, dan was er nu geen discussie meer want dan zouden ze allemaal daar moeten rijden (uitgenomen de 8500 in de Ardennen).
Laten we hopen dat tegen de levering van de MS30 het GEN wel af zal zijn, dan is het probleem direct opgelost
dovaere

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 19 apr 2025, 13:47
groentje schreef: 19 apr 2025, 00:27 Maar dan horen ze wel niet meer op IC-verbindingen [...]
De Desiro's zijn destijds gekocht met de gedachte dat het GEN 100% operationeel ging zijn bij de levering van de laatste stellen. Had dat effectief zo geweest, dan was er nu geen discussie meer
Was dat zo geweest, dan was er nu een nog grotere discussie door gebrek aan materiaal (de huidige vertraging van de Alstom/Bombardier M7 ging niet opgevangen kunnen worden).
De NMBS is dus gered door de vertraging van de nieuwe GEN-spoorlijnen ;-)
Shrek

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 19 apr 2025, 17:25
groentje schreef: 19 apr 2025, 00:27 Maar dan horen ze wel niet meer op IC-verbindingen [...]
De Desiro's zijn destijds gekocht met de gedachte dat het GEN 100% operationeel ging zijn bij de levering van de laatste stellen. Had dat effectief zo geweest, dan was er nu geen discussie meer
Was dat zo geweest, dan was er nu een nog grotere discussie door gebrek aan materiaal (de huidige vertraging van de Alstom/Bombardier M7 ging niet opgevangen kunnen worden).
Voor alles zijn oplossingen hoor. Mits extra budget kon er nog ETCS in M4 en M5 ingebouwd worden en konden deze nog een bijkomende grote revisie krijgen. Nu is dat allemaal bewust niet gebeurt omdat men wist dat er niet meer materieel nodig ging zijn.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 19 apr 2025, 17:46
dovaere schreef: 19 apr 2025, 17:25
Voor alles zijn oplossingen hoor. Mits extra budget kon er nog ETCS in M4 en M5 ingebouwd worden en konden deze nog een bijkomende grote revisie krijgen. Nu is dat allemaal bewust niet gebeurt omdat men wist dat er niet meer materieel nodig ging zijn.
Laten we vooral blij zijn dat ze dat niet hebben gedaan.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Shrek schreef: 19 apr 2025, 13:47 De Desiro's zijn destijds gekocht met de gedachte dat het GEN 100% operationeel ging zijn bij de levering van de laatste stellen. Had dat effectief zo geweest, dan was er nu geen discussie meer want dan zouden ze allemaal daar moeten rijden (uitgenomen de 8500 in de Ardennen).
De inrichting van de Desiro's zijn inderdaad verdedigbaar voor een voorstadstrein, hoewel een aantal extra vierzitjes zonder tafel ook dan logisch was geweest. Maar de wisselstroom-Desiro's vormen een technische aparte subreeks die altijd al voorzien was voor regionaal verkeer in de Ardennen, waar de gemiddelde rittijd van een passagier lang is. Dan had men daar toch echt wel voor een aangepast interieur met een meerderheid vierzits (want relatief vaak ook toeristisch vervoer van groepen), betere zetels en meer tafeltjes, ophanging voor fietsen ipv de langszitjes van de fietszone, etc. kunnen kiezen die beter aansluit bij het doelpubliek.

P.S.: als ik te ver afwijk van het topic kan dit ook naar het Desiro-onderwerp verplaatst worden.
TKR

Bericht door TKR »

Aan de ene kant, 2 verschillende interieurs kost ook wel wat.

Aan de andere kant, goed, men heeft zijn les hier geleerd blijkbaar en nu 2 interieurs besteld?
groentje

Bericht door groentje »

Binnenkort zijn ze 20 jaar oud, en moeten we sowieso eens beginnen denken aan een midlife-revisie...
dovaere

Bericht door dovaere »

Het is blijkbaar de strategie van de NMBS om drie belangrijke materieeltypes over te houden kort na 2030 (lees: na de instroom van de MR30).
Omdat ik onderstaand artikel uit 2023 niet kan lezen, volgende vragen:
  • Is er ergens een publieke bron over deze strategie? (om naar te kunnen verwijzen)
  • Wat zijn de drie types die in dit artikel genoemd werden? Met M6+M7 (Alstom/Bombardier Twindexx), MR08 (Siemens Desiro ML) en de nieuwe MR30 zit je al aan drie.
  • Maar wat doen we dan met getrokken internationale rijtuigen (I11) waar er geen vervanging voor in zicht is? Of betreft dat aantal van drie enkel de treinstellen?
  • Of wordt met die drie enkel het "binnenlands gebruik" bedoeld?
  • Of blijven er volgens die strategie naast drie hoofdtypes nog andere minder belangrijke types over, en wat zijn die?
  • Zal MR96 uitgefaseerd worden rond 2030? Of komt er toch een mid-life-revisie aan?
  • Is er er ergens een andere bron die iets zegt over welke types de MR30 / AM30 moet gaan vervangen?
Belgium: SNCB refines its rolling stock strategy
By Dr Harry Hondius
2023-04-05
Procurement of a new fleet of single-voltage EMUs including a BEMU variant will enable the Belgian national operator to consolidate its rolling stock fleet into three main types by 2030. Dr Harry Hondius explains.
https://www.railwaygazette.com/in-depth ... 14.article
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 apr 2025, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje

Bericht door desirootje »

dovaere schreef: 20 apr 2025, 11:22 Het is blijkbaar de strategie van de NMBS om drie belangrijke materieeltypes over te houden kort na 2030 (lees: na de instroom van de MR30).
Omdat ik onderstaand artikel uit 2023 niet kan lezen, volgende vragen:
  • Is er ergens een publieke bron over deze strategie? (om naar te kunnen verwijzen)
  • Wat zijn de drie types die in dit artikel genoemd werden? Met M6+M7 (Alstom/Bombardier Twindexx), MR08 (Siemens Desiro ML) en de nieuwe MR30 zit je al aan drie.
  • Maar wat doen we dan met getrokken internationale rijtuigen (I11) waar er geen vervanging voor in zicht is? Of betreft dat aantal van drie enkel de treinstellen?
  • Of blijven er volgens die strategie naast drie hoofdtypes nog andere minder belangrijke types over, en wat zijn die?
  • Zal MR96 uitgefaseerd worden rond 2030? Of komt er toch een mid-life-revisie aan?
  • Is er er ergens een andere bron die iets zegt over welke types de MR30 / AM30 moet gaan vervangen?
Belgium: SNCB refines its rolling stock strategy
By Dr Harry Hondius
2023-04-05
Procurement of a new fleet of single-voltage EMUs including a BEMU variant will enable the Belgian national operator to consolidate its rolling stock fleet into three main types by 2030. Dr Harry Hondius explains.
https://www.railwaygazette.com/in-depth ... 14.article
De I11'en zullen overblijven, maar ze zijn vrij inconsequent enzullen enkel internationaal worden gebruikt, de MR96 gaan er wss uit. Hun revisie is al vrij lang uitgesteld en het zou de moeilijkste revisie zijn tot nu toe, ze hebben een lage capaciteit, geen multifunctionele ruimte voor fietsers en rolstoelgebruikers gekoppeld met een zeer hoge instap en smalle deuren. Mochten we er toch een in proberen steken verlaagt de capaciteit nog meer en de deuren en hoogte zijn niet te fixen...
Zolang er geen problemen zijn met de bestelling van de MR30 (niet zo waarschijnlijk, I know) lijkt het me het beste om ze vroegtijdig te verkopen.
dovaere

Bericht door dovaere »

desirootje schreef: 20 apr 2025, 12:13 De I11'en zullen overblijven, maar ze zijn vrij inconsequent en zullen enkel internationaal worden gebruikt, de MR96 gaan er wss uit.
Bedankt, maar is dat jouw toevoeging of staat dat in dat bepaalde artikel?
Ik vraag dit namelijk omdat ik een referentie nodig heb: zegt dat artikel (of een andere bron ?) iets over de levensduur of vervanging van de MR96 ?

