Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
Klassiekje
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Klassiekje »

Alstom kan evengoed zeggen: "Bedankt voor het contract, maar we gaan de trein toch in Polen bouwen."
TimJ36
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe MR30

Bericht door TimJ36 »

Brugse gemeenteraad unaniem over controversieel NMBS-order: “Laat dit niet passeren” (Nieuwsblad, 1 juli 2025)

NMBS stelde de definitieve toewijzing vorige week nog uit na politieke druk. Met de motie, goedgekeurd door alle raadsleden, wil de Brugse gemeenteraad de druk hoog houden. Al riep schepen en Kamerlid Franky Demon (CD&V) de gemeenteraad op om het daar niet bij te laten. “Spreek uw achterban aan. Neem de telefoon en roep de bestuurders (van NMBS, red.) op om dit niet te laten passeren. Speel op die tewerkstelling en laat ze herbeginnen.”
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe MR30

Bericht door TKR »

Wat een zielig gedoe is dat nu eigenlijk. Als NMBS zegt dat CAF het beste voorstel heeft gedaan dient daar naar geluisterd te worden. Het is NMBS die nog enkele decennia met de treinen gaat rijden, niet de gemeenteraad van Brugge.

De Europese wetgeving (voor de publieke sector moet het goedkoopste contract die aan de voorwaarden voldoet winnen) dat hier misbruikt word om het contract alsnog aan Alstom te geven bestaat net om er voor te zorgen dat elk land niét enkel binnenlands gaat kopen. De wereld op z'n kop. :roll:
jknockaert
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nieuwe MR30

Bericht door jknockaert »

TimJ36 schreef: 02 jul 2025, 13:21Wijze beslissing. De regering kan het niet permitteren om meer dan 600 banen op de helling te zetten. De gevolgen zouden niet te overzien zijn. De tewerkstelling in de Belgische toeleveringsbedrijven zou daarbij getroffen worden.
Bij de aanbesteding van de M6-rijtuigen werd verkondigd dat de Waalse BN-afdeling (in Manage) enkel kon openblijven als Bombardier dit order kreeg. Bombardier kreeg het order — en een jaar later ging Manage toch gewoon dicht. Ook toen met de vakbonden in de rol van nuttige idioot. Er lijkt geen enkel verband tussen wie de order krijgt en garanties op binnenlandse tewerkstelling. Toen niet en nu ook niet.
Tijgernoot
Berichten: 334
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Tijgernoot »

De productielijnen van Alstom enigszins kennende zal Brugge, als het al tot een eventuele toewijzing van de MR30 order aan Alstom komt, vooral een assemblageplek worden van alle productonderdelen die uit de productielocaties in Chorzów of Crespin komen. Alstom noemt de fabriek op de website dan ook een assemblagelocatie, niet een design- en productielocatie zoals Crespin. Daarmee is het verval van Alstom Brugge al heel lang geleden ingezet.
Eimai
Berichten: 861
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Eimai »

De NMBS-directie heeft gelijk als ze zeggen dat lokale werkgelegenheid geen issue is om de aanbesteding aan iemand te gunnen. 't is dat heel de raad van bestuur politici zijn natuurlijk die daar wel gevoelig aan zijn.

Ik vrees er wel voor dat heel de aanbesteding vanaf nul opnieuw gaat moeten gebeuren, wat voor jaren uitstel gaat zorgen (en gaat die fabriek in Brugge nog die jaren kunnen overbruggen om te beginnen?). En aangezien die treinen de laatste zonder airco zouden moeten vervangen en deze week gebleken is dat die echt wel geen overbodige luxe gaan zijn... voor het comfort van de reizigers is het geen goed nieuws.
desirootje
Berichten: 961
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe MR30

Bericht door desirootje »

Wedden dat over 5 jaar mensen hier en in de kranten gaan klagen over een te trage levering en treintekorten door het op kant zetten van de 1e breaks en duikbrillen, doordat dit hele proces moest uitgesteld worden. Dat laatste zullen ze natuurlijk niet vermelden, of men zegt dat NMBS maar transparanter moest zijn ipv te sjoemelen achter gesloten deuren, alsof dat echt gebeurd is.
pietje
Berichten: 759
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MR30

Bericht door pietje »

Eimai schreef: 02 jul 2025, 17:56 De NMBS-directie heeft gelijk als ze zeggen dat lokale werkgelegenheid geen issue is om de aanbesteding aan iemand te gunnen. 't is dat heel de raad van bestuur politici zijn natuurlijk die daar wel gevoelig aan zijn.

