Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

Van 9 augustus tot 24 augustus rijden er helemaal geen treinen tussen Charleroi en Couvin.
ovspotter_be

klaas schreef: 06 jun 2025, 09:30 Volgens de app en website vertrekt er - op weekdagen, vanaf de aanpassingen in de dienstregeling - geen enkele S64 trein richting Charleroi tussen 13u14 en 18u16. Ik hoop dat dit een fout is in de planner?
Ik vermoed dat er ergens een fout zit in de reisplanner, ik kan verschillende treinen vinden die volgens de routeplanner slechts tot hun voorlaatste halte rijden (S5 bvb. tot Huizingen of Muizen, IC 34xx tot Leval, ...) en hier dus inderdaad volgens de routeplanner slechts tot Ham-sur-Heure of Jamioulx.
Laat ons hopen dat deze fout zo snel mogelijk wordt aangepast.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Afgelopen weekend is de viersporigheid tussen Watermaal en Bakenbos in dienst gekomen. Vanaf maandag zijn de drie extra S8 treinen per dag gaan rijden (non-stop tussen Ottignies en Hoeilaart); vanaf eind augustus rijden deze extra treinen de hele dag.

Op het eerste gezicht is sprake van een interessant spoorgebruik, als volgt:
  • IC-treinen 21XX en 24XX naar Aarlen/Luik: middensporen
  • IC-treinen 25XX Brussels Airport-Dinant: buitensporen
  • S8-treinen 39XX (ex-IR): middensporen (mogelijk omdat ze niet in Watermaal stoppen, waar geen middenperron aanwezig is. De middenperrons in Groenendaal en Bosvoorde, waarvan ik vroeger dacht dat ze alleen bij verstoringen gebruikt zouden worden, worden dus daadwerkelijk bediend.)
  • S8-treinen 65XX en nieuwe 63XX: buitensporen (enige optie vanwege perron in Watermaal)
De vertrekstaten zijn aangepast. Helaas tonen deze wel foutief de situatie vanaf augustus (waarbij de toegevoegde S8-treinen de hele dag zullen rijden) - zie foto uit Hoeilaart.

IMG_1248-min.JPG

Deze toegevoegde S8-treinen hebben overigens een zeer royale rijtijd - tussen Hoeilaart en Brussel Luxemburg 20 minuten i.p.v. de gebruikelijke 16. Deze treinen vertrekken om xx.40 uit Ottignies - enkele minuten voor de IC 21XX die om .44 vertrekt en die de nieuwe trein ter hoogte van Groenendaal inhaalt. Ik veronderstel dat er ergens verderop een rijpadconflict is waardoor ze niet eerder in Schaarbeek aan kunnen komen?

En nog een toevoeging die op dezelfde lijn betrekking heeft: het lijkt erop dat de nog resterende inzet van M4 in de IC 24XX sinds afgelopen weekend is beëindigd.
Tram44

Bericht door Tram44 »

De gele affiches langs de hele route van de S5 zijn fout. Volgens die affiches zou de S5 om het half uur rijden, terwijl er nergens een voetnoot bij staat dat dit pas vanaf augustus het geval zal zijn.
ovspotter_be

Men past deze gele affiches minder en minder vaak aan omdat deze (naar mijn gevoel) ook steeds minder worden gebruikt en er gewoon geen personeel is om elke 2 weken in elk klein station die affiches te gaan aanpassen, daarom dat de meeste momenteel al de situatie vanaf september bevatten.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 18 jun 2025, 16:27 Men past deze gele affiches minder en minder vaak aan omdat deze (naar mijn gevoel) ook steeds minder worden gebruikt en er gewoon geen personeel is om elke 2 weken in elk klein station die affiches te gaan aanpassen, daarom dat de meeste momenteel al de situatie vanaf september bevatten.
Met het toevoegen van 1 voetnoot "vanaf die-en-die datum" bij bepaalde treinen hoef je ze nu juist niet zo vaak te vervangen.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

