Ice verbinding Brussel Duitsland
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Meestal zit de trein pas echt goed vol vanaf Aken, dus nee, ikzelf zou geen reservering boeken voor het gedeelte Brussel - Aken.
-
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Hangt er wel vanaf wanneer je reist heb ik het gevoel.
Is het een verlengd weekend of schoolvakantie in België, dan durft de ICE wel al eens goed vol te zitten vanaf Brussel, en zeker de eerste richting Duitsland (ICE 11 en ICE 13) alsook vanaf de namiddag de treinen richting België.
Is het een verlengd weekend of schoolvakantie in België, dan durft de ICE wel al eens goed vol te zitten vanaf Brussel, en zeker de eerste richting Duitsland (ICE 11 en ICE 13) alsook vanaf de namiddag de treinen richting België.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik zou ook geen reservering boeken voor dat korte stuk, de meeste vrije zitplaatsen zijn te vinden in rijtuig 22.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Of de BahnBonus-plaatsen in rijtuig 26 (2e klas) en 29 (1e klas); die worden nooit gereserveerd.
Tussen Brussel en Aken zou ik ook geen reservering boeken. Mocht je dat toch willen doen, dan is dat bij ÖBB het goedkoopste (€3).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
En die rijtuigen, welke zijn dit juist (ik neem aan 29 is de eerste/laatste rijtuig)?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Mijn ervaring zijn dat ook de laatste/voorlaatste goed gevuld (kunnen) zijn op zondag. Maar Aken is om de hoek, in de andere richting is het vaker een probleem een plekje te vinden, er stappen natuurlijk al heel veel mensen in Keulen en Frankfurt op. Tot Aken heb je in ieder geval niet de ellende van 'omschakelen van de stroom doet het niet.'ovspotter_be schreef: ↑27 mei 2025, 08:36 Hangt er wel vanaf wanneer je reist heb ik het gevoel.
Is het een verlengd weekend of schoolvakantie in België, dan durft de ICE wel al eens goed vol te zitten vanaf Brussel, en zeker de eerste richting Duitsland (ICE 11 en ICE 13) alsook vanaf de namiddag de treinen richting België.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik heb de afgelopen week meerdere keren gependeld tussen Brussel en Aken (met de ICE).
Het valt me op dat er op de terugrit (Aken–Brussel) geen controle wordt uitgevoerd. Is dit toeval, of doen ze het echt niet (misschien vanuit het idee dat er tussen Luik en Brussel nauwelijks reizigers bijkomen)?
Wat is jullie ervaringen.
Het valt me op dat er op de terugrit (Aken–Brussel) geen controle wordt uitgevoerd. Is dit toeval, of doen ze het echt niet (misschien vanuit het idee dat er tussen Luik en Brussel nauwelijks reizigers bijkomen)?
Wat is jullie ervaringen.
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Het is mij inderdaad ook opgevallen dat er vanaf Aken meestal geen controle meer is. Er stapt na Keulen ook slechts heel weinig volk op, dat is zo.
-
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Zou het er misschien mee te maken hebben dat de DB-treinbegeleiders geen jurisdictie hebben in België en dus geen regularisaties kunnen opmaken.
Beetje hetzelfde zoals NMBS-personeel dat geen controle doet op treinen van/naar Lille omdat ze in Frankrijk geen jurisdictie hebben, maar daar komt er regelmatig eens een ploegje van de SNCF mee die wel controle mag doen op het Franse gedeelte.
Beetje hetzelfde zoals NMBS-personeel dat geen controle doet op treinen van/naar Lille omdat ze in Frankrijk geen jurisdictie hebben, maar daar komt er regelmatig eens een ploegje van de SNCF mee die wel controle mag doen op het Franse gedeelte.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Rijden er geen NMBS (Internationaal) TBG's mee op de ICE?ovspotter_be schreef: ↑03 jun 2025, 10:20 Zou het er misschien mee te maken hebben dat de DB-treinbegeleiders geen jurisdictie hebben in België en dus geen regularisaties kunnen opmaken.
Beetje hetzelfde zoals NMBS-personeel dat geen controle doet op treinen van/naar Lille omdat ze in Frankrijk geen jurisdictie hebben, maar daar komt er regelmatig eens een ploegje van de SNCF mee die wel controle mag doen op het Franse gedeelte.
-
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Neen, treinbegeleiders zijn allemaal van DB, NMBS levert enkel bestuurders voor de ICE.
Nightjet wordt tussen Brussel en Aachen wel verzekerd door een NMBS-treinbegeleider van depot Welkenraedt.
Nightjet wordt tussen Brussel en Aachen wel verzekerd door een NMBS-treinbegeleider van depot Welkenraedt.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De Belgische TBG's moeten naar de rechtbank om een eedaflegging. Dit wil zeggen als ze beëdigd zijn dat ze boetes en identiteitspapieren/Passpoort mogen vragen. Als de Duitse TBG's niet naar een Belgische rechtbank moeten om beëdigd te worden hebben ze juridische geen recht om identiteitspapieren/Passpoort te vragen.ovspotter_be schreef: ↑03 jun 2025, 10:20 Zou het er misschien mee te maken hebben dat de DB-treinbegeleiders geen jurisdictie hebben in België en dus geen regularisaties kunnen opmaken.
Beetje hetzelfde zoals NMBS-personeel dat geen controle doet op treinen van/naar Lille omdat ze in Frankrijk geen jurisdictie hebben, maar daar komt er regelmatig eens een ploegje van de SNCF mee die wel controle mag doen op het Franse gedeelte.