Ik vrees er wel voor dat heel de aanbesteding vanaf nul opnieuw gaat moeten gebeuren, wat voor jaren uitstel gaat zorgen (en gaat die fabriek in Brugge nog die jaren kunnen overbruggen om te beginnen?). En aangezien die treinen de laatste zonder airco zouden moeten vervangen en deze week gebleken is dat die echt wel geen overbodige luxe gaan zijn... voor het comfort van de reizigers is het geen goed nieuws.
Erger nog zelfs: als de bestelling gewoon doorgegaan was, had het nog kunnen zijn dat de fabriek van Brugge in onderaanneming wat assamblage, retrofits of onderhoud had kunnen doen, maar als de bestelling met jaren vertraagt, is er gedurende die jaren voor niemand werk.
Teach2
Berichten: 419
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Teach2 »

TKR schreef: 02 jul 2025, 15:43 Wat een zielig gedoe is dat nu eigenlijk. Als NMBS zegt dat CAF het beste voorstel heeft gedaan dient daar naar geluisterd te worden. Het is NMBS die nog enkele decennia met de treinen gaat rijden, niet de gemeenteraad van Brugge.

De Europese wetgeving (voor de publieke sector moet het goedkoopste contract die aan de voorwaarden voldoet winnen) dat hier misbruikt word om het contract alsnog aan Alstom te geven bestaat net om er voor te zorgen dat elk land niét enkel binnenlands gaat kopen. De wereld op z'n kop. :roll:
Er staat nergens in de Europese wetgeving dat de goedkoopste moet winnen. Enkel dat de beste offerte moet winnen, afgaand op een aantal op voorhand duidelijk gecommuniceerde en objectief meetbare criteria. Prijs is er daar eentje van, maar ook andere criteria worden in rekening gebracht. Trouwens, Alstom was goedkoper dan CAF.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Shrek »

*droommodus aan*
Wat als ze het nu op een akkoordje gooien: CAF mag de MS30 bouwen en Alstom krijgt een nabestelling van een stuk of 100 M7. Iedereen tevreden en de NMBS heeft extra treinen om sneller de oudjes te vervangen :mrgreen:
Tijgernoot
Berichten: 334
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Tijgernoot »

CAF heeft gereageerd op de weerstand tegen de order: https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 15059.html

Deze opmerking is wel pijnlijk:
CAF's Benelux-directeur Koen De Clercq wijst er fijntjes op dat zelfs Alstom nergens beloofd heeft om de MR30-treinstellen ook effectief in België te bouwen.
pietje
Berichten: 759
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe MR30

Bericht door pietje »

Tijgernoot schreef: 09 jul 2025, 08:55 CAF heeft gereageerd op de weerstand tegen de order: https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 15059.html

Deze opmerking is wel pijnlijk:
CAF's Benelux-directeur Koen De Clercq wijst er fijntjes op dat zelfs Alstom nergens beloofd heeft om de MR30-treinstellen ook effectief in België te bouwen.
Uiteraard niet.
Het is zelfs zomaar mogelijk dat intern al de beslissing is genomen om Brugge te sluiten, maar dat men wacht met de aankondiging tot het contract definitief binnen is.
Waarmee ik niet zeg dat dat het geval is, maar als Alstom dit zou doen, kan niemand er iets tegen beginnen.
kristofvt
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Nieuwe MR30

Bericht door kristofvt »

Shrek schreef: 09 jul 2025, 01:45 *droommodus aan*
Wat als ze het nu op een akkoordje gooien: CAF mag de MS30 bouwen en Alstom krijgt een nabestelling van een stuk of 100 M7. Iedereen tevreden en de NMBS heeft extra treinen om sneller de oudjes te vervangen :mrgreen:
Weet niet of ze er in Brugge heel tevreden mee zullen zijn enkel werkzekerheid voor een extra jaar terwijl de MR30 voor 10 jaar extra werk kan bieden.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe MR30

Bericht door trainfan03 »

Ik wilde even de aandacht vestigen op de Spaanse treinenbouwer CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles), die de laatste tijd nogal wat kopzorgen veroorzaakt bij vervoersmaatschappijen wereldwijd, inclusief bij ons in België. Ondanks hun lange geschiedenis en brede aanbod van rollend materieel tot componenten, lijken er structurele en terugkerende problemen te zijn met hun producten.

