Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
Nachttreinen
-
- Berichten: 4027
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nachttreinen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nachttreinen
tgoh, ik dacht eerder dat de nieuwe NightJet gewoon niet zo goed gebleken was. De capsules laten te wensen over, zeer weinig couchettes.
Afwachten tot er meer concurrentie op de markt komt is toch een slechte zet? Ze hebben de kans eerst te zijn, met een ruime voorsprong. Het zal wel nog even duren voor Nox echt op de markt komt. Afwachten om de concurrentie ruimte te geven zullen ze wel niet doen.
Afwachten tot er meer concurrentie op de markt komt is toch een slechte zet? Ze hebben de kans eerst te zijn, met een ruime voorsprong. Het zal wel nog even duren voor Nox echt op de markt komt. Afwachten om de concurrentie ruimte te geven zullen ze wel niet doen.
Re: Nachttreinen
Nox is een project van de oprichter van het YouTube-kanaal Simply Railway en een oud-medewerker van Flixtrain. Een concept voor 'hotelkamers op wielen' door heel Europa.jan_olieslagers schreef: ↑10 jul 2025, 22:34Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
https://noxmobility.com/
Maar eerst maar eens zien welke temperatuur de soep nog heeft aleer ze geserveerd wordt. We hebben al vaker ambitieuze nachttreinprojecten gezien die uiteindelijk nergens heen gingen.
Re: Nachttreinen
Nox is een potientiële nieuwe speler op de slaaptrein markt, gebaseerd in Frankrijk, maar heeft plannen over heel Europa. Misschien ken je één van de twee oprichters van het Youtube kanaal 'Simply Railway'.jan_olieslagers schreef: ↑10 jul 2025, 22:34Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
Persoonlijk vind ik het een zeer gewaagde zet, gezien hoe moeilijk European Sleeper het heeft, om direct zo groots te gaan denken en werken.
https://noxmobility.com/
-
- Berichten: 2754
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Ik denk niet dat ÖBB de bedoeling heeft om in concurrentie te gaan met andere spelers om zelf een zo groot mogelijk aandeel te hebben. Zoals gezegd is en blijft Nightjet een verliespost voor de ÖBB en dat wordt er niet beter op wanneer er concurrenten bijkomen, want zo groot is de vraag naar nachttreinen helemaal niet (kijk naar de Nightjet Brussel - Berlijn). De verbindingen van en naar Oostenrijk zijn prioriteit en daar hebben ze al een ruim aanbod. Die andere stellen met bijpassende uitbreidingen zou waarschijnlijk dienen om een bepaald aanbod te creëren dat nu mogelijks aangeboden zal worden door andere spelers.TKR schreef: ↑10 jul 2025, 22:39 tgoh, ik dacht eerder dat de nieuwe NightJet gewoon niet zo goed gebleken was. De capsules laten te wensen over, zeer weinig couchettes.
Afwachten tot er meer concurrentie op de markt komt is toch een slechte zet? Ze hebben de kans eerst te zijn, met een ruime voorsprong. Het zal wel nog even duren voor Nox echt op de markt komt. Afwachten om de concurrentie ruimte te geven zullen ze wel niet doen.
En inderdaad, ik denk dat er té veel capsules zijn die weinig gezellig zijn. Als je eens wil rechtstaan, sta je met z'n allen in de gang. Zeer ongezellig, want je staat voortdurend in de weg van anderen. Dat concept zal ongetwijfeld nog bijgeschaafd worden.
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Nachttreinen
Autotreinen: nu er meer en meer met elektrische auto‘s wordt gereden is het interessant om na te gaan of autotreinen terug van nut kunnen zijn. (vanwege het meermaals moeten opladen van de batterijen)
Re: Nachttreinen
De laatste keer dat ÖBB daar iets over zei, was dat, dat ze geen winst maar ook geen verlies maakten met de nachttreinen. Heb je recente cijfers?trainlovertje schreef: ↑10 jul 2025, 22:54 Zoals gezegd is en blijft Nightjet een verliespost voor de ÖBB [...]
