Snelheidslimiet L2/L36

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
TKR

Snelheidslimiet L2/L36

Bericht door TKR »

Heeft iemand van jullie zicht op de snelheidslimiet op het stuk spoorlijn komende van HSL 2 naar Ans tot Liège Guillemins?

Op ORM staat dit: Afbeelding Maar ik heb een sterk vermoeden dat dit fout is, ik heb daar alleszins nog nooit zo snel gereden. :lol:
Enige inspectie toont dat de snelheden door een JJJWegdam ingevuld geweest zijn, iemand die er indertijd maar wat verzonnen heeft voor heel wat spoorwegen in Europa.

Een cabride toont een snelheidslimiet van 70km/u op de borden na Ans. Maar er zijn ook werken gaande (het bis bord toont dat iets tijdelijks is, of op z'n minst nieuw toen)

Kan iemand helpen dit stukje spoor te verbeteren? :D
groentje

Re: Snelheidslimiet L2/L36

Bericht door groentje »

Omwille van de helling is er een sterk verschil in de snelheid afhankelijk van de rijrichting. Bergop, richting Ans, zal een trein 90 km/h mogen halen, bergaf naar Luik, daarentegen...
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 14 jun 2025, 12:21 Omwille van de helling is er een sterk verschil in de snelheid afhankelijk van de rijrichting. Bergop, richting Ans, zal een trein 90 km/h mogen halen, bergaf naar Luik, daarentegen...
Omhoog is het zelfs 140, alles open zetten en gaan :mrgreen:
Omlaag is het inderdaad maar 70 wegens de remcapaciteiten van de treinen.
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 14 jun 2025, 12:31
groentje schreef: 14 jun 2025, 12:21 Omwille van de helling is er een sterk verschil in de snelheid afhankelijk van de rijrichting. Bergop, richting Ans, zal een trein 90 km/h mogen halen, bergaf naar Luik, daarentegen...
Omhoog is het zelfs 140, alles open zetten en gaan :mrgreen:
Omlaag is het inderdaad maar 70 wegens de remcapaciteiten van de treinen.
Naar beneden (onder laterale seinen en dus zonder ETCS) is het er zelfs nog minder. 50km/u voor treinen die 100 of sneller mogen rijden en 25 km/u voor treinen die een snelheid hebben die lager is dan 100 km/u en voor alle goederentreinen ook. Deze zone kan je herkennen doordat er boven de snelheidsborden een bordje is aangebracht met “PLAN”

Naar boven mogen motorstellen 140 km/u doen maar gesleept mogen ze maar 100 km/u doen. Dit komt door de nog steeds bestaande regels voor treinen met opdruklocomotief. Als je bent opgedrukt mag je maar 100 km/u doen. Dus is de standaard regel voor alle gesleepte treinen er 100 km/u.
Eimai

Bericht door Eimai »

TKR schreef: 14 jun 2025, 11:20
Enige inspectie toont dat de snelheden door een JJJWegdam ingevuld geweest zijn, iemand die er indertijd maar wat verzonnen heeft voor heel wat spoorwegen in Europa.
/Offtopic

Ik zag die username en ik kreeg al spontaan mijn frustraties terug van indertijd toen ik nog veel met openstreetmap bezig was... Ja die had niks van echte kennis en verzon dingen of pakte onjuiste of onvolledige bronnen van Wikipedia en "verbeterde" de al correcte dingen door de versie die die ervan maakte, ondanks pleidooien om er alsjeblieft mee op te houden. Sommige dagen zat ik meer bezig met alles terug te herstellen, en vrij zeker dat er nog veel verkeerde dingen te vinden gaan zijn die die heeft toegevoegd. Ik was blij toen die een ander willekeurig land begon aan te pakken op zijn methode.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 14 jun 2025, 13:08 Naar boven mogen motorstellen 140 km/u doen maar gesleept mogen ze maar 100 km/u doen. Dit komt door de nog steeds bestaande regels voor treinen met opdruklocomotief. Als je bent opgedrukt mag je maar 100 km/u doen. Dus is de standaard regel voor alle gesleepte treinen er 100 km/u.
Maar in ETCS bestaat dat verschil gesleept-motorstel niet en mogen ze dus allemaal 140 :wink:
6224

Bericht door 6224 »

Steven schreef: 14 jun 2025, 13:08 Naar beneden (onder laterale seinen en dus zonder ETCS) is het er zelfs nog minder. 50km/u voor treinen die 100 of sneller mogen rijden en 25 km/u voor treinen die een snelheid hebben die lager is dan 100 km/u en voor alle goederentreinen ook. Deze zone kan je herkennen doordat er boven de snelheidsborden een bordje is aangebracht met “PLAN”

Naar boven mogen motorstellen 140 km/u doen maar gesleept mogen ze maar 100 km/u doen. Dit komt door de nog steeds bestaande regels voor treinen met opdruklocomotief. Als je bent opgedrukt mag je maar 100 km/u doen. Dus is de standaard regel voor alle gesleepte treinen er 100 km/u.
Onder laterale seinen is het naar beneden maximum 70 km/u (alle reizigerstreinen in normale omstandigheden), de borden 'PLAN' zijn oa geldig bij afgezonderde remmen.
Steven

Bericht door Steven »

6224 schreef: 15 jun 2025, 00:25
Steven schreef: 14 jun 2025, 13:08 Naar beneden (onder laterale seinen en dus zonder ETCS) is het er zelfs nog minder. 50km/u voor treinen die 100 of sneller mogen rijden en 25 km/u voor treinen die een snelheid hebben die lager is dan 100 km/u en voor alle goederentreinen ook. Deze zone kan je herkennen doordat er boven de snelheidsborden een bordje is aangebracht met “PLAN”

Onder laterale seinen is het naar beneden maximum 70 km/u (alle reizigerstreinen in normale omstandigheden), de borden 'PLAN' zijn oa geldig bij afgezonderde remmen.
Mijn excuus ik heb de tekst van het PLAN wat te snel gelezen en dat gaat enkel over treinen van locomotieven en losse locs en goederentreinen in regime P die moeten aan 50 naar beneden rijden, goederentreinen in regime G en alles wat geen 100 km/u mag rijden maar tegen 25 reizigerstreinen inderdaad tegen 70.

