Nieuwe MR30
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe MR30
HLE17, HLE18, HLE19
I11, M6, M7
MR96, MR08, MR30
(Of MR80 als ze de 96 alsnog vervroegd aan de kant zetten)
I11, M6, M7
MR96, MR08, MR30
(Of MR80 als ze de 96 alsnog vervroegd aan de kant zetten)
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe MR30
Dat klopt niet, want bij dat artikel staat "Subscriber content only." en daarna enkel mogelijkheden voor (dure) abonnementen.
PS. Ik betaal persoonlijk al de volle pot voor mijn treinreizen, dan ga ik als hobbyist niet nog eens betalen voor de "interpretatie" van een journalist over de strategie van "mijn" publiek overheidsbedrijf...
Re: Nieuwe MR30
Ik kan het gewoon lezen als ik ingelogd ben en heb niet voor een abonnement betaald.
Re: Nieuwe MR30
Er staan in het aanbestedingsdocument enkel eisen voor autonome toegankelijkheid en gelijkvloersheid op 76 cm, dus vanop een perron van 55 cm moet je een stap omhoog zetten (enkeldeks versie). (Over de (binnenlandse) dubbeldeks-tussenrijtuigen [dus het middelste of de twee middelste rijtuigen buiten de gelijkvloerse eindrijtuigen] wordt hier niets vermeld, maar de instap zal daar wellicht een stuk hoger zijn dan 76 cm)
Toegang mogelijk via iedere deur vanop de perrons met een hoogte van 28 cm, 55 cm en 76 cm met minstens een autonome toegang (voor iedere reiziger) vanop een perron met hoogte van 76 cm in beide eindkasten en aan beide zijden van het voertuig. De overige toegangsdeuren van alle enkeldek rijtuigen (eindkasten en tussenkasten in voorkomend geval) bieden een gelijkvloerse opstap vanop de perronhoogte van 76 cm.
Laatst gewijzigd door dovaere op 26 apr 2025, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe MR30
Een slimme keuze zou zijn om een extra deur te voorzien op 55 cm zodat er ook gelijkvloerse instap is voor reizigers op het Franse gedeelte. Zo moet er geen laadbrug aan te pas komen.
Dat is uit toegankelijksperspectief compleet onaanvaardbaar, en zal ze op veel kritiek komen te staan.
Re: Nieuwe MR30
Voor de duidelijkheid: alle deuren van beide eindrijtuigen worden steeds gelijkvloers toegankelijk op 76 cm (met in elk eindrijtuig één deur die ook autonoom toegankelijk is).
Het gaat dus over het middelste of de twee middelste rijtuigen van de (binnenlandse) MR30-dubbeldekkers (zonder batterij) waar niets over vermeld wordt.
Je kunt dat te weinig vinden maar het is wel een grote stap vooruit ten opzichte van de huidige toestand.
Neem nu de nieuwe M7-dubbeldekkers: daar komt er in de tookomst slechts één autonoom toegankelijke deur en gelijkvloerse deur voor een langere trein, en die is momenteel nog bijna nergens aanwezig.
Het zou mij niet verbazen als er op dit moment nog maar één of twee autonoom toegankelijke rijtuigen (M7 BD) rondrijden op het hele NMBS-rollend materieel. Het eerste is pas een maand geleden in dienst gerapporteerd.
Dat zal een flinke verbetering zijn ten opzichte van elk type treinstel dat vervangen wordt: MW41, MR75, MR80, MR86.
Re: Nieuwe MR30
Dit zijn keuzes voor dertig jaar en langer, en moeten dus toekomstbestendig zijn, en dat is hier helemaal niet het geval. Als je naar onze buurlanden kijkt, worden daar praktisch allemaal toegankelijke treinen besteld. Ik las trouwens het laatst nog over de trek-duwtreinen van Škoda die op de lijn Nuremberg-Ingolstadt-Munich rijden:dovaere schreef: ↑26 apr 2025, 17:56 Je kunt dat te weinig vinden maar het is wel een stap vooruit ten opzichte van de huidige nieuwe M7-dubbeldekkers: daar komt er in de tookomst slechts één autonoom toegankelijke deur en gelijkvloerse deur voor een langere trein, en die is momenteel nog bijna nergens aanwezig.
