Een gemoderniseerde M6 kun je aan het geluid toch nog goed onderscheiden van een M7, zeker als de deuren openen of sluiten.
De meeste stammen dat ik al gezien heb op de IC14 Tongeren - Quiévrain met M6 zijn vierdelig (dus M7BMx + M6BD + M6A + M7BVx) bij de zesdelige heb je dan nog 2x M6B die aan de buitenzijden zitten tussen de M6 en de M7.
Bij de M7 met M4 zijn er dan geen M6BD en M6A, maar M4A en M4B
Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dimi schreef: ↑20 mei 2025, 16:49 Goeie dag,
Toch iets vreemd: hoewel de percentage van de geleverde "B"s bijna 100% bereikt, wat niet het geval is met de "AB"s, bestaat een van de stammen in dienst tussen Brussel en Luxemburg (treinummers 21xy) uit 4 "AB"s in plaats van 2 "AB"s en 2 "B"s (plus natuurlijk een M6 Bx).
vg
Pierre
Dat is vooral omdat de BD nog moeten volgen. Alle vierdelige stammen die je nu ziet horen eigenlijk te rijden zonder B rijtuig maar hebben nu allemaal 1 B rijtuig aan boord. idem voor zesdelige stammen die er nu 2 hebben en maar 1 zullen hebben als alle BD er zijn. Daardoor zie je nu inderdaad soms stammen met enkel AB rijtuigen. Zodra de BD rijtuigen er zijn zal de herverdeling een logischere combinatie laten volgen.
Ik kan enkel bevestigen voor de M6 stammen van Châtelet die ik dageljks neem en de stammen van Schaarbeek waar ik dagelijks aan werk;Klassiekje schreef: ↑21 mei 2025, 11:36 Laat ons eerlijk zijn, er wordt bij het vormen van de meeste treinen gewoon absoluut niet gekeken naar plaatsing van de rijtuigen.
Daar is geen tijd, geen personeel en geen geld voor.
Hier wordt altijd gekeken dat ze eerste klas, multifunctionele rijtuigen, enz correct vallen. In de stammen van Châtelet zit de eerste klas en multifunctionele altijd op 4+5 of 5+4. Uiteraard kan er wel eens afgeweken worden door verschillende redenen.
Vind het werk opmerkelijk dat op de 21 reeks Brussel <=> Luxemburg de infoschermen niet werken. Waar ligt het probleem? Want op de IC-A Oostende <=> Eupen die ook zonder M7 stuurrijtuig rijden lukt het wel.
-
- Contacteer:
Misschien dat de reden is dat de infoschermen niet werken met het Duits. Ik weet niet of het al is veranderd maar ik ben in 2022 naar Eupen geweest en de displays op de M7s waren enkel in het Frans en niet het Duits. Vroeger ben ik nog geweest naar Eupen (ik denk in 2012) toen de IC A enkel reed met I11s en toen waren de displays wel in werking in afwisselend Frans en Duits.

-
Dat zou me verwonderen, om twee redenen:BVG1988 schreef: ↑30 mei 2025, 18:46 Misschien dat de reden is dat de infoschermen niet werken met het Duits. Ik weet niet of het al is veranderd maar ik ben in 2022 naar Eupen geweest en de displays op de M7s waren enkel in het Frans en niet het Duits. Vroeger ben ik nog geweest naar Eupen (ik denk in 2012) toen de IC A enkel reed met I11s en toen waren de displays wel in werking in afwisselend Frans en Duits.
1/ Brussel-Luxemburg komt nergens in Duitstalig gebied
2/ Er zal toch wel op al die schermen dezelfde software draaien, durf ik te hopen? Of toch minstens eenzelfde lijst/database met omroepteksten, met misschien verschillende software voor verschillende uitvoeringen van de displays? Okee, ze maken het graag ingewikkeld bij het spoor, maar dit zou me toch al heel gortig zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Contacteer:
Bij mijn weten is ook in Luxemburg het Duits wel nog altijd een officiële taal.jan_olieslagers schreef: ↑30 mei 2025, 19:12Dat zou me verwonderen, om twee redenen:BVG1988 schreef: ↑30 mei 2025, 18:46 Misschien dat de reden is dat de infoschermen niet werken met het Duits. Ik weet niet of het al is veranderd maar ik ben in 2022 naar Eupen geweest en de displays op de M7s waren enkel in het Frans en niet het Duits. Vroeger ben ik nog geweest naar Eupen (ik denk in 2012) toen de IC A enkel reed met I11s en toen waren de displays wel in werking in afwisselend Frans en Duits.
1/ Brussel-Luxemburg komt nergens in Duitstalig gebied
2/ Er zal toch wel op al die schermen dezelfde software draaien, durf ik te hopen? Of toch minstens eenzelfde lijst/database met omroepteksten, met misschien verschillende software voor verschillende uitvoeringen van de displays? Okee, ze maken het graag ingewikkeld bij het spoor, maar dit zou me toch al heel gortig zijn.

Ze geven in Eupen de Duitse taal weer op de schermen. Dat is daar het probleem niet.BVG1988 schreef: ↑30 mei 2025, 18:46 Misschien dat de reden is dat de infoschermen niet werken met het Duits. Ik weet niet of het al is veranderd maar ik ben in 2022 naar Eupen geweest en de displays op de M7s waren enkel in het Frans en niet het Duits. Vroeger ben ik nog geweest naar Eupen (ik denk in 2012) toen de IC A enkel reed met I11s en toen waren de displays wel in werking in afwisselend Frans en Duits.
Nog een ander feitje: in het landenkader staat de L van Luxemburg er niet tussen ondanks deze wel naar Luxemburg gaan. Bij de M6en staat dat er dan wel weer op.
Ik ben vorig weekend met een M7 uit Eupen vertrokken en de schermen toonden netjes informatie in het Duits. Zodra we in Frans taalgebied waren, schakelde het systeem ook om.