Er waren wel enkele overnachtingen in Schaarbeek-Vorming, Bundel Gent en Brussel-Zuid zelf wegens de staking, seinhuis II van Vorst was 16 van de 24u gesloten begreep ik.groentje schreef: ↑08 apr 2025, 17:57 Iemand een idee hoe het gegaan is vandaag? Deze morgen stond Brussel-Zuid zo goed als vol, deels door de staking, deels door de aanrijding in Duffel die een hoop treinen heeft doen stranden. Dat moet een serieuze beperking van de capaciteit geweest zijn tegen wanneer begon dat wat op te klaren?
Stakingen
Re: Stakingen
Re: Stakingen
Is er al nieuws over mogelijke stakingsdagen in mei?
Dagen die op de planning staan maar officieel nog niet goedgekeurd zijn mogen ook al doorgegeven worden.
Dan kan ik al wat plannen welke dagen ik naar kantoor ga en welke ik thuis werk
Dagen die op de planning staan maar officieel nog niet goedgekeurd zijn mogen ook al doorgegeven worden.
Dan kan ik al wat plannen welke dagen ik naar kantoor ga en welke ik thuis werk
-
ovspotter_be
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Stakingen
Ik denk dat men nog even aan het wachten is op overleg met de minister voor pensioenen Jambon, met Jean-Luc Crucke (minister van mobiliteit) is er gisteren al een voorakkoord gesloten rond HR Rail, het statuut en de verworven rechten.
Re: Stakingen
Goedenavond,
Is er al geweten over welke dagen dit dan op gaan? Dan kan ik regelen dat ik thuis werk op die dagen

https://www.demorgen.be/snelnieuws/klei ... ~b10e86b8/
Is er al geweten over welke dagen dit dan op gaan? Dan kan ik regelen dat ik thuis werk op die dagen
https://www.demorgen.be/snelnieuws/klei ... ~b10e86b8/
-
desirootje
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Stakingen
Het beste dat je hier gaat vinden is geruchten en mogelijke opties waartussen men twijfelt. Als er meer geweten was had men het wel in dat artikel gezet.Lar89 schreef: ↑28 jul 2025, 20:16 Goedenavond,
Is er al geweten over welke dagen dit dan op gaan? Dan kan ik regelen dat ik thuis werk op die dagen
https://www.demorgen.be/snelnieuws/klei ... ~b10e86b8/
- Dieselfreak
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Stakingen
Ondertussen hoor je niets meer over die mogelijke stakingen in augustus?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Stakingen
Er was een stakingsaanvraag voor volgende week, maar deze zou afgewezen zijn. Ik lees dat de spoorbond echter een gerechtelijke procedure opstart.
https://www.standaard.be/economie/spoor ... 29119.html
Is een staking voor volgende week daarmee nu definitief van de baan?
https://www.standaard.be/economie/spoor ... 29119.html
Is een staking voor volgende week daarmee nu definitief van de baan?
Re: Stakingen
Die lijkt inderdaad van de baan. Op deze pagina stond eerst de aankondiging en dat er nog overleg moest plaatsvinden, maar nu alleen nog maar algemene informatie:Dewi schreef: ↑03 sep 2025, 11:20 Er was een stakingsaanvraag voor volgende week, maar deze zou afgewezen zijn. Ik lees dat de spoorbond echter een gerechtelijke procedure opstart.
https://www.standaard.be/economie/spoor ... 29119.html
Is een staking voor volgende week daarmee nu definitief van de baan?
https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... nfo/strike
Re: Stakingen
Van maandag 24 tot woensdag 26 november, eindejaars staking bij het spoor.
Bij spoorstakingen wordt een alternatieve dienstregeling uitgewerkt op basis van de personeelsleden die aangeven dat ze zullen werken.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/22 ... gen-stakin
Bij spoorstakingen wordt een alternatieve dienstregeling uitgewerkt op basis van de personeelsleden die aangeven dat ze zullen werken.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/22 ... gen-stakin
-
ovspotter_be
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Stakingen
Er zal ook gestaakt worden vanaf 7 december omstreeks 22:00 tot en met 12 december en op maandag 15 december (staking op zondag vanaf 22:00).
Re: Stakingen
Mss een tip voor de regering om in de pensioenhervorming ook een malus te zetten die stakingsdagen extra aanrekent?
Per gestaakte dag 5 dagen weg van je pensioenloopbaan?
Per gestaakte dag 5 dagen weg van je pensioenloopbaan?
-
jan_olieslagers
- Berichten: 4081
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Stakingen
Dat zal onmiddellijk aangevochten worden als een inbreuk op het stakingsrecht. Niet ten onrechte, nmbm.