-
- Berichten: 2754
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Een 2 à 3 jaar geleden verklaarde CEO Andreas Matthä dat nog. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat op die tijd dusdanig veranderd zou zijn.rvdborgt schreef: ↑10 jul 2025, 23:37De laatste keer dat ÖBB daar iets over zei, was dat, dat ze geen winst maar ook geen verlies maakten met de nachttreinen. Heb je recente cijfers?trainlovertje schreef: ↑10 jul 2025, 22:54 Zoals gezegd is en blijft Nightjet een verliespost voor de ÖBB [...]
Re: Nachttreinen
Als de nachttreinen verlieslatend zijn, waarom haastten ze zich dan om Brussel/Parijs-Berlijn in te leggen, iets wat helemaal geen nut heeft voor de Oostenrijkers?
Zwitserland-Amsterdam/Hamburg wordt gesubsidieerd door de Zwitsers, dat zal dan wel iets van geld in het laatje brengen.
Maar als ze zo moeilijk winstgevend te maken zijn, dan is de lage gefixeerde capaciteit van de nieuwe Nightjet toch al helemaal het foute antwoord?
Waarom überhaupt investeren in nieuw materiaal? Omdat het moet van de Oostenrijkse regering?
edit: ik kan me inbeelden dat ze verlieslatend zijn door steevast te laat te komen en dus de passagiers te moeten compenseren in één of andere vorm.
Zwitserland-Amsterdam/Hamburg wordt gesubsidieerd door de Zwitsers, dat zal dan wel iets van geld in het laatje brengen.
Maar als ze zo moeilijk winstgevend te maken zijn, dan is de lage gefixeerde capaciteit van de nieuwe Nightjet toch al helemaal het foute antwoord?

Waarom überhaupt investeren in nieuw materiaal? Omdat het moet van de Oostenrijkse regering?
edit: ik kan me inbeelden dat ze verlieslatend zijn door steevast te laat te komen en dus de passagiers te moeten compenseren in één of andere vorm.
-
- Berichten: 2754
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Men ziet de nightjet als publiciteit voor Oostenrijk, waardoor men er in Oostenrijk op andere manieren (toerisme) weer iets aan verdient. Dat geld gaat inderdaad niet naar de spoorwegen en om die reden moet de politiek er wel voor iets tussen zitten. Dat was alleszins zo, want de nieuwe Oostenrijkse regering lijkt toch wel een andere visie te hebben als het gaat over spoorwegen.
De nachttreinen van/naar Duitsland zijn overigens allemaal in samenwerking met de Duitsers en zijn dus niet enkel een Oostenrijks initiatief.
De nachttreinen van/naar Duitsland zijn overigens allemaal in samenwerking met de Duitsers en zijn dus niet enkel een Oostenrijks initiatief.
Re: Nachttreinen
Met single occupancy die 2x zoveel ruimte inneemt als de private cabins bij ÖBB zie ik niet in hoe dit een goedkoper alternatief kan worden voor de ÖBB.AlexNL schreef: ↑10 jul 2025, 22:40Nox is een project van de oprichter van het YouTube-kanaal Simply Railway en een oud-medewerker van Flixtrain. Een concept voor 'hotelkamers op wielen' door heel Europa.jan_olieslagers schreef: ↑10 jul 2025, 22:34Wat is Nox? Ik ken enkel NOx, dat staat voor diverse stikstofoxides (NO, NO2, NO3, ...) die o.a. vrijkomen bij verbranding van petroleumderivaten.(komt het grote Nox er echt?)
https://noxmobility.com/
De accomodatie ziet er verder wel goed uit.
Misschien dat ÖBB de fout heeft gemaakt om de nieuwe nightjet niet als dubbeldekker te ontwerpen.