Station Quiévrain te koop

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
FLV-FGSP

Station Quiévrain te koop

Bericht door FLV-FGSP »

Het station van Quiévrain staat te koop, maar voorlopig wil niemand het hebben:
https://www.lavenir.net/actu/discover/2 ... KB6GFDGYQ/
TimJ36

Re: Station Quiévrain te koop

Bericht door TimJ36 »

En wat als de NMBS hier nu eens weer een gezellig station van maakte, met ruimte voor een wachtzaal, een loket, een stationsbuffet, en ruimte voor lokale ondernemingen, een buurtcentrum of een bibliotheek?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

@TimJ36: sorry hoor, maar hebt gij andere medicijnen of zijt ge aan de witte poederkes begonnen? Schone dromen hebt ge in alle geval!

Zeker zolang er geen doorgaande trein Mons-Valenciennes passeert is dit idee volstrekt onrealistisch. Maar toegegeven, het is een schone droom.
Nog een bijkomend probleem is dat er afspraken zouden nodig zijn met de plaatselijke overheid, en die durft in Wallonie (en niet daar alleen!) al wel eens liever lui dan moe zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

"Dromen worden werkelijkheden voor hen die sterk genoeg zijn om erin te geloven", schreef ooit ene George Bernard Shaw.

Als er maar genoeg mensen het idee ondersteunen, dan is de kans groot dat het ooit wel eens gerealiseerd wordt. Het eerste zaadje is bij deze geplant.

Dit station voelt sterk aan als ons eigen Canfranc-station, maar dan in het klein. De gelijkenissen zijn treffend, en wie weet vormt dit wel het begin van een heropleving van de lijn.
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 23 apr 2025, 15:37 En wat als de NMBS hier nu eens weer een gezellig station van maakte, met ruimte voor een wachtzaal, een loket, een stationsbuffet, en ruimte voor lokale ondernemingen, een buurtcentrum of een bibliotheek?
De NMBS heeft hier niet het budget noch personeel voor. Zij zullen het niet doen. Wie had je nog in gedachten om hier geld in te steken?
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Ik ken kraakpanden die er beter uitzien
klaas

Bericht door klaas »

Als er ooit al loketten zouden heropend worden, denk ik dat Quiévrain nog diep onderaan de prioriteitenlijst zou staan. 300 a 400 dagelijkse reizigers, 1 trein per uur, en nagenoeg allemaal pendelaars (schat ik in) met abonnementen die dus zelden tot nooit aan een loket zouden verschijnen, en totaal geen toeristen (die het meeste begeleiding nodig hebben).

Ik geloof sterk in handelsruimtes in oude stationsgebouwen (koop of huur laat ik nog in het midden)(algemeen gesproken, niet per se op Quiévrain gericht): krantenwinkeltjes, express-supermarktjes, een postkantoor, ... Je zet een ticketautomaat in die winkel ook, en dan kan de handelaar de digitaal minder onderlegde reiziger een handje helpen. Win-win, nee?

Maar ik denk dat ergens bij de NMBS de voorwaarden scheef zitten: in Liedekerke zijn er in het nieuwe stationsgebouw twee handelsruimtes. Die zijn beschikbaar sinds 2017/2018 schat ik zo. Enkele weken geleden is er een interimbureau of iets dergelijks in de ene ruimte getrokken (na een zevental jaar dus), de andere is nog niets in gebeurd. Als je weet dat er in die periode meerdere handelszaken in de stationsbuurt geopend zijn (een buurtsupermarkt, een krantenwinkel, een immokantoor, het kantoor van een autorijschool dat nota bene de NMBS-parking als oefenterrein gebruikt,...), maar geen van allen zijn weg naar de handelspanden in de stationsgebouwen vond, denk ik dat de enige mogelijke conclusie is dat de NMBS onrealistische voorwaarden stelt.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Als we mogen afdwalen naar "commerciele ruimtes in stations" zonder het specifiek over Quievrain te hebben:
in het station Schuman zijn de winkels aan de westelijke kant, waar ook de loketten en zelfs een wachtzaal zijn, allemaal verhuurd, en lijken ook best te doen te hebben. Daarentegen zijn er aan de oostkant, waar ook liften en roltrappen zijn, heel wat die leeg staan, en er is nog een grote ruimte op een soort tussenverdiep waar men best nog meer aanbod zou kunnen voorzien.
Het zal toch niet zijn dat loketten reizigers aantrekken, zeker :) ? Ik denk het eigenlijk niet, want de loketten hebben het druk genoeg met bezoekers/gelegenheidsreizigers, daar waar de winkels het toch vooral van forenzen moeten hebben, naar mijn indruk.
O ja, op spoor drie is er horeca voorzien, is ook niet verhuurd. Die zou nochtans aan mij best een klant gehad hebben,voor een snel pintje na kantoor. Nu, dit is alles is gebaseerd op mijn observatie van alweer meer dan twee jaar geleden, hopelijk is er een en ander verbeterd sedertdien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Vandaag na meer dan 8 jaar nog eens in Quiévrain geweest. Het station is niet meer of minder dan een krot in totaal verval. Deuren en ramen zijn dichtgemetseld met stenen muurtjes om beschadigde ramen en deuren te verbergen en indringers te weren. Geen idee of het afgebroken mág worden, maar als dat zo is schat ik de kansen hoog in dat de koper hiervoor opteert.
Plaats reactie