Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Tram44
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Tram44 »

Over de wijzigingen van 15 juni werd er zo goed als niet gecommuniceerd. Sinds de werken in Sint-Job is de NMBS op lijn 26 bovendien bezig met een soort improvisatieoefening waar op de duur niemand nog iets van snapt.

Op dit moment hebben we:
S4 Mechelen - Hofstade - Vilvoorde - Bordet - Merode - Etterbeek - Brussel-Luxemburg - Bockstael - Aalst: rijdt zoals gepland, wellicht tot wijziging van december 2026
S5 Mechelen - Weerde - Vilvoorde - Bordet - Brussel-Luxemburg - Etterbeek - Boondaal - Halle -Edingen: rijdt zoals gepland
S7 Vilvoorde - Bordet - Merode - Boondaal - Halle: zoals gepland
MAAR dus ook:
S5+S9: Mechelen - Weerde - Vilvoorde - Bordet - Merode - Etterbeek - Brussel-Luxemburg - Bordet - Diegem - Zaventem - Leuven - Landen
S19: Brussels-Airport - Bordet - Schuman - Brussel-Luxemburg - Etterbeek - Boondaal - Nijvel

Dat levert dus vanuit Mechelen en Vilvoorde twee S5's op met vanaf Meiser een totaal andere route. Voor Etterbeek maakt dat niet zoveel uit, maar voor Schuman of Luxemburg is de omweg via Merode tijdrovend.

Bovendien rijden er nu plots 3 treinen/uur tussen Vilvoorde en Merode (S4, S7 en S5+9), terwijl er nog steeds maar een uurdienst is tussen Vilvoorde en Schuman. Ook in Haren stoppen er nu plots weer 3 treinen/uur, maar ook hier zonder de minste communicatie daarover. Tussen Boondaal en Halle rijden er 2 treinen/uur op 8' of 10' van elkaar.

Begin juli krijgen we dan weer één week lang een S7 met het volgende bizarre stoppatroon:
Mechelen - Hofstade - Vilvoorde - Schaarbeek - Brussel-Luxemburg - Arcaden en dan alle stops tot Halle (zonder stop dus in Muizen, Eppegem, Schuman en Etterbeek!)

Hopelijk komt er na de zomer en in een volgende fase vanaf december eindelijk wat meer logica en continuïteit, want dit is niet de manier om een S-net uit te baten.
trainlovertje
Berichten: 2740
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 19 jun 2025, 08:14 Ik vermoed dat die beperking te maken heeft met het feit dat er nu ook een tweede stoptrein tussen Leuven en Landen rijdt, en door deze beperking spaar je weer een omloop uit en kun je dus meer personeel vakantie geven.
Vorige zomer (en daarbuiten) had men in stations Vertrijk, Ezemaal en Neerwinden de IC Landen - Leuven - Brussels Airport - Aalst - Gent en diezelfde S9. Nu enkel de korte pendel Landen - Leuven. Dat blijft een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 440
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

koeleboe1 schreef: 19 jun 2025, 09:19 De S53 lijkt ook niet te rijden aankomende vakantieperiode. Daardoor ook geen enkele P-trein (vermomde S trein) tussen Gent-Oudenaarde. Vorige zomervakantie reed deze trein wel. Zal ook weer lekker druk worden in de spits... Vooral die van 16:2X en 17:2X uit Gent zijn al jaren druk gebruikt...

De IC30XX reeks maakt daarom een extra stop in Beervelde.
Tof dat ze dat weer niet op voorhand even melden, de S53 is al jaren de eerste om afgeschaft te worden bij problemen. Totaal onbegrijpelijk dat men de spitsritten niet behoudt...
ovspotter_be
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

Tram44 schreef: 19 jun 2025, 09:42 Hopelijk komt er na de zomer en in een volgende fase vanaf december eindelijk wat meer logica en continuïteit, want dit is niet de manier om een S-net uit te baten.
Vanaf september is het voorzien om terug te keren naar de "normale" situatie met 2x/u S5 naar Edingen, S9 naar Nivelles, 1x per uur S7 en S4.
Vanaf december zou de S5 hoogstwaarschijnlijk doorrijden naar Geraardsbergen en Denderleeuw en zal de S7 twee keer per uur gaan rijden waarvan ééntje wordt doorgetrokken van Vilvoorde naar Mechelen via Hofstade ter vervanging van de huidige S4 die dan richting Ottignies zal rijden.

