groentje schreef: ↑23 apr 2025, 23:10
Zou met een halfuursdienst tussen Kortrijk en Rijsel de vraag niet genoeg stijgen om daar ook dubbeldekkers in te willen zetten? Moet je natuurlijk wel dubbeldekkers hebben die in beide landen mogen rijden... Het alternatief, de nuttige perronlengte in Lille-Flandres verlengen tot minstens 2 stellen, lijkt me helaas nog onhaalbaarder...
De nuttige lengte lijkt daar toch wel een 200m te zijn, wat goed zou moeten zijn voor 8 bakken. Dus twee stellen passen toch?
Twee stellen MR96 kunnen daar inderdaad perfect. Ik heb het zelfs al met mijn eigen ogen gezien, vanuit Kortrijk is dat in uitzonderlijke omstandigheden al gebeurd. Ik denk zelfs dat met de Olympische spelen vorig jaar ze standaard op 2xMR96 geschakeld zijn omwille van de verwachte toename aan reizigers. Ook de trein uit Doornik komt soms binnen met 2xMR96 dacht ik. Omdat het in Lille Flandres moet ontkoppelen: eentje dat direct terug naar Doornik rijdt, en een ander dat daar geparkeerd blijft staan om een uur later de Lille-Kortrijk te verzorgen. Dit na het springuurtje in het treinschema van Kortrijk->Lille 's ochtends.
Shrek schreef: ↑23 apr 2025, 22:36
Elk halfuur tussen Kortrijk en Lille-Flandres lijkt mij zeker nuttig, maar die trein doorkoppelen is al iets helemaal anders. Naar Brussel is geen goed idee, daar moeten immers dubbeldekkers rijden. Naar Brugge zie ik eventueel nog wel gebeuren, maar zelfs daar lijkt het mij niet meteen een top-idee omdat je dan de vertragingen uit Frankrijk naar de knoop Lichtervelde brengt en omgekeerd problemen in Brugge tot in Frankrijk hinder bezorgen. De oplossing daarvoor is dan een heel ruime buffertijd in Kortrijk, maar dan verlies je een groot deel van het nut ervan.
Ik vrees ergens zelfs dat het omgekeerde gaat gebeuren: Op Antwerpen-Poperinge komen vroeg of laat dubbeldekkers (die zijn nodig op het stuk Gent-Antwerpen) waardoor er ook vanuit Gent naar Lille altijd zal moeten overgestapt worden.
Ik had begrepen dat met hoge prioriteit er plannen zijn voor een derde trein per uur tussen Kortrijk en Gent, waarvoor we echter nog een paar jaar moeten wachten tot Gent-Sint-Pieters eindelijk terug op volle perroncapaciteit zit. In mijn begrip zou dat de meest logische opportuniteit zijn om de doorkoppeling naar Poperinge en Lille te herzien. Hoe dan best die puzzel leggen (behoud Antwerpen-Lille of Antwerpen-Poperinge) weet ik niet en zal allicht van het grotere plaatje en eventuele andere herschikkingen afhangen. Bijvoorbeeld vanuit welke richting die extra trein in Gent toekomt (Aalst-Gent?). Je zou bijvoorbeeld ook kunnen spelen met het idee om de rollen tussen Gent en Kortrijk van de Antwerpen-Kortrijk en de Brussel-Gent-Kortrijk om te wisselen: Antwerpen-Kortrijk de stoptrein maken tussen Gent en Kortrijk en de trein vanuit Brussel (nu reeds met dubbeldekkers) de snelle verbinding.
Verder: is het niet de bedoeling om MR96 te vervangen door MR30, dewelke ook dubbeldekkers heeft? Of gaan die dubbeldekstellen niet in staat zijn om door te rijden naar Frankrijk op batterij of 25kV?
TKR schreef: ↑24 apr 2025, 15:45
MS30 krijgt geen 25kV voorzieningen. En ook geen Franse veiligheidssystemen bij mijn weten?
Geen 25 kV maar wel Franse, Duitse en Nederlandse veiligheidssystemen om tot de grensoverschrijdende stations te raken.
Voor zover ik het begrijp is het dus de bedoeling dat ze op batterij tot in Rijsel, Maubeuge, Aken, Roosendaal, Maastricht, (Weert/Eindhoven...?) kunnen raken:
Zie de Europese aankondiging uit 2022:
België-Brussel: Spoor- en tramlocomotieven, rollend materieel en onderdelen
2022/S 250-732316
Aankondiging van een opdracht – speciale sectoren
Dewi schreef: ↑24 apr 2025, 15:30
Verder: is het niet de bedoeling om MR96 te vervangen door MR30, dewelke ook dubbeldekkers heeft? Of gaan die dubbeldekstellen niet in staat zijn om door te rijden naar Frankrijk op batterij of 25kV?
De "internationale" batterijversie van de MR30 is de enkeldeksversie (drie bakken). De half-dubbeldeksversie (drie of vier bakken) zal dus enkel binnenlands, onder bovenleiding, rijden.
Hoe zit het met de perronhoogte en toegankelijkheid op het Franse gedeelte (Tourcoing - Lille)?
Krijgen we treinen met een extra toegangsdeur voor perrons op 55cm?
TimJ36 schreef: ↑26 apr 2025, 14:45
Hoe zit het met de perronhoogte en toegankelijkheid op het Franse gedeelte (Tourcoing - Lille)?
Krijgen we treinen met een extra toegangsdeur voor perrons op 55cm?