Ice verbinding Brussel Duitsland

K V B

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door K V B »

TKR schreef: 17 jun 2025, 12:23 In de huidige dienstregeling zou deze ICE dus enkele minuten na IC08 (Antwerpen - Luchthaven - Leuven) vertrekken, om vervolgens vlak achter de Thalys naar Duitsland te rijden?
Het document op Regul vermeld "met cabotage in België". het logische zou dus zijn om die trein gewoon een dienst van de IC08 te laten overnemen.
desirootje

Bericht door desirootje »

K V B schreef: 22 jun 2025, 10:52
TKR schreef: 17 jun 2025, 12:23 In de huidige dienstregeling zou deze ICE dus enkele minuten na IC08 (Antwerpen - Luchthaven - Leuven) vertrekken, om vervolgens vlak achter de Thalys naar Duitsland te rijden?
Het document op Regul vermeld "met cabotage in België". het logische zou dus zijn om die trein gewoon een dienst van de IC08 te laten overnemen.
Als dit een ICE is, dan is deze trein niet bruikbaar met een gewoon ticket en onafhankelijk van hoe het ticketsysteem werkt, zal Mechelen sws 1 van zijn treinen naar de luchthaven verliezen. Als er plek is moeten ze beide blijven rijden.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Ik had ergens gelezen dat deze ICE tussen Antwerpen en L25N rijpaden gebruikt die oorspronkelijk voor Eurostar zijn bedoeld maar waar Eurostar momenteel geen gebruik van maakt.
Als ik de dienstregeling op regul.be bekijk zie ik ook niet met welke trein tussen Antwerpen en de luchthaven deze ICE mogelijks in conflict zou zijn.
K V B

Bericht door K V B »

desirootje schreef: 22 jun 2025, 11:16
Als dit een ICE is, dan is deze trein niet bruikbaar met een gewoon ticket en onafhankelijk van hoe het ticketsysteem werkt, zal Mechelen sws 1 van zijn treinen naar de luchthaven verliezen. Als er plek is moeten ze beide blijven rijden.
Het feit dat het een ICE is hoeft niet automatisch te betekenen dat binnenlandse tickets niet geldig zijn. Dat is gewoon een kwestie van willen. Dan kan die trein gewoon in het rijdpad van een binnelandse trein rijden, en hoeft er geen enkel station een trein te verliezen. Als dit mogelijk is in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië enz. dan moet dat in België toch ook kunnen?
TKR

Bericht door TKR »

Het document spreekt van cabbotage, dat wil zeggen dat er tussen binnenlandse stations tickets verkocht mogen worden; Dat kan nog altijd 3 dingen betekenen:

-een regulier ticket is geldig (zoals TGV's en ICE's in Zwitserland)
-een regulier ticket is geldig, mits toeslag (zoals de ICE in Nederland)
-Men verkoopt gewoon dure ICE tickets tussen de stations

Nu denk ik niet dat je die dure ICE tickets verkocht kan krijgen als de trein slechts enkele minuten sneller gaat dan een gewone IC.
K V B

Bericht door K V B »

TKR schreef: 22 jun 2025, 16:59 Het document spreekt van cabbotage, dat wil zeggen dat er tussen binnenlandse stations tickets verkocht mogen worden; Dat kan nog altijd 3 dingen betekenen:

-een regulier ticket is geldig (zoals TGV's en ICE's in Zwitserland)
-een regulier ticket is geldig, mits toeslag (zoals de ICE in Nederland)
-Men verkoopt gewoon dure ICE tickets tussen de stations

Nu denk ik niet dat je die dure ICE tickets verkocht kan krijgen als de trein slechts enkele minuten sneller gaat dan een gewone IC.
Vroeger waren binnenlandse treinkaartjes gewoon geldig op internationale treinen. Op woensdag was mijn trein terug van school (in Brussel) de nachttrein uit Moskou...
dentheo

Bericht door dentheo »

K V B schreef: 22 jun 2025, 21:02
Vroeger waren binnenlandse treinkaartjes gewoon geldig op internationale treinen. Op woensdag was mijn trein terug van school (in Brussel) de nachttrein uit Moskou...
Klopt, maar er waren ook reizigers die niet op de Benelux mochten met bepaalde abonnementen...
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B

Bericht door K V B »

dentheo schreef: 22 jun 2025, 21:22
K V B schreef: 22 jun 2025, 21:02
Klopt, maar er waren ook reizigers die niet op de Benelux mochten met bepaalde abonnementen...
In mijn spoorboekje van 83 staat er bij de benelux "ook toegankelijk voor houders van een sociaal abonnement".
dentheo

Bericht door dentheo »

Dat stond er volgens mij, omdat het ooit anders was ik meen jaren zestig.
Theo
Groeten vanop de Heide
Floris Cappelle

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Ik deel die denkpiste, maar dan zouden de ICE's misschien ook in Mechelen moeten stoppen en,
zijn die treinen toegankelijk met een binnenlands ticket.
Mechelen behoud zijn frequentie aan treinen naar Brussels Airport-Zaventem, Antwerpen en Leuven, en krijgt er nieuwe bestemmingen bij.
Op die manier heb je ook geen extra rijpaden nodig tussen Antwerpen en Mechelen, die nu al overbevraagd is...
Nadeel is wel dat je dan een IR achtige HST krijgt...

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
desirootje

Bericht door desirootje »

Lopen we niet te hard van stapel, dit zijn 2 treinen. Mocht het een uur of halfuur dienst zijn zou ik volgen maar op 1 specifiek uur de IC Hasselt-Leuven-BRU-Antwerpen inkorten tot Hasselt-Leuven voor een ICE die er bij past zonder die trein weg te halen. Daarnaast moet men ook denken hoe die volgende rit Antwerpen-Hasselt gereden gaat worden zonder dat het materieel van de vorige rit daar staat.
Plaats reactie