Evolutie reizigersinformatie NMBS
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
De afkortingen kunnen weg, ze zijn verwarrend en niet gebruikelijk. Wel is het zo dat de vertrekschermen steeds voller komen te staan met allerhande details welk rijtuig waar is, rolstoelen, fietsen, groepen, eerste klas, noem maar op... Maar een treinnummer vermelden (bv. IC 2329) om je trein snel en doeltreffend terug te vinden lukt nog steeds niet.
- trainfan03
Oei oei oei. Info die de reiziger goed zou informeren op een overzichtelijke manier? Neh!
De schermen zijn enkel maar achteruit gegaan. De oude versie kon je van veraf nog lezen, nu met al die kleurtjes en het kleinere lettertype kan je ze niet meer lezen. Nu alle extra info er bij, is er ook geen plaats meer om de tekst groter te maken...

De schermen zijn enkel maar achteruit gegaan. De oude versie kon je van veraf nog lezen, nu met al die kleurtjes en het kleinere lettertype kan je ze niet meer lezen. Nu alle extra info er bij, is er ook geen plaats meer om de tekst groter te maken...
-
Juist, ja. Daarnet een 'geweldige' conversatie tussen reiziger en TBG gehoord:
- Reiziger: "Is dit de S4-trein?"
- TBG: "De wát??
- Reiziger: "Ik vroeg of dit de S4-trein is?"
- TBG: "Euhmmm... Dit is de trein naar Aalst. Naar waar moet u?"
- Reiziger: "Dilbeek"
- TBG: "Stap in!"
Gisteren ook passagiers gehoord die een hoop lol schepten uit het gegeven dat de app nu voorstelt om een supplement voor een huisdier te kopen. Iedereen zal nu wel snel doorhebben dat die toeslagen bestaan (op zich positief), maar of je die nu werkelijk bij iedere aankoop moet tonen?
Keep it simple, waarde dames en heren van de NMBS
Gisteren ook passagiers gehoord die een hoop lol schepten uit het gegeven dat de app nu voorstelt om een supplement voor een huisdier te kopen. Iedereen zal nu wel snel doorhebben dat die toeslagen bestaan (op zich positief), maar of je die nu werkelijk bij iedere aankoop moet tonen?
Keep it simple, waarde dames en heren van de NMBS

Ik zou het persoonlijk ook heel handig vinden om een treinnummer te zien, maar ik denk dat de doorsnee reiziger nu eenmaal geen idee heeft op welk treinnummer hij/zij zit, en dat een treinnummer dus nog extra info zou zien die de rest van de boodschap zou doen 'verzuipen'.TimJ36 schreef: ↑23 apr 2025, 12:19 De afkortingen kunnen weg, ze zijn verwarrend en niet gebruikelijk. Wel is het zo dat de vertrekschermen steeds voller komen te staan met allerhande details welk rijtuig waar is, rolstoelen, fietsen, groepen, eerste klas, noem maar op... Maar een treinnummer vermelden (bv. IC 2329) om je trein snel en doeltreffend terug te vinden lukt nog steeds niet.
Nu denk ik ook dat weinig 1e-klasse reizigers hun positie op het perron veranderen na het zien/horen van de locatie van de 1e klasse-rijtuigen. Ik denk dat de boodschap een stuk korter kan: "De eerste klasse-rijtuigen bevinden zich in rijtuig X en de fietsplaatsen en plaatsen voor personen met beperkte mobiliteit bevinden zich in rijtuig Y" zou voor mij gerust vervangen mogen worden door: "De multifunctionele ruimte bevindt zich in rijtuig Y"
De doorsnee rijziger is dan ook gewoon echt niets met die informatie. Waar is rijtuig nummer 3? vooraan, achteraan, middenin? Uit hoeveel rijtuigen bestaat de samenstelling? Waar komt dit rijtuig tot stilstand. Het enige wat ik er als treinfan kan uit opmaken is min of meer welk type trein er aan komt. 1ste klasse in 1, 3, 4, 6 is een Desiro. eerste klasse in 1, 4, 7 is een MS96 etc. Het is altijd gokken hoe lang de trein nu exact zal zijn en tot waar op het perron je dus mag staan.