ovspotter_be schreef: 18 jun 2025, 16:27 Men past deze gele affiches minder en minder vaak aan omdat deze (naar mijn gevoel) ook steeds minder worden gebruikt en er gewoon geen personeel is om elke 2 weken in elk klein station die affiches te gaan aanpassen, daarom dat de meeste momenteel al de situatie vanaf september bevatten.
Dat lijkt me toch een iets te gemakkelijke verklaring. Hier is er op 3 juni een geel affiche gedrukt dat expliciet de situatie vanaf 15 juni weergeeft, en waarbij er personeel ter plekke is geweest om de oude en nieuwe gele affiches uit te wisselen. Hoe moeilijk is het dan om tegelijkertijd ernaast een papier te bevestigen (op de plaats waar normaal werken worden aangekondigd) waarop wordt aangegeven dat het gele affiche tot eind augustus niet correct is?

Of inderdaad een voetnoot op het affiche zelf. Of deze affiches geheel gaan weglaten. Geen informatie lijkt me beter dan affiches die spooktreinen laten zien.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

jpvdveer schreef: 18 jun 2025, 16:46
Dat lijkt me toch een iets te gemakkelijke verklaring. Hier is er op 3 juni een geel affiche gedrukt dat expliciet de situatie vanaf 15 juni weergeeft, en waarbij er personeel ter plekke is geweest om de oude en nieuwe gele affiches uit te wisselen. Hoe moeilijk is het dan om tegelijkertijd ernaast een papier te bevestigen (op de plaats waar normaal werken worden aangekondigd) waarop wordt aangegeven dat het gele affiche tot eind augustus niet correct is?

Of inderdaad een voetnoot op het affiche zelf. Of deze affiches geheel gaan weglaten. Geen informatie lijkt me beter dan affiches die spooktreinen laten zien.
Precies! Als ik even in toogvocabularium mag vervallen: "ge doet dat tegoei, of ge doet het niet". Nu lijkt het wel op "ik wil wel maar ik kan ni". Maar ook in dit verband staat het spoorbedrijf wellicht dichter bij de rest van de wereld dan het misschien zelf wel vermoedt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Tram44 schreef: 18 jun 2025, 11:34 De gele affiches langs de hele route van de S5 zijn fout. Volgens die affiches zou de S5 om het half uur rijden, terwijl er nergens een voetnoot bij staat dat dit pas vanaf augustus het geval zal zijn.
Omdat die tweede niet rijdt in de schoolvakantieperiode? Staat er dan ook geen symbooltje bij? Of is men daar ook al van afgestapt?
overweg13

Bericht door overweg13 »

trainlovertje schreef: 18 jun 2025, 17:13
Tram44 schreef: 18 jun 2025, 11:34 De gele affiches langs de hele route van de S5 zijn fout. Volgens die affiches zou de S5 om het half uur rijden, terwijl er nergens een voetnoot bij staat dat dit pas vanaf augustus het geval zal zijn.
Omdat die tweede niet rijdt in de schoolvakantieperiode? Staat er dan ook geen symbooltje bij? Of is men daar ook al van afgestapt?
Zoals men ook al afgestapt is van de uitgave van een juniversie van het spoorboekje en de lijnfolders. Is natuurlijk ook een manier om het aantal errata met de helft te reduceren...
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be

trainlovertje schreef: 18 jun 2025, 17:13 Omdat die tweede niet rijdt in de schoolvakantieperiode? Staat er dan ook geen symbooltje bij? Of is men daar ook al van afgestapt?
Dit jaar rijdt er helemaal geen Mechelen — Halle in de zomervakantie tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen maar rijdt de doorgekoppelde S7 / S9 (Mechelen — Leuven via Brussel-Luxemburg) tijdens de zomervakantie op het stuk tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg.
Vraag me niet waarom want hierdoor is de laatste trein op L26 van/naar Mechelen wel stukken vroeger (vanuit Mechelen 20:35 ipv 22:06 en vanuit Brussel-Luxemburg 21:33 ipv 23:13)
Dimi

Bericht door Dimi »

jpvdveer schreef: 18 jun 2025, 08:50 Afgelopen weekend is de viersporigheid tussen Watermaal en Bakenbos in dienst gekomen. Vanaf maandag zijn de drie extra S8 treinen per dag gaan rijden (non-stop tussen Ottignies en Hoeilaart); vanaf eind augustus rijden deze extra treinen de hele dag.