Het zou mij niet verbazen als er op dit moment nog maar één of twee autonoom toegankelijke rijtuigen (M7) rondrijden op het hele NMBS-rollend materieel. Het eerste is pas een maand geleden in dienst gerapporteerd.
Škoda Transportation is the first supplier to Germany to offer vehicles with wheelchair access from platforms at a height of 760 mm. The push-pull unit meets the strictest German and European standards. (uit: Electric units and push-pull trainsets)
Alle deuren gelijkvloerse instap, en alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen.
En wij gaan nog eens voor veertig jaar treinen bestellen waar je in moet klauteren?
Re: Nieuwe MR30
"alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen" zou opmerkelijk zijn, en staat ook niet in het artikel. Hoe overbruggen ze zo'n afgrond naar de benedenverdieping zonder trappen, zonder gevaarlijke helling, en zonder overal liftjes te zetten waar gewone reizigers over kunnen struikelen?TimJ36 schreef: ↑26 apr 2025, 18:22 Ik las trouwens het laatst nog over de trek-duwtreinen van Škoda die op de lijn Nuremberg-Ingolstadt-Munich rijden:
Škoda Transportation is the first supplier to Germany to offer vehicles with wheelchair access from platforms at a height of 760 mm. The push-pull unit meets the strictest German and European standards. (uit: Electric units and push-pull trainsets)
Alle deuren gelijkvloerse instap, en alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nieuwe MR30
Dat is misschien het enige goede aan die treinen, die Skoda-treinen op de München - Nürnberg Express hebben zoveel technische problemen dat Deutsche Bahn recent besloten heeft om ze (tijdelijk) aan de kant te zetten.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe MR30
Ze zijn nog beperkt in dienst. Wegens de onophoudelijke problemen gaan ze vanaf 2028 wel volledig uit dienst bij DB (en vermoedelijk gaan ze die treinen nooit verkocht krijgen). Het mag dan wel een toegankelijke trein zijn, maar verder een totale mislukking.ovspotter_be schreef: ↑26 apr 2025, 18:51 Dat is misschien het enige goede aan die treinen, die Skoda-treinen op de München - Nürnberg Express hebben zoveel technische problemen dat Deutsche Bahn recent besloten heeft om ze (tijdelijk) aan de kant te zetten.
Zie https://youtu.be/RCnjfzPBr0k?si=I5gfyTU8oNGyd5lI voor een recente update
Re: Nieuwe MR30
Buiten van jou zal die kritiek goed meevallen hoor. Bijna iedereennis het er over eens dat er ook andere prioriteiten zijn waarnaar gekeken moet worden en dat toegankelijkheid niet boven al de rest staat. 2 (of zelfs 4) deuren per treinstel is al niet slecht. Andere zaken opofferen om er nog meer te hebben zou buitensporig zijn.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe MR30
Hebben even teruggekeken in mijn foto’s uit 2021 toen ik op zo’n trein zat. Van één van beide balkons gaat er inderdaad een vrij lange helling tot de benedenverdieping. Aan het andere uiteinde van het rijtuig zijn er een tweetal treden naar het balkon. Dat kost wel een hoop zitplaatsen als je al die hellingen optelt.dovaere schreef: ↑26 apr 2025, 18:45"alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen" zou opmerkelijk zijn, en staat ook niet in het artikel. Hoe overbruggen ze zo'n afgrond naar de benedenverdieping zonder trappen, zonder gevaarlijke helling, en zonder overal liftjes te zetten waar gewone reizigers over kunnen struikelen?TimJ36 schreef: ↑26 apr 2025, 18:22 Ik las trouwens het laatst nog over de trek-duwtreinen van Škoda die op de lijn Nuremberg-Ingolstadt-Munich rijden:
Škoda Transportation is the first supplier to Germany to offer vehicles with wheelchair access from platforms at a height of 760 mm. The push-pull unit meets the strictest German and European standards. (uit: Electric units and push-pull trainsets)
Alle deuren gelijkvloerse instap, en alle benedenverdiepen toegankelijk zonder trappen.