Op zich kan men perfect berekenen welk rijtuig waar komt te staan. Men moet als machinist namelijk de stopborden volgen.
Steek ledjes in de grond, en geef ze een kleurtje afhankelijk van welke wagen er komt te staan:
https://siut.eu/wp-content/uploads/2022 ... e_0101.jpg
Het is eigenlijk schandalig hoe lui de gemiddelde reiziger is, om zelfs na de virale beelden in Gent van de opstopping aan de roltrap nog altijd gewoon vlak aan de roltrap te stoppen en samen te troepen.
Op zich kan men perfect berekenen welk rijtuig waar komt te staan. Men moet als machinist namelijk de stopborden volgen.
Steek ledjes in de grond, en geef ze een kleurtje afhankelijk van welke wagen er komt te staan:
https://siut.eu/wp-content/uploads/2022 ... e_0101.jpg
Het is eigenlijk schandalig hoe lui de gemiddelde reiziger is, om zelfs na de virale beelden in Gent van de opstopping aan de roltrap nog altijd gewoon vlak aan de roltrap te stoppen en samen te troepen.
Ik heb dan ook een gloeiende hekel aan die aanduidingen als S 34, IC 10. Hier is er gelukkig een aantal forumleden dat gebruik maakt van aanduidingen als IC23xx, S36xx enz. Waar dienen die treinnummers anders voor?jotie schreef: ↑23 apr 2025, 20:31 Juist, ja. Daarnet een 'geweldige' conversatie tussen reiziger en TBG gehoord:
Keep it simple, waarde dames en heren van de NMBS![]()
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Het idee achter "S4" of "IC10" is dat reizigers een idee hebben van welke route hun trein zal rijden, net als bij een bus- of tramlijn het geval is. Ook als de tijden een keertje afwijken of de route is ingekort door bijv. werkzaamheden, blijft het nummer dan consequent en zal een reiziger weten "dit is mijn trein".
Dat is tenminste de theorie. In de praktijk worden de lijnnummers lang niet altijd consistent gebruikt en ook aan communicatie in de reisinformatie schort het wel eens.
Voorbeeldje uit Nederland: de regionale vervoerders hebben lijnnummers ingevoerd (RS voor L-trein, RE voor sneltrein) maar in de meestgebruikte routeplanners voor treinreizen in Nederland, ns.nl en 9292.nl, worden deze lijnnummers niet getoond.
Dat is tenminste de theorie. In de praktijk worden de lijnnummers lang niet altijd consistent gebruikt en ook aan communicatie in de reisinformatie schort het wel eens.
Voorbeeldje uit Nederland: de regionale vervoerders hebben lijnnummers ingevoerd (RS voor L-trein, RE voor sneltrein) maar in de meestgebruikte routeplanners voor treinreizen in Nederland, ns.nl en 9292.nl, worden deze lijnnummers niet getoond.
-
En EMMA roept ook om "De S5-trein naar Mechelen..." &c Wat zouden de reizigers dan anders praten.
Zowel de treinnummers (9168) als de codes van de diensten (IC15) lijken mij eigenlijk bijna uitsluitend intern te worden gebruikt, of door zeer regelmatige gebruikers zoals er hier wel een aantal deelnemen.
Zowel de treinnummers (9168) als de codes van de diensten (IC15) lijken mij eigenlijk bijna uitsluitend intern te worden gebruikt, of door zeer regelmatige gebruikers zoals er hier wel een aantal deelnemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Nochtans is het gebruik van S2 of IC1 veel logischer, je past het zelfs bij al je busritten toe. Bus 240 bolt elk uur van a naar b maar wist je dat de rit zelf ook een nummer had zoals bij treinen. Wat zeg je dan? Ik neem bus 240 of ik neem busrit 3345? Zo neem je ook trein S2 of S10. Het is ook een standaard aan het worden. Duitstalige landen werken er al langer mee om treinen zo aan te duiden. Treinnummers gaat een doorsnee pendelaar haast niets zeggen aangezien elke rit zijn eigen nummer heeft. Dat je daarbij moet vertellen. Datoverweg13 schreef: ↑24 apr 2025, 12:48Ik heb dan ook een gloeiende hekel aan die aanduidingen als S 34, IC 10. Hier is er gelukkig een aantal forumleden dat gebruik maakt van aanduidingen als IC23xx, S36xx enz. Waar dienen die treinnummers anders voor?jotie schreef: ↑23 apr 2025, 20:31 Juist, ja. Daarnet een 'geweldige' conversatie tussen reiziger en TBG gehoord:
Keep it simple, waarde dames en heren van de NMBS![]()
500=> 549 nummers zijn gereserveerd voor een IC trein en dat nummmers van 550 tot 599 voor stoptreinen en dat de laatste 2 cijfers verwijzen naar het vertrekuur. Dat dit systeem enkel geldig is voor binnenlandse treinen en niet voor grensoverschrijdend verkeer behalve de treinen naar een station net over de grens?
Dan ben je gewoon sneller en duidelijker af door te zeggen dat alle lokale treinen op een bepaalde lijn vallen onder S1 en IC verbindingen op die lijn vallen onder IC….
Het is ook duidelijker en sneller gezegd neem de volgende trein S10 naar Dendermonde als ze de vorige hebben gemist. Ipv u moet trein 3885 nemen waar ze waarschijnlijk met nog meer vragen achterblijven.
-
De S-benamingen zijn intussen al redelijk ingeburgerd, maar omdat de NMBS de IC- of L-nummering niet hanteert in haar communicatie wordt het nu 'de IC naar De Panne' of 'de trage IC naar Brussel', etc. Nochtans gebeurde dat vroeger door de NMBS wel met de IC- en IR-nummers.
Tekenend is dat die nummering na vele jaren nog altijd niet ingeburgerd is in de aankondigingen van de TBG's. Slechts 10-20% van de tijd hoor ik iets in de trant van "welkom in de S(X)-trein naar Y", veel vaker wordt er melding gemaakt van "lokale trein", "stoptrein", "omnibus", "trein" tout court of in het beste geval "S-trein" zonder vermelding van het nummer.
-
Omdat wij als treinbegeleider buiten op de schermen in de stations (indien aanwezig) of op een desiro op de schermen nergens het lijnnummer zien.
Ik zit zelf in standplaats Mechelen weet dus wel wat de S1, S4, S5, S7 en S9 zijn maar als ik andere lijnen moet doen durf ik ook al eens gewoon "S-trein" te zeggen omdat ik gewoonweg niet zeker weet wat het lijnnummer is.
Ik zit zelf in standplaats Mechelen weet dus wel wat de S1, S4, S5, S7 en S9 zijn maar als ik andere lijnen moet doen durf ik ook al eens gewoon "S-trein" te zeggen omdat ik gewoonweg niet zeker weet wat het lijnnummer is.
De desiro vermeld zowel langs binnen en buiten welke S verbinding het is, dus ook het nummer staat er wel degelijk op.ovspotter_be schreef: ↑25 apr 2025, 13:18 Omdat wij als treinbegeleider buiten op de schermen in de stations (indien aanwezig) of op een desiro op de schermen nergens het lijnnummer zien.
- trainfan03
Denk dat het hier om een miscommunicatie gaat. Hier wordt er bedoeld dat de TBG nergens het lijnnummer kan zien, buiten op de schermen in het station (indien aanwezig), of op de schermen van een DesiroSteven schreef: ↑25 apr 2025, 14:54De desiro vermeld zowel langs binnen en buiten welke S verbinding het is, dus ook het nummer staat er wel degelijk op.ovspotter_be schreef: ↑25 apr 2025, 13:18 Omdat wij als treinbegeleider buiten op de schermen in de stations (indien aanwezig) of op een desiro op de schermen nergens het lijnnummer zien.