Vreemd dat ze nu toch een subserie gaan maken binnen de BR408… De BR406-saga begint zich bij deze te herhalen, terwijl die laatste nog geen half jaar (vervroegd) uit dienst is moeten gaan.FLV-FGSP schreef: ↑11 jul 2025, 08:32 Deutsche Bahn wil 32 ICEneo's aanpassen om ook in Frankrijk en Polen te kunnen rijden:
https://eisenbahn.blog/ice-3neo-wird-fi ... ernverkehr
Er wordt over verbindingen van Parijs en de Benelux naar Warschau gesproken.
Ice verbinding Brussel Duitsland
-
- Berichten: 2754
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
-
- Berichten: 2754
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Kleine toevoeging: tegen die tijd zou het Rail Baltica-project in principe afgewerkt moeten zijn. Zou er een doorgaande trein Duitsland - Tallinn kunnen komen? Ik vermoed namelijk dat de Rail Baltica-lijn hoofdzakelijk naar Poolse normen gebouwd zal worden, aangezien de Baltische staten verder enkel Russisch breedspoor kennen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
In theorie kan er veel, maar een verbinding Berlijn - Tallinntrainlovertje schreef: ↑11 jul 2025, 10:37 Kleine toevoeging: tegen die tijd zou het Rail Baltica-project in principe afgewerkt moeten zijn. Zou er een doorgaande trein Duitsland - Tallinn kunnen komen? Ik vermoed namelijk dat de Rail Baltica-lijn hoofdzakelijk naar Poolse normen gebouwd zal worden, aangezien de Baltische staten verder enkel Russisch breedspoor kennen.
- ...is wegens het ontbreken van hogesnelheidslijnen helemaal niet geschikt om dure hogesnelheidstreinen in te zetten
- De reis duurt veel te lang, laat ze eerst eens beginnen met gewone klassieke doorgaande treinverbindingen tussen die drie Baltische landen op te bouwen. Dan een nachttrein naar Polen of verder?
DB heeft daar niets te zoeken.
-
- Berichten: 4027
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
DB heeft wel ervaring die de Poolse spoorwegen veel minder hebben, en de Baltische helemaal niet. Onder het Sovietbewind waren er maar weinig internationale treinen, en dan vooral van/naar Rusland natuurlijk. En snelle of supersnelle treinen waren er toen nog helemaal niet. Rail Baltica is bedoeld om beide wel te doen, en dus kan de ervaring van DB een meerwaarde hebben.DB heeft daar niets te zoeken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2754
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Een reis Berlijn - Tallinn zou minder dan 12 uur duren daar Rail Baltica net een hogesnelheidslijn voorziet (Vmax 250 km/h).dovaere schreef: ↑11 jul 2025, 13:37In theorie kan er veel, maar een verbinding Berlijn - Tallinntrainlovertje schreef: ↑11 jul 2025, 10:37 Kleine toevoeging: tegen die tijd zou het Rail Baltica-project in principe afgewerkt moeten zijn. Zou er een doorgaande trein Duitsland - Tallinn kunnen komen? Ik vermoed namelijk dat de Rail Baltica-lijn hoofdzakelijk naar Poolse normen gebouwd zal worden, aangezien de Baltische staten verder enkel Russisch breedspoor kennen.Bovendien heeft Deutsche Bahn genoeg problemen om de bestaande verbindingen rendabel te maken of te houden. In de IC-treinen zou er gehakt worden, en bij de ICE-treinen is er netto geen uitbreiding.
- ...is wegens het ontbreken van hogesnelheidslijnen helemaal niet geschikt om dure hogesnelheidstreinen in te zetten
- De reis duurt veel te lang, laat ze eerst eens beginnen met gewone klassieke doorgaande treinverbindingen tussen die drie Baltische landen op te bouwen. Dan een nachttrein naar Polen of verder?
DB heeft daar niets te zoeken.
Ik stel me al lang de vraag welke maatschappij daar uiteindelijk treinen zal inlegggen en vestigde mijn hoop op PKP IC om een degelijk aanbod te voorzien, maar zo’n dagelijkse ICE zou uiteraard helemaal niet misstaan.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Akkoord dat samenwerking tussen bedrijven, landen en mensen binnen Europa nuttig kan zijn om nieuwe spoorprojecten op te starten en van elkaar te leren.jan_olieslagers schreef: ↑11 jul 2025, 14:46DB heeft wel ervaring die de Poolse spoorwegen veel minder hebben, en de Baltische helemaal niet. Onder het Sovietbewind waren er maar weinig internationale treinen, en dan vooral van/naar Rusland natuurlijk. En snelle of supersnelle treinen waren er toen nog helemaal niet. Rail Baltica is bedoeld om beide wel te doen, en dus kan de ervaring van DB een meerwaarde hebben.DB heeft daar niets te zoeken.
Maar ik had het over Deutsche Bahn als treinvervoerder, om op eigen initiatief en risico zelf treinen te laten rijden. die daar weinig te zoeken heeft.
De ervaring van Deutsche Bahn (spoorvervoerder) is weinig relevant, het is vooral de ervaring van infrastructuurbedrijven en infrastructuurbeheerders die relevant is voor Rail Baltica.
En de Poolse vervoerder heeft genoeg ervaring om een trein in de toekomst aan 200 km/u te laten rijden tot aan de grens, en 240 km/u op de Rail Baltica, die snelheden halen ze plaatselijk ook al in Polen. En de Baltische vervoerders zullen het snel leren.
Bovenstaande klinkt ook een beetje paternalistisch / kolonialistisch. Wist je dat ze in de Baltische staten vaak verder staan qua informatisering/digitalisering dan Duitsland (fax, gebrek aan breedband...)?
Laatst gewijzigd door dovaere op 11 jul 2025, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
M'n gok gaat uit naar een Thalys/Eurostar constructie waar elke betrokken nationale operator een deeltje krijgt?