LML schreef: ↑08 mar 2025, 12:35
Er zijn vorig en dit jaar al verschillende weekends werken geweest - en binnenkort opnieuw (maart-april) - op L15 tussen Lier-Herentals en Herentals-Mol. De NMBS-website en -app spreekt telkens 'dat Infrabel aan het spoor werkt'. Welke werken zijn er exact aan de gang en hoelang blijven deze nog duren (lees: zijn ze met alles klaar)? Voor de recreanten en dagjesmensen in de weekends zijn dat geen prettige omstandigheden...
Op lijn 54 is er momenteel een snelheidsbeperking tot 80 km/u. Weet iemand daar meer over? Is de lijn (opnieuw) in slechte staat, of houdt het verband met aan de gang zijnde of geplande werken?
Paul schreef: ↑26 mar 2025, 14:41
Op lijn 54 is er momenteel een snelheidsbeperking tot 80 km/u. Weet iemand daar meer over? Is de lijn (opnieuw) in slechte staat, of houdt het verband met aan de gang zijnde of geplande werken?
Dit weekend word in Wezemaal de nieuwe tunnel op zijn plaats geschoven Door deze werken is het treinverkeer op lijn 35 tussen Leuven en Aarschot onderbroken vanaf morgenavond tot maandagmiddag. Hierbij ook nog een update over de werken; De nieuwe perronboorden zijn ondertussen geplaatst voor het toekomstig perron van spoor 1. Er is momenteel nog een stuk perron met rode kiezelsteen wat ook nog vernieuwd moet worden.
Normaal gezien zijn de werken eind dit jaar klaar.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!! De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!! LEVE DE DESIRO!!
in Bilzen is het wijkspoor buiten dienst. Er staat een rood vierkant in de sporen.
Sporen zijn beroest en onkruid overwoekerd het spoor.
Ik heb geen idee of het wijkspoor tijdelijk of permanent buiten dienst is.
Twee jaar geleden nog nieuwe seinen geplaatst.
Een wijkspoor met een overweg halverwege is natuurlijk niet erg handig. Vroeger kon het wel over de volledige lengte gebruikt worden om goederentreinen uit te wijken maar dan bleef de overweg langdurig bezet.
In Brugelette lag ook zo'n kort spoor dat onlangs is uitgebroken.
Net even op het gemakje langs Watermaal/Bosvoorde/Groenendaal gefietst (L161, waar het treinverkeer deze week stil ligt). Voor zover ik dat kan overzien zijn de nog ontbrekende sporen bij Bosvoorde nu aangesloten en liggen er over de hele lengte tussen Watermaal en Hoeilaart/Bakenbos nu vier sporen. Ook de beveiliging lijkt in dienst te zijn gekomen.
Klopt het dat de treindienst de komende weken over de buitensporen zal worden geleid en dat de twee middensporen conform planning ergens in juni definitief in dienst zullen komen?
Bovengenoemde veronderstelling blijkt correct. Alle treinen rijden over de buitensporen. De middensporen lijken qua spoor en bovenleiding klaar, maar er ontbreekt bij Bosvoorde zo te zien nog een klein stukje beveiliging. Komend weekend opnieuw geen treinen.
In het vervoersplan 2023-2026 was voorzien om bij de dienstregelingswissel begin juni 2025 de vier sporen van L161 in dienst te nemen, en gelinkt daaraan ook heel wat wijzigingen door te voeren aan het S-net:
De verlenging van de S4 is uitgesteld. Zie onder andere https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=15946&start=435. Er komt vanaf 16 juni wel een derde trein per uur tussen Brussel Schuman en Ottignies, non-stop tusssen Hoeilaart en Ottignies. Aanvankelijk als S81 aangeduid maar het wordt uiteindelijk gewoon S8. Ik heb net gezien dat deze treinen inmiddels in de reguliere planner terug zijn te vinden.
jpvdveer schreef: ↑06 mei 2025, 16:05
De verlenging van de S4 is uitgesteld. Zie onder andere https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=15946&start=435. Er komt vanaf 16 juni wel een derde trein per uur tussen Brussel Schuman en Ottignies, non-stop tusssen Hoeilaart en Ottignies. Aanvankelijk als S81 aangeduid maar het wordt uiteindelijk gewoon S8. Ik heb net gezien dat deze treinen inmiddels in de reguliere planner terug zijn te vinden.
Goed gespot, de aanpassing van S81 naar S8 moet recent gebeurd zijn. De verbinding is trouwens Schaarbeek - Ottignies, enkele ritten beginnen/eindigen in Nieuw-Leuven