De Belgische ervaring: Kusttram en Brusselse metro

* De Kusttram (Urbos 100 'Zeelijners'): Sinds de introductie in 2021 zijn er klachten over een indringend, piepend geluid, vooral in Oostende. Dit 'booggeluid' is erger bij droog weer en De Lijn probeert het te verminderen met smering.De Lijn erkent het probleem en zoekt naar oplossingen. In Utrecht worden dezelfde problemen aangepakt. Hoewel de Urbos 100 anders is dan de Urbos 3, is scheurvorming bij de Urbos-familie wereldwijd een bekend probleem. Wikipedia

* De Brusselse metro (M7): Sinds juli 2021 kampen de nieuwe M7-metrostellen met abnormaal snel slijtende en ovaal wordende wielen. De MIVB heeft een “fabricagefout” vastgesteld. Dit leidt tot aanzienlijke geluids- en trillingshinder voor omwonenden.Artikel Bruzz. Artikel RailTech. De MIVB slijpt de wielen nu versneld bij en ging zelfs nieuwe wielen moeten bestellen, omdat de huidige oplossing niet duurzaam is. Artikel Bruzz over vervanging wielen. Artikel Bruzz over snelheidsbeperking. Ze kunnen de treinstellen niet zomaar uit dienst nemen door een gebrek aan reservetreinen.

Een wereldwijd patroon van problemen

De problemen zijn niet beperkt tot België:
* Urbos 3 Trams (Wereldwijd): In steden als Sydney, West Midlands (VK), Besançon (Frankrijk) en Belgrado (Servië) zijn wijdverspreide scheuren ontdekt in de draaistellen van de Urbos 3-trams. Dit heeft geleid tot langdurige buitendienststellingen en reparaties. Artikel Metro Birmingham.

* Treinstellen: Ook CAF-treinstellen hebben problemen. In het VK waren er lasfouten en losgeraakte demperbeugels bij Northern Rail en scheuren in de carrosserie bij Transpennine Express. Artikel Railway Gazette. Artikel NorthernRailWay. Artikel RailTech. In Noorwegen moest de hele vloot van CAF Oaris-treinen na 19 dagen al uit dienst vanwege chassis-scheuren. Artikel RailTech. In Duitsland waren er jarenlange vertragingen met de Schönbuchbahn door te krachtige remmen en bedradingsproblemen. Forum Reddit. Artikel Urban Transport Magazine.

Wielassen: de kern van het probleem?

CAF produceert zelf wielassen en claimt volledige traceerbaarheid. PDF van CAF over hun wielassen. Nog een PDF van CAF. Echter, de problemen met de Brusselse metro wielen wijzen direct op fabricagefouten in deze cruciale componenten. Defecte wielassen kunnen leiden tot ontsporingen, zoals we recentelijk in andere landen hebben gezien. Artikel over Zweedse ontsporingbron

Financiële en Juridische Gevolgen

Al deze defecten leiden tot enorme extra kosten voor de vervoersmaatschappijen en reputatieschade voor CAF. Er zijn compensatiebetalingen gedaan en orders worden zelfs tegengehouden of heroverwogen, zoals een recente tramorder van De Lijn in Antwerpen die plots 1,5 keer duurder en twee jaar vertraagd was. Artikel over vertraging bestelling CAF Australië. Artikel over 'on hold' zetten van CAF-contract Antwerpen.

Het lijkt erop dat CAF een fundamentele uitdaging heeft met de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun rollend materieel, wat grote gevolgen heeft voor het openbaar vervoer en de reizigers.

En dat voor een bedrijf dat "beter" op kwaliteit scoorde :)
Plaats reactie