Stakingsdagen niet meetellen als gewerkte dagen (dus 1:1 ipv 1:5) zou al heel wat zijn, maar zelfs dat lijkt me niet haalbaar.
Stakingsdagen niet meetellen als gewerkte dagen (dus 1:1 ipv 1:5) zou al heel wat zijn, maar zelfs dat lijkt me niet haalbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Stakingen
We zitten met maatschappelijk fundamentele problemen die de gewone burger (jij, spoorwegpersoneel, ik) aantasten en er is hier sprake over het afnemen of beperken van rechten?
Overal zijn er (grotere) problemen, iedere sector heeft op een eigen manier te lijden. De verdeel en heerstactiek die onze overheden toepassen werken hard in op het stoken zodat iedereen op z'n eiland blijft zitten en individualistisch wordt.
We moeten dringend terug aan één zeel (schrijfwijze?) trekken maar zolang we dat niet doen zijn we speelballetjes van de elite.
Stakingen zijn een symptoom van een probleem en als die problemen niet opgelost worden blijft het duren en blijven er dus stakingen ontstaan. Overheidsdiensten lijken soms de kanaries te zijn die vroeger in de mijnen ingezet worden. Openbaar vervoer is mogelijks al altijd wat "ziek" geweest en da's niet de fout van de werknemers noch de gebruikers. Zeker nu met onze Nationale Vereniging voor Afbraakwerken is het kind terminaal verklaard. Die werknemers merken dat heel hard dus trekken ze aan de alarmbellen. Niemand wil luisteren dus is er quasi geen andere mogelijkheid dan te staken. Dit is bijzonder vervelend en ik ben geen werknemer meer noch een frequente gebruiker (eerder De Lijn) dus staking of geen staking is 9/10 geluk dat ik er geen gebruik van moet maken. Maar zelfs deze stakingen werken in op de polarisering van het volk, helaas. Zeker als we weigeren naar de oorza(a)k(en) te kijken en de stakingen als losse dingen zien.
Als je enkel de koorts bestrijdt zonder naar de oorzaak van die koorts te kijken, dan blijf je bezig. En dat is wat onze overheden doen. Niks fundamenteel. Ik zit zelf in de sociale sector en ook daar is het dramatisch door onze Nationale Vereniging voor afbraakwerken. Dan lijkt het me een fundamenteel probleem over alle bevolkingsgroepen heen. Onze zogenaamde welvaartstaat is al lang geen welvaartstaat meer zoals ze hoort te zijn. Dat is naar mijn mening een heel groot probleem. Het is een lappendeken dat steeds kleiner wordt. Steeds meer lapjes stof worden weggeknipt. Dus wij, gewone burgers, zouden eigenlijk al lang actie moeten ondernomen hebben. Soit.
Als wij, treinliefhebbers, al gaan oproepen om spoorwegpersoneel (al dan niet onze (ex-)collega's) hun rechten te gaan ontnemen, dan zijn we, naar mijn heel bescheiden mening, van het padje af aan het gaan. Het systeem is ziek en da's echt niet de schuld van de burger op zich.
En dan maakt het niet uit of het privé of overheid is, zachte sectoren of harde sectoren, autochtoon of allochtoon.
We hebben allemaal hetzelfde "doel" en da's gewoon ons leven leiden (niet lijden!). Maar zolang we hier niet collectief aan werken gaan we blijven aanmodderen en zelfs ergere toestanden tegemoet gaan. Kijk naar Amerika en kijk eens naar een film zoals de "Führer und Verführer". Als we meegaan in die polarisering en individualisering wordt het wel heel gemakkelijk voor de elite. "Ja, maar zover zitten we nog niet." "Ja, maar zover zal het nooit komen."...
We worden collectief in 't zak gezet en nog worden er ideeën geopperd die andere nog harder in 't zak zouden zetten.
Ja, soms spelen de vakbonden het uit maar de kern is wel correct.
Ja, ik vind zelf ook dat er kankergezwellen in de NMBS zitten.
Toch ben ik nog altijd van mening dat, met de correcte prioriteiten en gezonde financiering een prachtig bedrijf had kunnen zijn.
't Zelfde met De Lijn trouwens. Eén van onze ministers was kwaad dat De Lijn niet deed wat ze moest doen maar die minister had eerder wel de geldkraan dichtgedraaid. Hoe wereldvreemd ben je te verwachten dat een bedrijf doelstellingen haalt als de geldkraan dichtgedraaid wordt?
Ik heb bij de NMBS gewerkt en ik ben naar mijn gevoel soms in 't zak gezet geweest door hun bureaucratie. Ik heb het bedrijf ook verlaten omdat het vierkant draaide. Maar dat neemt niet weg dat m'n idealisme geen goed draaiend bedrijf kon zien. De privé gaat het echt niet beter doen.
Sorry, ik werd getriggerd maar wij als gewone mens ideeën opperen om andere gewone mensen in 't zak te zetten en in dit geval hun stem stil te leggen, dan lijkt dat voor mij een heel groot probleem...
Overal zijn er (grotere) problemen, iedere sector heeft op een eigen manier te lijden. De verdeel en heerstactiek die onze overheden toepassen werken hard in op het stoken zodat iedereen op z'n eiland blijft zitten en individualistisch wordt.
We moeten dringend terug aan één zeel (schrijfwijze?) trekken maar zolang we dat niet doen zijn we speelballetjes van de elite.
Stakingen zijn een symptoom van een probleem en als die problemen niet opgelost worden blijft het duren en blijven er dus stakingen ontstaan. Overheidsdiensten lijken soms de kanaries te zijn die vroeger in de mijnen ingezet worden. Openbaar vervoer is mogelijks al altijd wat "ziek" geweest en da's niet de fout van de werknemers noch de gebruikers. Zeker nu met onze Nationale Vereniging voor Afbraakwerken is het kind terminaal verklaard. Die werknemers merken dat heel hard dus trekken ze aan de alarmbellen. Niemand wil luisteren dus is er quasi geen andere mogelijkheid dan te staken. Dit is bijzonder vervelend en ik ben geen werknemer meer noch een frequente gebruiker (eerder De Lijn) dus staking of geen staking is 9/10 geluk dat ik er geen gebruik van moet maken. Maar zelfs deze stakingen werken in op de polarisering van het volk, helaas. Zeker als we weigeren naar de oorza(a)k(en) te kijken en de stakingen als losse dingen zien.
Als je enkel de koorts bestrijdt zonder naar de oorzaak van die koorts te kijken, dan blijf je bezig. En dat is wat onze overheden doen. Niks fundamenteel. Ik zit zelf in de sociale sector en ook daar is het dramatisch door onze Nationale Vereniging voor afbraakwerken. Dan lijkt het me een fundamenteel probleem over alle bevolkingsgroepen heen. Onze zogenaamde welvaartstaat is al lang geen welvaartstaat meer zoals ze hoort te zijn. Dat is naar mijn mening een heel groot probleem. Het is een lappendeken dat steeds kleiner wordt. Steeds meer lapjes stof worden weggeknipt. Dus wij, gewone burgers, zouden eigenlijk al lang actie moeten ondernomen hebben. Soit.
Als wij, treinliefhebbers, al gaan oproepen om spoorwegpersoneel (al dan niet onze (ex-)collega's) hun rechten te gaan ontnemen, dan zijn we, naar mijn heel bescheiden mening, van het padje af aan het gaan. Het systeem is ziek en da's echt niet de schuld van de burger op zich.
En dan maakt het niet uit of het privé of overheid is, zachte sectoren of harde sectoren, autochtoon of allochtoon.
We hebben allemaal hetzelfde "doel" en da's gewoon ons leven leiden (niet lijden!). Maar zolang we hier niet collectief aan werken gaan we blijven aanmodderen en zelfs ergere toestanden tegemoet gaan. Kijk naar Amerika en kijk eens naar een film zoals de "Führer und Verführer". Als we meegaan in die polarisering en individualisering wordt het wel heel gemakkelijk voor de elite. "Ja, maar zover zitten we nog niet." "Ja, maar zover zal het nooit komen."...
We worden collectief in 't zak gezet en nog worden er ideeën geopperd die andere nog harder in 't zak zouden zetten.
Ja, soms spelen de vakbonden het uit maar de kern is wel correct.
Ja, ik vind zelf ook dat er kankergezwellen in de NMBS zitten.
Toch ben ik nog altijd van mening dat, met de correcte prioriteiten en gezonde financiering een prachtig bedrijf had kunnen zijn.
't Zelfde met De Lijn trouwens. Eén van onze ministers was kwaad dat De Lijn niet deed wat ze moest doen maar die minister had eerder wel de geldkraan dichtgedraaid. Hoe wereldvreemd ben je te verwachten dat een bedrijf doelstellingen haalt als de geldkraan dichtgedraaid wordt?