Waarom men voor deze twee weken deze oplossing heeft gekozen weet ik niet maar ik vermoed dat het feit dat men dan niet te veel met de werkuren en dienstinhouden van het personeel dient te spelen er wel iets mee te maken heeft.
Diensten en werkuren aanpassen gaat nu éénmaal makkelijker in december als alles verandert dan halverwege het jaar.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2096
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Er blijkt een soort van overzicht op de NMBS-website te staan:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-summer
ovspotter_be
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

En zelfs dat overzicht bevat fouten :oops: : de S9 rijdt niet tussen Landen en Leuven (op 2 weken in augustus na) en de uursdienst op de S5 duurt tot en met 29 augustus.
Tram44
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Tram44 »

De NMBS heeft voor deze zomer overigens in stilte nog een leuke verrassing bedacht voor de reizigers van de S5. De enige S5 die blijft rijden, blijkt die te zijn die sinds kort aan de S9 is gekoppeld en die vanuit Mechelen en Vilvoorde eerst de lus maakt via Etterbeek, met een reistijdverlenging van maar liefst 18' voor reizigers van en naar Schuman. Je bent zelfs nog 3' sneller als je in Bordet uitstapt en daar 16' wacht op een aansluiting. De reistijd van Mechelen naar Schuman loopt met deze "rechtstreeks" trein op tot 55', een wanprestatie waarvoor je terug moet tot lang voor de opening van de Josaphattunnel.

Alleen de S4, die in Mechelen amper 2' later vertrekt dan de S5, maar altijd in de eerste plaats als doel had om Hofstade enerzijds en Merode en Delta anderzijds te bedienen en dan technisch doorgekoppeld is aan een trein Etterbeek-Aalst, doet nog slechter: 66' van Mechelen naar Schuman, mede dankzij een koffiepauze van 10' in Brussel-Luxemburg.

De reizigers van de S5 uit Halle moeten deze zomer dan weer overstappen in Brussel-Luxemburg als ze verder willen dan dat station. Er is een 7' overstap op de S8 uit LLN. Dat dreigt vooral spannend te worden in de andere richting.
BVG1988
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door BVG1988 »

jpvdveer schreef: 18 jun 2025, 08:50 Afgelopen weekend is de viersporigheid tussen Watermaal en Bakenbos in dienst gekomen. Vanaf maandag zijn de drie extra S8 treinen per dag gaan rijden (non-stop tussen Ottignies en Hoeilaart); vanaf eind augustus rijden deze extra treinen de hele dag.

Op het eerste gezicht is sprake van een interessant spoorgebruik, als volgt:
  • IC-treinen 21XX en 24XX naar Aarlen/Luik: middensporen
  • IC-treinen 25XX Brussels Airport-Dinant: buitensporen
  • S8-treinen 39XX (ex-IR): middensporen (mogelijk omdat ze niet in Watermaal stoppen, waar geen middenperron aanwezig is. De middenperrons in Groenendaal en Bosvoorde, waarvan ik vroeger dacht dat ze alleen bij verstoringen gebruikt zouden worden, worden dus daadwerkelijk bediend.)
  • S8-treinen 65XX en nieuwe 63XX: buitensporen (enige optie vanwege perron in Watermaal)
De vertrekstaten zijn aangepast. Helaas tonen deze wel foutief de situatie vanaf augustus (waarbij de toegevoegde S8-treinen de hele dag zullen rijden) - zie foto uit Hoeilaart.


IMG_1248-min.JPG


Deze toegevoegde S8-treinen hebben overigens een zeer royale rijtijd - tussen Hoeilaart en Brussel Luxemburg 20 minuten i.p.v. de gebruikelijke 16. Deze treinen vertrekken om xx.40 uit Ottignies - enkele minuten voor de IC 21XX die om .44 vertrekt en die de nieuwe trein ter hoogte van Groenendaal inhaalt. Ik veronderstel dat er ergens verderop een rijpadconflict is waardoor ze niet eerder in Schaarbeek aan kunnen komen?

En nog een toevoeging die op dezelfde lijn betrekking heeft: het lijkt erop dat de nog resterende inzet van M4 in de IC 24XX sinds afgelopen weekend is beëindigd.
Ik ben gisterenavond naar Groenendaal geweest en de indeling van de 24XX en 25XX is variabel. Beide reeksen heb ik zien rijden op sporen 4, 3 en 1.
De indeling van de 39XX en 21XX op sporen 2 en 3 en de 65xx op sporen 1 en 4 kan ik wel bevestigen.
Het viel op dat er ook weinig aankondigingen waren van zowel de S8 als van de andere (doorrijdende) IC's.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ruben
Berichten: 359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Ruben »

Volgens dat overzicht rijden ook de IC-treinen Brussel-Zottegem-Kortrijk niet op weekdagen en ook de IC- treinen Brugge-Kortrijk niet in de weekends. Was dat eerdere zomers ook al zo? Dat geeft dan toch maar een magere bediening op die 2 lijnen. Er wordt precies van uitgegaan dat heel het land dan volledig stil ligt. Dat is nog iets anders dan enkele P-treinen schrappen.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 440
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Ruben schreef: 22 jun 2025, 20:55 Volgens dat overzicht rijden ook de IC-treinen Brussel-Zottegem-Kortrijk niet op weekdagen.
Dit was al zo, ze rijden niet allemaal, maar wel nog een paar in de spits als ik mij niet vergis.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5502
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door overweg13 »

Ruben schreef: 22 jun 2025, 20:55 Volgens dat overzicht rijden ook de IC-treinen Brussel-Zottegem-Kortrijk niet op weekdagen en ook de IC- treinen Brugge-Kortrijk niet in de weekends. Was dat eerdere zomers ook al zo? Dat geeft dan toch maar een magere bediening op die 2 lijnen. Er wordt precies van uitgegaan dat heel het land dan volledig stil ligt. Dat is nog iets anders dan enkele P-treinen schrappen.
Ik zou er je graag op antwoorden, maar sinds verleden jaar vinden de dames en heren het niet meer nodig om in juni een zomerversie van het spoorboekje (én de lijnfolders) te publiceren. Alle toeristische treinen verdwijnen op die manier voor altijd in de vergetelheid en wat erger is: je kunt ook nog moeilijk vooraf een overzicht krijgen van wat er in de zomer extra naar de kust rijdt. Weg is het zonnetje uit de tabellen dat de zomertreinen aangaf. En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de extra afschaffingen in de toeristische periode (het zwarte driehoekje) en zelfs de sluiting van lijn 34 tussen Guillemins en Liers die gedurende een flink deel van de zomervakantie van toepassing is, kun je alleen maar digitaal opzoeken en dan ontbreekt het overzicht.
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36
Berichten: 632
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TimJ36 »

Ruben schreef: 22 jun 2025, 20:55 Volgens dat overzicht rijden ook de IC-treinen Brussel-Zottegem-Kortrijk niet op weekdagen en ook de IC- treinen Brugge-Kortrijk niet in de weekends. Was dat eerdere zomers ook al zo? Dat geeft dan toch maar een magere bediening op die 2 lijnen. Er wordt precies van uitgegaan dat heel het land dan volledig stil ligt. Dat is nog iets anders dan enkele P-treinen schrappen.
Nee, dat is nog niet eerder gebeurd. Kortrijk - Brugge is een drukke provinciale as; er wordt al jaren druk gevoerd vanuit de provincie om de IC Kortrijk - Brugge in de weekends 1/u te rijden in plaats van 2/u, en dan krijg je dit? De pendelaar zijn trein wordt zomaar afgeschaft voor toeristentreinen naar de kust? Krijgen de gedupeerde reizigers compensatie voor het afschaffen van hun trein?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23082
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

Je hebt nog steeds 1 IC per uur tussen bruggen Kortrijk in het weekend in de maand juli. Waarom moet een reiziger hiervoor compensatie krijgen.
TimJ36
Berichten: 632
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TimJ36 »

De reiziger heeft betaald voor een maximale dienstregeling.

Volgens de algemene vervoersvoorwaarden van de NMBS:

7.1 Algemene verplichtingen van NMBS

2. Wegens dwingende exploitatieredenen kan NMBS tijdelijk een dienst geheel of gedeeltelijk schorsen.
NMBS maakt deze maatregelen zonder uitstel bekend in de betrokken stations, op de website en op de
mobiele NMBS-app en, in voorkomend geval, via de media.


Het 'inleggen van toeristentreinen' kan moeilijk als 'dwingende exploitatiereden' worden aangenomen?
Klassiekje
Berichten: 717
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Klassiekje »

trainfan03 schreef: 22 jun 2025, 21:23
Ruben schreef: 22 jun 2025, 20:55 Volgens dat overzicht rijden ook de IC-treinen Brussel-Zottegem-Kortrijk niet op weekdagen.
Dit was al zo, ze rijden niet allemaal, maar wel nog een paar in de spits als ik mij niet vergis.
Die IC's zijn dan ook voor het grootste deel doorgetrokken P-treinen.
Plaats reactie