Zie dit onderzoek van de European Cyclist’s Federation (ECF). NMBS en SBB krijgen 88 punten (op 100), MAV volgt met 82. NS krijgt er 73.
https://ecf.com/media/ecf%20at%20velo-c ... Report.pdf
NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
Re: NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
Dat klopt niet, want de Fietsersbond is kritisch daartegenover. Omdat niet alle treinen toegankelijk zijn voor fietsers en rolstoelgebruikers. Alsook de meeste stations zelf.jpvdveer schreef: ↑13 jun 2025, 10:45 Zie dit onderzoek van de European Cyclist’s Federation (ECF). NMBS en SBB krijgen 88 punten (op 100), MAV volgt met 82. NS krijgt er 73.
https://ecf.com/media/ecf%20at%20velo-c ... Report.pdf
Re: NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
Rolstoelgebruikers zijn een andere discussie- daar gaat dit onderzoek niet over.
Uiteraard valt er op dit soort onderzoeken altijd het nodige af te dingen. Maar het is uitgevoerd door de Europese Fietsersbond. Dat die positief zijn, ook al is er altijd ruimte voor verbetering, mag zeker ook wel eens worden gezegd.
Uiteraard valt er op dit soort onderzoeken altijd het nodige af te dingen. Maar het is uitgevoerd door de Europese Fietsersbond. Dat die positief zijn, ook al is er altijd ruimte voor verbetering, mag zeker ook wel eens worden gezegd.
Re: NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
Dat zegt wellicht meer over het gebrek aan voorzieningen elders. In Zweden kan je zelfs geen fiets meenemen in langeafstandstreinen...Harshan schreef: ↑14 jun 2025, 13:00Dat klopt niet, want de Fietsersbond is kritisch daartegenover. Omdat niet alle treinen toegankelijk zijn voor fietsers en rolstoelgebruikers. Alsook de meeste stations zelf.jpvdveer schreef: ↑13 jun 2025, 10:45 Zie dit onderzoek van de European Cyclist’s Federation (ECF). NMBS en SBB krijgen 88 punten (op 100), MAV volgt met 82. NS krijgt er 73.
https://ecf.com/media/ecf%20at%20velo-c ... Report.pdf
Re: NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
Ik geloof het wel hoor. De laatste 15 jaar is het er voor de fietsers in Belgische treinen enorm op verbeterd. Ik zeg niet dat we er al zijn, maar zowel de treinen als de stations en de informatievoorziening (aanduidingen op de trein + app) zijn bij ons goed geregeld. Zeker in vergelijking met het buitenland.
Re: NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
Puur op basis van het materieel dat plaatsen heeft voor fietesen doen we het zeker niet slecht. Al ons materiaal heeft fietsplaatsen, enkel M4 en MR96 hebben hulp van een treinbegeleider nodig. M6 kan zonder hulp maar kan makelijker met hulp. De treinen waar de i6 inzitten zonder fietsplaatsen hebben i10'en met fietsplaatsen aanwezig en andersom. En de i11 zijn volop bezig met het verbouwen van BUH rijtuigen naar BVUH rijtuigen. Op dat vlak doen we het dus zeker niet slecht!
Re: NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
Inderdaad. Behalve de M5, is er nog materieel dat geen fietsafdeling heeft? Ik denk het niet...
-
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
Ik zou durven zeggen sprinters (MR86), vroeger had je aan één uiteinde een afdeling voor de fietsen maar nu men daar een kast heeft gebouwd voor de nieuwe ETCS-installaties is er daar niet meer voldoende ruimte om deftig een fiets te plaatsen.
Re: NMBS, samen met SBB, het meest fietsvriendelijke spoorbedrijf van Europa
M5 heeft ook plaats voor fietsen, het is niet handig maar wel plaats voor.