Echter om naar boven te rijden zie ik in onze regels nergens de vermelding die zegt dat gesleepte treinen plots aan 140 naar boven mogen. De situatie is gelijkaardig als de antwerpse NZV. Je hebt een categorie treinen die sneller mogen en de rest moet de lagere snelheid respecteren.

In Antwerpen betreft het 90 km/u voor HST en de rest aan 60
Op het hellend vlak dus 100 voor gesleepte treinen. Je kan ETCS op kop namelijk niet wijsmaken of je wel of net niet bent opgedrukt. (Wat ETCS evenmin kan in Antwerpen)
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 15 jun 2025, 01:20 Echter om naar boven te rijden zie ik in onze regels nergens de vermelding die zegt dat gesleepte treinen plots aan 140 naar boven mogen. De situatie is gelijkaardig als de antwerpse NZV. Je hebt een categorie treinen die sneller mogen en de rest moet de lagere snelheid respecteren.

Op het hellend vlak dus 100 voor gesleepte treinen. Je kan ETCS op kop namelijk niet wijsmaken of je wel of net niet bent opgedrukt. (Wat ETCS evenmin kan in Antwerpen)
Het verschil is dat er in Antwerpen een bord PLAN staat en in Luik (om naar boven te rijden) niet. Hierdoor moeten de bestuurders die specifieke snelheden niet respecteren en mogen ze gewoon doen wat de DMI hen vertelt. Dat is ook zo de bedoeling, want aan 140 omhoog rijden is perfect veilig.
TKR

Bericht door TKR »

Ik heb het aangepast:
https://openrailwaymap.fly.dev/#view=15 ... tyle=speed

Maar als ik het hier nu goed lees mag ik de hele lijn naar beneden op 70 zetten, en de hele lijn naar boven op 140?
Eens zien of OSM al tags heeft om het verschil tussen ETCS en laterale snelheden aan te duiden. Dan is het ook duidelijk waar het vandaan komt. :D

Gaf infrabel deze data maar vrij zoals Prorail. :roll:
Eimai

Bericht door Eimai »

TKR schreef: 15 jun 2025, 10:19 Ik heb het aangepast:
https://openrailwaymap.fly.dev/#view=15 ... tyle=speed
Tegenspoor gebeurt misschien niet zo veel maar het ene spoor op 70 zetten terwijl het bergop op dat spoor 140 is lijkt me ook niet juist...
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 15 jun 2025, 02:58
Steven schreef: 15 jun 2025, 01:20 Echter om naar boven te rijden zie ik in onze regels nergens de vermelding die zegt dat gesleepte treinen plots aan 140 naar boven mogen. De situatie is gelijkaardig als de antwerpse NZV. Je hebt een categorie treinen die sneller mogen en de rest moet de lagere snelheid respecteren.

Het verschil is dat er in Antwerpen een bord PLAN staat en in Luik (om naar boven te rijden) niet. Hierdoor moeten de bestuurders die specifieke snelheden niet respecteren en mogen ze gewoon doen wat de DMI hen vertelt. Dat is ook zo de bedoeling, want aan 140 omhoog rijden is perfect veilig.
Dat verschil is er niet. In Antwerpen staat het bord HST/TGV in Luik heb je het bord ME (= motorstellen) het is dus een bord die een bepaalde categorie treinen aanduid). Op beide plaatsen bestaan borden plan maar die hebben andere betekenissen in functie van de rem en toegelaten max snelheden van het konvooi. De zone met Plan is in Antwerpen trouwens veel groter dan de zone met bord HST/TGV.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 15 jun 2025, 16:13
Shrek schreef: 15 jun 2025, 02:58

Dat verschil is er niet. In Antwerpen staat het bord HST/TGV in Luik heb je het bord ME (= motorstellen) het is dus een bord die een bepaalde categorie treinen aanduid). Op beide plaatsen bestaan borden plan maar die hebben andere betekenissen in functie van de rem en toegelaten max snelheden van het konvooi. De zone met Plan is in Antwerpen trouwens veel groter dan de zone met bord HST/TGV.
Het bord ME moet niet gerespecteerd worden wanneer er in ETCS gereden wordt. Je kan je terecht de vraag stellen wat het nut van dat bord dan is, daarom denk ik dat het vroeg of laat wel zal verdwijnen.
De situatie in Antwerpen moet wel gerespecteerd worden door treinen in ETCS.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Deze discussie zal ongetwijfeld interessant zijn voor wie direct met de materie te maken krijgt, treinbestuurders dus vooral en allicht ook seinhuispersoneel. Maar wat is eigenlijk de relevantie van de informatie op openstreetmap en de daarvan afgeleide openrailwaymap? Ik bedoel maar, niemand gaat toch operationele beslissingen nemen op basis van een informatiebron/database die eenieder vrij kan bijwerken?

Ik ben nogal actief op openstreetmap, maar dan vooral inzake luchtvaartterreinen. Toch had ik me ook al vragen gesteld bij sommige inbreng van die ene osm-deelnemer. Maar als daar al veel geknoei bij was, zoals het wel lijkt, dan heeft dat blijkbaar toch bitter weinig schade of problemen veroorzaakt?

Wie kijkt er eigenlijk naar openrailwaymap, buiten spoorbelangstellenden zoals wij hier?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie