werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Iedereen die lijn 25 en 27 kent kent ook lijn 27B omdat het een afwijkingsreisweg is, dat is een gepubliceerde alternatieve reisweg die ze ons mogen laten volgen zonder ons in te lichten als we daarmee het eindstation kunnen bereiken, en dat hoort bij de lijnkennis van de originele lijn. Dus kennis is het probleem niet. Het zal vermoedelijk eerder liggen aan de beschikbare rijpaden en de mogelijkheden in Kontich en Vilvoorde om treinen op lijn 27B te krijgen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
In Kontich zie ik inderdaad geen enkele mogelijk in de rijpaden om daar nog te wisselen van lijn.
Laten we niet vergeten dat er, ondanks de werken, nog steeds heel wat passeert in Kontich: HST 91xx en 93xx, EC 95xx en 92xx, IC 45xx, 31xx en 26xx
Daar op aftakken buiten een groot station kan eigenlijk alleen met een ongelijkvloerse kruising en die is er niet in Kontich.
In dit opzicht komt het natuurlijk wel slecht uit dat Eurostar net dan de frequentie op Londen-Amsterdam weer verhoogt, anders had er misschien wel iets gekund.
Laten we niet vergeten dat er, ondanks de werken, nog steeds heel wat passeert in Kontich: HST 91xx en 93xx, EC 95xx en 92xx, IC 45xx, 31xx en 26xx
Daar op aftakken buiten een groot station kan eigenlijk alleen met een ongelijkvloerse kruising en die is er niet in Kontich.
In dit opzicht komt het natuurlijk wel slecht uit dat Eurostar net dan de frequentie op Londen-Amsterdam weer verhoogt, anders had er misschien wel iets gekund.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Het is net de bedoeling dat ze er net voor rijden, zo kunnen ze in Mechelen dezelfde kruising doen. Een grotere spreiding vraagt meer capaciteit en die is er niet tijdens de zomer.ostbahnhof schreef: ↑09 jun 2025, 08:23Hopelijk wijzigt men de dienstregeling nog want momenteel staan ze net voor de IC45xx ( zo‘n 2 minuten)ovspotter_be schreef: ↑08 jun 2025, 16:55 Ik heb de zogenoemde extra treinen gevonden.
Richting Brussel:
- P 7204: Antwerpen-Centraal (05:52) — Brussel-Noord (06:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1777 naar Nivelles;
- P 7205: Antwerpen-Centraal (06:52) — Brussel-Noord (07:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1778 naar Nivelles;
Onderweg stoppen deze P-treinen enkel in Antwerpen-Berchem, Mechelen en Vilvoorde.
- P 7206: Antwerpen-Centraal (07:52) — Brussel-Noord (08:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1779 naar Nivelles.
Echt makkelijk vindt je deze treinen echter niet in de routeplanner want de IC rijdt er vlak voor of achter en de meeste rijden volgens de routeplanner ook niet naar Brussel (P 7204 gaat bvb. tot Vilvoorde volgens de routeplanner, P 7206 tot Schaarbeek, ...).
Daarnaast is mij ook opgevallen dat IC 2005 een planmatige halte te Buda zou krijgen tijdens deze werkzaamheden.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
De Vierendeelbrug van L25 is in veel slechtere staat dan de bruggen ernaast van L53 en L27. De brug van L25 heeft de tweede wereldoorlog meegemaakt en is nadien opgelapt. Bij deze brug dienen er effectief structurele elementen vervangen te worden wat deze zomer zal gebeuren.
De reeds gerenoveerde bruggen van L53 en L27 dateren van na de oorlog en waren in veel betere staat.
-
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Wordt er ook al iets gedaan aan de brug kant Nekkerspoel of is dat voor nog eens later?
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
De brug van L25 over L53 wordt inderdaad later gerenoveerd. Deze brug zou wel in betere staat zijn dan deze over de vaart.
Het feit dat deze brug vrij laag over L53 en L53A ligt, maakt de renovatie ervan op dat vlak complexer.
Het feit dat deze brug vrij laag over L53 en L53A ligt, maakt de renovatie ervan op dat vlak complexer.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Dat was het dus, bedankt voor het antwoord !Elgar schreef: ↑12 jun 2025, 17:00De Vierendeelbrug van L25 is in veel slechtere staat dan de bruggen ernaast van L53 en L27. De brug van L25 heeft de tweede wereldoorlog meegemaakt en is nadien opgelapt. Bij deze brug dienen er effectief structurele elementen vervangen te worden wat deze zomer zal gebeuren.
De reeds gerenoveerde bruggen van L53 en L27 dateren van na de oorlog en waren in veel betere staat.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Welke werken zijn er in de jaren 1956-1958 in Mechelen gebeurd? Er was toen twee jaar lang geen treinverkeer tussen Muizen en Mechelen; de treinen uit Leuven reden naar Nekkerspoel. Had dat ook iets met die brug te maken?
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Ik heb het antwoord zelf al gevonden, het staat op de site van Train World: https://www.trainworld.be/src/Frontend/ ... _V2(1).pdf
In de jaren 1956-1958 werden het oude stationsgebouw en de oude overkapping in Mechelen afgebroken. De sporen werden opgehoogd, er kwamen nieuwe overbruggingen over de Leuvense Vaart (enkel voor de lijnen 27 en 53, denk ik dan?), en ik neem aan dat toen ook de overbruggingen over de Dijle verhoogd en vernieuwd werden.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Ja, klopt voorheen lag er één ophaalbrug over de vaart voor L27 en L53. Ook de overbrugging van de Leuvensesteenweg (L27, L53 en L53A) werd toen vernieuwd.
De bruggen over de Dijle dateren al van rond 1900 en die van L25 werd al in de jaren 30 aangepast aan het verhoogde tracé door er eigenlijk een tweede brug op te bouwen.
De bruggen over de Dijle dateren al van rond 1900 en die van L25 werd al in de jaren 30 aangepast aan het verhoogde tracé door er eigenlijk een tweede brug op te bouwen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Tim is niet de enige ICNG hater, ook treintrambus en veel treinreizigers tussen Antwerpen en Brussel vallen daaronder. Het resultaat van de voorrang die verleend wordt aan de zakenreizigers (of snelle toeristen) boven de binnenlandse reizigers.
Bedankt voor de toelichting van de eigenlijke problemen, want van de NMBS zelf is er helaas geen dergelijke open communicatie te verwachten.Shrek schreef: ↑09 jun 2025, 15:48 In Kontich zie ik inderdaad geen enkele mogelijk in de rijpaden om daar nog te wisselen van lijn.
Laten we niet vergeten dat er, ondanks de werken, nog steeds heel wat passeert in Kontich: HST 91xx en 93xx, EC 95xx en 92xx, IC 45xx, 31xx en 26xx
Daar op aftakken buiten een groot station kan eigenlijk alleen met een ongelijkvloerse kruising en die is er niet in Kontich.
In dit opzicht komt het natuurlijk wel slecht uit dat Eurostar net dan de frequentie op Londen-Amsterdam weer verhoogt, anders had er misschien wel iets gekund.
Uw punt over de verhoging van de frequentie van de Eurostar illustreert mijn punt van hierboven: weer wordt voorrang gegeven aan het rijpad van een internationale trein boven een oplossing voor binnenlands verkeer.
Ik roep de NMBS en Infrabel op om te overwegen wat ze zullen doen in de volgende dienstregelingen, de buitenlandse reiziger mag dan lucratief zijn om ticketten te verkopen, de grote dotatie van NMBS en Infrabel is er in de eerste plaats om binnenlands verkeer mogelijk te maken en het gaat hier niet over een tweederangslijn. Het mag niet de de regel zijn om binnenlands verkeer te blijven afbouwen om steeds meer commerciële treindiensten naar het buitenland mogelijk te maken.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Het is niet Infrabel noch NMBS die kiest om buitenlandse diensten boven de binnenlandse te verkiezen. Dat is de wetgeving, die zegt dat de meest lucratieve route voorrang krijgt. (vanuit het oogpunt van Infrabel ivm rijpaden die ze aanrekenen)
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Sorry, dit is zoals politici die wijzen naar Europa als het gaat over wetten die zij willen en gestemd hebben, maar die zogezegd "moeten van Europa".
Noch NMBS, noch Infrabel heeft hierover geklaagd, integendeel, zij hebben het tot het laatste moment stil gehouden. Als het tegen hun goesting was "maar het moet van Europa/de wetgeving/..." dan had de NMBS tot in het parlement aan de alarmbel moeten trekken en overal hun stem laten horen.
Het is totaal ongeloofwaardig om dit op "het moet van de wet" te schuiven, het gebeurt hier omdat de NMBS en/of Infrabel het zo wil en niet om een andere reden. Ik vraag me trouwens af of "de meest lucratieve" wel duidelijk gedefinieerd is en hoe dat dan wel berekend zou worden.
En kom vooral niet af met dat argument als je de volgende trein op Antwerpen-Brussel wil afschaffen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Infrabel heeft de wet zeer duidelijk uitgelegd aan de politiekers over hoe dit werkt. De link naar deze gehoorzitting staat hier ergens wel nog op het forum. Inclusief een schreeuw naar de politiek dat zij degene zijn die de wet moeten aanpassen, niet Infrabel.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Dat wist ik niet en dat is goed, maar dat moet ook tot bij het publiek geraken, zodat die weten welke houding de betrokken politici aannemen. Of zodat het publiek tenminste al weet dat er een probleem is en dat niet alleen op basis van reizigersorganisaties maar ook op basis van de expertise van Infrabel.
Treintrambus heeft lawaai gemaakt en heeft het nieuws gehaald. OK dat Infrabel dan wel iets gedaan heeft, maar veel is er daarover kennelijk niet naar buiten gekomen. De NMBS heeft gezwegen bijna tot het moment dat de ICNG werd ingevoerd en heeft Treintrambus niet gesteund.