Op het eerste gezicht is sprake van een interessant spoorgebruik, als volgt:
  • IC-treinen 21XX en 24XX naar Aarlen/Luik: middensporen
  • IC-treinen 25XX Brussels Airport-Dinant: buitensporen
  • S8-treinen 39XX (ex-IR): middensporen (mogelijk omdat ze niet in Watermaal stoppen, waar geen middenperron aanwezig is. De middenperrons in Groenendaal en Bosvoorde, waarvan ik vroeger dacht dat ze alleen bij verstoringen gebruikt zouden worden, worden dus daadwerkelijk bediend.)
  • S8-treinen 65XX en nieuwe 63XX: buitensporen (enige optie vanwege perron in Watermaal)
En nog een toevoeging die op dezelfde lijn betrekking heeft: het lijkt erop dat de nog resterende inzet van M4 in de IC 24XX sinds afgelopen weekend is beëindigd.
Toen ik werkte, was er vaak een probleem tussen Etterbeek en Watermaal wat de IC-treinen 25XX en de S8-treinen 39XX betreft (en tijdens de piekuren de S81 vanuit Schaarbeek). Wanneer de IC een paar minuutjes vertaging had, moest de S8 en/of de S81 enkele minuten voor een rode sein stoppen. Als je vanuit Watermaal naar Etterbeek kijkt, gebruikt de IC een buitenspoor (komende van de spoor die in Etterbeek het dichtst ligt bij VUB) terwijl de S8/S81 op een middenspoor rijdt. Dus is het beter dat deze treinen hun spoor blijven gebruiken na Watermaal naar Ottignies om een tijdrovende spoorverandering te vermijden.

Wat de IC24XX, zal ik de volgende dagen kijken. Het zou kunnen dat er een verschil bestaat tussen de in de morgen uit Tournai komende P's die verder naar Liège als IC24XX rijden (en omgekeerd s'avonds) enerzijds en de IC die tussen Brussel en Liège pendelen anderzijds.

vg

Pierre
Laatst gewijzigd door Dimi op 19 jun 2025, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 18 jun 2025, 20:05
trainlovertje schreef: 18 jun 2025, 17:13 Omdat die tweede niet rijdt in de schoolvakantieperiode? Staat er dan ook geen symbooltje bij? Of is men daar ook al van afgestapt?
Dit jaar rijdt er helemaal geen Mechelen — Halle in de zomervakantie tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen maar rijdt de doorgekoppelde S7 / S9 (Mechelen — Leuven via Brussel-Luxemburg) tijdens de zomervakantie op het stuk tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg.
Vraag me niet waarom want hierdoor is de laatste trein op L26 van/naar Mechelen wel stukken vroeger (vanuit Mechelen 20:35 ipv 22:06 en vanuit Brussel-Luxemburg 21:33 ipv 23:13)
De doorkoppeling is dan niet meer S7/S9, maar S5/S9. Vreemd alleszins. Nog vreemder is dat de S9 nu plots maar tot Leuven en niet meer tot Landen rijdt in de zomervakantie. Dat was de voorbije jaren niet het geval. Waarom dat allemaal weer zonder duidelijke communicatie moet gebeuren… Het maakt de frustratie bij reizigers des te groter. Alsof het bedrijf denkt dit stil te houden om kritiek te vermijden en toch geen mens het zal merken?
ovspotter_be

Ik vermoed dat die beperking te maken heeft met het feit dat er nu ook een tweede stoptrein tussen Leuven en Landen rijdt, en door deze beperking spaar je weer een omloop uit en kun je dus meer personeel vakantie geven.
koeleboe1

Bericht door koeleboe1 »

De S53 lijkt ook niet te rijden aankomende vakantieperiode. Daardoor ook geen enkele P-trein (vermomde S trein) tussen Gent-Oudenaarde. Vorige zomervakantie reed deze trein wel. Zal ook weer lekker druk worden in de spits... Vooral die van 16:2X en 17:2X uit Gent zijn al jaren druk gebruikt...

De IC30XX reeks maakt daarom een extra stop in Beervelde.
Plaats reactie