Ik heb bij de NMBS gewerkt en ik ben naar mijn gevoel soms in 't zak gezet geweest door hun bureaucratie. Ik heb het bedrijf ook verlaten omdat het vierkant draaide. Maar dat neemt niet weg dat m'n idealisme geen goed draaiend bedrijf kon zien. De privé gaat het echt niet beter doen.
Sorry, ik werd getriggerd maar wij als gewone mens ideeën opperen om andere gewone mensen in 't zak te zetten en in dit geval hun stem stil te leggen, dan lijkt dat voor mij een heel groot probleem...
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Stakingen
Dit was dan ook geen echt ernstig voorstel van mij, maar ik hoop toch nog dat er voldoende mensen de tegenwoordigheid van geest hebben dat er op bepaalde plekken echt wel misbruik gemaakt wordt van het stakingsrecht.
Is de hervorming pijnlijk voor sommigen? uiteraard
Had men er vroeger aan moeten beginnen, zodat het minder bruusk werd? ook uiteraard
Moeten we het nog steeds normaal vinden dat mensen voor hun 60 met pensioen gaan? zeker en vast niet
Iedereen die hier niet mee akkoord is, is een egoïst die liever de jongere generatie helemaal geen pensioenvooruitzicht geeft om toch maar zo snel mogelijk in de hangmat te kunnen liggen.
Dus we gaan eerdaags weer een berg egoïsten zien die niet kunnen of willen uitrekenen dat het bij een levensverwachting van 82 jaar onmogelijk is om dit allemaal betaald te krijgen op een actieve loopbaan van 35 jaar zoals sommigen graag willen behouden.
Ik ben intussen de leeftijd gepasseerd waarop het enkele decennia geleden normaal was om bij een herstructurering met brugpensioen te gaan. Dat waren mensen met een loopbaan van zelfs minder dan 35 jaar. Ik kan mij op dit moment totaal niet inbeelden waarom men dit toen wel een goed idee vond en hoe we dit gingen betalen.
Waar de vakbonden wél iets nuttigs voor zouden kunnen doen is dat ze in de verschillende overlegorganen regelingen uitwerken waardoor het vanaf een bepaalde leeftijd mogelijk is om een lichter werkregine te bekomen. Een arbeider/verpleegster/treinbestuurder die in een volcontinu systeem of met onregelmatige uren gepland word, zou vanaf een bepaalde leeftijd het recht moeten hebben om fysiek minder zwaar regime te krijgen. Uiteraard zal dit resulteren in het wegvallen van bepaalde premies, maar voor veel mensen zijn op die leeftijd de grote kosten ook verleden tijd (kinderen, afbetaling woning,...)
Maar blijkbaar is staken tegen het onvermijdelijke leuker en gemakkelijker dan echt werken aan oplossingen.
Is de hervorming pijnlijk voor sommigen? uiteraard
Had men er vroeger aan moeten beginnen, zodat het minder bruusk werd? ook uiteraard
Moeten we het nog steeds normaal vinden dat mensen voor hun 60 met pensioen gaan? zeker en vast niet
Iedereen die hier niet mee akkoord is, is een egoïst die liever de jongere generatie helemaal geen pensioenvooruitzicht geeft om toch maar zo snel mogelijk in de hangmat te kunnen liggen.
Dus we gaan eerdaags weer een berg egoïsten zien die niet kunnen of willen uitrekenen dat het bij een levensverwachting van 82 jaar onmogelijk is om dit allemaal betaald te krijgen op een actieve loopbaan van 35 jaar zoals sommigen graag willen behouden.
Ik ben intussen de leeftijd gepasseerd waarop het enkele decennia geleden normaal was om bij een herstructurering met brugpensioen te gaan. Dat waren mensen met een loopbaan van zelfs minder dan 35 jaar. Ik kan mij op dit moment totaal niet inbeelden waarom men dit toen wel een goed idee vond en hoe we dit gingen betalen.
Waar de vakbonden wél iets nuttigs voor zouden kunnen doen is dat ze in de verschillende overlegorganen regelingen uitwerken waardoor het vanaf een bepaalde leeftijd mogelijk is om een lichter werkregine te bekomen. Een arbeider/verpleegster/treinbestuurder die in een volcontinu systeem of met onregelmatige uren gepland word, zou vanaf een bepaalde leeftijd het recht moeten hebben om fysiek minder zwaar regime te krijgen. Uiteraard zal dit resulteren in het wegvallen van bepaalde premies, maar voor veel mensen zijn op die leeftijd de grote kosten ook verleden tijd (kinderen, afbetaling woning,...)
Maar blijkbaar is staken tegen het onvermijdelijke leuker en gemakkelijker dan echt werken aan oplossingen.
