OUIGO Brussel - Parijs

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 22 apr 2025, 16:41
ovspotter_be schreef: 21 apr 2025, 21:19Men heeft geen twee keer de locomotief rondgezet, ze hebben er in Jette gewoon een nieuwe tegenaan gezet aan de andere kant en deze in Brussel-Zuid terug ontkoppeld, maar dit vraagt inderdaad ook wel wat tijd omdat het in volle baan is gebeurd en alle veiligheidsprocedures bij koppelen/ontkoppelen hierdoor ook tweemaal dienen te gebeuren (remproef, ...).
Bestaat het onderscheid tussen grote en kleine beweging nog in ETCS? Je zou denken dat het een mooie gelegenheid was geweest om een en ander te vereenvoudigen zodat koppelen/keren overal kan zonder speciale procedure.
Neen dat ging nog niet omdat de seinen niet aangepast zijn. Ten vroegste wanneer de seinen verdwijnen zal dat euvel aangepakt worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door Steven »

Kleine beweging bestaat zeker nog, er is geen enkele aankondiging dat het snel zou verdwijnen. Dus nog wat jaren op de tanden bijten.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door maarten »

ovspotter_be schreef: 21 apr 2025, 20:47 Men wou de trein op EC 63 omleiden via L28, L50 en L0 om zo een rondje te rijden en vervolgens het omlopen van de locomotief te kunnen vermijden, echter was men vergeten (en diegene die bij Infrabel de rijpaden in real-time regelt ook) dat lijn 50 ter hoogte van Bockstael gesloten is voor werkzaamheden.
Daardoor is deze trein dus last-minute richting Jette omgeleid en heeft men daar aan de andere kant een nieuwe locomotief gekoppeld om vervolgens via lijn 28 terug richting Brussel-Zuid te rijden (zonder reizigers weliswaar).
EC 54 is hierdoor vertrokken in Brussel-Zuid met 3 uur vertraging.
Dus L0 heeft nog genoeg capaciteit om een rangeerbeweging bij Brussel-Zuid te voorkomen? Een meer logischer werkwijze (als standaard) zou zijn om bij aankomst een lok aan de zuidzijde van de trein te koppelen en na vertrek de lok aan de noordzijde weg te rangeren.
En hoe lang moet zo'n rondje duren, met een kwartier ben je niet klaar denk ik. De hele tijd met reizigers erin?

+10 voor de creativiteit, maar volgens mij zou het zelfs in het beste geval niet tot veel versnelling hebben geleid.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door trainlovertje »

maarten schreef: 25 apr 2025, 16:43
ovspotter_be schreef: 21 apr 2025, 20:47 Men wou de trein op EC 63 omleiden via L28, L50 en L0 om zo een rondje te rijden en vervolgens het omlopen van de locomotief te kunnen vermijden, echter was men vergeten (en diegene die bij Infrabel de rijpaden in real-time regelt ook) dat lijn 50 ter hoogte van Bockstael gesloten is voor werkzaamheden.
Daardoor is deze trein dus last-minute richting Jette omgeleid en heeft men daar aan de andere kant een nieuwe locomotief gekoppeld om vervolgens via lijn 28 terug richting Brussel-Zuid te rijden (zonder reizigers weliswaar).
EC 54 is hierdoor vertrokken in Brussel-Zuid met 3 uur vertraging.
Dus L0 heeft nog genoeg capaciteit om een rangeerbeweging bij Brussel-Zuid te voorkomen? Een meer logischer werkwijze (als standaard) zou zijn om bij aankomst een lok aan de zuidzijde van de trein te koppelen en na vertrek de lok aan de noordzijde weg te rangeren.
En hoe lang moet zo'n rondje duren, met een kwartier ben je niet klaar denk ik. De hele tijd met reizigers erin?

+10 voor de creativiteit, maar volgens mij zou het zelfs in het beste geval niet tot veel versnelling hebben geleid.
Planmatig wordt de loc niet rondgezet in Brussel-Zuid, maar rijdt deze trein leeg door naar Schaarbeek, waar er dan wel rondgezet wordt.
Op zondag zou zo’n extra rit door de NZV wel makkelijk passen.
jknockaert
Berichten: 220
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door jknockaert »

trainlovertje schreef: 25 apr 2025, 19:05 Planmatig wordt de loc niet rondgezet in Brussel-Zuid, maar rijdt deze trein leeg door naar Schaarbeek, waar er dan wel rondgezet wordt.
Ik heb me er al over verbaasd dat de NZ dan toch niet overbelast blijkt te zijn en een handvol lege ritten voor deze open access trein er wel bij kan zonder dat aan de andere kant van het land de dienstregeling omgegooid moet worden.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door trainlovertje »

jknockaert schreef: 26 apr 2025, 09:17
trainlovertje schreef: 25 apr 2025, 19:05 Planmatig wordt de loc niet rondgezet in Brussel-Zuid, maar rijdt deze trein leeg door naar Schaarbeek, waar er dan wel rondgezet wordt.
Ik heb me er al over verbaasd dat de NZ dan toch niet overbelast blijkt te zijn en een handvol lege ritten voor deze open access trein er wel bij kan zonder dat aan de andere kant van het land de dienstregeling omgegooid moet worden.
Een lege rit (zonder stop te Brussel-Centraal) vraagt veel minder ruimte op de NZV dan een HST die vlot moet kunnen passeren zonder te lanterfanten achter een tragere trein of een trein die eens of meermaals halt houdt in de koker.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door TKR »

jknockaert schreef: 26 apr 2025, 09:17 Ik heb me er al over verbaasd dat de NZ dan toch niet overbelast blijkt te zijn en een handvol lege ritten voor deze open access trein er wel bij kan zonder dat aan de andere kant van het land de dienstregeling omgegooid moet worden.
Een overbelaste spoorlijn wil zeggen dat een operator een slot aanvraagt om over de lijn te rijden en dat deze niet beschikbaar is, zelfs na schuiven met het aangevraagde slot of andere slots. (welke dan ook moeten passen op de andere lijnen)

Er kunnen dus wel nog treinen bij, maar de paden zijn minder dan ideaal. Als je wat tijd hebt geraak je er wel door.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door Steve »

De EC's vertrekken bovendien buiten de absolute spits, waardoor er ongetwijfeld ook iets meer ademruimte is dan wanneer er elke paar minuten P-treinen door moeten bovenop al het gewone verkeer. Voor een binnenlandse trein die elk uur rijdt ligt het helemaal anders omdat die per definitie ook in volle spits erdoor rijdt, waardoor die momenten altijd de zwakste schakel zullen zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door Shrek »

En laten we niet vergeten dat er effectief een P-trein (die van L60) gesneuveld om deze lege ritten te kunnen laten doorgaan. Ja, de NZV zit weldegelijk vol.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

de NZV zit weldegelijk vol
tijdens de ochtend- en avondspits. Daarbuiten zit ze net een beetje minder dan krobbedevol.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 26 apr 2025, 18:55 En laten we niet vergeten dat er effectief een P-trein (die van L60) gesneuveld om deze lege ritten te kunnen laten doorgaan. Ja, de NZV zit weldegelijk vol.
Aangezien de NMBS dat geruisloos voorbij liet gaan, vonden ze dat kennelijk niet zo erg.
Plaats reactie