Als iemand in de spoorsector aan dat artikel kan:
Wordt er in dat artikel iets exact gezegd waarover "drie hoofdtypes materieel" gaat? Zeggen ze dat ze enkel het binnenlands materieel bespreken waardoor i11 erbuiten valt?
Zijn er overblijvende types naast die drie hoofdtypes, en hoe omschrijven ze die?
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 apr 2025, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
TKR

Bericht door TKR »

het artikel is gratis te lezen als je een account maakt.

Het lijkt mij een interpretatie van de journalist te zijn.
M6/M7 op de grote oost-west and noord-zuid as.
Desiro op het Gen netwerk van Brussel.
MS30 als intercity.
ronny

Bericht door ronny »

dovaere schreef: 20 apr 2025, 12:32
desirootje schreef: 20 apr 2025, 12:13 De I11'en zullen overblijven, maar ze zijn vrij inconsequent en zullen enkel internationaal worden gebruikt, de MR96 gaan er wss uit.
Bedankt, maar is dat jouw toevoeging of staat dat in het artikel?
Ik vraag dit namelijk omdat ik een referentie nodig heb: zegt dat artikel (of een andere bron ?) iets over de levensduur of vervanging van de MR96 ?

Als iemand in de spoorsector aan dat artikel kan:
Wordt er in dat artikel iets exact gezegd waarover "drie hoofdtypes materieel" gaat? Zeggen ze dat ze enkel het binnenlands materieel bespreken waardoor i11 erbuiten valt?
Zijn er overblijvende types naast die drie hoofdtypes, en hoe omschrijven ze die?
Misschien geeft deze documentatie van de fod mobiliteit je meer inzicht
https://mobilit.belgium.be/nl/news/80-f ... -uitvoeren
TKR

Bericht door TKR »

Als je wat doorklikt op die link van de FOD zie je dat NMBS zegt dat we gaan van 18 types naar 9 types in 2030.
Dat lijkt me al eerlijker. :)
dovaere

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 20 apr 2025, 13:08 Als je wat doorklikt op die link van de FOD zie je dat NMBS zegt dat we gaan van 18 types naar 9 types in 2030.
Dat lijkt me al eerlijker. :)
Bedankt,
maar dan hebben ze het niet meer over "hoofdtypes" maar over "technische reeksen".
Ze bedoelen dan blijkbaar geen subreeksen, want dan kom je uit aan veel meer:
  • MR30: minstens 3 subreeksen? BEMU enkeldeks + EMU in twee varianten?
  • MR08: 2 subreeksen: 1 en 2 spanningen
  • M6: 4 subreeksen
  • M7: 6 subreeksen
  • MR96: 3 subreeksen: 2 spanningen, 1 spanning met GTO-omvormers, en 1 spanning met IGBT-omvormers
  • i11: 3 subreeksen
Ik veronderstel dat ze elk van 6 bovenstaande reeksen als 1 tellen.

Dan zijn er nog twee reeksen locomotieven:
  • HLE 18 + 19 [tel ik als 1 reeks met twee subreeksen]
  • HLE17
Hoe komen ze dan aan 9 reeksen?
In overeenstemming met onze industriële strategie willen we door grote technische reeksen aan te
kopen, ook het aantal verschillende reeksen rollend materieel verminderen (momenteel veel
verschillend materieel in gebruik, omdat dit aangekocht werd gespreid over een zeer uitgestrekte
periode), en tot eenvoudigere samenstellingen komen (van 18 verschillende technische reeksen naar
slechts 9 vanaf 2030). Een beperkt aantal rijtuigsamenstellingen en een specifieker gebruik ervan
beantwoorden aan de doelstellingen om de organisatie van de exploitatie te optimaliseren en bieden
duidelijkheid voor de klant.
https://mobilit.belgium.be/nl/publicati ... es-nmbs-nl
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 apr 2025, 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie